Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kartano740 - 20.03.2021, 19:36:01

Otsikko: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 20.03.2021, 19:36:01
Tervehdys foorumilaisille,

Harkitessani vähän ajetun xc70 nelikko manuaalin ostoa, mitkä tekniikoista ovat luotettavampia, olisi mukava kuulla jäseniltä kokemusperäistä tietoa?

Alustavasti tosiaan yrittäisin etsiä vähemmän ajettua käsiini, niin kuinka paljon eri tekniikoitten koneilla on ajettu ilman kokeiden isompaa remppaa tai aukaisua?

Mielessäni olen palloillut diesel ja bensan välillä. Mitä mieltä foorumilaiset ovat, minkä verran pitäisi tulla kilsoja vuodessa jotta diesel kannattaisi ennemmin kuin bensa?

Kysymykseni kuuluu myös että kuinka paljon xc70 pystyy vielä tekemään itse omin käsin ja kuinka paljon joutuu viemään autoa ammattilaisille korjattavaksi? Eli vaatiiko paljon töpselissä/tietokoneessa kiinni olemista tai erikoisjärjestelyitä korjauksien osalta?

Missä vuosimalleissa esiintyvä nelivetojärjestelmä on luotettavin /varmatoimisin?

Mitäs mieltä olette, kumpi polttoaine pysyy tulevaisuudessa jatkossa kannattavampana? Syrjemmässä asuvana pitkien taipaleiden ajojen vaatiessa kuitenkin jompaan kumpaann varmaan joutuu kallistumaan vai mitä olette mieltä??

Töiden puolesta ajelen kinttupoluilla ja talvisin vähemmän auratuilla teillä niimpä se nelikko olisi mukava.

Kiitoksia etukäteen!
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Acke - 20.03.2021, 19:44:30
Haetaanko tässä I, II vai III kopan XC70? Se vaikuttaa aika paljon.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 21.03.2021, 01:15:28
En ole kopan osalta päättänyt /lyönyt lukkoon mitään. Mutta miettinyt kuitenkin että 10 000 max hinta nelikolle.

Onko kopissa käytännön toteutuksilta eroja? Mitä suositteliset kokemusten perusteella ?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Gazza - 21.03.2021, 09:24:35
Sitähän ei voi tulevaisuudessa ennustaa, että kuinka paljon kaikki dieselin "päästöverot" ym. nousevat, niin itse ostaisin tällä hetkellä tuossa hintaluokassa ehkä bensavehkeen, jos kilsoja nyt ei aivan poskettomasti tule.

Jos etsisin pelkästään mahdollisimman luotettavaa kulkupeliä, niin varmaan lähtisin tähän korimalliin.  https://www.nettiauto.com/volvo/xc70/11996443

Manuaalivaihteistoon en kyllä enää mistään hinnasta lähtisi. Ja muutenkin jos haluaa manuaalisen XC70 Volvon, niin 80% tarjokkaista on automaatteja, joten aika paljon lähtee valinnanvaraa pois.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 21.03.2021, 10:48:10
Samalle kannalle olen itsekin kallistumassa.

Kilometrit varmaan on jotakin 30tkm - 50tkm/vuosi luokkaa tulevina vuosina.

Kiitos linkistä. Tuota ocean race mallia on tullutkin ihailtua.

Saanko kysyä perusteluja miksi et? Onko kokemusta automaattivaiheiston kestävyydestä kilometreihin nähden? Tai onko tietoa meneekö laatikoita helposti vika tilaan, jonka takia joutuu pajalle viemään?

Onko autom ja manun vaihteistojen vaihdeväleissä paljonkin eroa?
Esim jos vetää jotain tai ajaa syvemmässä lumessa niin kumpi on parempi?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Gazza - 21.03.2021, 13:54:40

Saanko kysyä perusteluja miksi et? Onko kokemusta automaattivaiheiston kestävyydestä kilometreihin nähden? Tai onko tietoa meneekö laatikoita helposti vika tilaan, jonka takia joutuu pajalle viemään?


Kyllä suurin syy on siinä, että on jo lähes 20 vuotta ajanut vaan automaatti Volvoilla, niin ei enää huvita hämmentää. Koskaan ei ole mitään vikaa itselläni automaattilootissa ollut. Oman kokemukseni mukaan huollettuna automaattilaatikko kestää yhtä pitkään kuin autokin.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 21.03.2021, 15:34:01
Okei, kiitos tiedosta. Itse vaan sillä mietin kun useiden eri merkkien autom lootista kuullut että ovat vikaherkkiä ja vikatilanteessa jää herkästi tien päälle ja kunnostaminen vaatii tietokoneessa käytön ns ohjelmoinnin.

Onko nuissa bensiini / diesel koneiden kestävyyksissä eroja? Jos tuota 2.5 L bensakonetta on esim mietitty kestävämmäksi, niin mikä on dieselin kannalta kestävin kone?

Onko muuten kaikki koneet jakohihnalla vai onko jossain ketju?

Onko nuissa nelivetojärjestelmissä mitä eroja, mietin vaan että onko jossain xc70 vielä viskokytkeminen vai onko kaikki haldex.lla?

Mitä kokemusta/mielipiteitä teillä on nuista nelivetojärjestelmien kestävyydestä?

Onko xc70 mallin eri kopista isoimmista tai vakavimmista tyyppivioista tietoa?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: ErkkiXC - 21.03.2021, 16:11:56
10k€ hintaluokkaan mahtuu jo viimeisen mallisukupolven edustajia, mutta siitä ei enää ole bensaversioita. Jos noita kilometrejä todellakin tulee luokkaa 30-50tkm/v niin itse ainakin panostaisin jo hiukan enemmän, jos vain saldo riittää eli noita viimeisimmän vuosimallin XC70:ä. Mulla ei ole muita kokemuksia näistä kuin 2008-20 XC70 vm -04 mallisella manuaali 2,5T:llä ja nyt reilu vuosi tuolla vm -16 automaatti D4:lla ja kyllä pakko sanoa, että kehitystä tuossa välissä on tapahtunut. Kyllä manuaalikin oli ihan OK ja varsinkin, jos tarvii vierailla huonoilla auraamattomilla teillä, missä voi jäädä kiinni lumeen tms, manuskalla se edestaas heijaaminen onnistuu hiukan paremmin kuin automaatilla. Veroissa tuon 2,5T ero D4:seen ei loppujen lopuksi ole kovinkaan iso, 2,5T 430€ ja D4 vajaa 700€. Vanhemmalla oli mittarissa reilu 300tkm ja isompia ja kalliita remppoja toki tuli, kulmavaihde, kytkin, VVT-pyörästöt, jarrusatulat/pyörälaakerit, tällä uudemmalla nyt n 165tkm eikä mitään normaalihuoltoa kummempaa ole ollut.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: R70AWD - 22.03.2021, 10:17:43
XC70 P3 kajastelee omassakin mielessä ja tekniikka olisi ehdottomasti uudempi 3.0 T6 / 305hp versio ja automaattina kun muita ei siihen olekaan vaihtoehtona. Tällä hetkellä alla P3 V70 3.0 T6 AWD 2009 ja on se vaan niin mukava ajossa. Juuri sopusuhtainen tekniikka tuon kokoiseen malmilaivaan. Ei se mikään raketti ole, mutta liikkuminen on kuitenkin sujuvaa. Eikä tarvitse miettiä jakohihnoja sun muita kun sellaista ei ole, ei edes hihnapyörää kampuran päässä. Ainoa hihna on lyhyt moniura hihna apulaitteille koneen takapäässä. Törmäähän P3 autossa joka puolella osiin joissa lukee FoMoCo ja typeriä Fordin ratkaisuja auto muutenkin täynnä, mm. lämmityslaite moottoreineen on jokseenkin susi keksintö. Raitisilmasuodatinkin on vasta moottorin jälkeen, jolloin jaska pääsee suoraan puh.moottoriin ja se jumittuu ja palaa. 2010 uudemmissa saattaa olla parempi, en tiedä ? Alusta toimii kyllä, mutta kaikkea muuta kun Volvo, kai se jostain Mondeosta on lainattu sekin. XC sama juttu, mutta enempi maavaraa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 22.03.2021, 18:25:35
Samalle kannalle olen itsekin kallistumassa.

Kilometrit varmaan on jotakin 30tkm - 50tkm/vuosi luokkaa tulevina vuosina.

Kiitos linkistä. Tuota ocean race mallia on tullutkin ihailtua.

Saanko kysyä perusteluja miksi et? Onko kokemusta automaattivaiheiston kestävyydestä kilometreihin nähden? Tai onko tietoa meneekö laatikoita helposti vika tilaan, jonka takia joutuu pajalle viemään?

Onko autom ja manun vaihteistojen vaihdeväleissä paljonkin eroa?
Esim jos vetää jotain tai ajaa syvemmässä lumessa niin kumpi on parempi?

Automaattivaihteisto kestää kyllä, kunhan siihen vaihtaa öljyt säännöllisesti. Ongelma on se, että Volvolla ei ole ollut huolto-ohjelmassa automaattivaihteiston öljynvaihtoja kuin takseille. Jos edelliset omistajat eivät ole vaihtaneet öljyjä kertaakaan, vaihteiston kunto on täysin arpapeliä. Olen omistanut tähän mennessä kolme XC70:ä (2006 2.5T AWD, 2004 D5 AWD, 2012 D5 AWD), kaikki automaatteina eikä yhdenkään kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia vaihteiston kanssa. Vaihteistoöljyt olen vaihtanut omassa ajossa 80 tkm välein ja ostanut sellaiset autot, joiden huoltokirjoissa on ollut merkinnät öljynvaihdoista aikaisempien omistajien hallussa.

Noilla kilometreillä kannattaa ehdottomasti ostaa diesel, mikä rajaa ekan korimallin pois, koska sitä oli tarjolla ainoastaan 2.5T 193 hv bensakoneella. Budjetti taas rajaa kolmoskoriset käytännössä pois kaikkein ensimmäisiä 2008-2009 vuosimalleja lukuunottamatta, ja niitäkin löytyy max. kymppitonnilla Nettiautosta vain 350+ tkm ajettuina.

Jos mennään siihen kakkoskoppaan, niin siitä on tarjolla pre-faceliftinä (vm. 2004 ja vanhemmat) sekä faceliftinä (vm. 2005-2007). Ekoista vuosimalleista 2000-2002 oli nimellä V70 XC ja tarjolla vain bensakoneella 2.4T (200 hv). Ensimmäisissä vuosimalleissa neliveto oli visko, vuosimallista 2003 eteenpäin Haldex. Vuosimallit 2003-2004 (jolloin nimi muuttui muotoon XC70) olivat tarjolla 2.5T bensakoneella (210 hv) ja ekalla D5-dieselmoottorilla (163 hv). Faceliftissä valot muuttuivat lasisista kirkkaiksi ja muovisiksi, manuaalisäätöisten etupenkkien säätömekanismi ja keskikonsoli uusittiin. Ainoa bensamoottori oli loppuun asti 210 hv 2.5T, sen sijaan diesel uusittiin kahteen viimeiseen vuosimalliin (2006-2007) uudemmaksi 185-hevosvoimaiseksi ja näissä viimeisissä dieseleissä on sama 6-vaihteinen automaattivaihteisto (TF80SC) kuin kolmoskoppaisissa. Bensakoneen kanssa automaatti on vuosimallista riippumatta vanha viisivaihteinen.

Kymppitonnin budjetilla ja noilla vuotuisilla kilometreillä oma suositukseni olisi etsiä vm. 2006-2007 vähän ajettu D5 AWD tuolla 185 hv koneella ja hyvillä varusteilla. Eli varustetasoksi Summum, niin saat kuskille sähkösäätöisen penkin, sadetunnistimen pyyhkijöihin ym. kivaa. Xenon-valot ovat ehdottomasti suositeltava varuste. Ocean Race (tarjolla ainoastaan vuosimalleina 2002 ja 2006) on hieno väri, mutta varustelu on useimmiten Momentum-tasoa, ellei ensimmäinen omistaja ole ruksinut lisävarusteita niin estottomasti, että Summum olisi tullut halvemmaksi. Vuosimallissa 2007 Classic muistaakseni vastaa pitkälti Summumia. Jos tykkäät kuunnella musiikkia ajaessasi, katso sellainen yksilö, jossa on HU-850 ja mieluiten Premium Sound System (etuovien alareunassa kaksi kaiutinta), niin saat Dolby Surround -äänet. Ero hinnat alkaen -stereoihin on suuri. Viikosta 48/2006 eteenpäin valmistetuista autoista löytyy keskikonsolin boxista 3.5 mm AUX-liitin, mutta vastaavan toiminnallisuuden saa asennettua jälkikäteen hankkimalla Yatour YT-M06:n tai vastaavan CD-vaihtajan liitäntään laitettavan boksin.

Kolmoskorisissa on paljon enemmän takajalkatilaa ja huomattavasti modernimpi ilme sisätiloissa, mutta hyvinvarustellut yksilöt ovat selvästi kalliimpia kuin kymppitonni. Bensakoneista sekä 3.2 että T6 ovat kulutukseltaan aivan jäätäviä erityisesti kaupunkiajossa. Dieseleistäkin vasta vuosimallin 2010 ja sitä uudempien 205 hv D5 kuluttaa selvästi vähemmän, ja se näkyy käytettyjen hinnoissa.

Jos ajat syvässä lumessa, jäät todennäköisimmin jumiin sen takia, että lumi pakkautuu auton alle niin, että pysähdyttyäsi et pääse enää liikkeelle lapioimatta lumikinosta pois auton alta, koska auton paino on pyörien sijasta pohjan varassa. Kokemusta on. Tuohon ei vaikuta vaihteisto tai nelivedon tekniikka millään tavalla, ainoastaan maavara, eikä missään XC70:ssä ole ollut korkeussäädettävää ilmajousitusta.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: 8-pätkä - 23.03.2021, 06:17:59
Itse taas kiertäisin kaukaa ihan mitä vaan D5-moottorista Volvoa ostaessa juurikin nuo ensimmäiset harmaakoppaiset 185hv moottorit. On kaikki mahdolliset murheen aiheet pyörreläpistä hiukkassuodattimeen ja yleensä vielä aika paljon ajettuna. Kulutuskaan ei ole ainakaan pienempi verrattuna siihen numeroa vanhempaan 163hv mustakoppaiseen.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 23.03.2021, 11:13:28
Kiitos foorumilaisille kattavista vastauksista nämä selvensivät jo omaa näkökulmaa. Täytyy taas kerran hattua nostaa ja kiittää, tällä foorumilla saa aina apuja viisaammilta :)

Onko tuosta viinoituksesta kokemuksia, onko vaikuttanut miten kulutukseen ja onko miten kestäneet käytössä?

Kysyisin vielä että onko tuo visko sitten ollut parempi/luotettavampi?

Tuota autom vaihteiston huoltohistoriaa tuleekin sitten tarkkailla!

8 pätkä tarkoitatko että murheet ainoastaan kyseisessä 185hv mallissa? Mites ylipäätään jos autosta on poistettu hiukkassuodatin ja läpät niin onko kokemuksia miten varmasti ovat toimineet?

Kysyisin vielä foorumilaisilta, että onko teillä millaisia kokemuksia ohjelmoidusta autosta (esim Lisäätehoa.fi)?

Tosiaan vähemmän ajettua olen etsimässä niin saa nähdä joutuuko venyttämään budjettia yli 10k jotta kaupat olisi mahdollisia
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 23.03.2021, 12:40:56
Itse taas kiertäisin kaukaa ihan mitä vaan D5-moottorista Volvoa ostaessa juurikin nuo ensimmäiset harmaakoppaiset 185hv moottorit. On kaikki mahdolliset murheen aiheet pyörreläpistä hiukkassuodattimeen ja yleensä vielä aika paljon ajettuna. Kulutuskaan ei ole ainakaan pienempi verrattuna siihen numeroa vanhempaan 163hv mustakoppaiseen.

Se 163 hv moottori oli ajossa ihan ok, vaikka hieman tehoton noin painavaan autoon onkin, mutta se vanha 5-vaihteinen automaattivaihteisto oli se, josta itse en pitänyt. Jos ajoi tasaista kuuttakymppiä, vaihteisto ei vaihtanut itse viitoselle, vaan aina mentiin nelosella, ellei itse pistänyt manuaaliasentoon ja vaihtanut vaihdetta. 2.5T:n kohdalla tuo ei ollut niinkään häiritsevää, D5:n kanssa oli. Tuo uudempi TF-80SC toimii huomattavasti mukavammin enkä ole itse koskaan kokenut tarvetta vaihtaa vaihteita käsin, ainoastaan sport modea tulee joskus käytettyä. Jos ei koe sitä viisivaihteisen automaatin käytöstä ärsyttävänä tai moottoria turhan tehottomana, silloin tietenkin dieselien osalta vm. 2005 on hyvä vaihtoehto.


Kiitos foorumilaisille kattavista vastauksista nämä selvensivät jo omaa näkökulmaa. Täytyy taas kerran hattua nostaa ja kiittää, tällä foorumilla saa aina apuja viisaammilta :)

Onko tuosta viinoituksesta kokemuksia, onko vaikuttanut miten kulutukseen ja onko miten kestäneet käytössä?

Ei omaa kokemusta. Selvitin aikaisemmin V70 T6 AWD:n etanolimuunnosta, mutta eFlexFuelista sanottiin, että suutinten kapasiteetti ei riitä maksimiteholla. Eli kolmoskoppaista ei varmaankaan kannata edes yrittää, kakkoskoppaisen 2.5T:n kohdalla onnistumisen mahdollisuus voi olla parempi.

Kysyisin vielä että onko tuo visko sitten ollut parempi/luotettavampi?

Haldex on noista se parempi tekniikka. Vuosimalliin 2005 asti se oli gen. 2; 2006 ja siitä eteenpäin gen. 3 "Instant Traction", joka toimii paremmin liikkellelähdön yhteydessä liukkaalla pinnalla.

Kysyisin vielä foorumilaisilta, että onko teillä millaisia kokemuksia ohjelmoidusta autosta (esim Lisäätehoa.fi)?

D5T5.comin optimointi käytössä, voin suositella. Kolmoskoppaisten osalta tehtävissä itse. Jos päädyt kakkoskoppaiseen, kannattaa kysyä foorumin nimimerkiltä Ahtopaine. D5T5.com:ista pystyy hakemaan auton VIN-numerolla, mitä optimointeja kyseiseen autoon on tarjolla. Esim.

Tosiaan vähemmän ajettua olen etsimässä niin saa nähdä joutuuko venyttämään budjettia yli 10k jotta kaupat olisi mahdollisia

Kakkoskoppaisia pitäisi löytyä kymppitonninkin budjetilla hyvin. Kannattaa katsoa, milloin jakohihna on vaihdettu, jotta sitä ei joudu itse vaihtamaan heti seuraavassa huollossa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 23.03.2021, 14:47:16
Sen verran tuli mieleen vielä, että noissa ekoissa D5-moottoreissa (163 hv) on vain 20 tkm huoltoväli, 185 hv ja uudemmat D5:t taas 30 tkm. Bensakone 2.5T taisi olla loppuun asti 20 tkm huoltovälillä? Etanolilla ajettaessa öljynvaihtoja on käsittääkseni suositeltu tehtäväksi 10 tkm välein. Tuo kannattaa ottaa huomioon, kun laskee eri vaihtoehtojen juoksevia kustannuksia.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: tuomaril - 23.03.2021, 22:17:02
Samaa mietin. Kyllä noi harmaakoppasen nostajat varsinkin saa särettyä tolla 30 000km huoltovälillä.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: TVS - 24.03.2021, 11:04:01
Sen verran tuli mieleen vielä, että noissa ekoissa D5-moottoreissa (163 hv) on vain 20 tkm huoltoväli, 185 hv ja uudemmat D5:t taas 30 tkm. Bensakone 2.5T taisi olla loppuun asti 20 tkm huoltovälillä? Etanolilla ajettaessa öljynvaihtoja on käsittääkseni suositeltu tehtäväksi 10 tkm välein. Tuo kannattaa ottaa huomioon, kun laskee eri vaihtoehtojen juoksevia kustannuksia.
"Minkä öljynvaihdoissa säästää, sen moottorinvaihdoissa menettää"

Todenperään, nyt kun noita on tullut hiukan enempi vertailtua, niin riippuen ihan omista arvostuskohteista valinta on melko helppoa mk2/3 välillä. Mk3 kääntyy about niinkun normaali auto, mk2 niinkun pieni lentotukialus. Mk3 on hiljaisempi, vielä mukavampi kun mk2, mutta yleisesti sisustanosien laatutuntuma on huonompi. Mk3 on saanut usb/bt/jne juttuja, mk2 ne joutuu käytännössä aftermarkettijutuilla rakentamaan jos moisia kaipaa. Mk3 on esim sisäpuhaltimen, raitisilmasudin tai ovenkahvojen yms remonttien suhteen huonompi, ja yleisesti mk3 ei omaa laadun tuntua. Mk2 on monesta kohtaa laadukkaammin tehty, napit jne ei kulu sisustassa, ovet toimii jämäkämmin ja kahvat toimii myös pakkasella, penkit tuppaa olemaan vähemmän räjähtäneitä. Sitten vähemmän kriittisiä on mk2 alumiinivaluiset apurungot ja tukivarret jne, kun mk3 ne on mondeoista tuttua pokattua ruostesuojaamatonta peltiä ja kaikki ne on järkiään aivan karmean näkösiä. Kumpikaan ei ruostu päällepäin "ikinä", mutta mk3 on järkiään pohjasta todella karmean näkösiä, tässä tosin olen kuullut että XC on poikkeus linjaan ja ilmeisesti suojattu tehtaalla paremmin. Mk3 myös kuluttaa litran-puoltoista enemmän, näin D5 163hp vs 2.4D 185hp vertailuna, molemmat manuaaleja.

Vaihteistoasiakin on kaksipiippuinen, automaateissa on vikoja ja ne tulee arvalla vastaan, manuaaleissa on kaksoismassanvaihto ja se tulee varoittaen pikkuhiljaa etee  :D
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: puliukk0 - 24.03.2021, 11:57:41
"Minkä öljynvaihdoissa säästää, sen moottorinvaihdoissa menettää"

Todenperään, nyt kun noita on tullut hiukan enempi vertailtua, niin riippuen ihan omista arvostuskohteista valinta on melko helppoa mk2/3 välillä. Mk3 kääntyy about niinkun normaali auto, mk2 niinkun pieni lentotukialus. Mk3 on hiljaisempi, vielä mukavampi kun mk2, mutta yleisesti sisustanosien laatutuntuma on huonompi. Mk3 on saanut usb/bt/jne juttuja, mk2 ne joutuu käytännössä aftermarkettijutuilla rakentamaan jos moisia kaipaa. Mk3 on esim sisäpuhaltimen, raitisilmasudin tai ovenkahvojen yms remonttien suhteen huonompi, ja yleisesti mk3 ei omaa laadun tuntua. Mk2 on monesta kohtaa laadukkaammin tehty, napit jne ei kulu sisustassa, ovet toimii jämäkämmin ja kahvat toimii myös pakkasella, penkit tuppaa olemaan vähemmän räjähtäneitä. Sitten vähemmän kriittisiä on mk2 alumiinivaluiset apurungot ja tukivarret jne, kun mk3 ne on mondeoista tuttua pokattua ruostesuojaamatonta peltiä ja kaikki ne on järkiään aivan karmean näkösiä. Kumpikaan ei ruostu päällepäin "ikinä", mutta mk3 on järkiään pohjasta todella karmean näkösiä, tässä tosin olen kuullut että XC on poikkeus linjaan ja ilmeisesti suojattu tehtaalla paremmin. Mk3 myös kuluttaa litran-puoltoista enemmän, näin D5 163hp vs 2.4D 185hp vertailuna, molemmat manuaaleja.

Vaihteistoasiakin on kaksipiippuinen, automaateissa on vikoja ja ne tulee arvalla vastaan, manuaaleissa on kaksoismassanvaihto ja se tulee varoittaen pikkuhiljaa etee  :D

Mk3 on kyllä tuoreempana autona valovuoden edellä, niihin nyt välillä jotain joutuu tekemään, mutta ei aina se perus iskarinyläpäistä parkkitutkaan asti taakse 3v välein.
Se mk3 raittari on nopeampi vaihtaa kun mk2, siitä mk3 lähtee se sulakerasia nyppäsemällä pois edestä. Jos kenelläkään sillä mitään väliä.

Ihan samalta ne mk2 ja mk3 näyttää pohjasta, siellä ne suolat muhii peltien ja muovien alla. Niissä kohdissa missä ei muovia tai muuta niin kivet hakkaa pohjamaalin rikki ja pinta ruostuu.

En siis ikinä ostaisi mk2, niin paljon niihin saa syöttää rahaa. Tietenkin jos edellinen on tehnyt mittaristosta asti kaiken niin saa muutamia vuosia taas hengähtää. Tai jos tykkää remontoida itse niin sillonhan se on taas asia eri.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: TVS - 24.03.2021, 15:04:42
Ihan samalta ne mk2 ja mk3 näyttää pohjasta, siellä ne suolat muhii peltien ja muovien alla. Niissä kohdissa missä ei muovia tai muuta niin kivet hakkaa pohjamaalin rikki ja pinta ruostuu.

En siis ikinä ostaisi mk2, niin paljon niihin saa syöttää rahaa. Tietenkin jos edellinen on tehnyt mittaristosta asti kaiken niin saa muutamia vuosia taas hengähtää. Tai jos tykkää remontoida itse niin sillonhan se on taas asia eri.
No nyt on jo aika huumoria  :2funny: . Nuo mk3 kirii jo hyvää vauhtia ohi takavedoista ruosteen määrässä, mk2 on ikäsistään parhaasta päästä.

Pelkästään jos tarttisi ajamista ajatella, ottaisin mk3. Jos tarttee myös ite ylläpitää, mk2. Mutta jos haluaa että autossa on jotain kivaa, ei voi ostaa kumpaakaan  :2funny:
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 24.03.2021, 16:15:19
Mk3 myös kuluttaa litran-puoltoista enemmän, näin D5 163hp vs 2.4D 185hp vertailuna, molemmat manuaaleja.

Kumpaakaan korimallia en ole omistanut manuaalivaihteistolla. Mk2 2.5T kulutti selvästi vähemmän kuin Mk3 T6 (V70), mistä sinänsä en ole yllättynyt. Mk2 D5 163 hp (2004) vs. Mk3 D5 (2012) olen päässyt suurin piirtein samoihin lukemiin tankkauksista laskettuna. Mk2 ajotietokone näytti tietenkin naurettavan pieniä kulutuslukemia aina, Mk3 näyttää suurin piirtein oikein.

Mk3 osalta D5:n kulutus on laskenut jonkin verran jokaisen uuden version kohdalla jo speksienkin perusteella:
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: puliukk0 - 24.03.2021, 16:20:54
No nyt on jo aika huumoria  :2funny: . Nuo mk3 kirii jo hyvää vauhtia ohi takavedoista ruosteen määrässä, mk2 on ikäsistään parhaasta päästä.

Pelkästään jos tarttisi ajamista ajatella, ottaisin mk3. Jos tarttee myös ite ylläpitää, mk2. Mutta jos haluaa että autossa on jotain kivaa, ei voi ostaa kumpaakaan  :2funny:

No täälläpäin kaaret kukkii pääsääntöisesti joka toisesta (enemmän tai vähemmän) mk2 oli sitten 150tkm tai 400tkm ajettu. Alustaltaan ihan yhtä hirveitä molemmat.

En muuten niin seuraa muutenkuin nosturilla, molemmista tulee hyvin palkkaa kyllä. En ikinä ostaisi kumpaakaan jos olisi kolmas vaihtoehto.  :D
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 27.03.2021, 01:34:58
Kiitos mielenkiintoisten näkökulmien ilmituomisesta. Tosiaan itsellä mielenkiinto löytää suht korkea nelikko,  kohtuu hintainen ja jota ei nyt ihan älyttömästi tartteis olla laittamassa.

Asentajalta eli työkalun toisesta päästä on aina mielenkiintoista kuulla että mitkä nelikot on parhaimmasta päästä eli ulkopuolisella laitettuna vähiten korjattavana.

Toivottavasti sitä vielä jonkun hyvän löytyy vai niinköhän joutuu tyytymään hyvään etuvetoon joka on riittävän korkea
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 27.03.2021, 01:38:48
Puliukk0 mitä autoa suosittelisit sitten asentajan näkökulmasta?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 28.03.2021, 19:46:40
Jos saan omakohtaista kokemusta ja mielipidettäni julkisesti lausua, niin....

Suosittelen joko viimeisiä mustakantisia mk2 xc70. Eli ennen vuotta 2006. Niissä ei vielä venttiilivaivoja tai imusarjan läppähässäköitä. Jakopäätä nyt ei kummoisesti ole suojattu, eli moniurahihna voi katketessaan tehdä tuhoa. Booriholkin kunto pitää tiedostaa nelivedon suhteen. Alustan osia kuluu ja menee.

Tai sitten viimeisiä mk3 xc70:ia 2012-2106 2.4 D4 tai D5 koneella. Monessa asiassa parempaan suuntaan menneet. Alusta kestää, ei imusarjan läppiä, jakopää paremmin suojattu, tyylikäs sisältä ja ulkoa, nykyaikaiset varusteet, nelivedon osat paremmin kulutusta kestävät, kunhan öljyjä muistaa vaihtaa. Ruosteongelma nyt on pientä näissä xc:ssä verrattuna v70.

Itseltä löytyy siis 2014 xc70 ja isäukolta 2005 xc70, molempien autojen omamekaanikkona toimin.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 28.03.2021, 20:18:35
Kiitos Beagle näkökulman ilmituonnista. Juuri näitä ajatuksia kaipaisinkin. Tarkoitat varmaan booriholkin kunnolla, yleistä tyyppiongelmaa nelivetoon liittyen?

Juu, tuo onkin mielenkiintoinen tieto, olen mietiskellyt korin kestävyyttäkin ja en ole nähnyt ruosteongelmallisia missään kyllä. Tyytyväinen olisin jos tuleva auto olisi yhtä vähä ruosteinen kun nykyinen 740 joka sinkitty -90 eikä ruostetäpliä näy.

Mites nuissa malleissa on hiukkassuodattimet toteutettu, ovatko ongelmallisia?

Olen tässä mietiskellyt, että jos manuaalin haluan löytää aiemmin mainitsemilla kriteereilläni, joudun kyllä todennäköisesti nostamaan max hintahaarukkaa lähemmäs 15 000 e. Mutta pidän kyllä automaattiakin varteenotettavana vaihtoehtona, jos sattuisi löytymään vähemmän ajettu yksilö, ensijaisesti katsellut alle 300tkm ajettuja..

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 28.03.2021, 20:20:23
Vielä kymysys omatoimisena mekanikkona toimimiseen liittyen, pystyykö vielä xc70 malleissa suurimman osan korjauksista tekemään itse, ettei ole toteutettu niin, että vaatii esim. tietokone koodauksia yms. huolloissa tai korjauksissa ja joutuu ammattipajalle viemmään?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 29.03.2021, 07:53:23
Testerin tarvitsee kyllä. Se nyt ei kallis investointi ole jos läppäri löytyy. Noin 100e saa Dicen tai vastaavan laitteen. Vdash ohjelma on ilmainen.

Itse katson enemmän kuntoa kuin kilometrejä. Omani on vanha taksi ja ajettu reilusti yli 400tkm. Sisältä ja päältä ei uskoisi.

Manuaalia en huolinut. Automaatti vaihtaa tässäkin sisäänajetussa kuin uudessa autossa.
 Hiukkasloukut harvemmin volvoissa temppuilee, mikäli vaan autolla ajetaan muuallakin kuin kaupungissa. Niitä ei tarvii pelätä.

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: mheguli - 29.03.2021, 08:00:41
Mustakantisessa (vanhempi kuin 2006) ei hiukkasloukkua ole.

Manuaali-XC70 on kyllä melko harvinainen. Ruotsin puolella on (näistäkin) enemmän tarjontaa. Esim.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_xc70_d3_awd_momentum___drag___d_varmare___s_v_hjul_163/94583755

Rupeis nippa nappa mahtumaan kaikkine kuluineen 15 000 e budjettiin.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 29.03.2021, 08:14:07
Mustakantisessa (vanhempi kuin 2006) ei hiukkasloukkua ole.

Ei niin. Hassua vaan että softa on 2005 autossa jo uudempi ja ajotietokone herjaa hiukkassuodatinta jos egr.n tukkii  ;D
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Ribbe - 29.03.2021, 09:01:18
Ei niin. Hassua vaan että softa on 2005 autossa jo uudempi ja ajotietokone herjaa hiukkassuodatinta jos egr.n tukkii  ;D
Oletko varma ettei ole 2006 vuosimallia? Kesällä 2005 rekisteröity on jo lähes 100 varmasti 2006 mallinen.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Dave - 29.03.2021, 09:14:09
Ehkä ne viimeiset kakkoskopan olisivat oma valinta, 2.5T. Fordvo XC 70 on toki muhkean näköinen tankki mutta voisiko se Volvon oma ajatus olla kokonaisuutena laadukkaampi... Kyllä pitkäikäisen ja kestävän auton haluaa käyttöpelinä varsinkin. Nivot noissa ilmeisesti vakiona ja haldexin huoltokohteet tarkistaa. P2 huono ruostumaan, puoli miljoonaa ajetussa kasikympissä ainoastaan takakontin metallilistassa kupli.

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 29.03.2021, 12:29:48
Kiitos tiedosta Beagle, testereiden ja hiukkasloukkujen näkökulmasta mielenkiintoista tietoa. Täytyy tarkkailla huoltohistoriaa pitkällä aikavälillä mm. vaihteistoöljyjen vaihtojen kannalta.

Kiitos linkistä mheguli, täytyy tarkkailla naapurimaan markkinoita myös.

Tähän softa mainintaan olen törmännyt useissa myynti-ilmoituksissa, ja mietin, että voisiko joku valaista asiaa, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tämä egr tukkiutuminen hyvinkin tyypillistä/yleistä xc70:issä?

Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 29.03.2021, 14:14:45
Tähän softa mainintaan olen törmännyt useissa myynti-ilmoituksissa, ja mietin, että voisiko joku valaista asiaa, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tämä egr tukkiutuminen hyvinkin tyypillistä/yleistä xc70:issä?

Jos ajaa vähänkään pidempää ajoa säännöllisesti, tuskin on ongelma. Jos kaikki ajot ovat korkeintaan muutaman kilometrin mittaisia, sitten voi olla, mutta silloin diesel harvemmin on muutenkaan järkevä valinta.

Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

Se 2.5T kuluttaa seka-ajossa litroissa helposti puolet enemmän kuin D5 ja vielä ysikasia. Ei tarvitse kovin paljon ajaa, jotta diesel tulee halvemmaksi.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 29.03.2021, 15:32:53
Oletko varma ettei ole 2006 vuosimallia? Kesällä 2005 rekisteröity on jo lähes 100 varmasti 2006 mallinen.

Saattoi se olla 2006. Ei muista tarkkaan. Kuitenkin uudemmalla kojelaudalla ja umpioilla. Mustakantinen kone kuiteskin
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 29.03.2021, 21:01:00
Jos ajaa vähänkään pidempää ajoa säännöllisesti, tuskin on ongelma. Jos kaikki ajot ovat korkeintaan muutaman kilometrin mittaisia, sitten voi olla, mutta silloin diesel harvemmin on muutenkaan järkevä valinta.

Se 2.5T kuluttaa seka-ajossa litroissa helposti puolet enemmän kuin D5 ja vielä ysikasia. Ei tarvitse kovin paljon ajaa, jotta diesel tulee halvemmaksi.

Selvä juttu. Varmaankin joutuu tuon dieselin puoleen kallistumaan sitten. Onko foorumilaisilla kokemusta, onko uudemmissa xc70 pienemmät verot / pienemmät päästöt kuin vanhemmissa? Varmaan kuitenkin tulee 5-paikkaseksi jätettyä auto niin ihan siltä kantilta mietin..
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 29.03.2021, 21:20:33
Selvä juttu. Varmaankin joutuu tuon dieselin puoleen kallistumaan sitten. Onko foorumilaisilla kokemusta, onko uudemmissa xc70 pienemmät verot / pienemmät päästöt kuin vanhemmissa? Varmaan kuitenkin tulee 5-paikkaseksi jätettyä auto niin ihan siltä kantilta mietin..

Dieseleiden kulutus ja päästöt (D5 AWD automaattina, tiedot suomihinnastoista):

Mk2:
163 hv (2003–2005): kaupunki 11.2 / maantie 6.7 / yhdistetty 8.4, päästöt 223 g
185 hv (2006–2007): 11.2 / 6.9 / 8.5, 224 g

Mk3:
185 hv (2008–2009): kaupunki 10.5 / maantie 7.0 / yhdistetty 8.3, päästöt 219 g
205 hv (2010–2011): 10.0 / 6.1 / 7.5, 199 g
215 hv (2012–2013): 8.7 / 5.7 / 6.8, 179 g
215 hv (2014–2015): 8.6 / 5.2 / 6.4, 169 g
220 hv (2016): 6.9 / 5.2 / 5.8, 153 g

Eli päästöt laskevat selvästi vasta vm. 2010 ja sitä uudemmissa. Verot löydät suhtkoht helposti katsomalla Nettiautosta myynnissä olevia autoja.

Vertailun vuoksi bensamallit:

Mk2 2.5T AWD 210 hv: 15.6 / 8.5 / 11.1, 266 g
Mk3 T6 AWD 285 hv: 16.6 / 8.5 / 11.5, 269 g
Mk3 T6 AWD 304 hv: 15.1 / 8.1 / 10.6, 248 g
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Dave - 30.03.2021, 08:45:48
Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

On se kestävän koneen maineessa ja myös ainoa bensa, mitä kakkoskoppaan sai. Kulutus tietenkin D5 verrattuna enemmän mutta itse en kulutusta stressaa. Ainakin V 70 bensaturbona mennyt jopa runsas 7l nätillä matka-ajolla, jos ajotietokonetta yhtään uskoo. Lukemattomat reissut olen tuolla moottorilla tyytyväisenä ajanut.
Nivot=nivomat. Tasonsäätö iskarit, pysyy perä pystyssä esim. hevoskoppia vetäessä. Toimiessaan näppärät mutta kalliit ostaa (tonni yhteensä?).
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 30.03.2021, 12:27:37
Kiitos selventävistä vastauksista! Kulutus/päästötaulukot avasivat mukavasti asiaa. Täytyy verojen hinnastoa tarkkailla myös.

Mielenkiintoista kuulla bensamoottorista myös hyvää. Onko nivo-tasonsäätöiskarit sitten ihan jokaisessa xc70 malleissa? Pitää tuohon kiinnittää huomiota.

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 30.03.2021, 15:44:08
On se kestävän koneen maineessa ja myös ainoa bensa, mitä kakkoskoppaan sai. Kulutus tietenkin D5 verrattuna enemmän mutta itse en kulutusta stressaa. Ainakin V 70 bensaturbona mennyt jopa runsas 7l nätillä matka-ajolla, jos ajotietokonetta yhtään uskoo. Lukemattomat reissut olen tuolla moottorilla tyytyväisenä ajanut.
Nivot=nivomat. Tasonsäätö iskarit, pysyy perä pystyssä esim. hevoskoppia vetäessä. Toimiessaan näppärät mutta kalliit ostaa (tonni yhteensä?).

Ajotietokone näytti Mk2:ssa sekä 2.5T:ssä (2006) että D5 AWD:ssä (2004) järjestään noin puolestatoista kahteen litraa alakanttiin, kun vertasi tankkauksista laskettuun kulutukseen. Tuo siis vuodenajasta riippumatta, eli ei selittynyt webaston käytöllä (jota 2.5T:ssä ei minulla edes ollut). Jaan sen näkemyksen, että 2.5T sekä myös kolmoskorin T6 ovat todella mukavia ajaa, mutta mukavuus loppuu siihen, kun pitää tankata.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 31.03.2021, 11:19:04
Jep, tämän puolen olen kuullut alakanttiin näyttävistä keskikulutuslukemista. On nuita bensakoneisiakin suht hyvin myynnissä, nyt ja löytyy myös D5. Mutta 740 b200f tankkauksien jälkeen kaikki ovat tervetulleita testattavaksi. Volvo kun on aina ollut rohmu bensan suhteen. Mukavempi tosin sitä on tankilla juosta kun aina remppaamassa  ELK

Näkeekö jostain volvojen rekkarilla tai muulla varustelistausta?

Onko muuteen länsinaapurissamme tyypillistä ajaa 30tkm öljynvaihtoväleillä?, tähän olen hankintaa miettiessäni kiinnittänyt huomiota.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Dave - 31.03.2021, 11:44:55
Minä en ajaisi edes 2021 autolla 30t samoilla litkuilla, varmaan 10-20t/vuosi hyvä vaihtoväli riippuen iästä ja kilometreistä. Omaan vaihdan 8-10 000 välein, nätisti ja tasaisesti käy aina uusilla öljyillä :) Nivot käsittääkseni vakiot XC. Normaali paksumpi iskari, huomaa kun kurkistaa. Omassa kestäneet (vielä ainakin) hyvin, eikä perä roiku. Ajan eniten matka-ajoa ja todella harvoin kärry perässä.

Ehkä olen vähän huono kulutusta kommentoimaan, kun asenne ollut oikeastaan aina "bensaa saa asemalta enkä ala ekohippeilemään" :D Olihan se herkullista ajella pitkin Suomea dieselillä sen maksaessa alle euron mutta ääh, meni jo!
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: JuHaU - 31.03.2021, 14:10:03
Jos pikaisesti laskee noin hinnoilla, niin ei paljoa tarvitse ajaa, että se D5 tulee käyttökustannuksiltaan halvemmaksi kuin 2.5T.

D5
7 l/100km x 1,50 €/l = 10,5 €/100km

2.5T
9 l/100 km x 1,65 €/l = 14,85 € /100km

Nuo lukemat on realistiset eli eroa/hyötyä tulee vähintään 4 € / 100 km todennäköisesti enemmän se tekee 30 tkm vuotuisella suoritteella 1200 €.



Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 31.03.2021, 16:39:59
Tämä on kyllä totta, täytyy tarkkaan lukea huoltokirjat läpi. Kiitos Dave tiedosta.

JuhaU on oikeassa.. Vielä se kiisseli (5paikkanen) edelle menee vaikka verot laskisi päälle ja vakuutukset vertailisi. Varsinkin pakuna rekattuna tulisi halvemmaksi.

Näkeekö jostain volvojen rekkarilla tai muulla auton varustelistausta?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: tuomaril - 31.03.2021, 17:22:04
Volvolle ei ole saatavilla vastaavaa varustelistausta netistä rekkaria/alustanumeroa vastaan kuin mitä esim Bemariin saa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: ErkkiXC - 31.03.2021, 19:51:40
Onko tuo laskelma painotettu käyttövoimaverolla ?
Eikös tuo ole pelkkä kulutuksen ja polttoaineen litrahinnan tekemä ero. Omien ed. 2,5T ja nyk. D4 käyttövoiman veroon tekemä ero olis tuolla ajosuoritteella n 0,90 €/100 km, tosin edellinen 2,5T vei omassa ajossa hiukan yli 10 l/100 km.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 31.03.2021, 22:13:19
Eikös tuo ole pelkkä kulutuksen ja polttoaineen litrahinnan tekemä ero. Omien ed. 2,5T ja nyk. D4 käyttövoiman veroon tekemä ero olis tuolla ajosuoritteella n 0,90 €/100 km, tosin edellinen 2,5T vei omassa ajossa hiukan yli 10 l/100 km.

Noin 35 tkm aikana omassa omistuksessa 2.5T:n tankkauksista laskettu kulutus oli 10.4 litraa satasella. Ajot olivat pitkälti maantiepainotteisia.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 31.03.2021, 22:17:54
Onko tuo laskelma painotettu käyttövoimaverolla ?

Äkkiä tuolla kaavalla laskettuna. Meillä olis neljässä kuukaudessa pelkillä työmatkoilla kuitattu käyttövoimavero versus bensakoneisen kulutus.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 01.04.2021, 16:39:23
Onko joku laskenut, kuinka paljon tulee vuodessa ajaa jotta 5 paikkainen käyttövoimaveroinen diesel esim juuri xc70 d5 keskikulutuksella kannattaa ottaa bensan sijasta? Jos mietitään ihan puhtaasti matka-ajon kilometreillä nyt. Ja jos mietitään tämän hetken hinnoilla, tulevaisuuttahan ei voi ennustaa mihin p.a hinnat ja verot menevät.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: ErkkiXC - 01.04.2021, 17:26:52
Eikö noista edellisistä nyt aika helposti saa sen laskettua. Jos vaikka oletetaan tuo 4 €/100 km ero pa-hinnassa+kulutuksessa ja ero veroissa vaikka tuo mulla ollut 270 €/v, niin päästään aika äkkiä lukemaan 6750km. Erot bensa vs diesel saa sitten ite kukakin jyvittää haluamalleen vaihtoehdolle. Itselle tuo nykyinen D4 oli ihan positiivinen kokemus, kun diesel-autoista ei kokemuksia oikeastaan ole sen jälkeen, kun kortti vuonna 1971 tuli silloin vielä tulevan kansanedustajan ja ministerinkin eli Martikaisen Olavin autokoulussa diesel-mersulla suoritettua.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: 8-pätkä - 01.04.2021, 19:08:31
Itse ajan tällä hetkellä 15-20tkm vuodessa ja ei tule pieneen mieleenkään bensalla ajaminen. D5 aika mukava ajettava tien päällä ja varsin kohtuulliset kulut suhteessa suorituskykyyn.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Beagle - 01.04.2021, 19:10:04
Ja kun etsii vielä 2.4 D4 xc70. On sama pata kuin D5 ja miltei satasen halvempi vero vuodessa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 02.04.2021, 13:12:01
Juu kyllä se diesel tällä hetkellä kannattavampana on pysynyt. Mietin asiaa pitkällä tähtäimellä , kuinka tilanne on sitten mutta eiköhän se ainakin muutaman vuoden kiiselillä ajella vielä.

Kuinka tuo d4 kone on ollut luotettava/kestävä käytössä, onko kokemuksia d5 verrattuna. Onko ilmennyt tyypillisiä vikoja?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.04.2021, 22:24:08
Eikös ne awd-malleissa ole kaikki vitosdieselit mekaanisesti samoja, vain ohjelmisto erona.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 04.04.2021, 12:37:55
Okei, selvä juttu. Ohjelmistoissa ei ole tainnut olla älyttömästi ongelmia joiden vuoksi olisi joutunut tietokoneessa käyttämään, vai olenko väärässä?

Olen katsellut tuontiautoja vähemmän ajettuja ja miettinyt, että onko porukalla kokemusta minkä verran osaa rekisteröinti Suomessa + verot + muut kustannukset tekemään, että saa Suomen kilpiin ja rekisteriin?
Vähemmän ajettuja diesel manuaaleja on ainakin ollut enemmän ulkomaiden markkinoilla tarjolla, en tiedä johtuneeko kys. maiden verotuksesta vai mistä. Ylipäätään varmaan Suomessa ajetaan autoilla, varsinkin Volle merkkisillä enemmän.

Onko muuten diesel manuaaleissa ja automaateissa samat vaihteiston öljyn vaihtovälit? Monessa huoltokirjassa tuppaa olemaan ilman merkintöjä vaihteistoöljyjen vaihdot..

Onko kokemusta eri maista tuoduista autoista, mistä kannattaisi tuoda jos lähtee autoa hakemaan?
Mietin ihan korin kestävyyden (maissa olevien tiesuolan käytön kannalta) ja kilometrien luotettavuuden kannalta yms. Liekkö vielä Saksan maalla ruuvaileevat lukemia paremman näköiseksi?  :D

Oikein hyvää pääsiäistä foorumilaisille!  ELK
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Dave - 08.04.2021, 07:18:19
Eiköhän se sopiva auto vielä löydy 8)
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: JuHaU - 08.04.2021, 09:20:56
Onko tuo laskelma painotettu käyttövoimaverolla ?

No ei ollut. Otettu huomioon pelkkä polttoaineen hinta ja kulutuslukematkin pistin sellaisiksi, ettei kukaan voi väittää, että olisi ollut kotiinpäin vetoa. Tuosta jokainen voi itse päätellä mitä muita kuluja ottaa huomioon.

Useasti näkee tilanteita / laskelmia, että verrataan mustikoita omenoihin ja silloin lukemat eivät ole vertailukelpoisia. Tärkeintä mun mielestä on valita laskentaan samanlaiset autot / samanlaisilla ominaisuuksilla olevat. muistan kun joskun vuosituhannen alussa mietin auton päivitystä ja taisi silloinkin vaihtoehtoina olla V70. Bensaverrokkina mulla olisi ollut silloinnen T5, koska jos olisin ostanut bensavehkee siinä olisi pitänyt olla sen ajan mittapuun mukaan riitävästi voimaa.

Eli virhe tehdää yleensä siinä kun verrataan eri kokoisia autoja ja toki silloinhan niiden kuluutuksetkin voi poiketa merkittävästi.

Eikä sillä käyttöautossa ole mitää merkitystä, että vaikka "moottorin äänet" olisivat kivat. Harrastevehkeet sitten erikseen, joilla fiilistellään.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: rammer - 08.04.2021, 20:43:51
Onnee etsintään.Kyllä siihen kannattaa panostaa sillä tarjonta on todella kirjavaa tuohon hintahaarukkaan. Itekin sain melki vuoden etsiä haluamaani 2.5T XC70 kapinetta mutta löytyi sitten viimein. Semmonen tuli huomattua että kun sopiva tulee tarjolle niin sitten ei kannata enää pahemmin viivytellä, sillä semmosia helmiä on hakemassa koko ajan iso porukka. Ja tosi harvoin on niin että se helmi on halvin, myyjätkin ymmärtää asiat.
Noilla sun kilsoilla ottaisin ehdottomasti dieselin. Jo kymppitonninkin ajoilla diesel on kannattava.
Mulla tulee alle kymppi vuodessa ja pääosin lyhyttä ajoa, siksi bensa. Dieselillä on talvisin webasto oikeastaan välttämätön että sellasessa ajossa tarkenee.
Tarkka huoltokirja ja ne ylimääräiset voimansiirron öljyjen vaihdot tehtynä on hyvä ja harvinainen yhdistelmä, ja jos semmoset löytyy, niin kättele nopeesti jos laite muutoin miellyttää. Sillä jos sinä et niin tee joku sen tekee varmasti.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 08.04.2021, 22:01:19
Jospa se sieltä sopiva vielä löytyisi, tosiaan nuo manuaalit on kyllä kiven alla..

Kiitos rammer kommentistasi. Tosiaan kyllä olen nyt tähdännyt dieseliin!

Täytyy varmistella tuota huoltohistoriaa, vaan monessa tapauksessa olen törmännyt siihen, että erillistä merkintää esim autom. lootan öljyn vaihdosta ei ole kirjoitettu, niin se tuottaa vähän haasteita.

Nyt saattaa nykyaikana olla kyllä mahdotonta auton tuonti Suomen ulkopuoleltakin niin täytyy kotimaan markkinoita tiukkaan seurata..
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: JuHaU - 09.04.2021, 11:10:08
Onko auton pakko olla XC? Eikö normi V70 AWD riitä? Olisi enemmän tarjontaa tai ainakin vaihtoehtoja.

Mulla oli ko yksilö D5 AWD 6v manuaali. On kuulemma tulossa myyntiin ensi kuussa Seinäjoella. Luovuin itse tästä 3 vuotta sitten.

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/VOLVO%20V70%20D5%20AWD%20MAN%20-05/Uusitorppa%20Juha2017_07_09EOS%205D%20Mark%20II4713.jpg?img=img2048)
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2021, 11:14:23
Onko auton pakko olla XC? Eikö normi V70 AWD riitä? Olisi enemmän tarjontaa tai ainakin vaihtoehtoja.

Mulla oli ko yksilö D5 AWD 6v manuaali. On kuulemma tulossa myyntiin ensi kuussa Seinäjoella. Luovuin itse tästä 3 vuotta sitten.

(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/VOLVO%20V70%20D5%20AWD%20MAN%20-05/Uusitorppa%20Juha2017_07_09EOS%205D%20Mark%20II4713.jpg?img=img2048)

Mä olen tästä mainitusta yksilöstä jo vähän kauppaa privassa aloittajan kanssa käynytkin, mutta ilmeisesti maavaraa tarvisi vaan enemmän. :)
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 09.04.2021, 14:15:18
Juu tosiaan korkeammalla maavaralla oleva auto hakusessa töiden yms puolesta.

Kiitokset Taavi.H ja JuHaU ehdotuksesta !
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: rammer - 09.04.2021, 14:52:06

Nyt saattaa nykyaikana olla kyllä mahdotonta auton tuonti Suomen ulkopuoleltakin niin täytyy kotimaan markkinoita tiukkaan seurata..

Noi "agentit" jotka hoitaa auton tuonnin esim. Ruotsista, tekevät duunia näin korona-aikanakin. Nehän ottaa, vähän riippuen auton sijainnista Ruotsissa ja palvelun kokonaisuudesta, noin 1000-1500 euroa asian hoidosta. Ei kauppa alemman hintaluokan autoissa oikein näin hoidettuna kannata taloudellisesti, mutta saattaa olla paremmin valikoimaa siellä. Eipä ne kymppitonnin luokassa olevat Volvot ole siellä paljoakaan halvempia kuin täällä.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 09.04.2021, 15:31:26
Ainiin tosiaan agentit saavat toimia vielä näillä rajoituksilla, kiitos vinkistä. Jos jollakin on hyviä kokemuksia, voi suositella vapaasti vaikka yv.llä Pitäisi tosiaan löytää hyvä yksilö jotta tuonti kannattaisi.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 14.04.2021, 08:51:55
Löytyi yksi 2004 xc70 d5 aut. jota täytyy käydä katsomassa. Eli mk2 prefacelift.

Onko näissä jo nuo nivomat iskarit?

Onko näissä vanhenmissa mk2 egr tukkiutuneet yleisesti jos ajettu lyhyttä ajoa?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: NNH - 15.04.2021, 13:38:26
Löytyi yksi 2004 xc70 d5 aut. jota täytyy käydä katsomassa. Eli mk2 prefacelift.

Onko näissä jo nuo nivomat iskarit?

https://drive.google.com/file/d/1rZZmdrHQ26LwPWX_RHRvaqHXZ7o1Ki3a/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/1rZZmdrHQ26LwPWX_RHRvaqHXZ7o1Ki3a/view?usp=sharing)

Suomessa uutena myydyissä autoissa vakiovaruste, ulkomailta käytettyinä tuoduista ei varmuutta. Omassa taannoisessa italiantuonnissani, joka oli tuota samaa vuosimallia, oli nivomatit.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 15.04.2021, 17:13:57
Okei, selvä juttu. Tämä yksilö mitä menossa katsomaan on myyty uutena britteihin suomalaiselle ja sieltä tullut Suomeen noin 10 vuoden jälkeen.

Oliko muuten kyseisessä tuontiautossa huoltohistoria selkeästi selvillä? Täytyy näin mielenkiinnosta kysyä.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 19.04.2021, 10:04:50
Kiitos foorumilaisille avusta!
Eilen tuli haettua xc70 d5 aut vm2004 pihaan. Voi pojat, täytyy sanoa että on kyllä jämäkkä ja mukava auto ajaa!
Parhaimpia ostoksia mitä on tullut hankittua.
Vaihdelootan öljyt ym ajallaan oli vaihdettu ja nelivedon booriholkki korjattu.
240 tkm ajettuna tällä vielä toisen mokoman ajaa.
Onko tässä merkintä varustelutasosta jossain päin autoa?
Tässä mallissa eikös ole niin, ettei ole hiukkassuodatinta tai niitä ylimääräisiä vikaherkkiä läppiä?
Tässä on käytetty Castrol Edge 0w-30 öljyä, joka on oletuksen mukaan suositeltuna?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 19.04.2021, 16:22:49
Onko muuten foorumilaisilla tiedossa, löytyykö jostain tähän malliin huolto-ohjelmaa, eli mitä sisältää määräaikaishuollot /vuosihuollot?

Näyttäisi olevan reilu 240 tkm ajettuna ajankohtaisena pikapuoliin jakopää, vaihteistoöljyn vaihto, moottoriöljyn vaihdot. Samalla mietin jarrunesteen ja pa-suotimen vaihtoa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: tuomaril - 19.04.2021, 16:44:28
Onnittelut auton johdosta!  8)  Ilmeisesti tämä sinun autosi on vielä pe-facelift? Niissä ei ollut (ainakaan Suomessa) varsinaisia varustetasoja (Kinetic, Momentum, Summum), vaan nuo tulivat vasta faceliftin ja niissä tuo varustetaso lukee muistaakseni jonkun takaoven karmissa. Joka tapauksessa tuossa sinun autossasi on tuo vanhempi mustakoppainen D5, eli ei ole tosiaan DPF:ää eikä pyörreläppiä riesana. Käsittääkseni tuohon koneeseen kuuluu "oikeasti" 5W-40 öljyt ja ne sinne itse laittaisin ainakin.

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 19.04.2021, 17:43:08
Kiitos! Juu kyllä tietääkseni prefacelift ja mustakoppanen d5. Alkuvuodesta 2004 rekattu. Varustetaso merkinnän löysin = Momentum yhdestä paprusta.  Selvä juttu, täytyy öljyt katsella tähän sitten. Mites onko porukka laittanut Castrol Magnatec öljyä moottoriin?

Mukavampaa vielä tästä tekee se, että tästä löytyy se HU-630 audiojärjestelmä vai mikä olikaan nimeltään  8)

Löyty yksi lisähienous. Takakontissa laverin alla kaksi lisäpenkkiä eli auto on 5 + 2 paikkainen. Onko porukalla kokemuksia näitten 2 ylimäärästen penkkien käytöstä? Onko ns laillista missä tilanteissa käyttää vai tulisiko auto olla rekattu 7 paikkaseksi?

Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 19.04.2021, 17:44:52
Tuosta öljystä mietin, että onko siihen muita erikoissuosituksia, kun kyseessä tämä kone ilman dpf:ää ja pyörreläppiä. Joskus muistelen bonganeeni Castrol Edgen kyljestä merkinnän että soveltuu hiukkassuotimella varustettuihin diesel koneisiin.

Automaattiöljystä mietin, että onko mitä öljyä ollut suositus laittaa?
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: tuomaril - 20.04.2021, 00:51:38
Huolto-ohjelma menee muistaakseni kutakuinkin tähän tapaan:
20 000km / 1 vuoden välein
 - Moottoriöljyt ja suodatin
 - Raitisilmasuodatin (jos perinteinen suodatin, eikä sisäilmanlaatujärjestelmää)

40 000km / 2 vuoden välein
 - Raitisilmasuodatin (jos suodatin on aktiivihiilimallia ja autossa on sisäilmanlaatujärjestelmä)
 - Polttoainesuodatin

60 000km / 3 vuoden välein
 - Moottorin ilmansuodatin

Täältä (http://www.volvohowto.com/servicing-volvo-s60-v70-petrol-2000-2004-scheduled-plan/) voi lukea vähän lisää huolto-ohjelman sisällöstä. Tuo nyt on bensamalleille, mutta ei tuo merkittävästi eroa dieselistä. Ja kannattaa muistaa, että Suomessa maahantuoja suosittelee jakopään uusimista 4 vuoden välein, eikä kymmenen kuten tuon linkin takana sanotaan. Tämä maahantuojan näkemys jakoremmien vaihtovälistä jakaa ihmiset kahteen leiriin, mutta suosittelen ainakin varmistamaan että hihnat ja apulaitteet ovat kaikinpuolin OK, koska apulaitehihnan katketessa, moottorivaurio on todennäköinen skenaario kun rikkinäinen remmi ampuu itsensä jakohihnan väliin. Itse olen vaihtanut jakopäät 4v välein, kilometreistä riippumatta ja samalla tietenkin vesipumppu sekä apulaitehihna kaikkine rullineen sekä laturin vapaakytkimen.

Noiden huoltokohteiden lisäksi on tietenkin myös liuta huoltosuosituksia, mitkä eivät kuulu automaattisesti varsinaiseen huolto-ohjelmaan. Mm. Automaattivaihteistoöljyt 80 000km / 4 vuoden välein. Sinulla kun on neliveto, niin muista vaihdattaa/vaihtaa myös peräöljyt, kulmavaihdeöljyt sekä Haldexin öljyt sekä suodatin. Jarru- ja jäähdytysnesteet suositellaan myös vaihdettavaksi neljän vuoden välein. Omat henkilökohtaiset suositukseni ovat, että moottoriöljyt vaihtoon 10 000km välein ja polttoainesuodattimenkin voisi vaihtaa vuosittain syksyisin, niin välttää pakkasella tulevat ongelmat. Itse vaihdan myös nuo ilmansuodattimet joka vuosi keväällä, kilometrejä katsomatta.


Castrol Magnatec ajaa asiansa varmasti oikein hyvin tässä moottorissa, itse käytin aikanani tässä moottorilla Teboil Diamond Diesel 5W-40 -öljyä (ja käytän edelleen uudemmassa moottorissa...). Vaihteistoon käy periaatteessa mikä tahansa JWS 3309 -luokituksen omaava öljy. Itse suosittelen vahvasti Mannol -merkkistä öljyä ja taitaa suositella useampi muukin tällä foorumilla. 20 litran pönikkä näyttää kustantavan eBayssa karvan alle 80€ kotiin kannettuna, niin itse mieltäisin tuon melko edulliseksi. Ja onpahan sitten öljyä jolla huuhdella laatikko puhtaaksi... Tässä (https://www.ebay.com/itm/20-Liter-MANNOL-O-E-M-8218-Multivehicle-JWS-Automatikgetriebeol-VW-BMW-OPEL-AUDI/193622890873?hash=item2d14d2d979:g:41UAAOSwGMVfNSe5) linkki tuohon öljyyn eBayssa.

Noista takakontin penkeistä en mene vannomaan, mutta itselläni on se käsitys, että Traficom muutti nämä 7-paikkaiset kärryt joskus aikanaan 5-paikkaisiksi rekisteriotteen osalta. Eli laillisesti niitä jakkaroita ei kaiketi saa käyttää. Voin olla väärässäkin tässä.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: J.N - 20.04.2021, 19:38:04
Sinulla kun on neliveto, niin muista vaihdattaa/vaihtaa myös peräöljyt, kulmavaihdeöljyt sekä Haldexin öljyt sekä suodatin.

Muistankohan oikein, jos väitän että AWD:n kulmavaihteessa ja perässä ei ole tyhjennysroppuja öljynvaihtoa silmälläpitäen? Korjatkaa jos tieto ei pidä paikkaansa, mutta jos asia oli näin, niin noiden suhteen joutuu näkemään hieman valutusvaihtoa enemmän vaivaa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Dave - 21.04.2021, 05:47:18
Onnea vaan löytyneestä Volvosta.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Huikkoster - 21.04.2021, 07:23:44
Minun ymmärrys on että kontin penkkejä saa käyttää mutta henkilömäärä on silti se 5. Eli anoppi takakonttiin ja mökkitavarat takapenkille
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Ossi66 - 21.04.2021, 07:47:13
Edellisessä V70 -05 oli lisäpenkit kontissa. Rekisteriotteeseen oli merkitty:
"Tavaratilassa tilapäiseen käyttöön tarkoitettu istuin (2)kahdelle henkilölle käyttötarkoituksen (1257/92) 38§:ssä tarkoitettujen ylimääräisten henkilöiden kuljetukseen. Lisäistuimet hyväksytty LM koulukuljeituspäätöksen mukaisiin kuljetuksiin"

Alunperin on tuon pykälän mukaan voinut kuljettaa alle 12v matkustajia yli sallitun viiden, kun 2 alle 12v on laskettu yhdeksi matkustajaksi.  Sitten pykälä on muuttunut 2006 siten ettei rekisteriin merkittyä henkilömäärää saa ylittää ja lopullisesti tuo on kumottu uuden tieliikennelain myötä.  Koskeeko kumoamiset aiemmin otteeseen merkittyjä asioita, en osaa sanoa.  Penkkien järkevä käyttö taitaa loppua tuohon 12v ikään ja noin 135cm pituuteen. Anoppi ei penkille mahdu  ;D
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 21.04.2021, 10:46:47
Kiitos tuomaril kattavasta vastauksesta, linkistä varmasti löytyy paljonkin apuja. Juu tosiaan kyllä jakopää alkaa olemaan ensisijaisesti vaihtoon menossa vuosien perusteella, kiitos lisämuistutuksista sen vaihdon kylkeen.

Sinulla kun on neliveto, niin muista vaihdattaa/vaihtaa myös peräöljyt, kulmavaihdeöljyt sekä Haldexin öljyt sekä suodatin. -juuri tuosta mietin samaakin kuin J.N, että löytyykö minkälaiset tyhjennysproput vai meneeko vaihto ns ylhäältä päin vaihtamalla huuhtelemalla / imusysteemillä?

Tattista vaan Dave.

Tosiaan näistä penkeistä samaa luin itsekin lakiuudistuksesta ja näyttää siltä, kun ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa penkeistä niin ei niitä tule käytettyä.

Jännä juttu, tämä auton suomalainen ostenut uutena Englantiin, ja olisiko siellä laitettu lisäpenkit kun oli turvavöissä United Kingdom merkintä..





Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 23.04.2021, 15:12:31
Onnittelut auton johdosta!  8)  Ilmeisesti tämä sinun autosi on vielä pe-facelift? Niissä ei ollut (ainakaan Suomessa) varsinaisia varustetasoja (Kinetic, Momentum, Summum), vaan nuo tulivat vasta faceliftin ja niissä tuo varustetaso lukee muistaakseni jonkun takaoven karmissa. Joka tapauksessa tuossa sinun autossasi on tuo vanhempi mustakoppainen D5, eli ei ole tosiaan DPF:ää eikä pyörreläppiä riesana. Käsittääkseni tuohon koneeseen kuuluu "oikeasti" 5W-40 öljyt ja ne sinne itse laittaisin ainakin.

Nuista moottoriöljyistä vielä. Täällä EU-osalta viskositeetti suositus koneelle olisi SAE 0W-30 öljyt.
http://www.volvohowto.com/Volvo-S60-S80-V70-XC70-XC90-oficial-recomended-engine-oil-specifications-petrol-and-diesel-engines/
Mutta olisiko kumpi noista öljyistä parempi sitten Suomen arktisiin oloihin.. ?

Lisäksi sivulla vielä mainittu autoni konetyypille: D5244T – D5 163 hp * (view note below). * Note: Oil grade ACEA A3/B3/B4 can NOT be replaced by any other oil than the one prescribed in the tables for engines D5244T, D5244T2, D5244T3.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: tuomaril - 23.04.2021, 16:37:10
En tiedä millä logiikalla tuo sivusto antaa noita viskositeettiluokituksia, onhan se 0W30 öljy varmasti käypää tavaraa myös tuohon sinun moottoriin, mutta virallisesti sitä alettiin käyttämään vasta uudemman harmaakantisen D5:sen yhteydessä. Noihin vanhempiin laitettiin ainakin täällä Suomessa "virallisesti" 5W-40 öljyjä ja sitä suosittelen. Kunhan siis katsoo että vaadittavat luokitukset täyttyy, kuten vaikka Teboil Diamond Dieselin kanssa.
Otsikko: Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
Kirjoitti: Kartano740 - 23.04.2021, 19:00:35
Okei, selvä juttu. Kiitos selventävästä vastauksesta.