Elekma  Autoracing

Maasturi-topic

  • 280 Vastauksia
  • 96124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #150 : 28.08.2017, 20:28:13 »
Kun laittaa tarpeeksi vetäviä pyöriä niin loppuu kuskilta kiveksien koko ennekuin ajoneuvolta maasto-ominaisuudet :D

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kiveksien koolla kehumatta... laitan omalta kohdaltani osaamattomuuden/tietämättömyyden piikkiin... Täys halkokuorma lavalla ja uppos tollaseen mutavelliin... tai ei se näyttäny mutavelliltä kun ajoin siihen. Mutta sitten oli kun vähän aikaa "suditin". Eikä kunnon puuta tai kiveä lähellä että olis saanu vinssin vaijerin kiinni. No jostain sadan metrin päästä löyty iso koivu mutta piti käydä hakemassa lainaksi kettinkiä että ylettyi. En tuolloin vielä tiennyt että jos menee pehmeään maastoon niin kannattaa laskea renkaiden ilmanpaineet 0,5 baariin. Zili oli jonkassa akseleita myöten, mutta vinssillä tuli ylös... tosin noin päivä siihen meni aikaa. Ja kun tutkin jälkiä niin apparin puolen telin edessä oli vatummoinen kivi maan sisällä johon se alun perin stoppas. ( ja jostain kuulin myöhemmin että kun renkaista laskee ilmaa niin Zili kulkee siitä missä mies kävelee... mutta en kyllä meinaa mennä suolle koittamaan)




Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #151 : 29.08.2017, 19:43:22 »
Uushankinta tältä päivältä... runkopoikkinen Mazda B2600 -90. Normipaikasta katkennut eli ohjaamon ja lavan väliltä. Menee metsäkäyttöön mökille kunhan saan rungon hitsattua kasaan.
Jotain mutarengasta 16"kaipailis... käytetyistä tarjoukset tervetulleita. Aluksi kuitenkin laitan kiinni vakiorenkaisiin itse tehdyt kettinkiketjut... auttaa etenemistä tosi hyvin. Ja hyötykäyttöäkin tietysti on tukkikärryn kanssa rankoja ja tuulenkaatoja hakiessa. En ole vielä peliin tarkemmin tutustunut eikä mitään ohjekirjaa ole... Osaako joku valaista tän napalukkojen toiminnasta ja mahd huollosta... en ole vielä päässyt testaamaan.. ja itse asiassa autonkin ostin vain puhelinsoiton perusteella... ja ajanut olen vain traikun päälle ja pois...


Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #152 : 29.08.2017, 20:30:12 »
Ainakin mitsuissa ja tojotissa on Aisinin tekemät napalukot. Kuuleman mukaan käsin kytkettävät lukot on kestävämmät, kuin automaattilukot. Noiden tarkoitushan on lukita vetoakselit napaan etuvedon ollessa päällä ja takaveto päällä on vetoakselit ns. "vapaalla", eivätkä pyöritä tasauspyörästöä turhaan.

Automaattiset lukot lähtevät pois päältä kun peruuttaa muutaman metrin, ainakin mitsuissa.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #153 : 29.08.2017, 20:45:15 »
Ainakin mitsuissa ja tojotissa on Aisinin tekemät napalukot. Kuuleman mukaan käsin kytkettävät lukot on kestävämmät, kuin automaattilukot. Noiden tarkoitushan on lukita vetoakselit napaan etuvedon ollessa päällä ja takaveto päällä on vetoakselit ns. "vapaalla", eivätkä pyöritä tasauspyörästöä turhaan.

Automaattiset lukot lähtevät pois päältä kun peruuttaa muutaman metrin, ainakin mitsuissa.

Joo itsellä ollut Pajero jossa sähkä/ilmatoimiset lukot ohjaamosta käsin.. ja Trooper jossa käsitoimiset... Frontera jonka lukkojen toiminnasta en koskaan päässyt perille  ;)
Mutta lähinnä kiinnostaa että mikä toimiset lukot tässä kyseisessä rakkineessa on... ja miten huollettavissa / rasvattavissa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #154 : 30.08.2017, 11:12:19 »
Jos on automaattiset napalukot niin niissä yleensä lukee automatic, auto free hub tjms
.

Manuaalisissa on "kynnet" joista ne käännetään päälle ja lukon kehällä lukee lock ja free


Manuaaliset pitää käydä kytkemässä ennenkuin kytkee kepistä nelivedon päälle, muuten auto pysyy takavetoisena. Ja vastaavasti takavedolle kytkettäessä pitää navat vapauttaa käsin. Automaattiset nimensä mukaisesti kytkeytyvät ja vapautuvat automaattisesti sen mukaan miten kuski kytkee nelivetoa päälle. Yleensä tosin nuo automaattinavat kuluvat ja jättävät kytkeytymättä tai sitten eivät vapaudu. Tuommoisessa mökkikäytössä manuaalinavat saa olla kokoajan kiinni. Maantieajossa säästää vähän polttoainetta kun ajaa takavedolla navat auki. Manuaaliset napalukot on kestävemmät kuin automaattiset. Automaattisia on "korjattu" kemppiliimalla jatkuvasti kytketyiksi tai vaihdettu manuaalisiin. Offipalstalla on oma ketju Ällän omistajille, sieltä löytyy kyllä vinkkejä napalukkojen huoltoon ja muutakin vinkkiä. Taka-akselissa Ällässä pitäisi olla kitkalukko. Sen pitävyys taas sitten riippuu onko perään ikinä vaihdettu öljyjä ja onko käytetty lsd-öljyä tai lisäainetta. Jotenkin toimivan lukon kanssa kun nostaa takapään ilmaan ja pyörittää toista takapyörää pitäisi toisen pyörän pyöriä samaan suuntaan. Jos pyörii vastakkaiseen suuntaan ei lukko toimi tai lukkoa ei ole.

Pajeron ilma-/sähkötoiminen lukko on ollut melko varmasti takatasauspyörästön lukko. Tuossa vanhakorisessa Ällässä on muistaakseni vielä napalukot, uudempikorisessa ei sitten olekaan napalukkoja vaan sitä hommaa hoitaa alipaneella katkaistava vetoakseli. Fronterassa on ollut automaattinavat, ja vielä semmoiset, että se ei ikinä ole neliveto peruutettaessa. Ja "jäykkä" neliveto eli Fronterassa ei ole keskitasauspyörästöä jakolaatikossa vaan nelivedolla etu- ja taka-akselille menee aina voima suhteessa 50:50.

Napalukkoja ja tasauspyörästön lukkoja ei pidä sekoittaa toisiinsa. Napalukot kytkevät etunavat kiinni vetoakseleihin, napalukot avoinna auto on takavetoinen vaikka kuinka olisi kepistä valittu neliveto ja tasauspyörästötkin lukittu. Tasauspyörästön lukko taas kytkee akselin molemmat vetoakselit yhteen, tai jakaa voiman etu- ja taka-akselille tasan. Tasauspyörästön lukkoja on sitten taas monenlaisia, automaattisesti ja manuaalisesti kytkeytyviä. Niissäkin ohjaamosta kytkettävät kestävempiä kuin automaattiset.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #155 : 30.08.2017, 11:58:36 »
Kiitti Estate... tosi hyvä tietopaketti mulle... (ja tuo offipalsta vinkki)
Tänään pääsen tarkemmin tutkailemaan mitä Masta pitää sisällään.. ja pitää lava irrottaa että pääsee helpommin niihin runkopalkkeihin kiinni... joo se pajero oli 97 ja varmaankin oli tasauspyörästön lukko kun syttyi valo missä oli ikäänkuin taka-akselin kuva... ja pikku kompura muistaakseni apparin puolen takapenkin liepeillä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #156 : 30.08.2017, 17:43:54 »
Tuosta kitkalukosta niin ainakin mitsuissa ( vanhat L200/pajero) ne on aivan p*skoja vakiona oman kokemuksen mukaan, tiedä sitten oliko noissa väärät öljyt perässä, mutta eipä nuo ainakaan taka-akselista 2:hdella renkaalla juuri vetäneet. Yhdellä L200 oli ajettu vain 170tkm, eikä siinäkään lukko pitänyt.
« Viimeksi muokattu: 05.09.2017, 18:34:43 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #157 : 30.08.2017, 19:12:52 »
Mulla -97 Pajero kyllä yleensä meni sinne minne käskettiin... 3,5ltr V6+aut ja ymmärtääkseni kaikki lukot ja systeemit toimi niinkuin pitiää. Vieläkin vähän harmittaa että sen hukkasin mutta tuli niin hyvä tarjous ihan äsämmää ajavalta offikuskilta että en osannut sanoa ei. Tosin se ei ulkonäöltään enää ollut oheisen kuva mukainen mutta tekniikka toimi loistavasti.



Tähän uuteen vehkeeseen tänään tutustuin vähän lisää... irroitin lavan ja tankin... lava piti sitä aika hyvin kasassa. 6 pulttia irti niin siihenhän se notkahti. :D Vaatiikin vähän enemmän rakkautta ja Kemppiä kuin otaksuin...
Niin ja ainakaan navoissa ei näy mitään manuaalin tapaista... kojelaudassa joku nappula ja mittaristossa palaa neliven valo koko ajan.... tai sellanen taka-akselin näköinen valo.





« Viimeksi muokattu: 30.08.2017, 19:15:14 kirjoittanut HarPes »

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #158 : 30.08.2017, 19:42:05 »
Mulla -97 Pajero kyllä yleensä meni sinne minne käskettiin... 3,5ltr V6+aut ja ymmärtääkseni kaikki lukot ja systeemit toimi niinkuin pitiää. Vieläkin vähän harmittaa että sen hukkasin mutta tuli niin hyvä tarjous ihan äsämmää ajavalta offikuskilta että en osannut sanoa ei. Tosin se ei ulkonäöltään enää ollut oheisen kuva mukainen mutta tekniikka toimi loistavasti.



Tähän uuteen vehkeeseen tänään tutustuin vähän lisää... irroitin lavan ja tankin... lava piti sitä aika hyvin kasassa. 6 pulttia irti niin siihenhän se notkahti. :D Vaatiikin vähän enemmän rakkautta ja Kemppiä kuin otaksuin...
Niin ja ainakaan navoissa ei näy mitään manuaalin tapaista... kojelaudassa joku nappula ja mittaristossa palaa neliven valo koko ajan.... tai sellanen taka-akselin näköinen valo.





mahtaako olla lukkoja ollenkaan esim alkupään pajerot oli etupää ilman lukkoa ja taka akseli kitka lukollinen
ja hiluxitkin ova etupäästä lukottomia ja jos on lukolla niin sekin on kyllä otettu hj60-61:sestä :)
ja vuosiluku ainakin täsmää eli erillinen neliveto uskon mä eli vetää se pyörä mikä missä ja miloinkin risti riipuntaan kun jää niin siinä seisoo kun tatti ei etene eteen eikä taakse ;D
kiitoos ja anteeks.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #159 : 30.08.2017, 20:03:11 »
Mitähän mä höpisin Mitsusta tuossa, vaikka sulla on Matukka  :-[
Joskus tuommonen ruiskukoneinen pitkähyttinen B2600 oli hetken käytössä. Yritän muistella sitä nelivedon toimintaa. Ei napalukkoja vaan kuskinpuolen vetari kytketään sähköllä/alipaineella kiinni tasauspyörästöön kun jakovaihteiston keppi siirretään nelivetoasentoon. Etupää ei vapaudu vaikka siirtyisi takavedolle vaan vapautetaan ratin vieressä olevalla napilla, lukikohan siinä RFW. Jakovaihteiston pitää olla takavedolla, että etupään voi vapauttaa. Mittaristossa/napissa palaa etuakselin kuva jos etupäätä ei ole vapautettu ja silloin voi vaihtaa vaikka vauhdissa takavedolta nopealle nelivedolle tai nopealta nelivedolta takavedolle, kunhan ei takapyörät lyö joutavaa. Ja kun neliveto on kytketty syttyy mittaristoon toinenkin valo. Jos etupää on vapautettu pitää pysähtyä kun vaihtaa nelivedolle. 4H-4L-4H vaihdot pitää tehdä aina pysähdyksissä. Takana pitäisi olla kitkalukko, edessä ei ole tasauspyörästön lukkoa. Muistaakseni gen1 pätkä Pajeron kitkalukon sai sovitettua sinne etuperään, ehkä.

Tuommosen Pajeron Super Select neliveto on yks parhaista mitä on. Vielä kun siihenkin sepittää eteen lukon niin vetää kaikilla neljällä pyörällä tarvittaessa. Aika harvassa maasturissa on edessä tasauspyörästönlukkoa. G Meseissä ja HJ61 jojotissa on ollut lisävarusteena kytkettävä etupään lukko. Takanakin kitka yleisin noissa lavavehkeissä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #160 : 30.08.2017, 20:39:08 »
. Aika harvassa maasturissa on edessä tasauspyörästönlukkoa. G Meseissä ja HJ61 jojotissa on ollut lisävarusteena kytkettävä etupään lukko. Takanakin kitka yleisin noissa lavavehkeissä.
näin on
mulla oli yksi nissan kingkap löytyy kuva tästäkin topiikista ja oli kytkettävät lukot mutta kun sillä ei tee mitään siinä kohtaan kun tasaus pyörästö suttaa tyhjää ja kitka takana sen jälkeen päätin ostaa maasto auton ja valinta oli hj 61

ja edellisen viestien autoon mahtaako olla edes kitka levyllinen se selviää kopan aukaisemalla suuri epäilys etta eri veto malli kyseessä niin sanottu 4veto sama kun subaru justy vai mikä olikaan  :)
« Viimeksi muokattu: 30.08.2017, 20:43:36 kirjoittanut Demi »
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #161 : 30.08.2017, 21:15:08 »
Juurikin noiden gen 1, L200/Pajeron kitkalukko on melko surkea laitos. Se ei pidä mitään silloin kuin pitäisi.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #162 : 30.08.2017, 21:26:41 »
Juurikin noiden gen 1, L200/Pajeron kitkalukko on melko surkea laitos. Se ei pidä mitään silloin kuin pitäisi.
ei nuo kyllä pidä missään vaiheessa  ;D joo liukkaalla lyö jopa molemmat takaa tyhjää ehkä ja menepäs kalleleen vähän ja ylepi lyö jo tyhjää kokemusta on ja aivan shaibaa nuo jos siis maastosta puhutaan kyllä noilla kuitenkin pärjää jos ei paljoa mokki tieltä poikkea  :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #163 : 30.08.2017, 22:23:01 »
No eihän nämä tälläiset picupit mitään oikeita maastureita ole mutta paremmin niilläkin pärjää metsässä ja lumessa kuin millä vaan kaksivetoisella...( ja mökkitiellä riittää yleensä 240SE + G80...)voihan sen aina käydä vetämässä ylös tuolla zilillä  (kunhan sen kytkimen joskus saa kasaan). Zili vaan on liian iso puiden seassa ajamiseen... ja kaikilla vehkeillä voi jäädä kiinni....
No... ensi talven jälkeen olen viisaampi tämänkin menopelin suhteen...koska kuitenkin on aina joskus kokeiltava että pääsisköhän tosta...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #164 : 30.08.2017, 22:28:32 »
ei nuo kyllä pidä missään vaiheessa  ;D joo liukkaalla lyö jopa molemmat takaa tyhjää ehkä ja menepäs kalleleen vähän ja ylepi lyö jo tyhjää kokemusta on ja aivan shaibaa nuo jos siis maastosta puhutaan kyllä noilla kuitenkin pärjää jos ei paljoa mokki tieltä poikkea  :2funny:


Joo en lähtisi noista p*skoista mitään offiautoja rakentelemaan. Noilla on parempi ajella tosiaan metsäautotiellä/maantiellä. Metsään ei kannata mennä kokeilemaan, ainakaan ilman vinssiä tai traktoria, kun jää jumiin ::)

Noiden "nelivetokin" on kyllä täysi vitsi ja gen 1 mitsun neliveto vetää oikeasti yleensä vain 2 renkaalla ja välillä sattumalta (mikäli lukko pitää) 3:lla. Jos renkaat jäävät pahaan ristiriipuntaan niin siihenpä se jää, ainakin siihen asti kunnes se lukko pitää, jos pitää.

No eihän nämä tälläiset picupit mitään oikeita maastureita ole mutta paremmin niilläkin pärjää metsässä ja lumessa kuin millä vaan kaksivetoisella...( ja mökkitiellä riittää yleensä 240SE + G80...)voihan sen aina käydä vetämässä ylös tuolla zilillä  (kunhan sen kytkimen joskus saa kasaan). Zili vaan on liian iso puiden seassa ajamiseen... ja kaikilla vehkeillä voi jäädä kiinni....
No... ensi talven jälkeen olen viisaampi tämänkin menopelin suhteen...koska kuitenkin on aina joskus kokeiltava että pääsisköhän tosta...
Vanhoista lavamaastureista kaikkein paras taitaa olla Hilux ja sehän on myös tuhoutumaton. Oman kokemuksen mukaan oikeasti pahassa maastossa tarvitaan runko-ohjausta ja 6x6/8x8 vetoa teloilla/ketjuilla, ei siellä oikein muuten pääse kunnolla.

Kyllähän 16-20t konekin jää jumiin kun on tarpeeksi pehmeää, vaikka olisi pintapainetta tiputettu esim. leveillä teloilla.

« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 03:05:55 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy