Samppasport  Futurez

Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...

  • 9 Vastauksia
  • 3372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Kytkimen säätövara alkaa olla lopussa. Edellinen omistaja hirtätti lyhkäisillä jaloillaan vuosia. Eli kytkin-asetelma pitää vaihtaa lähitulevaisuudessa...

Toisekseen, kaarreajossa vaihde päällä ja varsinkin jos samalla painaa kaasua, kuuluu naputusta vasemman (sisemmän?) vetonivelen luota. Sitä on kuulunut jo ainakin vuoden ja ääni on voimistunut keväästä lähtien. Vetonivelen vaihdelaatikonpuoleisen suojakumin vieressä vetonivelen päällä on rasvaa. Itseasiassa sitä on ollut siinä jo kauan.

Suojakumi olis kätsyä vaihtaa samalla kun roplaa kytkimen kanssa, mutta mitäs luulette: kannattaako ostaa uusi nivel vai häviäiskös naputus pelkän uuden suojakumin avulla? Ei sitä viittis heti uudelleen ottaa auki, sen verran työteliäs juttu...

Apurungon vasemmat puslat kannattaa varmaan samalla vaehtaa...?

Näillä palstoilla olen lukenut ainakin kahdella apurungon ruostuneen poikki kuskin puolelta eli sitä pitää samalla tutkia, mutta mikä kohta tarkalleen on se kriittinen, missä mainittu tyyppivika esiintyy?
460 SE -92 B16F

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #1 : 14.06.2012, 13:29:02 »
Mää vähän luulen, että se on ulompi vetonivel joka naputtaa. Ei korjaannu suojakumin ja rasvan vaihdolla vaan uutta niveltä vaatii. Tarpeeksi kauan kun ajaa naputtavalla nivelellä niin jää matkalle kun se nivel purkautuu. Sisempi nivel oireilee yleensä täristämällä kiihdytyksissä ja niitä hajoaa harvemmin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13529
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #2 : 14.06.2012, 15:21:58 »
lootanpuolella sisemmässä suojakumissa on laatikon öljyt, joten jos se on rikki on loota kuiva. omasta apurunko katkes jakopään puolelta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #3 : 14.06.2012, 15:28:48 »
lootanpuolella sisemmässä suojakumissa on laatikon öljyt, joten jos se on rikki on loota kuiva. omasta apurunko katkes jakopään puolelta.

Onpas rakenne :o ei ole lähemmin tullut tehtyä tuttavuutta noitten tulppaanipuimurien kanssa niin en tuota tiennyt.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13529
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #4 : 14.06.2012, 15:30:48 »
rellunlootat on tommosia.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 15:35:08 »
Onneksi vaihdoin hiljattain öljyt laatikkoon, että ei se heti kuivu. Vuotaa kumminkin sen verta hitaasti.
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 16:42:48 »
suosittelen silti pitämään niitä vaihteisto öljyjä silmällä...tuosta 2.0 koneisesta hävisi parissa viikossa ainakin 0.3-0.5L öljyä moottorista kun roppu vuoti vähän...

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #7 : 14.06.2012, 19:29:17 »
Mites muuten vetonivelen hankinta...

Mielenkiintoisesti Motonetistä ei edes saa sisempää vetoniveltä. Keksittekö selitystä?

Entä kannattaako ulompi nivel hommata valmiiksi, vaikka ei ennen purkua tiedä, loppuisko se naputus ihan vain uudella voiteella ja suojakumilla?
460 SE -92 B16F

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13529
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #8 : 14.06.2012, 19:35:03 »
harvemmin ne menee niin ei ole valikoimissa... siniselta niitä saa tai oikeista varaosaliikkeistä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Remppaa tulossa: vetonivel, kytkin, apurunko...
« Vastaus #9 : 14.06.2012, 21:56:10 »
Entä kannattaako ulompi nivel hommata valmiiksi, vaikka ei ennen purkua tiedä, loppuisko se naputus ihan vain uudella voiteella ja suojakumilla?
Jos kääntäessä naputtaa niin kyllä se on ulompi todennäköisemmin rikki. Kaverin kanssa isolle parkkikselle ympyrää kiertämään ja yrittää auton ulkopuolella kuunnella mistä naputtaa. Keulan ylös nostamalla voisi vetoakselia heiluttelemalla yrittää koittaa selvittää onko merkittävästi enemmän välystä jossakin nivelessä, ja pyörät linkussa rengasta pyörittämällä voi yrittää selvitellä naputuksen alkulähdettä. Ei siinä enää uusi suojakumi ja rasva auta jos naputtaa, nivel on jo vaurioitunut ja pitää vaihtaa ehjään. Tuosta 4-satasesta en tiedä mutta joihinkin autoihin ei saa sisempää niveltä erikseen (joissakin sitä ei edes saa vaihdettua) vaan pitää ostaa koko vetoakseli uusi. Vetoakselit (tai jos akselit on erimittaiset niin ulommat nivelet) puolelta toiselle vaihtamalla saa siirrettyä uusien osien hankintaa vähän eteenpäin, naputtaa tosin peruutettaessa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy