KL-varaosat  Race.fi

x70 mk1 ABS juttuja

  • 0 Vastauksia
  • 873 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
x70 mk1 ABS juttuja
« : 13.03.2017, 18:38:34 »
FAQ puolelta löytyikin tämä juttu: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0

En alkanut FAQ perään turhia jaarittelemaan, enkä hoksannut sopivaa aloitusta aiemmin.. Joten aiheeseen:

Ajoin noin 70km/h todella isoon vesilammikkoon (kerkesin tiputtaa vauhdin 100->n. 70 ja kierrokset tipahti tyhjäkäynnille tuossa automaatissa). Ensin meinasin että autosta tuli sukellusvene, mutta ei sentään. Hyvin mentiin läpi eikä konehuone uinut vedessä ja suodattimetkin kuivat.

Noin 30km ajon jälkeen kuitenkin hyppäs ABS ja liukkausvalot (STC) mittaristoon, ensin kävi mielessä hetken boksi, mutta vika ilmeisesti on nyt muualla.

Satunnaisesti nopeusmittari on takellellut aavistuksen ja nopeus päivittyy ikään kuin pienellä viiveellä. Nyt kun tuota herjaa on tullut, niin vikakoodit ohjaa toistamiseen vasempaan etupyörään:
ABS-0011 Wheel sensor, left front faulty signal
ABS-0012 Wheel sensor, left front faulty signal

Seurasin myös livedataa ja vasen etunen ei näytä signaalia kuin satunnaisesti ja senkin näyttää mettään. Joskus myös tulee ihan satunnaisesti mittaristoon "jarrupiirissä vikaa" -merkkivalo, eli se huutomerkki ympyrässä ja punaisella taustalla. Nesteet pysyy ok ja kaikki jarrut kuitenkin vaikuttas toimivan, ilmeisesti tuo hämäävä nopeussignaali yhdeltä pyörältä aiheuttaa tämän?

Onko se ABS/nopeusmittarin kehä? ABS anturi? ABS anturille menevä johto? Mikä näistä olis todennäköisin?

Jotenkin se vedenpaine tuntuu että voi olla aiheuttanu mitä vaan, vaikka johto jossain välissä tms. minne ei kuulu. Taitaa olla sellanen homma, että ei onnistu vaihtaa sohjoisessa pihassa tunnissakaan noita kaikkia...

Mitä suosituksia jatkoon? Pitäis saada hommaan järki, kun ei töiden puolesta autoa pysty seisottamaan yhtään ja lauantaisin ei pahemmin oo korjaamoja auki.


Edit: Tähän tuo vastaus löytyi vioittuneesta ABS-anturista vasemmalla edessä. Joku viilto oli anturin muovisessa suojakuoressa ja ilmeisesti tästä oli päässyt tuo vesi paineella tekemään anturista entisen.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2017, 19:32:35 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Autoracing  KL-varaosat