Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Vmax - 03.11.2019, 22:57:15

Otsikko: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 03.11.2019, 22:57:15
Aloitetaanpas omastakin projektista tämmöinen topikki tänne. Jospa sitä tulisi ahkerammin tehtyä kun muutkin seuraa tekemisiä :D

Tällä hetkellä projekti polkee suht paikallaan kun harrastetilojen parantelut käynnissä ja on esim. lattian teko, seinien koolaus ja levytys yms. hommaa, teen tallin yhteydessä olevasta 15 neliön varastosta puhdasta tilaa moottori yms. puhtautta vaativiin hommiin niin tallinpuolella voi hyvillä mielin pölistellä ruostehommien kanssa. Mutta osa hankintoja teen päivittäin niin on sitten mitä laitella kun pääsee homman kunnolla aloittamaan.

Pikaisesti omaa taustaa, eli pitkän linjan vanhempien Fordien harrastaja  ja Volvojakin on aina ollut mutta näin laaja-alaista Volvo projektia ei ole aikaisemmin ollut, moottoreita ja laatikkoswappeja yms. on toki tehty näihinkin. Fordeja löytyy edelleen useampi ja kymmeniä niitä on ollutkin. Cossuja ja muita turbo Fordeja on aina kuulunut enemmän tai vähemmän elämään, sekä omia että kavereiden :) Toki muutakin kalustoa löytyy mutta eipä niistä enempää tälläkertaa. Onhan sitä täällä foorumillakin tullut jo vuosia oltua ja varsinkin kauppaa tehtyä monien kanssa, sekä aikaisemmin jo volvolandiankin puolella.

Noniin kohteenahan on vm 1983 242 B19a + m45 tekniikalla väri on 189 - 2 Polar White, olen auton toinen omistaja (jos ei liikettä lasketa) ja hankin tämän ihan hiljattain naapurikunnasta autoliikkeestä, johon auto oli tullut vaihdossa.

Auton piti olla suhteellisen virheetön ja helposti museoitavissa, mutta koska minulla oli hakusessa auto vähän rankempaan rakenteluun niin mietin ennen kuin auton näin että jos se on niin priima kuin sanovat niin en raskisi sitä alkaa muokkaamaan joten se jäisi minulta ostamatta.

No paikanpäälle päästyä tarkastin 200srj peruspaikat ja löytyihän sitä mätää reilusti auton hintaan ja puhelimessa kerrottuun kuntoon nähden. Takapussit ihan pehmeät, jalkatilat monesta kohti ruostunut irti helmakotelosta, ja pienempää rupea alapuolella muutamissa paikoissa. Takapusseja oli korjailtu teipillä ulkopuolelta jonka päälle oli ruutattu kiveniskusuojaa :D.

Marssin sisälle liikkeeseen ja sanoin että teen nyt tiukan tarjouksen mutta perustelen sen ensin ja kerroin kaikki löydökset yms, ja pienen neuvottelun jälkeen ensimmäinen tarjous meni läpi ja olin oikeen tyytyväinen tämä kun oli juuri oikeanlainen yksilö rakenteluun, vaikka peltihommat ei olekkaan niitä mieluisampia.  :) Auto ei ollut niitä halvimpia yksilöitä vaan hintalapussa komeili melkein 4K€ hinta, josta toki tultiin alaspäin reilusti.

Alunperinhän minä katselin suht. huippukuntoista 245:sta aihioksi mutta sopivaa ei oikeen löytynyt ja samalla kun niitä katselin törmäsin tähän 242, poikkeuksellista oli vielä se että auto sijaitsi 60km päässä eikä toisessa päässä suomea niinkuin yleensä kaikki itseä kiinnostavat yksilöt.

Minulla on toinen juuri samanlainen saman värinen 242 joka about samassa kunnossa koriltaan mutta vaatisi pintamaalaukset ja kaikki ennenkuin sillä voisi ajaa eli olisi paljon enemmän aikaa vievä projekti. Tarkoitus on tosiaan päästä ensi kesänä ajamaan ja sitten seuraavana talvena keskittyä enemmän korin ulkokuoreen, maali on siinä kunnossa että sillä voi tuollaisenaan ajaa, toki siinä on muutama kukka kaaren reunassa jotka otan kiinni ja koitan paikkamaalata mahdollisimman siististi. Eli simppeli suunnitelma on että kromit mustaksi ja BBS RS tyyliset vanteet alle

Tekniikan rakennukseenkin tuo on tiukka aikataulu kun tulee sellainen moottori joka koriin ei kuulu niin juuri mikään ei ole bolt on juttu. Kunhan ens kesänä liikkuisi niin se olis riittävä etappi. Autosta on tarkoitus tulla ripeästi liikkuva, mutta sellainen joka taipuu tarvittaessa daily cruiseriksi jossa riittää käyttövarmuutta pitemmillekkin matkoille.

Autosta tulee jäämään ylimääräiseksi todella hyvin toimiva B19a + m45 paketti joka on hyvin huollettu ja siistissä kuosissa. Startti, laturi, uusi nissens jäähdytin jne. Sisustasta jää etu ja takapenkit jotka liki virheettömät, lukuunottamatta pieniä kulumia kuskin penkissä, itselle ei ole tämän värisiä istuimia tullut ennen vastaan.


Sitten asiaan eli tekniikkaan.
Moottoriksi tulee RN perustainen B5234T, tuli hankittua heti isompi kasa tarpeita, eli 1N lohko ja 2RN lohkoa, N kansi ja RN kansia sekä vaparin että turbon. N ja RN kampiakselit, 3 sarjaa N mallin T5 mäntiä, 139.5mm H-profiili veivit. Ahtimeksi nykyaikainen herkkä ahdin joka riittää sinne 500hv tuntumaan.

Käyttöön tulee RN lohko ja kampiakseli sekä RN kansi josta poistan VVT koska olen lukenut että ne ei välttämättä kestä rajummassa moottorissa ja toiseksi niistä ei tunnu olevan paljoakaan hyötyä teho/vääntöalueen muuttamiseen? Toinen kansi on 5244 vaparista ja se olisi tarkoitus laittaa kun vaikutta niin vähän ajetulta ja on todella puhdas joka paikasta vaikka on suoraan ajosta purettu.

Voimansiirto.
850 240mm vauhtipyörä
SRE 765 asetelma ja ACT massalevy
ZF GS6-37BZ ja sille kaveriksi varmaankin koriin kiinnitetty vaihdekeppi
1031 akseli 3.54 välityksellä ja trutrac torsen tai levylukko, mikä sattuu vastaan sopivasti tulemaan
Kardaanin teen mahdollisesti 2.5" - 3" aftermarket osista, saisi ainakin kestävän.

Sitten kysymyksiä joita tulee tällähetkellä mieleen, lisäilen niitä tähän sitä mukaan kun kysyttävää tulee.

Jos vaihdan mittariston uudemmasta jossa on sähköinen nopeusmittari niin toimiiko mittariston muut toiminnot normaalisti ja sopiiko liittimet yms? Onko vuosimallilla väliä eli onko joku raja mistä ei enään sovi?

Tulevaa ylimaalausta ajatellen niin miten olette tukkinut listan kiinnikkeiden reiät korista? Haluan niistä eroon ja teen kylkiviivan teipillä tai jätän pois kokonaan, samoten puskurilistoista.

Sopiiko jenkkimallin vilkut bolt on eurokeulan kanssa?



Sitten tarvelista, joka on itselle muistilistana sekä siksi että te muut voitte tarjota omaanne tai kertoa vinkkejä missä on jostain osasta esim. tarjouksia tms :)

Osa listan osista on ostettu jo mutta olkoon siinä niin tekniikka ja aikeet hahmottuu siitä aika hyvin kaikille

Tekniikkaan:
- 1031 akseli 3.54 välityksellä - Ostettu
- Trutrac torsen murikka tai esim SSF pyörän levylukko - Levylukko ostettu
- SRE 765 - Ostettu
- GS6-37BZ jos ei tätä löydy järkihintaan niin DZ kanssa pitää olla sitten 3.30 tai pitempi perävälitys BZ kanssa käy 3.54 joka minulta jo löytyy. - BZ Ostettu
- Hardykiekko, joko alu/teräs tai kuminen
- Tinakutosen kytkinkoppa - Ostettu
- Tinakutosen öljypohja - Ostettu
- Tinakutosen vesiputki - Ostettu
- Kardaani - M47 mallin kardaania saa tarjota! Ostettu, mutta mieli muuttui ja teen 3" kardaanin
- Keppiteline ja vivusto
- Hilut nestekytkimelle (Poljin on jo hankittu)
- Linkecu G4Plus Storm Black tai Maxxecu Race + anturit yms tarpeet
- Suuttimet n.1200cc
- B. pumput
- Sytytyspuolat Bosch 0 221 604 008 - Ostettu
- Ahdin esim Garrett GT3076/82r tai joku borg warner, turbonetics jne, en ole vielä päättänyt mitään varmaa tämän suhteen. Garrett GTX3582R 0.82 pesällä ostettu
- Pakosarja, saa kertoa hyviä järkevän hintaisia tekijöitä. Jigin teen kyllä josta saa mitat sarjalle. Ahdin likimain moottorin keskelle ja mieluiten yläpuolelle laippaa, mutta sen näkee sitten, kun on ahdin jolla mallata. Valmiita sarjoja saa tarjota!
- Kampiakselin hihnapyörä - Ostettu
- Moottoriin kaikki tiivisteet - Alakerran tiivisteet ja stefat ostettu
- RN moottoriin laturi - Ostettu
- Startti - Ostettu

Koriin/alustaan:
- Tehostettu hammastanko - Ostettu
- Kaikki nivelet
- Kaikki PU puslat
- Alusta, vähän auki vielä että mitä tulee. Valmiiksi löytyy holkeille sorvatut jousijalat, että varmaankin omavalmiste tolpat eteen, ja taakse säädettävät iskarit ja kierreholkit jousiin.
- Säädettävät takatangot ja panhard
- Molemmat vakaajat - Ostettu
- BBS RS tyyliset vanteet
- Uusi uuden mallin tuulilasi ja uuden mallin takalasin tiiviste
- Ruiskukoneisen tankkilaite
- Mittaristo sähköisellä nopeusmittarilla
- Eteen jotkin sporttipenkit kipillä, mustat tai ainakin hyvin tummat (takapenkki vaihtuu mustaan)
- Kirkas/punaiset takavalot + kirkkaat etuvilkut, ehkä jenkkimallit jos ne sopii bolt on eurokeulan kanssa?
- Nippeliä ja nappelia sinne tänne, esim puskurin päällä olevien listojen kiinnikkeitä
- ehjä etumaski, autossa olevassa on lämmityspistokkeen reikä

Lopuksi vielä kuvia auton tämänhetkisestä kunnosta.

(https://i.ibb.co/qCsL4tx/modattu1.jpg) (https://ibb.co/qCsL4tx)

(https://i.ibb.co/XSc2pkt/modi121.jpg) (https://ibb.co/XSc2pkt)

(https://i.ibb.co/GdKXLt3/modi131.jpg) (https://ibb.co/GdKXLt3)

(https://i.ibb.co/VCnDgJp/modi141.jpg) (https://ibb.co/VCnDgJp)

(https://i.ibb.co/zPCZ1Qj/IMG-20191102-142028.jpg) (https://ibb.co/zPCZ1Qj)

(https://i.ibb.co/cyhhcmH/IMG-20191102-142036.jpg) (https://ibb.co/cyhhcmH)

(https://i.ibb.co/RCwy6ps/IMG-20191102-142103.jpg) (https://ibb.co/RCwy6ps)

(https://i.ibb.co/ZfLQJPh/IMG-20191102-142106.jpg) (https://ibb.co/ZfLQJPh)

(https://i.ibb.co/ZfpdfcF/IMG-20191102-142119.jpg) (https://ibb.co/ZfpdfcF)

(https://i.ibb.co/nDRQ937/IMG-20191102-142136.jpg) (https://ibb.co/nDRQ937)

(https://i.ibb.co/T1fqKYH/IMG-20191102-181845.jpg) (https://ibb.co/T1fqKYH)

(https://i.ibb.co/FhgsWdC/IMG-20191102-181855.jpg) (https://ibb.co/FhgsWdC)

(https://i.ibb.co/FW3WdC2/IMG-20191102-181907.jpg) (https://ibb.co/FW3WdC2)

(https://i.ibb.co/VMBpNNT/IMG-20191102-181915.jpg) (https://ibb.co/VMBpNNT)

(https://i.ibb.co/7V1wD97/IMG-20191102-182002.jpg) (https://ibb.co/7V1wD97)

(https://i.ibb.co/zxhJqN6/IMG-20191102-182233.jpg) (https://ibb.co/zxhJqN6)

(https://i.ibb.co/bsr80vG/IMG-20191102-182248.jpg) (https://ibb.co/bsr80vG)

(https://i.ibb.co/3c3pxbg/IMG-20191102-182257.jpg) (https://ibb.co/3c3pxbg)

(https://i.ibb.co/KDtk8vS/IMG-20191102-182302.jpg) (https://ibb.co/KDtk8vS)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 05.11.2019, 16:28:16
Hyvältä kuulostaa suunnitelmat!
Lainaus
Saako T5 moottoriin kiinteää kampiakselin hihnapyörää mistään? Tai onko jonkun muun moottorin pyöriä saatu istutettua kohtuudella näihin?

Sopiiko T5 startti 960 kytkinkopan kanssa?
Ei kannata laittaa kiinteää hihnapyörää kun toimii myös dampperina=värinänvaimentimena.
Varsinkin kevyempi esim. alumiinista tehty hihnapyörä voi aiheuttaa ongelmia kampiakselin keston suhteen vaikka tinakoneissa nuo onkin todella lujaa tekoa isoilla laakerikauloilla sekä asiallisilla vastapainoilla.

Että suosittelen sitä alkuperäistä käyttämään.
En tiedä onko esim. jotain Ati super damper mallia sovellettu näihin.. tuskin, kun ongelmia ei ole tietääkseni ollut noiden kanssa.

T5 koneen startin pitäisi käydä suoraan 960 kytkinkoppaan.
Miullakin 850 tarkoitettu startti kutoskoneen kanssa missä 960 aw30-43 kytkinkoppa. Vähän lyhyempi mitä 960 startti muistaakseni.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 05.11.2019, 18:15:53
Hyvältä kuulostaa suunnitelmat!Ei kannata laittaa kiinteää hihnapyörää kun toimii myös dampperina=värinänvaimentimena.
Varsinkin kevyempi esim. alumiinista tehty hihnapyörä voi aiheuttaa ongelmia kampiakselin keston suhteen vaikka tinakoneissa nuo onkin todella lujaa tekoa isoilla laakerikauloilla sekä asiallisilla vastapainoilla.

Että suosittelen sitä alkuperäistä käyttämään.
En tiedä onko esim. jotain Ati super damper mallia sovellettu näihin.. tuskin, kun ongelmia ei ole tietääkseni ollut noiden kanssa.

T5 koneen startin pitäisi käydä suoraan 960 kytkinkoppaan.
Miullakin 850 tarkoitettu startti kutoskoneen kanssa missä 960 aw30-43 kytkinkoppa. Vähän lyhyempi mitä 960 startti muistaakseni.


Se on jännä että volvo puolella puhutaan aina tuosta kampiakselin kestosta jäykän hihnapyörän kanssa, esimerkiksi fordien moottoreissa ei monessakaan ole mitään vaimentimia alunperinkään ja alumiinisia versioita käytetty vuosikymmeniä, ilman mitään ongelmia. Itsellä ollut monenlaista turbokonetta monella teholla ja nytkin on escortissa 8200rpm kiertävä vapari teräspyörällä eikä mitää ongelmaa. Tinakoneissa on vielä takoakselit niin senkin puolesta kestävä, vähentää se toki värinöitä mutta en usko että sillä kampuran keston kanssa on mitään tekemistä jos paketti on tasapainoitettu oikeen.

Vinokoneissakin on kiinteetä tullu käytettyä aika kauan jo eikä mitään ongelmia enkä tiiä muillakaan olevan, esim f-ryhmässä, sprintissä jne on kymmeniä koneita ilman dampperia ja hyvin laulaa vuodesta toiseen.

Mutta kumilimppukai se on laitettava kun ei muutakaan valmiina saa ja meneehän se siinä kuin muutkin, kumi vain sitten joskus alkaa kutistuun kun vanhenee tai sitten turpoaa jos saa kuumat öljyt päällensä jne.

Joo AW:sta se minunkin koppa on ja hyvä tietää että startit käyvät päinsä, 850 startti minulta jo löytyykin  :)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 05.11.2019, 21:09:19
Ero on siinä, että on pidempi kampiakseli ja enemmän mäntiä.
5syl tapauksessa toki vaan 1 ylimääräinen mäntä.

6syl koneissa ongelmat ilmenee ihan käytännössä.
Vanhat kutoset missä ei ollut mitään dampperia, täristi korkeammalle kierrättäessä vauhtipyörän pultit irti pahimmillaan.

4syl moottoreissa ei näitä ongelmia käytännössä voi havaita.
Värähtelyä tapahtuu joo, mut ei ole yhtä haitallista kuten vaikkapa kutosessa, jossa tapahtuu värähtelyä paljon kriittisillä kierrosluvuilla (en muista ulkoa mitkä oli tarkalleen).

Volvon tinakoneissa on se etu myöskin, että kampiakselilla on paljon massaa verrattuna muiden valmistajien vastaaviin esimerkiksi.
 Värähtelyn sietokyvyn ja akselin jäykkyyden kannalta (isohkot kaulat auttaa siinä).
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 05.11.2019, 21:17:14
Ero on siinä, että on pidempi kampiakseli ja enemmän mäntiä.
5syl tapauksessa toki vaan 1 ylimääräinen mäntä.

6syl koneissa ongelmat ilmenee ihan käytännössä.
Vanhat kutoset missä ei ollut mitään dampperia, täristi korkeammalle kierrättäessä vauhtipyörän pultit irti pahimmillaan.

4syl moottoreissa ei näitä ongelmia käytännössä voi havaita.
Värähtelyä tapahtuu joo, mut ei ole yhtä haitallista kuten vaikkapa kutosessa, jossa tapahtuu värähtelyä paljon kriittisillä kierrosluvuilla (en muista ulkoa mitkä oli tarkalleen).

Volvon tinakoneissa on se etu myöskin, että kampiakselilla on paljon massaa verrattuna muiden valmistajien vastaaviin esimerkiksi.
 Värähtelyn sietokyvyn ja akselin jäykkyyden kannalta (isohkot kaulat auttaa siinä).

Kyllähän tuo vitoskone vaatii todella tarkan tasapainoituksen muutenkin verrattuna esim 4 tai 6 syl moottoriin, toki sekin alkaa vaikuttaan enemmän vasta korkeammilla kierroksilla, itsellä tarkoitus kierrätellä 7000-7500rpm kattoo mihin asti kiertää järkevästi, vaparin nokat ja jäykemmät sinkkujouset tarkoitus laittaa näin aluksi. Uusi impergomin hihnapyörä löytyy hyllystä niin laitetaan se paikoilleen, boostilla käytän paketin tasapainoituksessa kun saan kaikki osat sille mallille.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: HenkkaJ - 05.11.2019, 21:26:59
Nyt kun tästä on näemmä syntynyt keskustelua: mitäs raati sanoo tilanteesta jossa kampuran päähän pultataan vaan yksi hihnapyörä lisää? Niin että dampperi ja apulaitehihnan pyörät siis säilyvät sellaisenaan. Rajari vaikka siellä noin 7000 rpm, jos se tässä merkitsee.

Hieno projekti tulossa!  8)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 05.11.2019, 21:59:03
Lainaus
itsellä tarkoitus kierrätellä 7000-7500rpm kattoo mihin asti kiertää järkevästi
Noni.  O0
--
Se on siinä mielessä vähän huonompi juttu jos moniurahihna on kauempana ensimmäisestä kaulasta, kun se pyrkii vetämään johonkin suuntaan aina, eli rasittaa enemmän kampiakselia.
Mut taas sit se, että tarkoittaako mitään käytännössä... en usko, mm. kuivasumppu viritelmiä on porukat rakentanu siten että lisätty vaan ylimääräinen hammaspyörä ja siten saatu veto pumpulle.
 Ja sellaisiin koneisiin missä muutenkin on aika kaukana hihna jo alunperinkin.

Rajoitinta varmaan uskaltaisi nostaa reilusti yli 7krpm, mikäli öljynkierron ongelmat saa ratkaistua.
Esim. vartilla ei liene ongelma, mut pitkään konetta huudattaessa ja rata-ajossa voi olla ongelmia.
 Tuohon oon ite koittanut perehtyä, ja jonkunlaisen ratkaisun kehitellyt.. keväällä selvinnee onko ongelma ratkaistu vai onko ainut kunnollinen ratkaisu vaan kuivasumppu.
 Aiheesta tulee sitten jotain kirjoiteltua, toimi tai ei. :P
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 05.11.2019, 22:08:04
Noni.  O0
--
Se on siinä mielessä vähän huonompi juttu jos moniurahihna on kauempana ensimmäisestä kaulasta, kun se pyrkii vetämään johonkin suuntaan aina, eli rasittaa enemmän kampiakselia.
Mut taas sit se, että tarkoittaako mitään käytännössä... en usko, mm. kuivasumppu viritelmiä on porukat rakentanu siten että lisätty vaan ylimääräinen hammaspyörä ja siten saatu veto pumpulle.
 Ja sellaisiin koneisiin missä muutenkin on aika kaukana hihna jo alunperinkin.

Rajoitinta varmaan uskaltaisi nostaa reilusti yli 7krpm, mikäli öljynkierron ongelmat saa ratkaistua.
Esim. vartilla ei liene ongelma, mut pitkään konetta huudattaessa ja rata-ajossa voi olla ongelmia.
 Tuohon oon ite koittanut perehtyä, ja jonkunlaisen ratkaisun kehitellyt.. keväällä selvinnee onko ongelma ratkaistu vai onko ainut kunnollinen ratkaisu vaan kuivasumppu.
 Aiheesta tulee sitten jotain kirjoiteltua, toimi tai ei. :P

Samallalailla se lisäpyörä aiheuttaa värinöitä kuin vaimentamaton hihnapyörä jos se kiinnitetään kampuran päähän suoraan, eihän se toisessa pyörässä oleva vaimennus vaimenna kuin sillä pyörällä pyörivän remmin ja apulaitteiden tärinää.

Öljyongelmaan olen miettinyt reilun kokoista paluuputkea venttiilikopasta suoraan öljypohjaan, lämin öljy huilaisi siitä helposti takaisin alas.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 05.11.2019, 22:45:13
Voi olla, että meillä ei nyt keskenään ollut ihan sama ajatus värinästä mitä olin tarkoittanut?
Eli kampiakselissa itsessään tapahtuvaa värinää, värähtelyä, erityisesti x kierrosluvuilla kun taajuus sattuu kohdilleen. ;)
Crankshaft torsional vibration (https://en.wikipedia.org/wiki/Torsional_vibration#Crankshaft_torsional_vibration)

Mut ei siitä enempiä.. voi tosiaan olla niin, ettei 5 pyttysessäkään ongelmia tule vaikka hihnapyörää ei olisi ollenkaan, toisin kuin pytyn verran pidemmissä.
Volvon koneissakin kun näkyy että kutosissa on iso erillinen dampperi (paitsi vanhemmissa joissa kiinteästi hihnapyörässä).
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 05.11.2019, 23:18:42
Voi olla, että meillä ei nyt keskenään ollut ihan sama ajatus värinästä mitä olin tarkoittanut?
Eli kampiakselissa itsessään tapahtuvaa värinää, värähtelyä, erityisesti x kierrosluvuilla kun taajuus sattuu kohdilleen. ;)
Crankshaft torsional vibration (https://en.wikipedia.org/wiki/Torsional_vibration#Crankshaft_torsional_vibration)

Mut ei siitä enempiä.. voi tosiaan olla niin, ettei 5 pyttysessäkään ongelmia tule vaikka hihnapyörää ei olisi ollenkaan, toisin kuin pytyn verran pidemmissä.
Volvon koneissakin kun näkyy että kutosissa on iso erillinen dampperi (paitsi vanhemmissa joissa kiinteästi hihnapyörässä).

Juu kyllä minä tuon tiesin mutta apulaitteet aiheuttaa myös värinää varsinkin silloin jos niissä ei ole akselit tai hihnapyörät balanssissa, niiden värinää se kumilla eristetty hihnapyörän kehä vähentää kampiakselilta. Joissain moottoreissa näkee tosiaan aivan älyttömän kokosia kumilimppuja vielä itse pyörän lisäksi.

Vaimenninkumipyöristä on itsellä huono kokemus niin siksi sitä vähän kartan. Kerran kävi niin että muutama tuhat sitten kasatun moottorin limpusta alkoi se kumi tulemaan ulos sieltä välistä ja pyörä voblasi, no eipä siinä muutako moottori ylös ja pura kampura yms romut irti ja uuden hihnapyörän kanssa taas tasapainoitukseen. Vitosen tasapainoitus on vielä suhteellisen arvokas homma kun se oikein tehdään niin saisi limppu kestää kauan. Monella muulla tiedän käyneen samoin, huonoa tuuriahan se on mutta mahdollista.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 08.11.2019, 08:35:33
Eikös täälläkin joillain ollut tuota dartonin sylinteriputki kittiä? Kuka niiden asennuksia tekee suomessa ja mitä on kustantanut? Mistä olette dartonin sarjan hommanneet?

Ja millaisia kardaaneja olette tehneet gs6-37 ja volvo perän välille? m47 kartaani vissiin lyhennettynä passaa, mutta miten paljon sitten kestää rajumpaa käyttöä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: skokk - 08.11.2019, 14:58:28
Vähän ohi aiheen mutta ainakin itsellä 740 korissa 637 askin kanssa on rälläkällä lyhennetty kardaani, muistaakseni pari kolme senttiä lyhensin kummastakin pätkästä ja hyvin pelaa 400hp pyöräteholla ainakin toistaiseksi.
Etupätkä oli m47 askin.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: oh850 - 08.11.2019, 17:44:20
Mullakin tulossa m47 kardaanista tehty etupätkä. Ei se kardaani näissä ole ensimmäinen mikä särkyy. Taitaa yleensä vetarit olla se sulake.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 08.11.2019, 18:45:51
Vähän ohi aiheen mutta ainakin itsellä 740 korissa 637 askin kanssa on rälläkällä lyhennetty kardaani, muistaakseni pari kolme senttiä lyhensin kummastakin pätkästä ja hyvin pelaa 400hp pyöräteholla ainakin toistaiseksi.
Etupätkä oli m47 askin.

Mullakin tulossa m47 kardaanista tehty etupätkä. Ei se kardaani näissä ole ensimmäinen mikä särkyy. Taitaa yleensä vetarit olla se sulake.

Pitänee hommata M47 kardaani jostain, SAA TARJOTA! :)

Vetarit vaihtuu sitten karpiolan tai hurrien tekemiin teräksisiin jos niitä kovin paljo alkaa napsumaan, toki ne on halvat sulakkeet sille että murikka säästyy :)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: HenkkaJ - 08.11.2019, 19:45:45
Eikös täälläkin joillain ollut tuota dartonin sylinteriputki kittiä? Kuka niiden asennuksia tekee suomessa ja mitä on kustantanut? Mistä olette dartonin sarjan hommanneet?

Ja millaisia kardaaneja olette tehneet gs6-37 ja volvo perän välille? m47 kartaani vissiin lyhennettynä passaa, mutta miten paljon sitten kestää rajumpaa käyttöä?

Olettaisin että ainakin Porin Special Motors Engineering noita asentelis.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 10.11.2019, 21:43:42
Jospa nuista Dartonin kiteistä tulis lisää tietoa kunhan semmoisen omistajat huomaa tämän topikin.

Öljypohjalle tarvisin tekijää eli tinakutosen pohjasta lyhennetty versio, saa ilmottautua jos haluaa homman tehdä!, pohja löytyy jo

Kampiakselin hihnapyöräksi tuli tilattua ihan alkuperäinen volvolainen niin on ainakin laatu kohdallaan.

Vaihteiston kytkinkoppa tuli lankulta, kiitokset hänelle.

Paineasetelma saapui myös ja sehän on kaikille tuttu SRE 765

(https://i.ibb.co/5sX6cyd/IMG-20191107-154003.jpg) (https://ibb.co/5sX6cyd)

(https://i.ibb.co/CwX9mM1/IMG-20191107-154018.jpg) (https://ibb.co/CwX9mM1)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: [Max] - 11.11.2019, 11:49:57
http://www.specialmotors.fi/ asentaa.

X40 on "moni" laittanut.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 11.11.2019, 13:59:20
Liekkö nuita nuita dartonin sarjoja euroopan sisältä saa? Puolalaisen firman löysin jolla on 83mm porauksella olevaa kittiä listoilla mutta ehkä valitsisin sen 81mm kun siinä jäisi reilusti varaa porata joskus jos tarvetta tulee, ja jostain muualta kuin Puolasta olisi mieluisampi tilata  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: boost - 13.11.2019, 07:05:33
Dartonit, jos laittaa kannattaa poraus suurentaa samalla. Kannen virtaus paranee isommalla porauksella...
Lisäksi 83 poraukseen saatavilla hyvin mäntiä ja veivejä kun Ford käytti R koneissa sitä porausta...
 
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 13.11.2019, 08:55:05
Dartonit, jos laittaa kannattaa poraus suurentaa samalla. Kannen virtaus paranee isommalla porauksella...
Lisäksi 83 poraukseen saatavilla hyvin mäntiä ja veivejä kun Ford käytti R koneissa sitä porausta...
 

No samaa kyllä mietin kun nuita mäntävalikoimia selailin. Kyllä tämä ensimmäinen moottoriversio tulee ihan vakio lohkolla, katotaan jos toiseen laittas sitten dartonit.

Laittelin sulle sähköpostia vielä siihen ö pohjaan liittyen.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 14.11.2019, 07:38:10
Eilen löysin viimeinkin järkevämmän hintaisen GS6-37BZ laatikon saksasta, niillä kun on melko korkeat hinnat verrattuna DZ laatikkoon joita oli parhaillaan alle 200euron ja suomestakin saa vähän ajettuja jo 300euroon. 53BZ olisi ollut saatavilla helpostikkin mutta se ei vaihteistotunnelia muokkaamatta mene 240 koriin, joten ei ainakaan tällä erää jaksanut siihen ruveta, kattoo jos tuolle joskus tulee tarvetta niin muokataan sitten sopimaan.

Halusin BZ laatikon sen järkevämmän 1 vaihteen välityksen takia, joka sekin on vielä aika lyhyt 4.3 kun taas DZ laatikossa on jo 5.14

Kytkinkoppakin on jo hankittuna niin täytyy vuoden vaihteen jälkeen lähettää ne lensulle yhdistettäväksi.

Minkälaisia vaihdekeppi/välitanko rakennelmia muilla on? Miettinyt koriin kiinnitettävää keppiä, mutta siinä ei kestä laatikon paljoa päästä liikkumaan jottei rasita siirtäjätankoa liikaa. Ja toisaalta en halua aivan jäykästi sitä asentaa jotta ei kaikki tärinät ja korinat tule hyttiin.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: mande44 - 14.11.2019, 09:32:35
53BZ olisi ollut saatavilla helpostikkin mutta se ei vaihteistotunnelia muokkaamatta mene 240 koriin, joten ei ainakaan tällä erää jaksanut siihen ruveta, kattoo jos tuolle joskus tulee tarvetta niin muokataan sitten sopimaan.

Minkälaisia vaihdekeppi/välitanko rakennelmia muilla on? Miettinyt koriin kiinnitettävää keppiä, mutta siinä ei kestä laatikon paljoa päästä liikkumaan jottei rasita siirtäjätankoa liikaa. Ja toisaalta en halua aivan jäykästi sitä asentaa jotta ei kaikki tärinät ja korinat tule hyttiin.

Ei tarvitse muokata tai moukaroida tunnelia vaikka moottori olisi melkein tulipellissä kiinni.

Mulla on jäykästi suoraan korissa kiinni keskittävä shifteri, ei tule mitään ääntä, tärinää tai korinaa läpi. Moottori on toki myös jämäkästi paikallaan, takatukivarsien puslapesistä tehdyillä kiinnikkeillä.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 14.11.2019, 09:33:24
Koriin kiinnitetty keppi, ni kone-lootayhdistelmä ei oikein sais heilua.
Menee vaihdot epätarkoiksi.

Miulla on ite tehty keppiteline ysissä.
Uniball nivel, 16mm pyörötankoa ja 608 laakereita 2kpl+niille holkki ja välitankoon haarukka.
Eli alapää pultilla kiinni.

Moottorintuet diy mallia kans, joissa käytetty bmw puslia.
Ei heilu kone ja vaihdot tosi tarkat + nopeat (suhteellisen lyhyet vaihdevälit)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 14.11.2019, 09:53:24
Ei tarvitse muokata tai moukaroida tunnelia vaikka moottori olisi melkein tulipellissä kiinni.

Mulla on jäykästi suoraan korissa kiinni keskittävä shifteri, ei tule mitään ääntä, tärinää tai korinaa läpi. Moottori on toki myös jämäkästi paikallaan, takatukivarsien puslapesistä tehdyillä kiinnikkeillä.

Hyvä tietää että mahtuu tuo isompikin laatikko muokkaamatta paikoilleen, jotain ruotsin projektikertomusta kattelin niin kyllä ne siinä tunnelia pullisti sivulle ja ylöskin. Muistelen tälläkin foorumilla lukeneeni että jollakin se ei ollut mahtunut vakio tunneliin.

Koriin kiinnitetty keppi, ni kone-lootayhdistelmä ei oikein sais heilua.
Menee vaihdot epätarkoiksi.

Miulla on ite tehty keppiteline ysissä.
Uniball nivel, 16mm pyörötankoa ja 608 laakereita 2kpl+niille holkki ja välitankoon haarukka.
Eli alapää pultilla kiinni.

Moottorintuet diy mallia kans, joissa käytetty bmw puslia.
Ei heilu kone ja vaihdot tosi tarkat + nopeat (suhteellisen lyhyet vaihdevälit)

Joo pitää tutkia asiaa kun laatikon muutostyö on tehty ja pääsee lohkon kanssa sovittaan :)

Ja kyselin tosiaan tuon Dartonin putkisarjan asennuksesta niin vajaa 900€ maksaa asennus kaikkineen tasohiontoineen ja porauksineen.

Kattoo jos seuraavaan moottoriin laittaisi darttonin kitin, JE männät ja enemin nokat yms, sittenhän tuolle 53 laatikollekkin voi tulla tarvetta  ::) . Nyt ei kerkeä kaikkiin muutoksiin alkaa kun tarkoitus olisi että auto vielä ensi vuoden puolella liikkuisi. Jos sitten seuraavana talvena korin ylimaalaus ja tekniikkaan päivityksiä mitä tarvii, nekin selviää hyvin kun pääsee eka kokoonpanolla vähänkään ajamaan.

Mistäs muutes saa RN kanteen nuita kovia nostimia ostettua? Niitäkin on vissiin useampaa eri korkuista olemassa? Skandixilta en ainakaan löytänyt etes varaosanumeroita.

Joskus oli hyvät sivut missä sai selailtua eri volvomallien varaosalistoja joissa oli räjäytyskuvat varaosanumeroineen, liekkö moisia vielä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 14.11.2019, 11:48:52
Kovien kuppien osanro: 1298634
Ainakin joskus löyty tuolla nrolla.

Toinen vaihtoehto esim fcp engineering c30se / c20xe(?) kupit, eli ooppelin. Saa 16kpl ja 24kpl sarjoina.
Muistaakseni muilta valmistajilta oli aika kalliita nuo 32mm kovat kupit..pahimmillaan lähempänä 40€/kpl.

Mut noissa on 14.70mm se tapin korkeus.
Eli vaatinee siltä osin sit pientä säätöä...
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 20.11.2019, 18:56:49
Tämmöisiä numeroita kaivelin RN koneen nostimille mutta ei nuita kovin helpolla näytä löytyvän.

Volvo RN nostimet

Tappet
THK 15.74mm, Volvo 9464574
Tappet
THK 15.76mm,  Volvo 9464576
Tappet
THK 15.80mm, Volvo 9464580
Tappet
THK 15.82mm, Volvo 9464582
Tappet
THK 15.84mm, Volvo 9464584

Vaihdelaatikko saapui tänään ja näyttää todella hyvälle päällisin puolin, ei sen pitäisi olla kuin 64tkm ajetusta autosta. Löytyykö nuista laatikoista mistään mitään sarjanumeroa jolla varmistua laatikon mallista? Tarrassa olevalla koodilla löytyy DZ ja BZ laatikoita eli se on varmaan vain joku kuoren malli tms. Laatikon mukana tuli todistukset ja takuulaput kyllä mutta mukava olisi saada varmuus. Mallin pitäisi olla GS6-37BZ - TJEP


(https://i.ibb.co/Jc0jw6z/IMG-20191120-153012.jpg) (https://ibb.co/Jc0jw6z)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 22.11.2019, 10:31:47
Tämmöisiä numeroita kaivelin RN koneen nostimille mutta ei nuita kovin helpolla näytä löytyvän.

Volvo RN nostimet

Tappet
THK 15.74mm, Volvo 9464574
Tappet
THK 15.76mm,  Volvo 9464576
Tappet
THK 15.80mm, Volvo 9464580
Tappet
THK 15.82mm, Volvo 9464582
Tappet
THK 15.84mm, Volvo 9464584

Vaihdelaatikko saapui tänään ja näyttää todella hyvälle päällisin puolin, ei sen pitäisi olla kuin 64tkm ajetusta autosta. Löytyykö nuista laatikoista mistään mitään sarjanumeroa jolla varmistua laatikon mallista? Tarrassa olevalla koodilla löytyy DZ ja BZ laatikoita eli se on varmaan vain joku kuoren malli tms. Laatikon mukana tuli todistukset ja takuulaput kyllä mutta mukava olisi saada varmuus. Mallin pitäisi olla GS6-37BZ - TJEP


(https://i.ibb.co/Jc0jw6z/IMG-20191120-153012.jpg) (https://ibb.co/Jc0jw6z)


Vastaampa itse itselleni tuohon vaihteisto asiaan, eli laitoin pultin vaihteensiirtoakselin päähän ja keplottelin ykkösen silmään ja laskin välityksen pyörittämällä, tällä varmistin että laatikko on BZ mallia. Näissä on ilmeisesti tehtaalta lähtiessään vain valkoinen tarra kytkinkopan kyljessä josta tarkka malli selviää, kuoret ovat samat BZ ja DZ malleissa niin valunumeroilla ei ole merkitystä. Tarrat tuppaavat katoamaan ajansaatossa näistäkin.

Sitten toinen asia johon olisi kiva saada tietoa. Eli vanteet, minulla olisi tiedossa miellyttävän näköiset vanteet jotka ovat 7.5x17 et20, taakse olisi mahdollista saada et20 8.5" leveät myös. Tarviiko et20 spaceria väliin jotta saisi lähelle kaaren reunaa? Ihan iholle en halua mutten myöskään niin että ne ovat suojien sisällä senttitolkulla, takanahan se tilanne on pahempi kuin edessä. Minkä kokoisia kumeja ootte käyttäneet tuon levysillä 17" vanteilla?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 22.11.2019, 12:03:26
Sellainen ero kuorissa on ainakin, että bensan kone on ollut enemmän kallellaan kuin dieselin. Tosin vaikea siitäkään on tarkistaa, jos ei ole mihin verrata.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: TJA - 22.11.2019, 20:52:02
Willtheyfit sovelluksella hyvä vertailla noita vannehommia. 20mm spaceri on kyllä turhan kapea noin ujoilla leveyksillä. Ei muutakuin sovittelemaan, niin pääsee vähän kärryille että miltä näyttää.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 22.11.2019, 20:59:04
Sellainen ero kuorissa on ainakin, että bensan kone on ollut enemmän kallellaan kuin dieselin. Tosin vaikea siitäkään on tarkistaa, jos ei ole mihin verrata.

Teinkin tänään tutkimuksia ja vertailin netistä DZ laatikon kuvia omaan askiin ja siinä kallistuksessa on pieni ero. Kopan laipan yläosassa oleva "koroke" jossa nuo kaksi pultin reikää, niin BZ laatikossa keskempänä oleva pultin reikä on kopan alaosassa olevaan hahloon nähden vasemmalla ja DZ laatikossa enemmän oikealla. Kumma homma että kopissa on samoja valunumeroita vaikka on eroja.

Tässä kuvat, toinen omasta ja DZ laatikon kuva netistä. Ensin BZ kuva





(https://i.ibb.co/fF7jfFm/IMG-20191122-193717.jpg) (https://ibb.co/fF7jfFm)



(https://i.ibb.co/0nmzYzS/DZ-kaaveli.jpg) (https://ibb.co/0nmzYzS)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 26.11.2019, 08:31:42
Willtheyfit sovelluksella hyvä vertailla noita vannehommia. 20mm spaceri on kyllä turhan kapea noin ujoilla leveyksillä. Ei muutakuin sovittelemaan, niin pääsee vähän kärryille että miltä näyttää.


Huonosti on kyllä nykyään vanteita takavetoisille sopivammilla et luvuilla saatavana, ainakin 5x108 jaolla  :-\

Uusia vanteita tuossa kattelin niin jos ostas eteen 8.5"x17 et20 ja taakse myös 8.5" tai 10", kymppituumanen menisi vissiin 10mm spacerilla vakiokaarien ja suojien sisään kun vanteen et20? Osaako joku tuohon sanoa varmaa vastausta, ei viitsisi turhaan ostella vanteita? :)

En ole koskaan tykännyt käyttää spacereita mutta nyt näyttää siltä että ainakin taakse joutuu laittamaan, tuo 8.5" et20 tulee ainakin edessä muutamista kuvista kateltuna suht sopivalle tasolle kaareen nähden, saa varmaan 225 kumenkin sopimaan kun ei ole jousilautaset edessä kynätolpalla.

Takana tilanne on huonompi, tuo 10" vanne helpottaisi asiaa mutta silläkään ei taida etes 255 kumi mahtua mikä olisi minimi 10" vanteelle.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: TJA - 26.11.2019, 11:38:15
Mulla oli tollaset:

Etu: 8,5x17" ET 0, 205/45/17
Taka: 10x17 ET - 5, 235/45/17

Edessä ihan ok, takana turhan pullakumi. Kantit poistettu edestä ja takaa ja taka-akselia toki siirretty sivusuunnassa panhardilla ja keulaa kohti tukivarsilla.

Nyt tulossa alle 9,5x17" ja 10,5x17", ET-luvut ja rengaskoot vielä auki. Tuo 235/45 10" leveelle oli ainakin liian möhkö.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: -late - 26.11.2019, 11:42:19
Omassa sedanissa 17x8,5" ET10 joka nurkassa. Renkaat 225/45. Edessä tulee sopivasti kaarelle. Kaariin ei ole tehty mitään muutoksia. Sisälokari kulunut puhki kaaren puolelta. Sisäpuolelle osuu myös. Takana 15mm spacerilla tulee vastaavasti kaarelle kuin edessä. Takakaarista leikattu sisäpokkaus pois pistehitseihin saakka. Akseli keskitetty säädettävällä panhardilla ja akselia siirretty kohti etuakselia. Välillä osuu takaa kaareen isommissa heitoissa lastattuna, mutta ei ole haitannut. Allekirjoituksessa kuvia.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 19.12.2019, 08:25:38
Joo eipä ole autolle pässyt vielä mitään tekemään kun lisätilan teossa mennyt kaikki aika mitä töissäkäynnin päälle on irronnut. Seinät on koolattu ja tänään ois seinä ja kattolevyjen osto, on muuten kova homma koolata 100 vuotiaat ulkorakennuksen hirsiseinät joissa ei ole ainuttakaan suoraa kohtaa  :D Kunhan levytys on tehty niin alkaa lattian teko ja sekin on oma hommansa, lattiatasoa nostetaan yli 40cm jotta se tulee tasalle autotallin lattian kanssa, sitten siitä on helppo pukata esim. moottoripukki tai moottorinostin talliin ja takasi.


Osa hankintoja on jotain pientä taas haalittu sitä mukaan kun on sopivasti vastaan tullut.

Moottorihommassa olen päättänyt että mennään RN bensalohkolla kun sellainen uuden karhea on jo hankittuna, diesel lohko olisi kiinnostava mutta sitten menisi moottorikiinnikkeet ja öljypohja yms uusiksi niin ei nyt tälläkertaa jaksa siihen ruveta kun moottorikorvat kerkesin ruottista jo hommata.

Jarrupäivitystä olen tässä suunnitellut ja taakse tulee jäähdytetyt levyt sellaisilla satuloilla joissa itsessään on käsijarru niin pääsee rummusta eroon. Eteen tulee ~300mm levyt ja jotkin satulat? 4 mäntäisiä bremboja saa kyllä kohtuu hintaan joten semmoiset on hyvin todennäköiset. Etuvetosen 305mm levyt ja satulat on vissiin monikin asennellut?

Kertokaas minkälaisia ratkaisuja itse olette tehneet ja mitä muutoksia on tarvinut jotta sopinut paikoilleen. Osaako joku sanoa minkä kokoiset männät on 240 abs mallin pääsylinterissä? Oletteko sovitelleet muiden autojen sylintereitä?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 23.02.2020, 15:51:30
Laitellaanpas tännekki jotain niin että luule että rojekti jo kuopattu  :D

Kaikkea muuta puuhaa on riittänyt taas koko ajan, raksahommat loppusuoralla, yks 940 ft kolariauto laitettu lihoiksi jne jne.

Osia on tullut hankittua melkoisesti ja ostoslista lyhenee koko ajan, mieli on muuttunut jo moneen kertaan niinkuin minulla aina.

Moottori hommat muuttunut melkolailla, eli nyt on lohko Dartonin putkisetillä, katsotaan miten nuiden kanssa pärjätään ja ovatko hintansa väärti.

Kansi on M.Pohto motorsportin eli Markun tekemä, ja siinä on kaikki uutta, jäykät jouset yms. Vakio venttiileillä mutta niilläki virtaa 300hv, katotaan isompia sitten joskus jos tuntuu että niille tarvetta on. Tuntuu nämä tinakoneet paskemmillaki kansilla luovuttavan isoja tehoja niin tuskin jää tuo oma kansi pullonkaulaksi aivan heti. Markun tekemät kannet on kyllä aina viimesen päälle viimeisteltyjä ja mies on tarkka kuin aivokirurgi kaikessa mitä tekee  :)

Nyt kun tuli nuo dartonit hommattua niin aikaisemmin ostettu ahdin tuntuu pieneltä joskin sillä tulee varmasti todella hyvä käyttöalue. Vaihdellaan mahdollisesti vielä rojektin aikana tai katsotaan mihin tuolla päästään.

Ruostehommathan ne odottelee tekijäänsä ja helposti aina keksii muuta puuhaa ennemmin kuin niitä aloittaa  :D




(https://i.ibb.co/kJPPrTc/IMG-20200223-113822.jpg) (https://ibb.co/kJPPrTc)
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Juho_ - 23.02.2020, 16:08:31
Missä muuten teetätit dartonien asennuksen?
Suomessa ei kyllä montaa pajaa ole, miltä tuo onnistuu. Tai näin oon ainakin ite ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 23.02.2020, 17:29:53
Missä muuten teetätit dartonien asennuksen?
Suomessa ei kyllä montaa pajaa ole, miltä tuo onnistuu. Tai näin oon ainakin ite ymmärtänyt.


Nämä on asentanut Porin Special Motors Engineering Oy

Taitaa olla ainoa firma suomessa jolla on cnc ohjelma nuihin, muutama tyyppi on manuaalivehkeillä nuita tehnyt mutta hinta ihan järjetön ja ymmärtäähän sen kun manuaalisesti tekee niin moninkertainen aika menee tehdessä. Itse kyllä luotan enemmän CNC koneella tehtyyn, kun kerran on toimiva ohjelma tehty niin kone toistaa sen joka kerta ja virheille ei jää mahdollisuutta.

Karu määrä on lähtenyt lohkosta tavaraa dartonien tieltä, joka vähän hirvittää. Toivottavasti kestää, isoilla tehoilla varttia ajavilta kuulin että kutoslohkoon ei koskaan dartoneita kun lohko menee niin veteläksi, joka on varmaan tosi kun kattelee tuota tavaran määrää mikä lohkosta alkuperäistä tavaraa lähtee pois. Ihan mielenkiinnosta hommasin, nähdäämpä että miten pelittää ja kestää :)

Mäntävalikoima parani huomattavasti 81mm verrattuna ja tulevat männätkin on päätetty :) Tilaillaan ensi viikolla, toimitusaika parisen kuukautta suunnilleen näillä näkymin. Rojektin valmistuminen varmasti venähtää kun koko ajan muuttuu vain kalliimmaksi kaikki osat  :idiot2: ja joka paikkaan tarvii extra vahvistusta tuleville tehoille, mutta hyvää kannattaa odottaa.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: HenkkaJ - 24.02.2020, 23:10:29
Karu määrä on lähtenyt lohkosta tavaraa dartonien tieltä, joka vähän hirvittää. Toivottavasti kestää, isoilla tehoilla varttia ajavilta kuulin että kutoslohkoon ei koskaan dartoneita kun lohko menee niin veteläksi, joka on varmaan tosi kun kattelee tuota tavaran määrää mikä lohkosta alkuperäistä tavaraa lähtee pois. Ihan mielenkiinnosta hommasin, nähdäämpä että miten pelittää ja kestää :)

Mäntävalikoima parani huomattavasti 81mm verrattuna ja tulevat männätkin on päätetty :) Tilaillaan ensi viikolla, toimitusaika parisen kuukautta suunnilleen näillä näkymin. Rojektin valmistuminen varmasti venähtää kun koko ajan muuttuu vain kalliimmaksi kaikki osat  :idiot2: ja joka paikkaan tarvii extra vahvistusta tuleville tehoille, mutta hyvää kannattaa odottaa.

Mitkäs männät tähän tulee?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 07:34:12
Mitkäs männät tähän tulee?

JE pistons 83mm, pitkälle veiville
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: JuHaU - 25.02.2020, 14:42:35
Mikä sulla on se juttu, että päätit Dartonoida bensavitosen, kun vaihtoehtona olisi ollut ottaa käyttöön muutaman satasen diesel lohko?
Poraus 83 vs 81? Kankisuhde?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 17:46:43
Mikä sulla on se juttu, että päätit Dartonoida bensavitosen, kun vaihtoehtona olisi ollut ottaa käyttöön muutaman satasen diesel lohko?
Poraus 83 vs 81? Kankisuhde?


Ihan mielenkiinnosta hommasin kun tuli setti sopivasti tarjolle. 83mm saa valmiina kunnollisia mäntiä ja pitkälle veiville niin veivisuhdekin paranee reilusti alkuperäisestä.

Nytpähän näkee miten kestää, tarkoitus olisi niitä tehoreservejäkin kokeilla kunhan saa romut ensin nippuun ja ajeltua tovin, ahtimen vaihdonhan se vaatii sitten.

D5 lohko vaatii mittatilausmännät kun 81mm ei saa valmiina mitään kunnollista niin semmosen 1450€ maksaa 5kpl CP pistons tai JE pistons mäntiä. Alkaa hintoihin tulemaan sekin. Sitten vaatii moottorikorvat ihan omanlaisensa ja öljypohjamuutoksia. Korvakot ja pohja kerettiin jo hommaamaan ja tekemään bensan lohkolle.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: J.Lunkka - 25.02.2020, 18:03:10
D5 lohko vaatii mittatilausmännät kun 81mm ei saa valmiina mitään kunnollista niin semmosen 1450€ maksaa 5kpl CP pistons tai JE pistons mäntiä. Alkaa hintoihin tulemaan sekin. Sitten vaatii moottorikorvat ihan omanlaisensa ja öljypohjamuutoksia. Korvakot ja pohja kerettiin jo hommaamaan ja tekemään bensan lohkolle.

HöpöHöpö.... D5 vakio kampura 93,2mm, T5/T6 wössnerit tai vastaavat, punalohkon 158 pitkät veivit ja alapesän suurennos... halpa ja todella kestävä setuppi
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 18:06:22
Haluan kunnolliset männät enkä wössnereitä tai wisecoita.

Lisätäämpä vielä että kun on tarkoitus kokeilla moottorin rajoja niin se vaatii jo oikeasti kestävät männät, wössnerit on ok mutta ne on 4032 alua kun taas cp tai je on 2618 ja laatu viimesenpäälle, ja nuista kumpaakin saa kunnollisilla ristitapeilla yms.

Jos tekisin jotain 500 - 600hv konetta niin varmasti wössnerit laittaisin ihan vain hinnan takia.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: TJA - 25.02.2020, 19:04:58
Paljonko tästä on tarkoitus nyt taikoa tehoa?

Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 19:23:58
Nykyisellä ahtimella ei varmasti paljoa yli 700 - 750 hevosvoiman päästä mutta voi olla että laitan pykälän pari isomman vielä tässä ennenkuin auto valmistuu, kattoo nyt voishan tuolla ensin kokeilla niin saisi hyvin suuntaa mitä seuraavalta turbolta vaaditaan.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: HenkkaJ - 25.02.2020, 22:03:01
JE pistons 83mm, pitkälle veiville

Eli mk2 RS Focuksen männät siis?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 23:09:14
Eli mk2 RS Focuksen männät siis?

Kyllä, ja lujimman mallin tapeilla.
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: [Max] - 26.02.2020, 18:42:24
Minkämoiset kilkkeet tulee kansi osastolle?
Otsikko: Vs: Volvo 242 B5234T
Kirjoitti: Vmax - 26.02.2020, 18:54:05
No kannen teki Pohton Markku, siinä kaikki uutta, jäykät jouset teräslautaset, ja virtaa 300hv imupuolelta 249hv pakopuolelta. Nokiksi tulee Enemin kepit.


Asiasta toiseen, onko täällä kukaan tehnyt mihinkään dartonoituun lohkoon sitä "vesiohjainta" joka 1 sylinterin kohdilla vesipumpun puolella on? Alumiinitappia näkyy sakki laitelleen nuihin, lienee jyrsimellä vain reikä dartonin kaulukseen, sekä hieman lohkoa viistäen ja siihen vain tappi pienen pienellä sovitteella naputella?

Tähän malliin.



(https://i.ibb.co/crpTSNM/Vesiohjain-Darton.jpg) (https://ibb.co/crpTSNM)