RallyBaron  Samppasport

B5234T Takoset männät ja veivit.

  • 6 Vastauksia
  • 4749 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tinna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
B5234T Takoset männät ja veivit.
« : 16.07.2014, 16:44:23 »
Tarttis takoset saada tollaseen lohkoon.
Spm:t olis takotus laittaa, mutta kummanlaiset kiertokanget valitsen?
139,5mm ja 143mm.
Tarkotus on ajaa vaan re85:llä, joten puristuksia sais nostaa.

Koneeseen on vaparin nokat ja HX40

Täällä on heitelty ideaa vaparin tasalaki-männistä re85 käytössä.
Mutta kummilla kangilla?

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #1 : 16.07.2014, 19:11:06 »
139,5 kanget ja männillä sit puristusta ylös. Esim. je:ltä löytyy suoraan mäntiä 81.5mm koossa ja yli 10:n puristuksille.
En tiedä minkä vehkeen vaparin tasalakimännistä on lepateltu, mutta haiskahtaa heti konerikolta... Siis jos kyseessä vakiomännät...
Randomilla vetäsen et tasalakisilla männillä puristus lienee n. 9.5 jos siis tekee noilla 139,5 kangilla.

Noi 143mm kanget unohtaisin siitä syystä, että ei niillä oikein mitään saavutakaan. Jos tarkoituksenasi oli veivisuhdetta parantaa niin aivan turhaa kun voi ainakin liki kympin pyörittää tällä huonollakin suhteella. Tuolla superisetillä varmaan paras vetoalue asettunee johonkin 4krpm-7,5krpm. Laita tarpeeks iso pakopesä siihen joku 20 luokkaa...
raw d

Poissa Tinna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #2 : 16.07.2014, 20:26:05 »
No mä käsitin et juurikin näistä spm:n takosista oli kyse.
Täällä asiaa on käsitelty: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.0

Noi spm:t vaan olis niin mukavan huokeet settinä.
http://www.acm-ab.se/package-piston-conrod/1835-0

Varmaan 9,5 luokkaa puritukset olisikin, mutta...
Toi spm mäntähän on matalampi puristuskorkeudeltaan kuin vakio.
Vakio on sen 35,9 + 139,5 kiertokanki =175,4mm
Spm 32,5 + 143 kiertokanki= 175,5mm

Eli puristussuhde ei juuri muutu jos käyttää turbomäntää.
Osuuko jo venttiileihin jos olis tasalakinen mäntä ja vaparin nokat?

Mikä toi R-kone muuten on jossa noi 143:t on vakiona?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014, 08:06:00 kirjoittanut Tinna »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #3 : 17.07.2014, 09:07:50 »
No on kyllä edukas toi kankiapinan (SPM:n) setti, kyllä ite ainakin kaivaisin venakolot mäntään niin ei tartte hikoilla jatkossa asian kanssa jos vaikka innostut laittaa räyhempääkin nokkaa.
Äkkiähän ne koneistamolla siihen kaivaa kolot.... ja kyllä tuo tasalakisetti fiksulle vaikuttaisi

Lainaus
Mikä toi R-kone muuten on jossa noi 143:t on vakiona?
Villi veikkaus 2.4 T5, en kyllä ole perehtynyt noihin 5cyl. niin tarkkaan...
raw d

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #4 : 17.07.2014, 12:32:34 »
Spm 32,5 + 143 kiertokanki= 175,5mm
Osuuko jo venttiileihin jos olis tasalakinen mäntä ja vaparin nokat?

Tuo on se oikea kokoonpano 90mm iskulla ja pyydä niitä tekemään venakolot valmiiksi.
Puristuksiksi muodostuu tolla kokoonpanolla mainitsemasi 9,5
citikka

Poissa Tinna

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #5 : 17.07.2014, 21:35:59 »
Eli ne pystyy toimittamaan ne valmiiks kolottuna jos niin pyytää?
Sehän oliski aika helppo ratkaisu.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B5234T Takoset männät ja veivit.
« Vastaus #6 : 18.07.2014, 09:22:21 »
Eli ne pystyy toimittamaan ne valmiiks kolottuna jos niin pyytää?
Sehän oliski aika helppo ratkaisu.

Sten parnerilta ainakin sai kolot pyytämällä pientä lisämaksua vastaan. Nykyään steenin omistaa tuo pulju, joten uskoisen sen myös siellä onnistuvan.
citikka

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron