Tässä kevään mittaan ainakin Jyväskylässä hypännyt se karu totuus silmille, että suomalaisen maantien kunto on lujaa vauhtia menossa kohti "venäjää". Edes Jyväskylän kaupunkialueella ei voi enään ajaa normaalisti kaistan ajolinjojen mukaan, koska useassa paikassa menee 5-10cm leveitä railoja, sekä on useita pinta-asfaltin puhkaisseita uria/reikiä.
Esimerkiksi laukaantiellä (menee Jyväskylän läpi, ehkä 40% työmatkaliikenteestä on tällä tiellä), jossa on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin välillä huhtasuo-taulumäki, mennään usein jo yhdessä nätissä jonossa keskellä omia kaistoja. Jos ajaa ihan "kaistallaan", joutuu pujoittelemaan todella paljon, koska reikäsyvyys alkaa olemaan jo omasta mielestä vaarallisen syvä.
Viimeviikolla tuolla edm. tiellä näin tilanteen, jossa jollain 2000-luvun alkupuoliskon renault/Citroen autolla oli ilmeisesti ajettu tuommoiseen reikään, lopputuloksena etupyörän ripustuksen pettäminen (etupyörä syvällä kotelossa ja lokasuoja mytyssä). Keväämmällä jouduin itsekkin "uhriksi", ajoin hämärässä vesisateessa "reikäjonoon" (useamman metrin rikki mennyttä asfalttia). Vasemmasta etupyörästä petti tuon tällin hetkellä pyöränlaakeri, RT-pää ja alatukivarsi. Otin yhteyttä kaupunkiin asiassa, mutta koska tielle oli kuukautta-paria aikaisemmin lisätty molempiin päihin kyltit "PÄÄLLYSTE VAURIOITA!", ovat he kuulemma reagoineet asiaan. Lähetin vielä kysymyksen, mitä meinaavat tielle tehdä, tähän ei vastausta ole kuulunut.
Onko muuallapäin suomea sama tilanne, vai asunko kaupungissa joka on kovaa vauhtia muuttumassa tiestön osalta DDR:ksi? Ainakin nelostie Jyväskylästä pohjoisen suuntaan tuntuu melko karhealta kärrypolulta, mitä muuallapäin tullut tässä tämän vuoden aikana ajettua.