Elekma  Autoracing

Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä

  • 54 Vastauksia
  • 31048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hakc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #45 : 13.12.2010, 22:33:59 »
On ihan selvää että pätkitty sähkö kuluttaa vastuksia huomattavasti enemmän. Tätä teoriaa voi jokainen kokeilla kotona rämpyttämällä hehkulamppua päälle, pois, päälle, pois, päälle jne. jne. Teoria on ihan sama, saadaan hehkulampun lanka kuumaksi jonka jälkeen annetaan heti jäähtyä ja taas lämmetä. Ei mene kauaa kuin lamppu palaa.
S60 2.4T vm01

hevonen

  • Vieras
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #46 : 14.12.2010, 08:45:36 »
Eikös se hehkulamppukin ota syttyessään apaut kymmenkertaisen virran verrattuna siihen kun se on jo syttynyt?
En tiiä, joskus varmaan yläasteella tommosta kuullut... ja siitä on KAUAN! :2funny:

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #47 : 14.12.2010, 15:32:57 »
Eikös se hehkulamppukin ota syttyessään apaut kymmenkertaisen virran verrattuna siihen kun se on jo syttynyt?
En tiiä, joskus varmaan yläasteella tommosta kuullut... ja siitä on KAUAN! :2funny:
Ei se kyllä ota, kun on kyse langasta joka hehkuu, ja jolla on määrätty vastus, 100W:n vastus on 100W:n vastus kaikissa olosuhteissa ( juu, ja ilman mitään ääripään teorioita   ;)), kun on kyse pelkästä vastuslangasta.
Toista tietysti on esim. loisteputki, joka vaatii enemmän virtaa syttymiseen, kun palamiseen.( tässä samassa on tuo Xenonkin )
Asiahan on niin, että kun jaksottaisesti pätkii vastuslangan jännitettä , eli päälle, kuumaksi, ja pois, vastus kylmä taas, ja kun samaa jatketaan tarpeeksi kauan, niin lämmönvaihtelu rikkoo tuon vastuksen.

Mä mitää tiedä,,joku sähkö inssi vois pitää tästä saarnan.  ;D
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 15:35:37 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa juhani46

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #48 : 14.12.2010, 16:56:36 »
Ei se kyllä ota, kun on kyse langasta joka hehkuu, ja jolla on määrätty vastus, 100W:n vastus on 100W:n vastus kaikissa olosuhteissa ( juu, ja ilman mitään ääripään teorioita   ;)), kun on kyse pelkästä vastuslangasta.
Toista tietysti on esim. loisteputki, joka vaatii enemmän virtaa syttymiseen, kun palamiseen.( tässä samassa on tuo Xenonkin )
Asiahan on niin, että kun jaksottaisesti pätkii vastuslangan jännitettä , eli päälle, kuumaksi, ja pois, vastus kylmä taas, ja kun samaa jatketaan tarpeeksi kauan, niin lämmönvaihtelu rikkoo tuon vastuksen.

Mä mitää tiedä,,joku sähkö inssi vois pitää tästä saarnan.  ;D

EN kyllä ole lähellekään inssi, mutta tuolla sivustolla on hieman eri näkemys asiasta:
http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/sahko/tasavirtapiirit.htm

Lainattua artkkelista, kohta lämpötilan vaikutus: Lämpötilan vaikutusta metallijohtimen resistanssiin voidaan demonstroida luonnollisesti lämmittämällä lankaa ja määrittämällä joko I = I(U)-kuvaaja tai mittaamalla suoraan johtimen resistanssia sitä lämmitettäessä. Koejärjestely on vastaava kuin johtimen resistanssin tarkastelussa.

Mielenkiintoinen kuvaaja saadaan avaamalla ja sulkemalla virtapiiri, jossa on hehkulamppu ja mittaamalla piirissä kulkevaa virtaa. Piirin sulkemisen jälkeen saadaan hetkellisesti voimakas virtapiikki. Piikkiä ei esiinny tavallisella vastuksella. Oppilaita voidaan ohjata kyselemään, miksi virtapiikki esiintyy? Selitys on hehkulampun metallilangan lämpötilariippuvuudessa. Aivan virtapiirin sulkemisen jälkeen lanka on kylmä ja sillä on huomattavasti pienempi resistanssi kuin kuumana. Lanka lämpenee nopeasti ja sen resistanssi kasvaa. Ilmiön voi havaita myös tavallista hehkulamppua sytytettässä, sillä se rikkoutuu helpoiten juuri sytytettäessä, jolloin sen läpi kulkee hetkellisesti suuri virta


..minäkään mitään tiedä, yritän vaan salata sen lainaamalla viisaampien tekstiä... ;)
« Viimeksi muokattu: 14.12.2010, 17:53:49 kirjoittanut juhani46 »

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #49 : 15.12.2010, 08:38:31 »
Toi kyllä pitää ihan käytännössäkin paikkansa, kun maalaisjärjellä ajattelee. Kyllä se hehkulamppukin poksahtaa aina kun laitat valot päälle, eikä ikinä kesken polttojakson.

Tuo lohkiksen vastus toimii varmasti siis samalla tavalla, joten jatkuva on-off räppääminen käräyttää sen ennen aikojaan.

Muistaakseni Defa ohjeisti aikanaan, että yli kahden tunnin yhtämittainen lämmitys ei hyödytä mitään, mutta eipä ollut myöskään kiellettyä. Eli tästä voisi päätellä että jatkuva päälläolo ei tapa vastusta, vaan juurikin tuo lämpötilan muutos.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #50 : 15.12.2010, 09:59:53 »
Näinpä. Kun lähestytään sitä absoluuttista nollapistettä, alkaa tuo lankavastusten ohminen vastuskin lähentyä nollaa :). Eli on lämpötilariippuvainen.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #51 : 15.12.2010, 10:17:21 »
Näinpä. Kun lähestytään sitä absoluuttista nollapistettä, alkaa tuo lankavastusten ohminen vastuskin lähentyä nollaa :). Eli on lämpötilariippuvainen.

Ei ala, jos ollaan tarkkoja. Aivan nollapisteen lähellä vastus on likimain vakio. Kun lämpötila hieman kasvaa niin pienellä lämpötila-alueella resistiivisyyden muutos on verrannollinen lämpötilan muutoksen viidenteen potenssiin ja tästä ylöspäin mennään lineaarisella suhteella.

Natriumin resistiivisyyden muutokset
Vakio ~ 0-8K
T5 ~ 8-18K
Lineaarinen > 18K

Ylläoleva pätee tavlliselle johteille. Suprajohteet sitten erikseen.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #52 : 15.12.2010, 19:56:14 »
Ei ala, jos ollaan tarkkoja. Aivan nollapisteen lähellä vastus on likimain vakio. Kun lämpötila hieman kasvaa niin pienellä lämpötila-alueella resistiivisyyden muutos on verrannollinen lämpötilan muutoksen viidenteen potenssiin ja tästä ylöspäin mennään lineaarisella suhteella.

Natriumin resistiivisyyden muutokset
Vakio ~ 0-8K
T5 ~ 8-18K
Lineaarinen > 18K

Ylläoleva pätee tavlliselle johteille. Suprajohteet sitten erikseen.
Tämä lisäys on jokaisen Volvon omistajan luonnollisesti tiedettävä. Tosin tuon pihamittarin perusteella matkaa on vielä jäljellä, mutta logarimitaulukoilla tuosta laskusta selviää :D.

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #53 : 18.01.2024, 17:19:23 »
Ai helskutti kun naurattaa vieläkin.  Muistaa pitää, että akun lämmitin on nykyäänkin täysin turha.
Jos olet autosähkön suurlähettiläs niin sitten olet.

 :2funny:  :2funny: :2funny: :2funny:

 *kahvia->
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Jaksottainen virransyöttö autonlämmityksessä
« Vastaus #54 : 19.01.2024, 15:25:50 »
Tuohon otsikon aiheeseen, Calix eikä Defa lämmittimissä takuu ei kata vaurioita jos on käytetty jaksottaista jännitettä. :hg:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron