Futurez  Kulkukoira

Xc70 kulmavaihteen vaihto

  • 8 Vastauksia
  • 1509 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Xc70 kulmavaihteen vaihto
« : 14.05.2022, 18:32:45 »
Nyt ilmeisesti loppui kulmavaihteesta laakerit. Kesken ajon alkoi kuulumaan naputtavaa ääntä. Kun veto on päällä, ääntä ei kuulu, mutta kun kaasun löysää alkaa kolkattamaan. Auton alla ollessani ja rengasta kun pyörittää, kuuluu helinää, kuin olisi metalliosia irti ja toiseen suuntaan rengasta pyörittää niin kuulostaisi samalta kolkatukselta kuten rullauksessa. En olisi uskonut että laakerit loppus ennen booriholkkia. Öljyjä on kyllä muistettu vaihtaa eikä ole kuivana pyörinyt.

Ajattelin tilata käytetyn kulmavaihteen saksasta tai liettuasta. Samalla tietenkin nyt ainakin uusi booriholkki ja siihen stefat. Myydäänkö sarjana vai ostanko irtoholkin ja tiivisteet? Pultit nyt käynee vanhatkin. Tarvitseeko vetarin puolelle uutta tiivistettä ja irtoaako vetari kulmavaihteesta miten? Pitääkö pyörän navasta saakka irrottaa ja väli laakeri ja sitten vetämällä koko jorma irti?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #1 : 14.05.2022, 18:48:53 »
Varmaan joka toisesta topicista löytyy seuraavat asiat...

-booriholkin asennussarja (Siniseltä tiskiltä) pitää sisällään booriholkin, O-renkaan joka tiivistää boorit vaihdelaatikkoöljystä, iso akselitiiviste joka tiivistää holkin ulkokehän vaihdelaatikkoon, pieni akselitiiviste joka tiivistää vetoakselin vaihdelaatikkoon ja uudet pultit kulmavaihteen kiinnittämiseen.

-boorirasva täytyy muistaa tilata erikseen.



Vetoakseli kun on pyörän navasta irti, kannatinlaakerin pukin kansi irti ja vetoakseli lähtee vetämällä pois. Vetoakseli siis menee kulmavaihteen akselin läpi ja on tasauspyörästössä omalla boorillansa.

Kulmavaihteen kiinnityspulteista kaksi ylintä on varsin mielenkiintoisessa paikassa. Sinne ei näe, mutta kun hahmottaa miten ne sielä on, räikällä ilman jatkoja pääsee varsin hyvin operoimaan. Vaihdelaatikosta tulee jonkun verran öljyä ulos, kun booriholkki muljahtaa akselitiivisteeltä pois.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #2 : 14.05.2022, 19:02:59 »
Kiitos tästä rautalangasta väännetystä, eiköhän näillä ohjeilla onnistuta. Booriholkki on ilmeisesti sokalla kiinni akselissa?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #3 : 14.05.2022, 19:19:09 »
Kiitos tästä rautalangasta väännetystä, eiköhän näillä ohjeilla onnistuta. Booriholkki on ilmeisesti sokalla kiinni akselissa?

Ei ole kummassakaan akselissa millään kiinni. Booriholkin sisällä on lukkorengas, jota vasten kulmavaihteen akseli painuu. Lukkorengas ei ole keskellä, joten booriholkki menee vain tosinpäin paikalle. Vaihdelaatikon puolella booriholkissa on reilumpi viiste, menee helposti akselitiivisteeseen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #4 : 14.05.2022, 19:25:40 »
Ei ole kummassakaan akselissa millään kiinni. Booriholkin sisällä on lukkorengas, jota vasten kulmavaihteen akseli painuu. Lukkorengas ei ole keskellä, joten booriholkki menee vain tosinpäin paikalle. Vaihdelaatikon puolella booriholkissa on reilumpi viiste, menee helposti akselitiivisteeseen.

okei tämäkin selvisi. Vida ei näytä varaosanumeroa booriholkkisarjalle. Onko Kolmoskoppaisissa käytetty kaikissa samaa sarjaa? Helpottaisi etsintää. Tämä Xc70 on vuodelta 2014...
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #5 : 14.05.2022, 19:39:25 »
okei tämäkin selvisi. Vida ei näytä varaosanumeroa booriholkkisarjalle. Onko Kolmoskoppaisissa käytetty kaikissa samaa sarjaa? Helpottaisi etsintää. Tämä Xc70 on vuodelta 2014...

Kolmoskoppaiseen en ole vielä joutunut perehtymään, enkä toivottavasti joudukkaan. Mk2 V70 on kyllä tullut tutuksi kulmavaihteen osalta.  :buck2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #6 : 14.05.2022, 20:10:09 »
Kolmoskoppaiseen en ole vielä joutunut perehtymään, enkä toivottavasti joudukkaan. Mk2 V70 on kyllä tullut tutuksi kulmavaihteen osalta.  :buck2:

Ilmeisesti tuohon TF80SC ei saa suoraan sarjana, täytyy tilata tiivisteet erikseen. No Vaihteistokauppa.fi noin 200e. Rasva pitää hakea siniseltä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #7 : 14.05.2022, 20:40:50 »
Ilmeisesti tuohon TF80SC ei saa suoraan sarjana, täytyy tilata tiivisteet erikseen. No Vaihteistokauppa.fi noin 200e. Rasva pitää hakea siniseltä.

Kysy sitä booriholkkisarjaa samalla siniseltä. Mk2 V70 se oli kolmisen vuotta sitten n. 180€.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc70 kulmavaihteen vaihto
« Vastaus #8 : 15.05.2022, 10:49:12 »
Onko tietoa, kuinka paljon klappia saa olla kuskin puolen vetoakselissa? Eli siis kun kiinnittyy vaihdelaatikkoon. Pienesti tuntuu heiluvan. Yritän poissulkea vielä kaikki muut viat, etten turhaan vaihda kulmavaihdetta.

Nyt kylmänä kun kävi ajelemassa ei ääntä kuulunut, mutta kun lämpesi kolkatus alkoi taas. Ja se kuuluu nimenomaan kun veto on pois. Ei vedättäessä. Jarrua kun painaa ääni hiljenee myös.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Kulkukoira  Proturbo