Järvenpääläisessä Vanhankylän kartanossa hajosi äskettäin astianpesukone, joka oli hankittu vähän yli puoli vuotta aikaisemmin.
Yrittäjä Lauri Ollari otti yhteyttä koneen myyneeseen firmaan, josta kerrottiin laitteen takuun olevan normaalisti 24 kuukautta, mutta yritykselle takuu onkin vain 3 kuukautta.
Koneen korjaaminen olisi tullut Ollarille kalliimmaksi kuin uuden hankkiminen. Hänen mielestään on kummallista, että laitteen takuu voi yritykselle olla näin lyhyt.
Voiko tuotteen takuuaika olla yrittäjälle selvästi lyhyempi kuin tavalliselle kuluttajalle, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen?
– Hyvin usein näissä tapauksissa sekoitetaan takuu ja virhe. Takuuta ei ole pakko antaa; se on myyjän antama vapaaehtoinen lisävakuus. En näe sitä ongelmaksi tässä. Virhevastuusta sen sijaan määritellään laissa ja myyjä vastaa aina virheellisestä laitteesta.
Onko kerrotussa tapauksessa kaikki mennyt oikein?
– Kodinkoneiden normaali käyttöikä on selvästi puolta vuotta pitempi, minkä vuoksi pesukoneessa on todennäköisesti ollut virhe, ellei ostaja ole omalla toiminnallaan aiheuttanut rikkoontumista. Ostajan pitäisi reklamoida myyjää, jonka vastuulla on ensisijaisesti korjata tuote tai vaihtaa se. Useimmiten näissä tilanteissa päästään sopuun.
Mitä virkaa takuuajalla edes on tällaisissa tapauksissa?
– Takuu on lähinnä markkinointikeino. Juridisesti sillä on merkitystä silloin, kun pitää miettiä, onko tuotteessa ollut virhettä vai ei. Takuuaikana myyjä voi vapautua vastuusta vain, jos hän voi näyttää, että ostaja on käyttänyt laitetta väärin. Muussa tapauksessa ostajalla on velvollisuus näyttää, että laitteessa on ollut virhe ostettaessa.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Keski-Uusimaa-lehti.
Summa summaarum.. Entä jos autosta hajoaa 3kk päästä esim. kytkin. Myyjä toteaa että olet painanut väärin .