KL-varaosat  Race.fi

V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto

  • 6 Vastauksia
  • 6794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« : 09.08.2018, 23:22:53 »
Kyseinen kenno tuli vaihdettua ilmastoinilla olevaan peliin.

Lämmityslaitteen kennon vaihto:
Linkki MK1:
https://www.youtube.com/watch?v=OdKzDfvOoQA


Ylläolevien linkin mukaan vaihdon pitäisi onnistua, paria kikkakolmosta kannattaa käyttää, että vettä ei valu lattialle liikoja. Kennon poiston/asennuksen helpottamiseksi manuaalivaihteisessa vaijerit kantsii nyörätä sivuun toimenpiteen ajaksi. Kennon asennus ja poistokin sujuu taas helpommin pakkelilastan avulla, kenno ei tökkää niin kiinni tuohon kumiletkuun. Kennon irrotuksen jälkeen sain kerrytettyä pussiin rännimuovin avulla n. puoli litraa nestettä, eikä yhtään valunut lisää lattialle.

Kaikkiaan homma sujuisi helpommin, jos niskassa olisi luonnostaan liikkuvuus siten, että takaraivo ottaisi kiinni lapaluihin.  Puuhaa ei myöskään helpota se, että jos rinnanympärys on kuin kuulantyöntäjällä ja mahanympärys kuin suursyömärillä, polven penteleetkin ovat kovilla kynnnyskotelon vieres sukellusasentoa hakiessa.

Vaihdoin samalla kennolta ylös lähteviin putkiin uudet O-renkaat, jotka hain Volvolta. Niitä tarvii sitten kaikkiaan kuusi kpl, neljän hinta oli 17€, kuitinkin jo hukkasin. Liitteenä o-renkaiden mittakuvat. Ne eivät tunnu olevan ihan perus NBR kumia, veikkaus on, että EDPM olis lähempänä ja kovuus ”kynsituntumalla” mitattuna sellaista 80-90 shorea. Mitoitus tiivistekeskuksen tietojen mukaan tämä: 15,54 X 2,62
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main.html?nodeUid=1894906&catalogUid=1154028&parents=|1154661|1154695&path=1&style=view0

Tiivisteiden asennuksessa käytin Molykoten 55 o-rengasrasvaa, kun käsillä sattui olemaan. Toisessa putkessa sattui olemaan pieni syöpymä o-rengasalueella. Koitin hieman paperilla pyyhkäistä sitä puhtaammaksi, mutta oli jo sen verran syvä, että en raaskinut kokonaan poistaa. Putket lähtivät helposti klipsusta painamalla ja samalla vetäen.
Panelit kantsii laittaa paikalleen vasta, kun auton on käyttänyt lämpimäksi ja tiiviys tsekattu.

Kuskin puolelta alapaneelia irrottaessani sieltä putosi käsiin tuollainen jostain irti murtunut putkisuutinhässäkkä. Autossa on ilmastointi, joten liittyisikö tämä johonkin sen toimilaitteeseen (alipaineohjaus?)














« Viimeksi muokattu: 09.08.2018, 23:24:38 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #1 : 10.08.2018, 00:36:23 »
Taitaa olla lampunpesimen suutin.

Sent from my SM-G930F


Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #2 : 11.08.2018, 09:54:42 »
Voi hyvinkin olla, löytöpaikka hieman kummaksutti. Pesimet raavittu pois tästä edellisten omistajien toimesta, että pitänee katsella muista kadunvarrella mallia, jotta täsmääkö löytö niihin.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #3 : 04.11.2020, 20:19:34 »
Loistava ohje, kiitos. Lisään toisen videolinkin.https://youtu.be/cD7L9hzHtNo
V70 XC -98 näyttää olevan sama kenno, pitäisi vaihtaa kun vuotaa.
Motonetistä saisi kennon 30-8617 75€ joka oli Nissens merkkinen, jätin ostamatta kun ei ole hoppu. Ilmeisesti samaa kennoa saa netistä halvimmillaan 20€:lla.

Koska täällä pohjoisessa on jo lunta niin mikä olisi se hyvä kenno?
Hämärä muistikuva on että alkuperäiskennolla puhallus täysillä syysilmassa sisään tulee melkein 70 asteista ilmaa.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #4 : 04.11.2020, 21:20:43 »
Letku tulopuolelta kannattaa lutistaa konehuoneen puolelta, jotta ei tulvi kabiiniin ylimääräistä nestettä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #5 : 18.11.2020, 17:50:54 »
Loistava ohje, kiitos. Lisään toisen videolinkin.https://youtu.be/cD7L9hzHtNo
V70 XC -98 näyttää olevan sama kenno, pitäisi vaihtaa kun vuotaa.
Motonetistä saisi kennon 30-8617 75€ joka oli Nissens merkkinen, jätin ostamatta kun ei ole hoppu. Ilmeisesti samaa kennoa saa netistä halvimmillaan 20€:lla.

Koska täällä pohjoisessa on jo lunta niin mikä olisi se hyvä kenno?
Hämärä muistikuva on että alkuperäiskennolla puhallus täysillä syysilmassa sisään tulee melkein 70 asteista ilmaa.

https://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1010634/

Product No:1010634
Reference:   9144221
Hinta posteineen 110€.
Ulkolämpötila +2°C
Puhalluslämpötila +69°C
Bensakone ja kierrokset 2500 paikkeilla.






Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: V70 MK1 1999 lämppärin kennon vaihto
« Vastaus #6 : 18.11.2020, 18:37:24 »
Behr on ainakin oikeissa mitoissaan oleva kenno
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron