Proturbo  Autodiagnoosi

Xc70 luotettavin tekniikka

  • 78 Vastauksia
  • 20934 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #30 : 29.03.2021, 12:29:48 »
Kiitos tiedosta Beagle, testereiden ja hiukkasloukkujen näkökulmasta mielenkiintoista tietoa. Täytyy tarkkailla huoltohistoriaa pitkällä aikavälillä mm. vaihteistoöljyjen vaihtojen kannalta.

Kiitos linkistä mheguli, täytyy tarkkailla naapurimaan markkinoita myös.

Tähän softa mainintaan olen törmännyt useissa myynti-ilmoituksissa, ja mietin, että voisiko joku valaista asiaa, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tämä egr tukkiutuminen hyvinkin tyypillistä/yleistä xc70:issä?

Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #31 : 29.03.2021, 14:14:45 »
Tähän softa mainintaan olen törmännyt useissa myynti-ilmoituksissa, ja mietin, että voisiko joku valaista asiaa, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko tämä egr tukkiutuminen hyvinkin tyypillistä/yleistä xc70:issä?

Jos ajaa vähänkään pidempää ajoa säännöllisesti, tuskin on ongelma. Jos kaikki ajot ovat korkeintaan muutaman kilometrin mittaisia, sitten voi olla, mutta silloin diesel harvemmin on muutenkaan järkevä valinta.

Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

Se 2.5T kuluttaa seka-ajossa litroissa helposti puolet enemmän kuin D5 ja vielä ysikasia. Ei tarvitse kovin paljon ajaa, jotta diesel tulee halvemmaksi.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #32 : 29.03.2021, 15:32:53 »
Oletko varma ettei ole 2006 vuosimallia? Kesällä 2005 rekisteröity on jo lähes 100 varmasti 2006 mallinen.

Saattoi se olla 2006. Ei muista tarkkaan. Kuitenkin uudemmalla kojelaudalla ja umpioilla. Mustakantinen kone kuiteskin
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #33 : 29.03.2021, 21:01:00 »
Jos ajaa vähänkään pidempää ajoa säännöllisesti, tuskin on ongelma. Jos kaikki ajot ovat korkeintaan muutaman kilometrin mittaisia, sitten voi olla, mutta silloin diesel harvemmin on muutenkaan järkevä valinta.

Se 2.5T kuluttaa seka-ajossa litroissa helposti puolet enemmän kuin D5 ja vielä ysikasia. Ei tarvitse kovin paljon ajaa, jotta diesel tulee halvemmaksi.

Selvä juttu. Varmaankin joutuu tuon dieselin puoleen kallistumaan sitten. Onko foorumilaisilla kokemusta, onko uudemmissa xc70 pienemmät verot / pienemmät päästöt kuin vanhemmissa? Varmaan kuitenkin tulee 5-paikkaseksi jätettyä auto niin ihan siltä kantilta mietin..
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #34 : 29.03.2021, 21:20:33 »
Selvä juttu. Varmaankin joutuu tuon dieselin puoleen kallistumaan sitten. Onko foorumilaisilla kokemusta, onko uudemmissa xc70 pienemmät verot / pienemmät päästöt kuin vanhemmissa? Varmaan kuitenkin tulee 5-paikkaseksi jätettyä auto niin ihan siltä kantilta mietin..

Dieseleiden kulutus ja päästöt (D5 AWD automaattina, tiedot suomihinnastoista):

Mk2:
163 hv (2003–2005): kaupunki 11.2 / maantie 6.7 / yhdistetty 8.4, päästöt 223 g
185 hv (2006–2007): 11.2 / 6.9 / 8.5, 224 g

Mk3:
185 hv (2008–2009): kaupunki 10.5 / maantie 7.0 / yhdistetty 8.3, päästöt 219 g
205 hv (2010–2011): 10.0 / 6.1 / 7.5, 199 g
215 hv (2012–2013): 8.7 / 5.7 / 6.8, 179 g
215 hv (2014–2015): 8.6 / 5.2 / 6.4, 169 g
220 hv (2016): 6.9 / 5.2 / 5.8, 153 g

Eli päästöt laskevat selvästi vasta vm. 2010 ja sitä uudemmissa. Verot löydät suhtkoht helposti katsomalla Nettiautosta myynnissä olevia autoja.

Vertailun vuoksi bensamallit:

Mk2 2.5T AWD 210 hv: 15.6 / 8.5 / 11.1, 266 g
Mk3 T6 AWD 285 hv: 16.6 / 8.5 / 11.5, 269 g
Mk3 T6 AWD 304 hv: 15.1 / 8.1 / 10.6, 248 g
« Viimeksi muokattu: 29.03.2021, 21:24:22 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #35 : 30.03.2021, 08:45:48 »
Dave, tarkoitatko, että 2.5T bensakone olisi näkökulmastasi varteenotettava ja kestävä vaihtoehto d5 koneelle? Mietin polttoainetaloudellisuutta myös jos vuodessa tulee se 30tkm - 50tkm mittariin..
Tarkoitatko nivoilla mitä asiaa ? Hyvä tietää vähä-ruostuneisuudesta!

On se kestävän koneen maineessa ja myös ainoa bensa, mitä kakkoskoppaan sai. Kulutus tietenkin D5 verrattuna enemmän mutta itse en kulutusta stressaa. Ainakin V 70 bensaturbona mennyt jopa runsas 7l nätillä matka-ajolla, jos ajotietokonetta yhtään uskoo. Lukemattomat reissut olen tuolla moottorilla tyytyväisenä ajanut.
Nivot=nivomat. Tasonsäätö iskarit, pysyy perä pystyssä esim. hevoskoppia vetäessä. Toimiessaan näppärät mutta kalliit ostaa (tonni yhteensä?).
a car you can believe in

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #36 : 30.03.2021, 12:27:37 »
Kiitos selventävistä vastauksista! Kulutus/päästötaulukot avasivat mukavasti asiaa. Täytyy verojen hinnastoa tarkkailla myös.

Mielenkiintoista kuulla bensamoottorista myös hyvää. Onko nivo-tasonsäätöiskarit sitten ihan jokaisessa xc70 malleissa? Pitää tuohon kiinnittää huomiota.

XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #37 : 30.03.2021, 15:44:08 »
On se kestävän koneen maineessa ja myös ainoa bensa, mitä kakkoskoppaan sai. Kulutus tietenkin D5 verrattuna enemmän mutta itse en kulutusta stressaa. Ainakin V 70 bensaturbona mennyt jopa runsas 7l nätillä matka-ajolla, jos ajotietokonetta yhtään uskoo. Lukemattomat reissut olen tuolla moottorilla tyytyväisenä ajanut.
Nivot=nivomat. Tasonsäätö iskarit, pysyy perä pystyssä esim. hevoskoppia vetäessä. Toimiessaan näppärät mutta kalliit ostaa (tonni yhteensä?).

Ajotietokone näytti Mk2:ssa sekä 2.5T:ssä (2006) että D5 AWD:ssä (2004) järjestään noin puolestatoista kahteen litraa alakanttiin, kun vertasi tankkauksista laskettuun kulutukseen. Tuo siis vuodenajasta riippumatta, eli ei selittynyt webaston käytöllä (jota 2.5T:ssä ei minulla edes ollut). Jaan sen näkemyksen, että 2.5T sekä myös kolmoskorin T6 ovat todella mukavia ajaa, mutta mukavuus loppuu siihen, kun pitää tankata.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #38 : 31.03.2021, 11:19:04 »
Jep, tämän puolen olen kuullut alakanttiin näyttävistä keskikulutuslukemista. On nuita bensakoneisiakin suht hyvin myynnissä, nyt ja löytyy myös D5. Mutta 740 b200f tankkauksien jälkeen kaikki ovat tervetulleita testattavaksi. Volvo kun on aina ollut rohmu bensan suhteen. Mukavempi tosin sitä on tankilla juosta kun aina remppaamassa  ELK

Näkeekö jostain volvojen rekkarilla tai muulla varustelistausta?

Onko muuteen länsinaapurissamme tyypillistä ajaa 30tkm öljynvaihtoväleillä?, tähän olen hankintaa miettiessäni kiinnittänyt huomiota.
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #39 : 31.03.2021, 11:44:55 »
Minä en ajaisi edes 2021 autolla 30t samoilla litkuilla, varmaan 10-20t/vuosi hyvä vaihtoväli riippuen iästä ja kilometreistä. Omaan vaihdan 8-10 000 välein, nätisti ja tasaisesti käy aina uusilla öljyillä :) Nivot käsittääkseni vakiot XC. Normaali paksumpi iskari, huomaa kun kurkistaa. Omassa kestäneet (vielä ainakin) hyvin, eikä perä roiku. Ajan eniten matka-ajoa ja todella harvoin kärry perässä.

Ehkä olen vähän huono kulutusta kommentoimaan, kun asenne ollut oikeastaan aina "bensaa saa asemalta enkä ala ekohippeilemään" :D Olihan se herkullista ajella pitkin Suomea dieselillä sen maksaessa alle euron mutta ääh, meni jo!
a car you can believe in

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #40 : 31.03.2021, 14:10:03 »
Jos pikaisesti laskee noin hinnoilla, niin ei paljoa tarvitse ajaa, että se D5 tulee käyttökustannuksiltaan halvemmaksi kuin 2.5T.

D5
7 l/100km x 1,50 €/l = 10,5 €/100km

2.5T
9 l/100 km x 1,65 €/l = 14,85 € /100km

Nuo lukemat on realistiset eli eroa/hyötyä tulee vähintään 4 € / 100 km todennäköisesti enemmän se tekee 30 tkm vuotuisella suoritteella 1200 €.




Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #41 : 31.03.2021, 16:39:59 »
Tämä on kyllä totta, täytyy tarkkaan lukea huoltokirjat läpi. Kiitos Dave tiedosta.

JuhaU on oikeassa.. Vielä se kiisseli (5paikkanen) edelle menee vaikka verot laskisi päälle ja vakuutukset vertailisi. Varsinkin pakuna rekattuna tulisi halvemmaksi.

Näkeekö jostain volvojen rekkarilla tai muulla auton varustelistausta?
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #42 : 31.03.2021, 17:22:04 »
Volvolle ei ole saatavilla vastaavaa varustelistausta netistä rekkaria/alustanumeroa vastaan kuin mitä esim Bemariin saa.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1008
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #43 : 31.03.2021, 19:51:40 »
Onko tuo laskelma painotettu käyttövoimaverolla ?
Eikös tuo ole pelkkä kulutuksen ja polttoaineen litrahinnan tekemä ero. Omien ed. 2,5T ja nyk. D4 käyttövoiman veroon tekemä ero olis tuolla ajosuoritteella n 0,90 €/100 km, tosin edellinen 2,5T vei omassa ajossa hiukan yli 10 l/100 km.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc70 luotettavin tekniikka
« Vastaus #44 : 31.03.2021, 22:13:19 »
Eikös tuo ole pelkkä kulutuksen ja polttoaineen litrahinnan tekemä ero. Omien ed. 2,5T ja nyk. D4 käyttövoiman veroon tekemä ero olis tuolla ajosuoritteella n 0,90 €/100 km, tosin edellinen 2,5T vei omassa ajossa hiukan yli 10 l/100 km.

Noin 35 tkm aikana omassa omistuksessa 2.5T:n tankkauksista laskettu kulutus oli 10.4 litraa satasella. Ajot olivat pitkälti maantiepainotteisia.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy