KL-varaosat  Race.fi

Imusarjan läppämoottori

  • 4 Vastauksia
  • 463 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anttiju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Imusarjan läppämoottori
« : 22.03.2024, 15:00:28 »
Volvo v70 d5 2008 tulee hälytys että moottorijärjestelmä vika, tarvitsee huollon tai jotain. Vikakoodien mukaan DPF-anturi vaihtokunnossa jonka sitten vaihdoinkin. Enää DPF vikakoodia ei tullut mutta imusarjan läppämoottori(vai onko nimeltään pyörreläppämoottori) antoi vikakoodia. Näyttää ettei tuo moottori .ei liiku/pyöri olleskaan ja se välitanko onkin ollut jo pois paikoiltaan vuosia. Nyt nokisuodattimelta tuli hälytys että poltto suoritettava ja "Vika pakokaasunpuhdistusjärjestelmässä"- merkkivalo syttyi. Pidemmän ajomatkan jälkeen nokisuodatin hälytys ja tuo "Vika pakokaasunpuhdistusjärjestelmässä" poistui mutta tehot häipynyt.
Korjaamolta ehdottivat että pyörreläppämoottori vaihdettava ja tuolla hintaa 420€+ työ ja senkään jälkeen ei ole vika välttämättä korjattu???
Kysymys kuuluukin että missä vika? Mikä aiheuttaa minkä vian?

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan läppämoottori
« Vastaus #1 : 14.04.2024, 00:04:02 »
Tuo D5:n DPF on yleensä ollut melko luotettava ja huoleton mikäli ajomatkat eivät ole alle 10 km. Eihän ole mitään muuta vikaa joka voisi aiheuttaa DPF:n tukkeutumista kuten vuotava suutin tai ahtoputken pieni vuoto?
Jos pyörreläpät ovat kiinni niin tehoa häipyy. Onhan ne sulla kiilattuna siten, että vipu painaa akselia kohti kantta eli taaksepäin? Silloin on auki. Toinen vaihtoehto tehojen häipymiseen on jumittava EGR.
DPF:n putsaukseen itse kokeilin Forten ainetta joskus yli 10 vuotta sitten. Vähän aikaa auton kulutuslukemat olivat huomattavasti normaalia alhaisemmat joten jotain se vaikutti. En ole googlannut saako ainetta vielä.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan läppämoottori
« Vastaus #2 : 14.04.2024, 18:25:59 »

DPF:n putsaukseen itse kokeilin Forten ainetta joskus yli 10 vuotta sitten. Vähän aikaa auton kulutuslukemat olivat huomattavasti normaalia alhaisemmat joten jotain se vaikutti. En ole googlannut saako ainetta vielä.

https://www.rst-steel.fi/tuote-osasto/muut-tuotteet/autokemikaalit/moottorin-ja-vaihteiston-puhdistut/forte-rst-steel/

Itse olen käyttänyt ennaltaehkäisevästi FORTÉ Advanced Diesel fuel conditioner litkua kerran vuodessa lisäten sen putelin täydehköön tankkiin. Hetkellisesti on näyttänyt että kulutus olisi pienentynyt hieman joksikin aikaa.

Eka kerralla tätä litkua minulle suositteli ja myi katsastusaseman "inssi".
Nyt juuri muistaessani tilasin tuosta linkin osoitteesta samaa litkua putelin.

Käyttöohje:
https://kestosiilo.kapsi.fi/nextcloud/index.php/s/CFSznNFtkfP97WL
« Viimeksi muokattu: 15.04.2024, 09:42:37 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Anttiju

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan läppämoottori
« Vastaus #3 : 15.04.2024, 00:09:52 »
Pyörreläppä moottorikin alkoi liikkumaan eikä anna vikakoodia mutta dpf anturin virtapiiristä tulee vikakoodi... Ilmeisesti piuhavika??? Nyt tuli uusi vaiva eli tehoja ei löydy matalilla kierroksilla ja pakokaasunpuhdistusjärjedtelmän vikavalo syttyi. Uusi eri vika vai liittyykö tehottomuus tuohon dpf virtapiirivikaan?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Imusarjan läppämoottori
« Vastaus #4 : 16.04.2024, 17:58:12 »
Todennäköisesti liittyy DPF:n vikaan.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Proturbo  Autodiagnoosi