Samppasport  Futurez

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445805 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #30 : 21.03.2012, 11:18:44 »
Saabbeihin on paremmin ollut saatavilla näitä E85 softapäivityksiä. Itse en ole vielä kuullut, että Suomesta saisi softapäivityksiä Volvoihin, joilla tuon 100% E85:n käyttö olisi mahdollista.

Tosin vahvojen huhujen perusteella eräällä tunnetulla kotimaisella Volvo-softaajalla olisi tällainen työn alla, ei vielä valmis.

EDIT: kannattaa myös tutustua tähän ketjuun: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0 siellä on pitkästi juttua tästä E85:n käytöstä, tosin pääosin vanhempia Volvoja koskien.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #31 : 21.03.2012, 11:21:10 »
Itse odottelen myös E85 päivitystä, todennäköisesti samasta paikasta kuin Taavi :). Itsellä on vielä se että autossa on jo virisofta joten tehoista en ole luopumassa, mutta jos tuohon muutettaisi säädöt semmoisiksi että toimii viinalla. Tuosta softasta olisin valmis maksamaan saman mitä tuosta virisoftasta maksoin. Ei näillä hinnoilla mene kauaa että sen tienaa takaisin.

Oliko taavin vaimon kauppakassi S60 vielä vakiosoftalla?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa SPL20t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #32 : 21.03.2012, 11:45:44 »
Kokemuksia ei varsinaisesti vielä ole, mutta kysellyt olen mm. seuraavasta paikasta
http://www.flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php

tässä myös yksi vaihtoehto ja hyvää infoa
www.etanizer.com tai http://e85-conversion-kits.com/index.php

Itsellä vm2000 V40 jonka aion muuttaa E85:lle kevään aikana


V40 DTA

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #33 : 21.03.2012, 12:01:40 »
Kokemuksia ei varsinaisesti vielä ole, mutta kysellyt olen mm. seuraavasta paikasta
http://www.flexfuel-company.fi/Etanoli-muutossarjat.php

tässä myös yksi vaihtoehto ja hyvää infoa
www.etanizer.com tai http://e85-conversion-kits.com/index.php

Itsellä vm2000 V40 jonka aion muuttaa E85:lle kevään aikana
Nuo on kaikki periaatteessa samoja laitteita. En tuosta boksista maksaisi 400€ jos vastaava boksi maksaa toisaalla 80€

Edit: siis tämä boksi:
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #34 : 21.03.2012, 15:37:02 »
Oliko taavin vaimon kauppakassi S60 vielä vakiosoftalla?

On, suunnitelmissa oli virisoftan päivitys jossain vaiheessa, mutta luulenpa että tämä E85 softa kiinnostaa enemmän. Ja eiköhän silläkin jotain teholisää ole luvassa... :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #35 : 21.03.2012, 18:10:42 »
On, suunnitelmissa oli virisoftan päivitys jossain vaiheessa, mutta luulenpa että tämä E85 softa kiinnostaa enemmän. Ja eiköhän silläkin jotain teholisää ole luvassa... :smoke:
Tietty mukavaa olis jos ne tulisi samassa paketissa. Tehot nousis 240 korville ja autolle kelpaisi 5% - 85% viina :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa SPL20t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #36 : 21.03.2012, 18:28:27 »
Ei olisi tosiaan kallis kokeilu

Sytytyseakkoahan tuo purkki ei säädä, mutta toiminee vakioautossa "riittävä hyvin"
Kyseisen auton kohdalla (Matalapaineturbo) bensapuolikin riittää vallan mainiosti E85:lle vakiotehoihin
V40 DTA

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #37 : 21.03.2012, 19:12:26 »
Nuo on kaikki periaatteessa samoja laitteita. En tuosta boksista maksaisi 400€ jos vastaava boksi maksaa toisaalla 80€

Edit: siis tämä boksi:
http://bioadapter.com/index.php?cPath=28

Periaatteessa kyllä mutta ei, jos katselet purkkien sisältämää elektroniikkaa. Joistain malleista löytyy sisäkuvaa. Toi Flexfuel companyn rasia varsinkin vaikuttaa melkoisen ylihintaiselta (kuoret, sisältö ym).

 

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #38 : 22.03.2012, 13:44:50 »
Helppo nakki softaajalta tehdä tuo siten, että toimii pelkästään E85:lla. Jos sekasin aiot ajaa, niin täytyy taas vaihtaa ohjelma fyysisesti ECU:sta. Näitä ei käytännössä oikein portin kautta ohjelmoida, eikä kukaan ole rakentanut vakiosoftaan toimintoa, joka pystyisi esim. etanolitunnistimen kautta valitsemaan oikean ohjelman. Eli pystyy, mutta sitten ajellaan käytännössä vain E85:lla. Kysehän on vain ruiskutuksen kasvattamisesta 25-30%:lla. 

Toinen vaihtoehto on vaihtaa tuohon kokonaan ohjelmoitava after market ECU, niin sittenhän sitä ajelle vaikka millä sekoituksella... ;D
« Viimeksi muokattu: 22.03.2012, 13:47:52 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #39 : 22.03.2012, 13:53:30 »
Helppo nakki softaajalta tehdä tuo siten, että toimii pelkästään E85:lla. Jos sekasin aiot ajaa, niin täytyy taas vaihtaa ohjelma fyysisesti ECU:sta. Näitä ei käytännössä oikein portin kautta ohjelmoida, eikä kukaan ole rakentanut vakiosoftaan toimintoa, joka pystyisi esim. etanolitunnistimen kautta valitsemaan oikean ohjelman. Eli pystyy, mutta sitten ajellaan käytännössä vain E85:lla. Kysehän on vain ruiskutuksen kasvattamisesta 25-30%:lla. 

Toinen vaihtoehto on vaihtaa tuohon kokonaan ohjelmoitava after market ECU, niin sittenhän sitä ajelle vaikka millä sekoituksella... ;D
Eikö pysty muka tekemään semmoista softaa että siinä riittää säätö vara ajaa sitten 98E:llä tai 85E:llä? Luulis että semmoinen on mahdollista kun esim. saabeihin saa semmoisen softan. :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #40 : 22.03.2012, 21:00:41 »
Saabin purnukka on Trionic ja volvon Bosch. Ei yhtäläisyyksiä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #41 : 22.03.2012, 22:02:15 »
Saabin purnukka on Trionic ja volvon Bosch. Ei yhtäläisyyksiä.
Juu, mutta luulis että Volvonkin systeemiin saisi sen verran laajat säätöalueet että riitäisi sama mitä tankissa on.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #42 : 23.03.2012, 07:55:33 »
Eikö pysty muka tekemään semmoista softaa että siinä riittää säätö vara ajaa sitten 98E:llä tai 85E:llä? Luulis että semmoinen on mahdollista kun esim. saabeihin saa semmoisen softan. :)

En tiedä, miten hyvin X40 Volvon lambda-ohjaus haistelee closed loopissa soossia ja riittääkö kartan laajuus tähän, mutta ehkä closed loopissa toimii, mutta jos aletaan luukuttamaan, niin takuulla ei riitä kartat, kun ohjaus on tällöin open loopissa. Eihän kone silloin tiedä seospalautteesta mitään ja eikä käytettävästä polttoaineesta. Tuota ei siis täyskaasuajelulla mun mielestä toimimaan kunnolla E85:lla, pappacruisingilla, eli closed loop säädöllä voi hyvinkin toimia joten kuten.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #43 : 23.03.2012, 08:06:16 »
Juu, mutta luulis että Volvonkin systeemiin saisi sen verran laajat säätöalueet että riitäisi sama mitä tankissa on.

X40 on sitten Siemensin laatikko, joka on täysin oma maalimansa vielä Boschin ohjauksesta.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V40 (vm.2004) ohjelmistopäivitys -> E85 käyttöön??
« Vastaus #44 : 23.03.2012, 08:37:32 »
VAROITUS: seuraava vastaukseni Sutelle on kirjoitettu ilman, että ihan oikeasti tietäisin asiasta, miten eri Volvojen moottorinohjaukset toimivat. Kunhan siis mutuilen. Joku asioista paremmin tietävä voinee oikaista tai vahvistaa nämä jutut

En tiedä, miten hyvin X40 Volvon lambda-ohjaus haistelee closed loopissa soossia ja riittääkö kartan laajuus tähän, mutta ehkä closed loopissa toimii, mutta jos aletaan luukuttamaan, niin takuulla ei riitä kartat, kun ohjaus on tällöin open loopissa. Eihän kone silloin tiedä seospalautteesta mitään ja eikä käytettävästä polttoaineesta. Tuota ei siis täyskaasuajelulla mun mielestä toimimaan kunnolla E85:lla, pappacruisingilla, eli closed loop säädöllä voi hyvinkin toimia joten kuten.

Eikö kuitenkin periaatteessa moottorinohjaukset ole oppivia kapistuksia? Kun closed loopissa lambdan avulla haistellaan, paljonko sitä soppaa kuluu, tällä perusteella voidaan sopeuttaa myös sitä tilannetta kun mennään open loopin puolellle?

Eli tarvitaan vaan jokin keino nollata muisti siinä kohtaa kun auto tankataan. Tankin jälkeen ajellaan hetki pappamoodissa, jolloin lambdasopeutuksesta päätellään karkeasti, millainen seos tankissa on. Tällä perusteellla sitten viilataan sopivaan suuntaan niitä open loop -tilan karttoja.

Ainakin periaatteessa homman luulisi onnistuvan tällä tavoin? Mutta en tosiaan tiedä, onko tämä käytännössä mahdollista eri Volvojen moottorinohjauksissa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo