Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: J2K - 22.05.2012, 20:27:54
-
Perästä alkaa kuulumaan ärsyttävää jurinaa enemmän ja enemmän. Todennäköisesti booriholkit menossa jauhoksi. Minkälainen operaatio on huoltaa kuntoon?
-
vai olisko pyörän laakerit :) eikös tuo booriholkki ole tuolla keulassa
-
Nelivetohumma kyseessä. Voipi olla myös laakeri.
-
Nelivetohumma kyseessä. Voipi olla myös laakeri.
siksi epäilinkin laakeria koska nelivedossa booriholkki on edessä ;)
-
Hups. :-[
Lueskelin taas hetken juttuja ja kyllä sieltä jotain löytyi holkin vaihdosta. Siis että kannattaa huoltaa ennen kuin kulmavaihde hajoaa kans.
Laakerit motonetissa näemmä 146€. Täytyy kysyä vielä oman kylän liikkeistä mihin hintaan niiltä saisi laakerit.
-
nou hätä :) ei täällä ammuta vaikkei kaikkea tiiäkkään heti ;)
volvolandiassa ainakin oli vaihto-ohje laakereille, ei ollut paha rasti
jos jaksaa/pystyy itse vaihtaan laakerin selviää alle satasen.
voi vaihtaa napoineen päivineen ja silloin maksaa n.250-350 :P
-
Laakerit vaihdettu. Tulipa auto takapäästä hiljaiseksi. Nyt vasen etulaakeri tuntuu hiertävän?
-
Laakerit vaihdettu. Tulipa auto takapäästä hiljaiseksi. Nyt vasen etulaakeri tuntuu hiertävän?
dodiin 8)
-
En uutta aihetta viitsi aloittaa ja tämä kysymys jotenki sopii tämän otsikon alle.
Elikkä autolla ajettu reilu 300tkm Booriholkkia ei ole ainakaa todistettavasti koskaan vaihdettu (voi hyvin ollakkin, mutta mitään mainintaa siitä ei ole.) Neliveto siis pelaa, mutta haluan vaihtaa holkin ennenku se korkkaa/syö akselit ja muutenki ennen liukkaita kelejä. Vaihto ei oo ongelma, mutta holkin asennuksesta on yllättävän vähän tietoo?
Eli miten se saadaan kestämään parhaiten ? Siniseltä saa siis holkki sarjan jossa tulee holkki, tiivisteet, rasvaa ?
Tästä uudemmallin holkista puhutaan ettei sitä tartteis liimata laatikonpäähän kuten vanhaa ?
Oletteko siis kasannu pelkästää tuolla rasvalla mitä kitissä tulee mukana, vai myös liimannu ? Miettiny kannattasko se kokonaisuudessaa kasata jollain tiiviste massalla (ei kovin liimava) ettei vesi pääsis holkin ja akselin väliin?
Tervaa tai joku muu sitkee mönjä, mielipiteitä ?
Samoin laatikon ja kulmavaihteen välinen pinta, oletteko kasannu tiivistemassalla ettei kosteus pääse väliin niinkuin alunperin ?
-
Samoin laatikon ja kulmavaihteen välinen pinta, oletteko kasannu tiivistemassalla ettei kosteus pääse väliin niinkuin alunperin ?
Vastasin sulle jo toisaallakin nelivetokysymyksiin, mutta vastataan nyt tähänkin :)
Tuossa mainitsemassasi saumassa ei alunperin ole mitään tiivistystä, mutta omien "tutkimusten" perusteella tuosta välistä se booriholkin ruostuttava kosteus juurin pääsee sinne väliin. Mielestäni tuohon kannattaisi laittaa vaikka moottorisilikonia tiivisteeksi ja lisäksi rasvata kaikki paljaat metallipinnat ruostumisen estämiseksi. Yleensähän oikea vetoakselikin on sisäpäästään aivan ruosteessa, niin se akselikin kannattaa rasvata koko matkalta, mitä se on kulmavaihteen sisällä piilossa.
-
Nonni eli se väli ainaki tiivistetään, ottaako joku kantaa mitä holkin ja akseleiden väliin laitetaan ? Hainkin justii korjaussarjan siniseltä 168€, pääsee viikollopulla askartelee. ::)
-
Ihan tarpeeseen tuo vaihto tuli ja onneksi se oli joskus vaihdettu, ei ainakaan ollu liimattu. Kulmavaihteenpäässä oli kans jonkuverran kulumaa. On se vaa senverra kovatöinen ettei jokapäivä viitti tehä, mut mielestäni tuo holkinvaihto ennakoivasti todellaki kannattaa.
Tuo korjaussarjassa mukana tuleva liukuvoide on mielestäni lähinnä vitsi. :idiot2: Holkin kasasin runsaalla perus petro-canadan og2 rasvalla, vetari ja muut metallipinnat ruiskutin meri vaseliinilla. Pitäs vähä paremmin kestää suolan liuottamista, tiä sit ei oo aikasempaa kokemusta. Massa siihen laatikoiden väliin, eiköhän sillä taas hetken ajele.
(https://lh3.googleusercontent.com/mLd3A3S9QZ1BmPmelZsEgJP8sKdBsxTaLND5iwBfPqa18nrH3TbmCo48nrOErg-5JWbi_e1eHA0CS_nzVbhfHU2JMHRuKG3Dd7Jy3B9KrNDeAxotSRocZWi_WUYxpWOn_TY4wlKHk6c_SgG5ORo-l7_nPuGhVy9BdXZL8CZ5wiFz1M2a1kPddwqXpaH12pUF6MEpVpx0QCHyqLm_xJl-TWk87Ij-X2elP-mgjcb6kzXHffzXgk0wfMu8oEe70DQBceb5QdOVPTf07M1GcGeyldpj27PtIC1CclspXNUct2Zk8nqnV5U9IwYUDniibwapzlSwkdflaTtNZIO9VOt3KDTpsMLQ3BGSJCuOLZcKlw_HUPHOiR6Fd4L9pd9pzpJrDnpCc-FqbB3cxWKut4MUSYVll06-XbnV6GQJkyzy_WpjJXYPtb2BDyNUlUBgfQhVhL8O2yqpsiIqyfasLx873nQUm3ZlhHnx-P51rT2Mc8FHR4ceWnXgsEcTBjsK5OQEfRLWHQ=w1280-h720-no)
-
Hyvä kuva!
Mitä tuli maksamaan osat/remontti?
-
Oliko 168€ siniseltä tuo holkki/stefa sarja? Oikeestaan kaikki muu mitä tarvi, löyty kotoota, joten nehän on ilmasii. Aikaa meni aika tasan 12 tuntia. Siinä ei tosin hiki tullu ja tais siinä mennä asennusoluen juonnissa ja tarinoidessa suuri tovi. :D Auto siis pukeilla, nosturilla varmasti nopeempi. Pirun ahdas se rako mistä kulmavaihteen pitäs mahtuu pois ja tulee se sieltä pois, mutta takasin laitto on vähä kelju pyöritellä sitä kikkaretta. Et melkein vähä kattoo ja pistää mielee missä asennossa se sieltä pois tulee, ettei tarvi sit tapella. Ainakin xc90, en tiedä miten muissa on tilaa.?
-
Nostellaas! Tarkoitus pitää nelikko toiminnassa jatkossakin, ja en ymmärrä juuri mitään autoista, mutta korjatkaa osaavammat, että miten tuo ennakoivassa huollossa pitää tehdä. tarkoitus teetättää huolto pajalla, mutta hommata osat itse nettikaupasta (vai onko fiksumpaa valjastaa suoraan korjaamo hoitamaan osat? ei siis merkkihuolto todellakaan kyseessä
Eli tuli tuossa hommattua 2.5t awd xc90, -05vm ja sellainen 270tkm ajettu.
Haldeksin öljyt ja suodatin vaihdettu ja neliveto toimii kyllä
Nyt ajatuksena oli ennalta ehkäisevästi vaihdattaa booriholkki ja kulmavaihteen öljyt. Pitääkö takapäähän vielä vaihtaa öljyt johonkin muualle kuin haldexiin?, haldexin öljyt siis vaihdettiinkin jo. Ja mitä muuta ottaa huomioon? Tuo Booriholkki+hilut näyttäisi maksavan sen 170€, sinänsä halpavakuutus, jos sillä takaa lisää toimivia kilometrejä haldexille.
Vai onko turhaa hätävarjelun liioittelua?
Ajelen sen 5-10tkm vuodessa, eli kilsoja ei kauheasti kerry.
Laittakaa kokeneemmat vinkkiä, kiitos paljon!
-
Kyllä se tuollakin jo menee pitkälle. Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa.
Taakse ja eteen voi vaihdattaa 75w/90 öljyt. Todennäköisesti jo melko puuroa.
-
Kyllä se tuollakin jo menee pitkälle. Laatikon öljyt kannattaa vaihtaa.
Taakse ja eteen voi vaihdattaa 75w/90 öljyt. Todennäköisesti jo melko puuroa.
Ok, eli vaihdelaatikon öljynvaihto (80tkm sit vaihdettu), kulmavaihteen öljynvaihto ja perä öljynvaihto. Kannattaako samaan remonttiin se booriholkki vaihdattaa, vai aiheuttaako paljon ylimääräistä työtä öljynvaihtojen lisäksi?
-
Oikea vetonivel ja kardaani irti, sekä noin 10kpl pultteja. Sitten irtoaa kulmavaihde.
Meniköhän noin?
Oikeissa olosuhteissa helppo homma, auton alla maatessa ei niin kivaa. Nimimerkillä näin tehnyt.
-
Oikea vetonivel ja kardaani irti, sekä noin 10kpl pultteja. Sitten irtoaa kulmavaihde.
Meniköhän noin?
Oikeissa olosuhteissa helppo homma, auton alla maatessa ei niin kivaa. Nimimerkillä näin tehnyt.
Ok, kiitos tiedosta. Pitää kysellä vähänsamasta mestasta, joka onnistuneesti vaihtoi haldexin öljyt myös! Osaako muut kuin merkkihuolto hoitaa automaattilootan öljynvaihdot, vai kannattaako se tehdä suosiolla merkkihuollossa?
-
Siinä on vissiin 5 lovinen loota? Jos on niin huuhtelu onnistuu helposti, eikä tarvitse merkkihuoltoa, voi tehdä vaikka itse kohtuu helposti. 6 lovisessa lasketaan propusta mitä tulee ja lisätään uutta. Näin tehdään niin kauan että öljy on kirkasta.
-
Onko tämä booriholkkihomma kaikkien AWD Volvojen huoltokohde vai onko jossain välissä muuttunut oikeasti kestäväksi/kestävämmäksi?
-
Siinä on vissiin 5 lovinen loota? Jos on niin huuhtelu onnistuu helposti, eikä tarvitse merkkihuoltoa, voi tehdä vaikka itse kohtuu helposti. 6 lovisessa lasketaan propusta mitä tulee ja lisätään uutta. Näin tehdään niin kauan että öljy on kirkasta.
Juu tarjous tuli yhdeltä öljyliikkeeltä, ja vaikutti järkihintaiselta, kun ei ole oikein paikkaa ja osaamista itselläni:
Koko hoito töineen 369€
Automaattivaihteiston öljynvaihdot teemme koneellisesti vaihtaen koko öljytilavuuden sekä halutessasi pesemme vaihteiston kemiallisesti. Hintaa automaattivaihteiston öljynvaihdolle tulee koko tilavuuden
>vaihdolla (7 litraa) ja työt laskettuna 200€. Lisäksi suosittelemme tekemään vaihteiston kemiallisen pesun. Lisähintaa pesusta ja
>> hoitoaineesta uuden öljyn sekaan tulee 70€.
>Vaihdettavaa suodatinta ei tässä vaihteistossa ole. Ainoastaan
>vaihteiston sisällä on metalliverkko/sihti mikä putsaantuu samalla kun vaihteisto pestään.
Kulmavaihteen öljyt vaihdettuna maksaa n. 50€
Takaperän öljynvaihto maksaa 49€, sisältäen öljyt ja työn.
-
Tuli tuo booriholkki tarkastettua ja uudelleen rasvailtua. Samalla huomasin vetoakselin boorien olevan myös kuluneet. Vaihdelaatikon sisällä olevat boorit on myös valitettavasti kuluneet, kuten myös se vetarin boori. Ei ne nyt ihan sohlot ollu, mutta asia silti jäi vaivaamaan. Onko tuo näissä vehkeissä yleistä, vai onko ny vaa käyny huono säkä? Tuon boorin pettäminenhän tarkoittaa että meno loppuu siihen.
-
Täällä kans ennakkohuoltona holkin vaihto ja kyllä paskanahan se oli eli ei turha homma. Mutta se ongelma mitä kyselen oli myös vetoakselin boorit kulunu vaihdelaatikon sisältä :'( onko ainut korjaus vaihdelaatikko vaihtoon? Ei ole ikinä tullu automaattia purettua ja löytyyköhän mahdollisesti edes osaa mistään
-
Ei tarvi koko lootaa vaihtaa. Joutuu kyllä lootan irroittaa ja avaamaan lootan kuoret ja vaihtaa tasauspyörästöön uuden rattaan jossa ne naarasboorit on. Rattaan saa varaosana suomesta 190€. Vetari tietysti kans uusi sitten. Onhan siinä hommaa mut jos vaan kykenee ja on paikka niin se kyllä onnistuu itsekin. Ei noita vissiin oo hirveesti hajoillu vaikka oliski pikkasen kulunut. Itse ajan niin pitkään ku laulaa ja korjaan sit jos ikinä tulee tarvis.
-
Ei kai ne boorit sinällään itsestään kulu. Kai se tossa vetarissa on sama kuin booriholkissa, että alkaa ruoste syömään ja sillä kuluu. Vetari on vähän syvemmällä suojassa ja säilyy parempana, mutta vuosikausien jatkuva kosteus tekee tehtävänsä, kun ei mitään rasvaus ja putsaus huoltoa tehdä. Etuvedossa taitaa olla vetarin boorin pohja avonainen ja täten pysyy puhtaana ja voideltuna kun on lootaöljyn kanssa tekemisissä. Nelikoissa ilmeisesti umpinainen pohja ja rasva ainut voitelu. Itse otan ens kesänä vetarin irti ja tarkastan onko muuttunu mikskään ja teen sitten johtopäätökseni, tarviiko jotaan tehdä.
-
Joo umpinainen mahoton ruosteen pöly tuli ku turhautti paineilmaa, mut kahtoo nyt mitä tekee uusilla rasvoilla kasasin nyt. Itellä autonosturia myöten työpaja omasta takas elikkä onnistuu kyllä tarpeen tullen
-
Vieläkö haldex gen 4 ja 5 malleissa kuluu nuo booriholkit?
-
Ilmeisesti myös näissä uudemmissa booriholkkeja saattaa mennä. Nyt on 450tkm ja luultavasti alkuperäinen holkki.
Pystyykö tuota holkkia tutkimaan paikallaan ollessaan? Kuuluuko kardaanissa olla mihin suuntaan välyksiä, kun auton alla heiluttaa?
-
Ilmeisesti myös näissä uudemmissa booriholkkeja saattaa mennä. Nyt on 450tkm ja luultavasti alkuperäinen holkki.
Pystyykö tuota holkkia tutkimaan paikallaan ollessaan? Kuuluuko kardaanissa olla mihin suuntaan välyksiä, kun auton alla heiluttaa?
Holkin ja akseleiden kuluneisuutta ei pysty tarkistamaan luotettavasti muuten kuin purkamalla kulmanvaihteen irti.
-
Oikea tapa tehdä automaatin öljyn vaihto, on huuhtelemalla tehty. Sen voi tehdä vaikka yhdellä jalalla seisten. Itse hain romiksesta lauhduttajaan sopivan letkun pätkän, ja siihen sopivaa letkua jatkoksi, niin pysyypähän paikallaan. Kun lisää uutta ööliä saman verran mitä mustaa on tullut purkkin, pitäisi täytön olla lähellä totuutta. Ja lopuksi tietysti tarkastuspropusta tarkastus ja eikun menoksi.
-
Ei nyt ihan aiheeseen liittyvä keskustelu.
Oikea tapa tehdä automaatin öljyn vaihto, on huuhtelemalla tehty. Sen voi tehdä vaikka yhdellä jalalla seisten. Itse hain romiksesta lauhduttajaan sopivan letkun pätkän, ja siihen sopivaa letkua jatkoksi, niin pysyypähän paikallaan. Kun lisää uutta ööliä saman verran mitä mustaa on tullut purkkin, pitäisi täytön olla lähellä totuutta. Ja lopuksi tietysti tarkastuspropusta tarkastus ja eikun menoksi.
Voitkin tehdä ensimmäisenä maailmassa videon jossa 6 loviseen laatikkoon tehdään öljynvaihto huuhtelemalla. ;)
-
Ajatus uusia booriholkki ennakoivasti, jos neliveto palvelisi tämän jälkeen vähän pidempään.. :)
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/booriholkkisrj_s40_v50_s60_v_xc70_xc90_oem-p-99122-0
Tarviiko jotain muita tiivisteitä näiden mukana tulevien lisäksi? Onko kulmavaihteen ja laatikon välissä joku tiiviste?
Kardaanin tukilaakeri myös ruostui kiinnikkeistään poikki. Uusi tukilaakeri tilattu, mutta mistä uusi kannatinpelti? Myös käytettyä saa tarjota.
(https://i.ibb.co/jwr9nNs/45-FE3-A8-E-17-D1-4-EE9-AE84-237-B21905-F73.jpg) (https://ibb.co/jwr9nNs)
-
Ajatus uusia booriholkki ennakoivasti, jos neliveto palvelisi tämän jälkeen vähän pidempään.. :)
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/booriholkkisrj_s40_v50_s60_v_xc70_xc90_oem-p-99122-0
Tarviiko jotain muita tiivisteitä näiden mukana tulevien lisäksi? Onko kulmavaihteen ja laatikon välissä joku tiiviste?
Kardaanin tukilaakeri myös ruostui kiinnikkeistään poikki. Uusi tukilaakeri tilattu, mutta mistä uusi kannatinpelti? Myös käytettyä saa tarjota.
(https://i.ibb.co/jwr9nNs/45-FE3-A8-E-17-D1-4-EE9-AE84-237-B21905-F73.jpg) (https://ibb.co/jwr9nNs)
Jossain muussa topicissa holkin rakenne selvitetty...
Mutta kirjoitetaan se nyt tähänkin. O-rengas tulee vaihdelaatikon puolelle boorien pohjaan. Booriholkki painuu tätä O-rengasta vasten. Tämä O-rengas tiivistää siis boorin. Iso akselitiiviste (eli stefa) tiivistää vaihdelaatikon booriholkin ulkokehään. Pieni akselitiiviste tiivistää apumiehen puoleisen vetoakselin vaihdelaatikkoon.
Kulmavaihde on tiivis ilman booriholkkiakin.
Tuossa booriholkin asennussarjassa ei tule mukana boorirasvaa. Se lisäksi ostoslistalle.
Booriholkin sisällä on lukkorengas. Se ei ole pituussuunnassa keskellä. Eli holkki sopii vain toisin päin paikoilleen. Huomaa viimeistään asentaessa, jos holkki meni väärinpäin paikoilleen.
-
Ajatus uusia booriholkki ennakoivasti, jos neliveto palvelisi tämän jälkeen vähän pidempään.. :)
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/booriholkkisrj_s40_v50_s60_v_xc70_xc90_oem-p-99122-0
Tarviiko jotain muita tiivisteitä näiden mukana tulevien lisäksi? Onko kulmavaihteen ja laatikon välissä joku tiiviste?
Kardaanin tukilaakeri myös ruostui kiinnikkeistään poikki. Uusi tukilaakeri tilattu, mutta mistä uusi kannatinpelti? Myös käytettyä saa tarjota.
(https://i.ibb.co/jwr9nNs/45-FE3-A8-E-17-D1-4-EE9-AE84-237-B21905-F73.jpg) (https://ibb.co/jwr9nNs)
Tuolla näyttäis olevan tuo cross member
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-XC70/2001_2004/Vaihdelaatikko-&-Vetoakseli-&-Kardaaniakseli/Kardaaniakseli-Palkki/Kaikki/ID-32541212/
-
Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta. Booriholkki ja rasva tilattu.
Tänään pyörittelin kardaania kädessäni, siinä ei näkynytkään pulttiliitosta kardaanin ristinivelen kohdalla, niinkuin jossain videossa näkyi? Mites tämän tukilaakerin saa vaihdettua?
Jossain oli juttua että hitsaisi kuoren auki ja sen jälkeen saisi irti etu- ja takakardaanin rihloiltaan, laakerin vaihdettua hitsaisi taas nippuun. Täytyykö tämän jälkeen käyttää kardaani jossain tasapainotuksessa?
Kiitos J.partsi, pistän tilaukseen.
-
Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta. Booriholkki ja rasva tilattu.
Tänään pyörittelin kardaania kädessäni, siinä ei näkynytkään pulttiliitosta kardaanin ristinivelen kohdalla, niinkuin jossain videossa näkyi? Mites tämän tukilaakerin saa vaihdettua?
Jossain oli juttua että hitsaisi kuoren auki ja sen jälkeen saisi irti etu- ja takakardaanin rihloiltaan, laakerin vaihdettua hitsaisi taas nippuun. Täytyykö tämän jälkeen käyttää kardaani jossain tasapainotuksessa?
Kiitos J.partsi, pistän tilaukseen.
Olkka hyvä vaa :)