Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878109 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3450 : 25.02.2019, 15:53:13 »
Joo o, hieman hämmästyin kun aamulla menin parkkipaikalle ja volvo oli siirtynyt 2m sivusuunnassa. Kalteva peilijäinen parkkipaikka. On se hyvä että oli nastat. Kitkoilla olisi valunut naapuripihaan asti (Tai sitten ei). :D



Mun auto liukui tänään työpäivän aikana ~50cm sivuttain. Onneksi liukui, kun yläpuolelta viereinenkin auto siirtyi. Ei auttanut, vaikka alla Hakka 8.  :( Sen verran iso rako jäi pysäköidessä alapuolella olevaan viereiseen autoon, että mahduin vielä oven raosta kuskin paikalle.

Tuo on meillä töissä jokakeväinen juttu. Aina muistuu mieleen, kun se tapahtuu.  :D Hiekottaja ei taida keretä oppimaan, kun tuskin on sama kahta talvea peräkkäin. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3451 : 25.02.2019, 19:15:40 »
Ja sivuttain kaltevalla pinnalla käytännössä samantekevää moneenko akseliin seisontajarru vaikuttaa.
Tai eteen tai taaksepäin kaltevalla elikkäs mäessä. Jos se lähtee liukumaan, niin ei auta vaikka kaikilla akseleilla olis jarrut. Tulee kuitenkin suhona kun on otolliset olosuhteet
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1603
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3452 : 25.02.2019, 19:36:10 »
Tai eteen tai taaksepäin kaltevalla elikkäs mäessä. Jos se lähtee liukumaan, niin ei auta vaikka kaikilla akseleilla olis jarrut. Tulee kuitenkin suhona kun on otolliset olosuhteet

Lähtee juu, mutta pitkittäissuunnassa siihen lähtemiseen vaikuttaa edes teoriassa moniko akseli on vapaastipyörivä ja moniko pitää paikallaan.

Joskus voi käydä niinkinpäin että rattaat sulattaa jäähän kolot ja reteli istahtaa sitten omiin monttuihinsa, kun joka akseli on vesijääkourussa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3453 : 25.02.2019, 19:49:57 »
Voi olla että uusissa rekka-autoissa pysäköintijarrullisia akseleita on enempi, mutta vanhoissa oli tasan yksi. Jos yhdistelmässä on seitsemän akselia ja niistä vain yksi jarruttaa, lähtee tämä 7 kertaa loivemmassa mäessä liukumaan kuin sellainen yhdistelmä, jossa kaikki akselit jarruttavat. Käyttöjarru tietenkin vaikuttaa kaikkiin akseleihin.

Käytännössä homma meni ennen niin, että kuljettaja pysäköi rekan, nousi pois ohjaamosta, löi oven kiinni ja silloin auto karkasi. Olen todistanut tapahtumaa monta kertaa. Jarrukiilat eivät ole ihan syyttä suotta mukana.

Sivuttaispitoon tällä jarruhommalla ei ole vaikutusta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3454 : 26.02.2019, 06:32:05 »
Ja nyt tuli viestiä että mun 940 on valunu yön aikana melkein 10 metriä kaverin pihalla :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3455 : 26.02.2019, 15:26:11 »
Ja nyt tuli viestiä että mun 940 on valunu yön aikana melkein 10 metriä kaverin pihalla :D

Miten olis uudet talvirenkaat  ;)?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3456 : 26.02.2019, 17:28:29 »
No eipä nuo hankookin syksyllä ostetut nastat pitäneet V70:iä loivemmassa mäessä parkissa kuin missä 940 oli. Plus että vain takarenkaat ovat pitäneet autoa paikallaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3457 : 02.03.2019, 18:05:19 »
Se etu etuvetoisessa autossa on että siinä saa kummallekin akselille jarrut pysäköitäessä, kun takavetoisessa yleensä etupyörät jää vapaaksi.

Voi olla että uusissa rekka-autoissa pysäköintijarrullisia akseleita on enempi, mutta vanhoissa oli tasan yksi. Jos yhdistelmässä on seitsemän akselia ja niistä vain yksi jarruttaa, lähtee tämä 7 kertaa loivemmassa mäessä liukumaan kuin sellainen yhdistelmä, jossa kaikki akselit jarruttavat. Käyttöjarru tietenkin vaikuttaa kaikkiin akseleihin.

Kyllä se käsijarrusääntö on melko pitkään ollut suunnilleen samanlainen. Siellä lasketaan jotain jarruvoimia ja massoja, joiden perusteella niitä käsijarrukelloja asetetaan akseleille, suuremmat kokonaismassat voi tehdä sen että vain yhden akselin käsijarruja ei enää ole niin paljoa.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3458 : 02.03.2019, 20:26:27 »
Se etu etuvetoisessa autossa on että siinä saa kummallekin akselille jarrut pysäköitäessä, kun takavetoisessa yleensä etupyörät jää vapaaksi.

Kyllä se käsijarrusääntö on melko pitkään ollut suunnilleen samanlainen. Siellä lasketaan jotain jarruvoimia ja massoja, joiden perusteella niitä käsijarrukelloja asetetaan akseleille, suuremmat kokonaismassat voi tehdä sen että vain yhden akselin käsijarruja ei enää ole niin paljoa.
Scaniassa ei ainankaan auton kässäri vaikuta perävaunuun, Actroksessa käppäri kytki kärrynkin jarrut...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3459 : 03.03.2019, 17:24:41 »
Scaniassa ei ainankaan auton kässäri vaikuta perävaunuun, Actroksessa käppäri kytki kärrynkin jarrut...

Tarkoitin oikeastaan pelkkää vetoautoa, mutta kaipa se sääntö koskee koko yhdistelmää. Kärryn jarrut kytkemällä ei välttämättä tarvitse veturissa niin paljoa käsijarruja, mutta toisaalta, kaikissa kärryissä ei ole käsijarruja, ainakaan puolikkaissa.

Tuli mieleen että niitä puolikkaita on myös sellaisia joissa on ylipainekäsijarru, eli kun kässärin vertää päälle kärryn renkaat lukittuvat, mutta kun paineet karkaavat ne kärryn jarrut aukeavat pikkuhiljaa. Nuo aiheuttavat ongelmia ihan kesälläkin, kun lähtevät yksinään liikkeelle kun jarrut vapautuvat ja jalkojen päällä ei ole riittävästi painoa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3460 : 03.03.2019, 19:58:32 »
Tänään heitin vajaavetoiseen kitkat alle ja voin sanoa, että voi sitä sutimisen määrää vrt contin nastat...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3461 : 03.03.2019, 20:04:40 »
Tänään heitin vajaavetoiseen kitkat alle ja voin sanoa, että voi sitä sutimisen määrää vrt contin nastat...

Kuoliko kukaan, eihän nastoilla siis PYSTY ajamaan?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3462 : 03.03.2019, 20:09:59 »
Kuoliko kukaan, eihän nastoilla siis PYSTY ajamaan?

Ei kuollut onneksi ja onhan se kiva, kun voi suditella eikä tarvitse jännittää lähteekö nastat. Onhan sekin yksi hauskuus...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3463 : 04.03.2019, 00:55:02 »
Ei kuollut onneksi ja onhan se kiva, kun voi suditella eikä tarvitse jännittää lähteekö nastat. Onhan sekin yksi hauskuus...
Tää on varmaan se yks ja ainut syy omalla kohdalla miks tekis mieli koittaa kitkoja  :D Ei vaan persaus kestä lähtä koittamaan  :-\

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3464 : 04.03.2019, 06:46:10 »
Tää on varmaan se yks ja ainut syy omalla kohdalla miks tekis mieli koittaa kitkoja  :D Ei vaan persaus kestä lähtä koittamaan  :-\

Tuohon tehokkaampaan nelivetoon olen katsellut kokoajan kitkoja, että saisi huoletta polkaista kaasua nyt, kun asvaltti on paljas.

Ja kyllä 500-700 euroa hieman rauhoittaa, kun vielä ei todellisia rengaspoistoja ole näkynyt.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Samppasport  Futurez