Samalle kannalle olen itsekin kallistumassa.
Kilometrit varmaan on jotakin 30tkm - 50tkm/vuosi luokkaa tulevina vuosina.
Kiitos linkistä. Tuota ocean race mallia on tullutkin ihailtua.
Saanko kysyä perusteluja miksi et? Onko kokemusta automaattivaiheiston kestävyydestä kilometreihin nähden? Tai onko tietoa meneekö laatikoita helposti vika tilaan, jonka takia joutuu pajalle viemään?
Onko autom ja manun vaihteistojen vaihdeväleissä paljonkin eroa?
Esim jos vetää jotain tai ajaa syvemmässä lumessa niin kumpi on parempi?
Automaattivaihteisto kestää kyllä, kunhan siihen vaihtaa öljyt säännöllisesti. Ongelma on se, että Volvolla ei ole ollut huolto-ohjelmassa automaattivaihteiston öljynvaihtoja kuin takseille. Jos edelliset omistajat eivät ole vaihtaneet öljyjä kertaakaan, vaihteiston kunto on täysin arpapeliä. Olen omistanut tähän mennessä kolme XC70:ä (2006 2.5T AWD, 2004 D5 AWD, 2012 D5 AWD), kaikki automaatteina eikä yhdenkään kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia vaihteiston kanssa. Vaihteistoöljyt olen vaihtanut omassa ajossa 80 tkm välein ja ostanut sellaiset autot, joiden huoltokirjoissa on ollut merkinnät öljynvaihdoista aikaisempien omistajien hallussa.
Noilla kilometreillä kannattaa ehdottomasti ostaa diesel, mikä rajaa ekan korimallin pois, koska sitä oli tarjolla ainoastaan 2.5T 193 hv bensakoneella. Budjetti taas rajaa kolmoskoriset käytännössä pois kaikkein ensimmäisiä 2008-2009 vuosimalleja lukuunottamatta, ja niitäkin löytyy max. kymppitonnilla Nettiautosta vain 350+ tkm ajettuina.
Jos mennään siihen kakkoskoppaan, niin siitä on tarjolla pre-faceliftinä (vm. 2004 ja vanhemmat) sekä faceliftinä (vm. 2005-2007). Ekoista vuosimalleista 2000-2002 oli nimellä V70 XC ja tarjolla vain bensakoneella 2.4T (200 hv). Ensimmäisissä vuosimalleissa neliveto oli visko, vuosimallista 2003 eteenpäin Haldex. Vuosimallit 2003-2004 (jolloin nimi muuttui muotoon XC70) olivat tarjolla 2.5T bensakoneella (210 hv) ja ekalla D5-dieselmoottorilla (163 hv). Faceliftissä valot muuttuivat lasisista kirkkaiksi ja muovisiksi, manuaalisäätöisten etupenkkien säätömekanismi ja keskikonsoli uusittiin. Ainoa bensamoottori oli loppuun asti 210 hv 2.5T, sen sijaan diesel uusittiin kahteen viimeiseen vuosimalliin (2006-2007) uudemmaksi 185-hevosvoimaiseksi ja näissä viimeisissä dieseleissä on sama 6-vaihteinen automaattivaihteisto (TF80SC) kuin kolmoskoppaisissa. Bensakoneen kanssa automaatti on vuosimallista riippumatta vanha viisivaihteinen.
Kymppitonnin budjetilla ja noilla vuotuisilla kilometreillä oma suositukseni olisi etsiä vm. 2006-2007 vähän ajettu D5 AWD tuolla 185 hv koneella ja hyvillä varusteilla. Eli varustetasoksi Summum, niin saat kuskille sähkösäätöisen penkin, sadetunnistimen pyyhkijöihin ym. kivaa. Xenon-valot ovat ehdottomasti suositeltava varuste. Ocean Race (tarjolla ainoastaan vuosimalleina 2002 ja 2006) on hieno väri, mutta varustelu on useimmiten Momentum-tasoa, ellei ensimmäinen omistaja ole ruksinut lisävarusteita niin estottomasti, että Summum olisi tullut halvemmaksi. Vuosimallissa 2007 Classic muistaakseni vastaa pitkälti Summumia. Jos tykkäät kuunnella musiikkia ajaessasi, katso sellainen yksilö, jossa on HU-850 ja mieluiten Premium Sound System (etuovien alareunassa kaksi kaiutinta), niin saat Dolby Surround -äänet. Ero hinnat alkaen -stereoihin on suuri. Viikosta 48/2006 eteenpäin valmistetuista autoista löytyy keskikonsolin boxista 3.5 mm AUX-liitin, mutta vastaavan toiminnallisuuden saa asennettua jälkikäteen hankkimalla Yatour YT-M06:n tai vastaavan CD-vaihtajan liitäntään laitettavan boksin.
Kolmoskorisissa on paljon enemmän takajalkatilaa ja huomattavasti modernimpi ilme sisätiloissa, mutta hyvinvarustellut yksilöt ovat selvästi kalliimpia kuin kymppitonni. Bensakoneista sekä 3.2 että T6 ovat kulutukseltaan aivan jäätäviä erityisesti kaupunkiajossa. Dieseleistäkin vasta vuosimallin 2010 ja sitä uudempien 205 hv D5 kuluttaa selvästi vähemmän, ja se näkyy käytettyjen hinnoissa.
Jos ajat syvässä lumessa, jäät todennäköisimmin jumiin sen takia, että lumi pakkautuu auton alle niin, että pysähdyttyäsi et pääse enää liikkeelle lapioimatta lumikinosta pois auton alta, koska auton paino on pyörien sijasta pohjan varassa. Kokemusta on. Tuohon ei vaikuta vaihteisto tai nelivedon tekniikka millään tavalla, ainoastaan maavara, eikä missään XC70:ssä ole ollut korkeussäädettävää ilmajousitusta.