Samppasport  Futurez

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #45 : 14.11.2013, 18:45:40 »
Hienoo työtä  ;)

Onko näitä Historic Turboja kovinkaan montaa edes suomessa? Tämä on ainakin ensimmäinen johon olen törmänny.

Pitääkö vanteina olla nimenomaan Virgot muuten? En oo niin historic säännöistä perillä. Vai miten tuo sääntö menee?
V70 TDI

Niko_S

  • Vieras
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #46 : 14.11.2013, 18:54:30 »
Historic-luokan auto pitää olla varustettu/rakennettu aikalaisosilla tai vähintään aikakauden tyyppisillä osilla.

Eli muitakin saa käyttää kunhan täyttävät ylläolevat kriteerit.

Mutta näyttäähän ne orggikset aina parhaalta.  ;)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #47 : 14.11.2013, 21:43:58 »
Hienoo työtä  ;)

Onko näitä Historic Turboja kovinkaan montaa edes suomessa? Tämä on ainakin ensimmäinen johon olen törmänny.

Pitääkö vanteina olla nimenomaan Virgot muuten? En oo niin historic säännöistä perillä. Vai miten tuo sääntö menee?

Etelä-Suomessa on ainakin yksi musta Historic Turbo. En kylläkään pariin vuoteen ole nähnyt sitä kisoissa.(Ainakaan niissä missä itse olen ollut)

Itse tykkään että "orkkisautoihin" orkkisvanteet. Minulle jäänyt sellainen mielikuva että vakioluokan autoissa pitää olla luokkarin mukaiset (Eli tässä tapauksessa Virgot) ja 2-ryhmään sallitaan kaikki ikäkauden mukaiset vanteet. Vastuu varusteiden iän todistamisesta on auton omistajalla. Varmistan sen ja muutaman muunkin mieltä askarruttavan asian passituksen yhteydessä.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #48 : 15.11.2013, 11:37:30 »
Jonkin verran oon noista ralli touhuista perillä, mutta kaikkee ei voi tietää. Rallimiehet varmaan tietää punaisen Saab 96 Historic luokassa. Entinen työkaveri istu kartturin paikalla.

Kun täälä päin oli tuo Neste Häijää ralli, niin jokaisen luokan voitti paikalliset kuskit  ;)

Eihän se oo ihme kun on pikkupojasta lähtien sutannu noita teitä.

Ethän sitten vedä metsään noin nättiä autoa.
V70 TDI

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #49 : 18.11.2013, 21:02:26 »
Eilen saatiin paljon aikaan, kun oli ahkera kartturi kaverina. :hello: Vaihdettiin penkit ja laitettiin ajoasento samalla kohdilleen. Eteen roiskeläpät, toinen sammutin kiinni, toinen ajovalo vaihdettiin huonon tilalle ja konehuoneen sulakerasia uusittiin. Kolinan syy löytyi löysällä olleista etuiskarien yläpulteista. (Kuka lie kiristänyt pelkällä pulttikoneella :nohnoh)

Käyntihäiriöön löydetty osasyy, muttei vielä kokonaan kunnossa. Järjestelmäpaine oli vain 3,5bar! Vika löytyi määränjakajan paineventtiilistä, josta puuttui tiiviste ja säätölevy. :idiot2: Varaosista toinen tilalle ja paineeksi säädetty 5,5bar. Nyt voi jo ajella normaalisti mutta ahdoille siirtyessä on kuollut kohta. Ohjauspainetta en saanut mitattua, koska ei ollut sopivaa päätä mittariin. Todennäköisesti siinä on vielä korjattavaa. Ensiksi kuitenkin vaihdettava vuotava OP-säätimen putki ehjään.

Ohjaustehostimeen on vaihdettu pariin kertaan öljyt ja sen toiminta on nyt normaalia. Meinasin varatangon kunnostaa vaihdettavaksi, mutta sen runko oli kulunut niin syville urille painetiivisteiden kohdilta ettei sille kannata tehdä mitään.

Passitus sovittu alustavasti ensi kuulle.

Ennen kisoja vielä tehtävää:

Moottorin säätö
Pohjapanssari
Lisävaloteline (aloitettu)
Peräöljyt
Trippi
Jarru/bensaputkille jonkinlainen suoja
Kiveniskuteippiä takapyöränkaariin
Renkaiden hankinta
Sponsoritarrojen hankinta?
Kunnon koeajo

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #50 : 19.11.2013, 19:23:29 »
Millon on tarkotus ajaa ensimmäinen kisa?

Sponsoreita kannattaa kysellä monesta paikkaa. Yks kaveri joka ajo F-luokkaa niin sai sponsorin naapurikunnasta kun paikallinen nimeltämainitsematon huoltoasema kieltäytyi.

On se iso juttu kun joku sponsori maksaa vaikka renkaat.

V70 TDI

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #51 : 19.11.2013, 19:53:26 »
Millon on tarkotus ajaa ensimmäinen kisa?
19.1.14 Pieksämäen sprint tai 25.1.14 Peurunkaralli. Ei varmaankaan lähdetä Keski-Suomen ulkopuolelle ajamaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #52 : 22.11.2013, 20:21:38 »
Tein lisävaloille telineen:

Otin alkuperäisistä raudoista mitat, mutta tein nopeammin irroitettavan version. Irtolapuissa on pultit kiristämistä varten ettei valot jää tärisemään. Ne on pultattuna keulapeltiin.


Yhdistin raudat toisiinsa huonekaluputkella niin tuli yhtenäinen paketti, sähköjä varten on pistoke.


Ylätukia varten laitan lukkopeltiin kierreniitit joihin tuet saa 6mm pulteilla kiinni.


Ja maski paikallaan.

Kun tästä nyt ilmeisesti tuli suunnitelmia siistimpi kilpuri, niin ajattelin laittaa loppuun asti. Nyt ei jää näkyviin yhtään reikää kun valot irroittaa, mutta ne saa suht helposti pois ja paikoilleen.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #53 : 22.11.2013, 21:35:55 »
Mitä Histosic säännöt sanoo jos laittaa kunnon valopatterin nokalle? F-ryhmässä saa varmaan vapaammin käyttää noita valoja. Olihan B-ryhmän autoissakin aika hyvät valonheittimet.
V70 TDI

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #54 : 22.11.2013, 21:55:06 »
Mitä Histosic säännöt sanoo jos laittaa kunnon valopatterin nokalle? F-ryhmässä saa varmaan vapaammin käyttää noita valoja. Olihan B-ryhmän autoissakin aika hyvät valonheittimet.

mun käsittääkseni saa käytää lisävaloja mitä on ollut siihen aikaa kaupan, esim xenoneja ja lasikuitu patteristoja ei saa käytää.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2013, 21:57:13 kirjoittanut jake74 »

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #55 : 24.11.2013, 18:31:09 »
mun käsittääkseni saa käytää lisävaloja mitä on ollut siihen aikaa kaupan, esim xenoneja ja lasikuitu patteristoja ei saa käytää.
Näin on, tokihan valoja voisi olla neljäkin, mutta näillä aloitetaan.

Nätti keli oli tänään niin otin uusia kuvia:

Nyt on Virgot.




Eteen laitoin oikeanlaiset roiskeläpät.




Sulakerasian aion vaihtaa vielä toisenmalliseen. Se ei oikein fiksusti asetu mihinkään, ja nyt menin laittamaan sen tuohon kaareen. Siinä sitä on liian helppo potkia... Samalla saisi paremman malliset sulakkeet kun vaihtaa kokonaan toisenmalliseen.


Löysin rompepäiviltä vuosia sitten tuommoisen myyntiesitteen. Kannessa on saman värinen Turbo, ei liene vaikea arvata miksi tästä sattui tulemaan punainen.

Uusin loputkin alipaineletkut mutta ei muuttunut koneen käytös. Ohjauspaine on edelleen mittaamatta, kun en saa mittaria sopimaan. Tein väliadapterin, mutta kierre oli tullut sen veran vinoon ettei pitänyt painetta.

Trippimittarin asensin sekä laitoin varapyörän ja tunkin kunnolla kiinni tänään.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #56 : 24.11.2013, 19:44:48 »
On kyllä nätti peli  ;)

Saakos tuon ratin vaihtaa? Tuollasella voi vähän ote lipsua.

Itellä kun oli se jäärata volle ja paikalla oli se helkkarin iso ruori niin kyllä teki tuskaa ajaa. Onneks kaupassa tuli mukana pienikehänen ralliratti jonka heitin paikalleen niin johan alkoi sujuun paremmin.
V70 TDI

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #57 : 24.11.2013, 19:56:42 »
Ratti on vapaa, eikä tarvitse olla edes ikäkauden mukainen. Halkaisja tuossa nykyisessä on ihan sopiva, mutta en tuota pintaa ole kyllä ajatellut. Täytyypi kokeilla ajohanskoilla.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #58 : 24.11.2013, 20:49:28 »
Ratti on vapaa, eikä tarvitse olla edes ikäkauden mukainen. Halkaisja tuossa nykyisessä on ihan sopiva, mutta en tuota pintaa ole kyllä ajatellut. Täytyypi kokeilla ajohanskoilla.

Kannattaa ehdottomasti vaihtaa. Hanskat nyt on varmaan pakolliset muutenkin. Muista laittaa se teippi rattiin klo 12 kohtaan kun pyörät on suorassa.
V70 TDI

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #59 : 24.11.2013, 21:23:51 »
Ohimennen historic turboista.. tässä yksi, joka oli Imatra rallissa.. Ainankin osallistujaluettelossa luki niin.


 

Autoracing  KL-varaosat