Carcom Oy  Elekma

Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena

  • 8 Vastauksia
  • 1896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« : 27.09.2013, 12:34:08 »
Muutamalla kympillä saisi ajotietokoneen, mutta siihen liittyen parit kysymykset...

Omassa autossani nopeusmittari on mekaaninen ja kun tietsikka vaatii nopeustiedon niin tarvii asentaa Reed-rele tai Hall-anturi. Okei. Reed olis ilmeisesti helppo kytkennäiltään ja mittarin sisään, mutta ei huvittais sitä mittaristoa irrotella. Siispä mietin sitä Hall-anturia, joka ajotietokoneilla varustetuissa autoissa on siellä vaihdelootan kyljessä.

Mietin että eiks hyvin vois ostaa Hall-anturin ja iskeä sen muitta mutkitta lootan kylkeen ja siitä johto tiettarille? Voi senkin anturin asentaa mittaristoon, mutta Reed on halvempi (1 euro) ja helpompi kytkeä, mutta edelleenkään en haluaisi siihen mittaristoon koskea jos ei pakko...
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #1 : 27.09.2013, 16:11:27 »
Käsittääkseni tuo turbo ja muiden ökymallien tietokone ja sähköinen nopeusmittari ottavat sen nopeustiedon vetoakselista...

ainakin tuo alkuperäinen tietokone kertoo myös keski ja hetkellisen kulutuksen, eli ottaa ilmeisesti tietoa suuttimien avautumisestakin...öljynlämpökin näkyy siinä :pomo:


Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #2 : 27.09.2013, 17:15:17 »
Ootko varma? Meinaan kun korjaus-oppaassa vaihteisto-luvussa on kaksikin kuvaa nopeudentunnistimesta ja kuvateksteissä sekä leipäteksteissä sanotaan että vaihteisto kyljessä.

Mutta oli missä oli, paikka sille anturille varmaan löytyy joka autoversiosta, ehkä jopa kaasariversioistakin.

Tämäkin laite kytketään em. anturin lisäksi bensasuuttimen liitäntään. Näyttää hetkellisen ja keskiarvoisen kulutuksen, euromääräisen kulutuksen, rpm, nopeus ja ties mitä. Listassa mainitaan myös jännite, liekö sitten akun jännite vaimikäseoli. Pitää vielä kysästä siltä virittelijältä joka niitä myy että olisko vaikeaa ympätä siihen moottorin ja jäähynesteen lämmöt. Miksei myös öljynpaineet...

Muistaakseni Hall-anturi maksaa jotain 20-50 eukkoo ja päätelaite kolmisen kyssää ja sitten läpivienti mutta pitäähän se ruiskultakin tuleva johto tuoda läpi... Tai itse asiassa sen ruiskusignaalin taitaa saada ecultakin. Noh, ei millään tavalla paha rasti.

Virrat varmaan kandee ottaa sulakerasiasta kun siellä on joitain ylimääräisiä paikkoja vapaana.
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #3 : 27.09.2013, 19:29:02 »
Ootko varma? Meinaan kun korjaus-oppaassa vaihteisto-luvussa on kaksikin kuvaa nopeudentunnistimesta ja kuvateksteissä sekä leipäteksteissä sanotaan että vaihteisto kyljessä.

Mutta oli missä oli, paikka sille anturille varmaan löytyy joka autoversiosta, ehkä jopa kaasariversioistakin.
Nyt kun muistelen niin se anturi taitaakin olla siinä kohdassa laatikossa missä on nopeusmittarin vaijeri. Eikä minusta se ole sovitettavissa tuollaiseen vaijerilaatikkoon koska niissä on pyöritinratas sen triggerikehän tilalla.

onhan tuollainen 460 turbo pajan pihalla niin äkkiähän sen siitä varmistaa...myös irrallinen vaijerilaatikkokin löytyy
« Viimeksi muokattu: 27.09.2013, 19:33:13 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #4 : 27.09.2013, 23:36:33 »
Ainiin, jos kerta mekaaninen ja elektroninen anturi menee samaan koloon, niin enhän mä sitten voisi muutenkaan mitään laittaa kun siinä on jo se mekaaninen anturi.

Paitsi jos alkaa modaamaan mittaria vielä enemmänkin. Pah, parainta vaan hoitaa se releen asennuksella mittariin.
460 SE -92 B16F

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #5 : 29.09.2013, 17:14:32 »
Kysytäänpä vielä samassa ketjussa kun jotenkuten mahtuu samaan aihepiiriin että onko -96 mallin nelisatasessa OBD2?

Jos on, niin eikös voisi olla suht simppeli homma asentaa semmoinen vanhempaan malliin? Eikös kyse ole yksinkertaisesti vain liitännästä, eikä mistään mistään erikoisemmasta "obd-tietokonemoduulista", mitä ei ECUssa olisi?

Käsittääkseni oman auton ECU käyttää (ja tarvittaaessa voisi näyttääkin) samoja tietoja kuin ECUt jotka on kytketty obd2:seen...
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #6 : 29.09.2013, 22:57:41 »
En oikein usko että näissäkään olisi minkäänlaisia OBD2:sia yms.. kun ei noissa "uudemmissa" takavetoisissakaan sellaisia ole...taitaa olla kaikki mallit vuosimallista riippumatta ihan samoilla moottorinohjaimilla, moottorityypin mukaan, eli Fenix, Bosch LH-jetronic tai Bosch-Siemens...korjaus-oppaassakaan ei ole mainintaa tuollasesta OBD:stä

eli ainut vikakoodien lukulaite on se musta laatikko konehuoneessa

eipä näissä ole muutenkaan nuo ruiskujärjestelmät niin monimutkaisia että tuollaisille olisi tarvetta...

Jos on, niin eikös voisi olla suht simppeli homma asentaa semmoinen vanhempaan malliin? Eikös kyse ole yksinkertaisesti vain liitännästä, eikä mistään mistään erikoisemmasta "obd-tietokonemoduulista", mitä ei ECUssa olisi?

Eiköhän se ECU:lta tule se OBD tieto ja jonnekkin ne vikakoodit on tallennettava...tuskin sitä OBD liitintäkään näiden moottorinohjeimeen noin vain kytketä ja tuo OBD systeemihän valvoo jatkuvasti antureilta tulevaa tietoa...
« Viimeksi muokattu: 29.09.2013, 23:04:40 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #7 : 30.09.2013, 16:47:17 »
Niinno, tässä koitan vain teoretisoida...

Ei sillä luulis olevan väliä että mikä Jetronic on ohjausjärjestelmänä, kun obd käsittääkseni vain liitetään siihen eikä ne varmaan sen kummemmin juttele keskenään, mitä nyt obd2 vaan kuuntelee sujuvasti mitä toinen sanoo ja kertoo kysyttäessä eteenpäin...

Ja juu, ei sille oikeata tarvetta varmasti olekaan. Yksinkertaisesti vain haluaisin oppia tuntemaan auton sielunelämää paremmin ja sitä varten obd2 olis ihan kiva. Ärsyttää olla näin kädetön elektroniikassa.

Olisi ihan unelmalaite sellainen mikä kytketään obd2:seen ja mistä voisi ajon aikana nähdä kaiken mahdollisen (ei varmaan haittaisi keskittymistä yhtään, eipä...). Niin, ihmisellä pitää olla harrastuksia.
460 SE -92 B16F

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Aftermarket ajotietokone jälkiasennuksena
« Vastaus #8 : 20.10.2013, 18:58:27 »
Nyt tarttis tietää ajotietsikan säätöä varten ruiskusuuttimien viiveet millisekunteina.

Olisko kellään heittää faktaa pöytään tai edes hyviä vinkkejä, mistä sellaista tietoa voisi löytää?
460 SE -92 B16F

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron