Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: -tipi- - 17.01.2011, 09:21:56
-
Eilen Prismalta lähtiessä ihmettelin kun ei enää mittaristonvalot syttyneet, kun auton käynnisti. Eli kun valokytkin, johon en juuri koskaan koske, on valot päällä asennossa ei toimi mittarivalot, sumarit, merkkivalot, lyhyet eikä pitkät. Jos kääntää valokytkimen merkkivalo asentoon, silloin toimii merkit, sumarit ja mittaristonvalot, muttei lyhyet eikä pitkät. Pitkät tosin vilahtavat kaukovalovilkusta, riippumatta valokytkimen asennosta.
Kaikki sulakkeet ovat ehjät, niin MAIN FUSES boksissa, kuin toisio boksissakin.
Pikaisella nettihaulla moni on joutunut vaihtamaan ajovalokytkimen, mitenhän tuo nyt hajosi vaikkei sitä juuri käytetä? Otin sen irti ja vilkaisin sisään, mitään kummallista ei näkynyt. Sama homma valoreleellä.
Sit rekisterikilven valolla on semmonen ominaisuus et se sammuu tai polttaa nallin, jos avaa takaluukun auton ollessa käynnissä. Olettaisin johdon olevan poikki jostain saranan liepeiltä, mutta pintapuolisella tarkastelulla ei mitään ihmeellistä näkynyt. Purkamaan en jaksanut alkaa.
-
jospa se virtalukon pohja alkoi temppuilemaan?
-
Miten tuon varmistas? Voiko korjata? Onko kallis? Hankala vaihtaa?
-
Mulla samansuuntainen ongelma, ajovalot eivät syty kun kääntää virta-avainta, mutta syttyvät kun painaa ajovalokatkaisinta kojelaudassa. Hyvin sen kanssa on tässä pärjäillyt, mutta kun katsastus on edessä, niin varmaan siitä tulisi hylsy, kun lehdissäkin valitetaan, että katsastuksista pääsee liian helposti läpi. Eli voisiko ajovalokatkaisin kulua tai väsyä ajan myötä, kun Volvoni on V70 vm. 99, kuten alkuperäisellä kysyjälläkin. En siis usko, että meikän ongelma on virtalukossa vaan siis valokatkaisijassa. Onko ainut konsti mennä siniselle?
-
koitappa joo piruuttas liikutella sitä avainta siinä virtalukossa, veikkaan että vika aika varmasti löytyy sieltä! mullakaan ei aina mene valot päälle kun käynnistää, mutta vähän liikuttaa avainta niin pelaa.
-
Kiitos huomiosta, olen pyöritellyt avainta, kyllä juu. Ei ole mulla auttanut (kummalle ongelmalapselle mahdoit ohjeen tarkoittaa). Mutta kävin tässä päivällä sinisellä hakemassa uuden ajovalokatkaisimen (EUR 57,20) ja kerron kokemukset kunhan illemmalla kerkiin pistään sitä paikoilleen. Katkaisin löytyi siis hyllystä ja sanoivat, että kyllä niitä jonkus verran käypi kaupaksi. Lisäksi pakko myöntää, että sitä katkaisinta varovasti ulos kojelaudasta kammetessa katkaisimen etu- ja takaosa irtosivat toisistaan ja kouraan tippui katkaisimen rungon sisältä härpäkkeitä, joiden oikea paikka, tehtävä ja kokoamismetodi jäivät arvoituksiksi (sain kyllä valot toimimaan pikku virityksellä). Eli ohjeena muille katkaisimen irrottajille, että kantsii ekaksi irrottaa kojetaulun alapaneeli (torx-ruuvi, muistaakseni T 20, ratin akselin kohdalla) ja painaa katkaisinta ulos kojetaulun sisältä päin, niin pysyy paketti varmaan paremmin kasassa.
-
Eipä auttanut virtalukonpohjan vaihto, ja miksipä olisikaan kun vika oli kärähtänyt sulake numero 26. NOLOA! :-[ No tää oli 50€:n harjotus, tarviiko kukaan toimivaa orkkis virtalukonpohjaa?
Eli siellä oli erillinen sulake valokatkaisijan ajovaloasennolle, jota en huomannut, mutta sähkökaavion ja yleismittarin avulla pääsin jäljille, kun releetkin tuntuivat toimivan. Ehkä ois parempi tään muovi-inssin parempi pysyä vaan legoautojen parissa, kun ei osaa ees sulakkeita tarkastaa.
Mie kyllä sain tuon valokytkimen irti ehjänä noin kymmenkunta kertaa tässä parin päivän aikana. Ylä reunasta vain varovasti kampesin pakkelilastalla.
[EDIT: nallin numero oikein]
-
Hyvä kun toiset osaa ottaa katkaisimia varovaisemmin irti. Tiedä oliko tämä mullakin EUR 50 harjoitus, mutta nyt kun uusi katkaisija on paikoillaan ja muutaman kerran kokeiltuna, niin kyllä lähtee! Ei tarvi enää remputella katkaisijasta, josko alkaisi valottamaan. Eiku ny katsastusaikaa varaamaan. On kässäri säädettynä ja polttimot tarkistettuna, piili puhdas kuin - no niin.
-
Jaha tänä aamuna päiväkodin pihassa takaluukkua avatessa napsahti taas tuo 26 ja 24 (rekkari-/vas.merkkivalon) nallit. Varmaan takalasinlämppärinkin nallin poltto johtuu samasta oikarista takaluukun saranan liepeillä. Onkohan tuossa korin puolella kuinka lähellä liitinpistoketta, jos uusisi kokonipun sieltä saakka? Ja pitääkö purkaa miten paljon verhouksia? Korjausoppaasta (Alfamer), eikä sen sähkökaavioista, ei tämä tainnut kovin hyvin selvitä.
-
Moron,
sama vaiva tuli meidän vanhaan V70 vm 97.
valo tuli kun painoi kytkintä kevyesti mutta viimein ei sekään auttanut.
ja pakkasilla tietty tämäkin vaiva pitää selvitellä..
vika löytyi valokatkaisijasta.
katkaisija lähtee kätevästi pienellä pakkelilastalla irti.
oikealla ja vasemmalla reunalla on semmoiset pienet peltipidikket ja
otettava varovasti ettei ne taivu.
otin varulta akun - navan irti - ei varmaan välttämätön mutta eipähän tule enempää tuhoa..
liittimen pidike peinellä meisselillä irti ja sitten jätin meisselin johtojen lävitse kytkimen aukkoon
- ettei tarvitse onkia piuhoja kotelon sisältä.
kytkin ulos ja keittiön pöydälle..
kytkimen tyypit ylös:
Volvo 4970 ALPS 8601772 99W35V
varovasti kytkimen kuoret auki ja syykin löytyi.
siellä on pari johdinta jotka on jousella kuormitettu kytkimen kytkentä/luistipintaa vasten.
Nämä herkistelin ja kevyt voitelu niille.
kasaan ja kytkin paikalleen.
ja taas on rouvan kärryssä valot.
seuraavan kerran kun ko vika tulee onkin jo tarpeen ostaa uusi / romikselta porkuosa
Vesku
-
Mulla hävisi ajovalot katsastuksessa,syy löytyi katkaisimen takakannesta,oli vähän irti.Kuulemma hyvin yleistä.Ostin romikselta "uuden",kesti kuukauden.Se takakansi on hyvin heppoisesti kiinni,kannattaa olla hyvin varovainen.Uusi on aina uusi.
-
Tuli vain mieleen tätä topikkiä katellessa, että täytyykö noita kasipätkän ajovaloja pitää päällä kesällä? kuitenkin siellä edessä palaa valot ylhäällä reunassa... Ja kuinkahan tuohon ilmastoinnin paneeliin saisi valot. Onkohan valot palanu, eikä edellinen omistaja ole viittinyt vaihtaa...?
-
Tuli vain mieleen tätä topikkiä katellessa, että täytyykö noita kasipätkän ajovaloja pitää päällä kesällä? kuitenkin siellä edessä palaa valot ylhäällä reunassa...
Siis mitkä valot palaa "ylhäällä reunasssa" vaikka et pitäisi ajovaloja kesällä? Parkit vai?
Sullahan on varmaan siinä valokatkaisijan paneelissa pieni ruuvi josta voit meisselillä kääntelemällä hakea haluamasi ajovalojen toimintatavan.
Se nyt ei kyllä taas liity valojen käyttöpakkoon mitenkään, tuli vaan tässä mieleen... :hello:
-
Ja taasen Rouvan kärrystä katosi valot..
Taitaa olla uuden hankinnan paikka.
Mistäs muuten ostitte uuden ?
-
Mistäs muuten ostitte uuden ?
Eipä noita merkkikohtaisia katkaisijoita saa kuin merkkiliikkeestä eli lähimpään Volvo-liikkeeseen mars.
-
itsellä kun oli volvo ollut pari päivää niin myös valokatkaisija kenkkuili ja hajosi täysin kun liikutin. katkaisijan väliin oli laitettu tulitikku joka sai valot pysymään päällä. purkaamolta uusi 25 euroa. vaihto 5min. :hello:
-
Moron,
sama vaiva tuli meidän vanhaan V70 vm 97.
kytkin ulos ja keittiön pöydälle..
kytkimen tyypit ylös:
Volvo 4970 ALPS 8601772 99W35V
varovasti kytkimen kuoret auki ja syykin löytyi.
siellä on pari johdinta jotka on jousella kuormitettu kytkimen kytkentä/luistipintaa vasten.
Nämä herkistelin ja kevyt voitelu niille.
kasaan ja kytkin paikalleen.
Vesku
V70 -97.
Valot katosivat ja tällä valokytkimen irroituksella ja avauksella lähdin kokeilemaan.
Heti avatessa huomasi että metalliliuska joka pomppii jousen päässä oli toispuoleisesti vinossa.
Irroitus ja varovasti taivuttelin muotoon ja takaisin paikoilleen. Samalla tottakai kaikki muukin sieltä pomppii irti silmille ja niiden arpominen miten ne tulee, mutta oikein meni.
Taas valot toimivat.
Vähän tuntuu rimpulalta tuo kytkin noin suunnittelumielessä joten uuden hankinta ei ole kovin ajankohtaista. Täytyy sanoo katsastajalle ettei räpellä valoja päälle ja pois ni pysyy ehjänä aina päällä asennossa.
Kiitos hei ihan helvetisti Vesku. Tosta ohjeistuksesta oli tosi iso apu.