Elekma  Autoracing

Automaailman outoudet

  • 109 Vastauksia
  • 47963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #15 : 10.03.2013, 21:00:56 »
SISUn kuorma-autoissa noi oli vielä kai 80-luvullakin, mersuissa oli ainakin vielä 80-luvulla alipainetoiminen keskuslukitus.

Alipainetoiminen keskuslukitus löytyy myös vielä 90-luvun volkkareista ja seateista ja vähemmän yllättävästi toimii enää harvemmin :D
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa hakc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #16 : 10.03.2013, 21:43:57 »
Alipainetoiminen keskuslukitus löytyy myös vielä 90-luvun volkkareista ja seateista ja vähemmän yllättävästi toimii enää harvemmin :D

Jos oikein muistan, niin alipaineella toimivia keskuslukituksia löytyy vielä ihan 2000-luvun vag konsernin tuotteista. Toimivuus ei vain taida olla muuttunut yhtään paremmaksi :D
S60 2.4T vm01

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #17 : 11.03.2013, 07:15:28 »
Tuo alipainetoiminen keskuslukitus taitaa olla vanhempi keksintö kuin sähköllä täysin pelaava.
W210 Mersusta ainakin löytyy vielä tämä äänetön ja ainakin Mersussa hienosti toimiva järjestelmä.

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #18 : 11.03.2013, 11:21:26 »
Tuo alipainetoiminen keskuslukitus taitaa olla vanhempi keksintö kuin sähköllä täysin pelaava.
W210 Mersusta ainakin löytyy vielä tämä äänetön ja ainakin Mersussa hienosti toimiva järjestelmä.
On se W220:kin. Ja toimii, kaikkien muiden alipaineella toimivien juttujen ohella.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #19 : 11.03.2013, 17:27:32 »
SISUn kuorma-autoissa noi oli vielä kai 80-luvullakin, mersuissa oli ainakin vielä 80-luvulla alipainetoiminen keskuslukitus.

Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #20 : 11.03.2013, 19:01:38 »
Oliko kuorma-autoissa muka alipaineella toimivia? Kuullostaa vaan tyhmältä jos paineilma-systeemi olemassa niin kehitetään vielä erikseen negatiivinen ilma pyyhkijöille. :idiot2:
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #21 : 11.03.2013, 19:02:36 »
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset  :)

Sama myös isossa veljessä Kraz:issa..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #22 : 11.03.2013, 19:03:25 »
Zil:issä oli ainanki paineilma toimiset  :)
Voi olla, mutta itse muistelin, että hydrauliset.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #23 : 11.03.2013, 20:19:23 »
Ventossa taisi olla ilmalla toimiva keskuslukitus. Muistan kun kesällä -96 hankitusta uudesta autosta ei saanut takakonttia auki keskuslukituksen kautta. Takaluukun ilma letku oli liitetty työtämällä joustava letku auton korissa olevan joustavan letkun päälle. Tätä sitten liimailtiin useampaan kertaan kunnes joku keksi jatkaa letkun metallipillillä ja parilla klemmarilla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #24 : 11.03.2013, 20:43:49 »
Krazissa on hytti puuta ja hytin kulmissa koukut riippumatolle  :2funny:

Kyllähän noissa neukkuvehkeissä ainakin intti puolella oli melkoisia aivopieruja. Kaz-69 :ssä oli käynnistyspoljin, jolla bendix poljettiin manuaalisesti päälle.

Ja alunperin puutyökalu setti mukana jos vaikka tarvittee hyttiä korjata. Lämppärin säätö jolla säädetään tuleeko sisäkennolla kierto vai ei on konetilassa tulipellissä, käytännössä se hana on joko täysillä tai täysin kiinni. Käsijarrun virkaa toimittaa kardaanissa pikkunen levy, ja käyttöjarru systeemihän niissä semmonen että jos paine loppuu niin jarruja ei vain ole. Vinssi on mekaaninen eli saa käyttövoiman moottorilta, jakovaihteisto vapaalle, vinssi päälle ja pakilla purkaa/eteenpäin vetää jos en väärin muista. Yks varuste mikä löytyy kraz:ista sekä Zil:istä on semmoinen mikä Kraz:issa ei ehkä niin vaarallisen kuuloinen, ole mutta Zil:issä kyllä. Nimittäin avoliekki lämmitin tankin ja koneen alla, Kraz on diesel niin ei paha mutta Zil kun on bensa koneella.. :idiot2:
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Villy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #25 : 12.03.2013, 08:28:38 »
Kun nyt kerta tuli nuo intin vehkeet puheeksi niin yksi hienous löytyy ihan suomalaisten tuotekehittelystä eli sisu XA-180 esilämmitin... eli tämä sisältää alumiinisen pöntön joka täytetään jäähdytysneesteellä sitte töhötin jossa 95e bensaa paineistettuna senki sytyttäminen oma lajinsa eli spriillä lämmitetään sen suutin että palaa sitten laietaan töhötin lämmittämään alukattilaa laitetaan jäähdytysneste letkut kiinni moottoritilan kyljessä oleviin lähtöihin ja sähkönen kiertovesipumppu päälle ja kaikki tämähän tietysti tapahtuu ulkona ja sellasella perus kirpeellä talvipakkasella ottaa aikaa pari tuntia että saadaan vehkeet tulille  :D :D Onneksi tämä tuli vain kokeiltua XA-Kurssilla kesällä ja talvella olikin sitte Moska87M pasi jossa Eberi :D Luojankiitos
744 GL B230A -85 --> W201 190E m102 -90 --> 855 fwd B5254T -97 --> 740 GLT B234F -90 --> 944 B230FT -93 & 945 GL B200F (varaosiksi)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #26 : 12.03.2013, 12:57:58 »
Ja alunperin puutyökalu setti mukana jos vaikka tarvittee hyttiä korjata. Lämppärin säätö jolla säädetään tuleeko sisäkennolla kierto vai ei on konetilassa tulipellissä, käytännössä se hana on joko täysillä tai täysin kiinni. Käsijarrun virkaa toimittaa kardaanissa pikkunen levy, ja käyttöjarru systeemihän niissä semmonen että jos paine loppuu niin jarruja ei vain ole. Vinssi on mekaaninen eli saa käyttövoiman moottorilta, jakovaihteisto vapaalle, vinssi päälle ja pakilla purkaa/eteenpäin vetää jos en väärin muista. Yks varuste mikä löytyy kraz:ista sekä Zil:istä on semmoinen mikä Kraz:issa ei ehkä niin vaarallisen kuuloinen, ole mutta Zil:issä kyllä. Nimittäin avoliekki lämmitin tankin ja koneen alla, Kraz on diesel niin ei paha mutta Zil kun on bensa koneella.. :idiot2:

Juuri tämänkaltaisten seikkojen takia nämä neukkuvehkeet on niin pirun hyviä. Ei sotalaitteessa tarvita lämppärin säätöön mitään hienouksia. XA-180:ssa on ihan samanlainen systeemi, kuulaventtiili moottoritilan puolella, eli lämppärillä on kesä- ja talviasento. Ja nuo jarrut. Oletetaan, että vihollisen pommikonelaivue lentää kohta yli ja marssirivistö pitäis saada ilmasuojaan. Autosta häviää paineet. Ajatko mieluummin sinne puun alle piiloon ilman jarruja, vai jäätkö keskelle tietä veivaamaan kelloja auki? Tommonen puhalluslamppulämmitin löytyy muuten MASI ja RASI -kalustostakin.

Kun nyt kerta tuli nuo intin vehkeet puheeksi niin yksi hienous löytyy ihan suomalaisten tuotekehittelystä eli sisu XA-180 esilämmitin... eli tämä sisältää alumiinisen pöntön joka täytetään jäähdytysneesteellä sitte töhötin jossa 95e bensaa paineistettuna senki sytyttäminen oma lajinsa eli spriillä lämmitetään sen suutin että palaa sitten laietaan töhötin lämmittämään alukattilaa laitetaan jäähdytysneste letkut kiinni moottoritilan kyljessä oleviin lähtöihin ja sähkönen kiertovesipumppu päälle ja kaikki tämähän tietysti tapahtuu ulkona ja sellasella perus kirpeellä talvipakkasella ottaa aikaa pari tuntia että saadaan vehkeet tulille  :D :D Onneksi tämä tuli vain kokeiltua XA-Kurssilla kesällä ja talvella olikin sitte Moska87M pasi jossa Eberi :D Luojankiitos

On muuten pirun hyvä systeemi se salkkulämmitin, kun ei uivan koneen alle oikein kannata nuotiotakaan väsätä. En kyllä koskaan joutunu mokomaa tosipaikassa käyttämään, 611 Valumötti on senverran hyvä syttymään kylmiltäänkin. Muuta kun pakkosyöttö päälle, lämä tiskiin ja siitä se vaan räjähtää pytty kerrallaan tulille. >:D Tietysti ei tee hyvää akuille, eikä paljon muullekaan. Mut voi helevetti, että on ikävä noita vaunuja, aivan mahtava laite, eikä tartte jäädä liikenteen seassa jalkoihin, kun on sitä kulkua.

Ja ettei ihan menis ohi aiheen, mainittakoon PASIn Rockwell -jakolaatikon vapaalle kytkentä. Vähän semmonen pielavetinen "tein itse ja säästin" -tyyppinen ratkasu. Laatikon päälle on vaijerinpätkällä ripustettu palikka, siis paksu prikka, johon on leikattu hahlo. Homma menee niin, että kytketään loota hitaalle, asetetaan em. pala siirtäjän päälle ja kytketään nopeat, jolloin palikka jää siirtäjän ja laatikon kuoren väliin. Varppi kiinni ja vaunu hinaukseen.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Villy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #27 : 12.03.2013, 15:08:06 »
Lainaus
On muuten pirun hyvä systeemi se salkkulämmitin, kun ei uivan koneen alle oikein kannata nuotiotakaan väsätä. En kyllä koskaan joutunu mokomaa tosipaikassa käyttämään, 611 Valumötti on senverran hyvä syttymään kylmiltäänkin. Muuta kun pakkosyöttö päälle, lämä tiskiin ja siitä se vaan räjähtää pytty kerrallaan tulille. >:D Tietysti ei tee hyvää akuille, eikä paljon muullekaan. Mut voi helevetti, että on ikävä noita vaunuja, aivan mahtava laite, eikä tartte jäädä liikenteen seassa jalkoihin, kun on sitä kulkua.

Ja ettei ihan menis ohi aiheen, mainittakoon PASIn Rockwell -jakolaatikon vapaalle kytkentä. Vähän semmonen pielavetinen "tein itse ja säästin" -tyyppinen ratkasu. Laatikon päälle on vaijerinpätkällä ripustettu palikka, siis paksu prikka, johon on leikattu hahlo. Homma menee niin, että kytketään loota hitaalle, asetetaan em. pala siirtäjän päälle ja kytketään nopeat, jolloin palikka jää siirtäjän ja laatikon kuoren väliin. Varppi kiinni ja vaunu hinaukseen.

Sama homma hienoja laitteita  :) olis pähee omaan huvittelukäyttöön menee lukkoja kytkemättäkin melkein puuhun ja lukot kytkettynä sitten latvaan asti tai oikeastaa se puu kaatuu  ;D on muuten olemassa taulukot minkä kokosta honkaa milläkin panssari vehkeellä voi kaataa  ;D ;D juu kyllähän tuo Valmet 611 käynnistyy ihan hyvin kylmänäkin mutta juu nimenomaan pytty kerrallaan ottaa kyllä tovin että käy kuudella ja se valkosen savun määrä :D kirvelee muuten silmissä hyvin ikävästi...

Ja asiaan hätäjarrutuksessa allisonin 4 pykäläinen automaatti mikä näissä laitteissa on niin ei pysy mukana ja moottori sammuu ja loput voi sitten arvatakkin  :buck2:
744 GL B230A -85 --> W201 190E m102 -90 --> 855 fwd B5254T -97 --> 740 GLT B234F -90 --> 944 B230FT -93 & 945 GL B200F (varaosiksi)

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #28 : 12.03.2013, 17:05:07 »

Sama homma hienoja laitteita  :) olis pähee omaan huvittelukäyttöön menee lukkoja kytkemättäkin melkein puuhun ja lukot kytkettynä sitten latvaan asti tai oikeastaa se puu kaatuu  ;D on muuten olemassa taulukot minkä kokosta honkaa milläkin panssari vehkeellä voi kaataa  ;D ;D juu kyllähän tuo Valmet 611 käynnistyy ihan hyvin kylmänäkin mutta juu nimenomaan pytty kerrallaan ottaa kyllä tovin että käy kuudella ja se valkosen savun määrä :D kirvelee muuten silmissä hyvin ikävästi...

Höh. Miten niin muka savu kirvelee silmissä. Naftan löyhkähän on vaunumiehen suosikkihajuste. Ja kyllähän sitä alapilveä kehitty aika nopeesti, kun Valmetin löi pakkasesta raakana tulille pilttuussa. Ajajan jakkaralta näytti maisema varsin pimeeltä, vaikka oli katoksessa valot päällä.  :D

Tuo puun kaato kyllä on koitettu. Maa-ajoleirillä ylil. Luukkainen ajatti vaunun keulan melkeen kiinni pystykuivaan näreeseen, tyvihalkasijaltaan ehkä 20-30 cm. Kysy meiltä, että mitäs tästä oppitunnilla puhuttiin ja kyllähän myö tiiettiin, ettei rauhan aikana saa vaunulla puita kaataa. Ukko vastas, että oikein ja vaunu mars. Kepeesti rysähti kuusi nurin.

Pitäsköhän näille jutuille laittaa joku oma topikkinsa, kun menee taas offin puolelle...
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Automaailman outoudet
« Vastaus #29 : 12.03.2013, 17:24:18 »
jottei totuus unohdu valmetin koneista  :2funny:


Ja asiaan
Bx sitikan hydrauliikka  ::) putki poikki ja ei jarruja, ei jousitusta  :buck2: olipa turvallinen ja mukava kyyti  :idiot2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy