Samppasport  Futurez

volvo 242 -82 raaseri 372hp @ 2bar

  • 523 Vastauksia
  • 178988 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Jos haluaa pitää nestekytkimenä, niin mm...

Kytkinpoljin muokattava
Pääsylinteri ja apusylinteri esim 940 Volvosta
Tehostajan jarrunestesäiliö vaihtoon, että saa syötön nesteelle kytkimen sylintereihin
Kardaanin etupätkä muistaakseni 69 cm pitkä
Laatikon tukipalkin muokkaus
Vaihdekepin muokkaus

FAQ osiossa on ohjeet 3:sen syncron vahvistukselle

Täällä kuvia muutoksista

http://kuvablogi.com/blog/22197/2/

(Kuva poistettu lainauksesta.)

kiitoksia kävinkin lukemassa tuosta synkron vahvistuksesta jo  :)  eniten huolestuttaa mitä sieltä on hajonnut kun tuntui akselista pyörittämällä melko jäykälle sekä ollut hiukan vajaavoitelulla..  :o  ja tosiaan ajossa 1 ei meinannut mennä päälle oli melko jäykkä ja rusahti kun tyrkkäsi, pysyi kuitenkin päällä.. ja 5 vaihde pomppi pois päältä.. lisäksi jostain vuotaa öljyä kylkinkopan sisällä alalaidassa olevasta syvästä onkalosta tulee öljyä kun laatikko on normaaliasennossa ( oisko halki? )  jos sitä ei saa korjattua niin varmaan pitää jollekkin myydä varaosiksi..  :(  kuitenkin sillä pystyi vielä autoa ajamaan..

ja jos tulee omaan autoon kiinni ni vaijerikytkin olis kivempi vaihtoehto  :)  ja miulta löytyy valmiiksi paksuimman mallinen 240 kardaani ( se kunnon jööti ) sekä yksi kokonainen 940 kardaani sillä m90 kumilaippakiinnityksellä varustettuna..
« Viimeksi muokattu: 21.12.2010, 21:51:50 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
mitäs muuta joutuu muokkaamaan laittaessa lootan 242?
Niinkun JuHaU sano ja vähän ehkä joutuu näytään lekaa kopalle jotta saa mahtumaan.
Omaan projektiin hommasin 260 volvon pääsylinterin, siinä on nestesäiliö itessään niin ei tarvi jarrunestesäiliötä ottaa.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Niinkun JuHaU sano ja vähän ehkä joutuu näytään lekaa kopalle jotta saa mahtumaan.
Omaan projektiin hommasin 260 volvon pääsylinterin, siinä on nestesäiliö itessään niin ei tarvi jarrunestesäiliötä ottaa.

okei :) jos laatikkoon en löydä osia ni joku saa hyvän varaosa / kunnostuslodjun saa kysellä yv.. 

koitin eile torstaina saada 242 käymään että sais halliin se sano vaan kevväämmällä  :2funny:  ja hörähti vähän oli joku 27 astetta pakkasta.. samoin sika hyyty akku tyhjänä.. onneks sain toisen akun rinnalle..

27.12.-10

M90 purettu ja todettu että lähes kaikki laakerit entisiä.. hampaista uupui paloja sisällä harmaata vedeomaista litkua liekkö joskus öljyä ollut  :2funny:  ja koppa halki kiinnileikanneen laakerin ansiosta.. ei hyvä  :'(  nyt se on sit lahjottu eräälle toiselle autoliikkeelle kun tarvitsivat pakkihaarukan.. ei siintä kalua enää tehty.


lisäksi 242 löytyi röpöttämisen syy  :)  sytkä mennyt itsestään pieleen ei jostain syystä nosta ennakoita kierroksilla ( oisko keskipakoennakko jumissa )  ja perusennakkokin tippunut 10 asteeseen eli nyt kierroksilla just just nousee 20asteeseen ja ahdoilla taas tiputtaa ennakkoa 10 astetta ni menee tosi paljon liian myöhäseks..  ???   pitää korjata kunhan joutaa viime kerralla kuitenkin sain sen pysymään:

perusennakkoa 15 aeykk

täysillä jenkoilla noin 40-45aeykk

ahdoilla max: 30aeykk

jokin muuttanut sytkää tosi reilusti  :o   voi olla et noin myöhäsellä saattaa ahdoilla vähän rötätä ja muutenkin tuntu vähän tehottomalle..

Pitää yrittää jos vaikka pääsis helmikuussa tällä 242 jääradalle.com tapahtumaan  ;)  ei tartteis muuta saada kun tuo sytkä toimimaan oikein ja hukkis kuntoon sekä lämpösuojata alavesiletku ja tulpanjohdot ettei pääse sulamaan tosin ei kyllä näkynyt aikaisemminkaan sulamisen merkkejä vaikka rällästi pari tuntia  :)
« Viimeksi muokattu: 27.12.2010, 21:14:29 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
30.12.-10

volvo kaivettu jälleen kerran lumien alta, lähti heti käyntiin  :)  pensaa laitoin lisää ja kävin ajamassa ja poistin hetkittäisesti sytkän alipaine / paineohjauksen veti ehkä paremmin mutta alaalta ei oikein toiminut ja ei kestänyt tyhjäkäynnillä.. laitoin sen takaisin käyttöön ajelin hieman sit rupes taas ökimään.. puolkaasulla tuntuu et joku jarraa kaasu pohjassa miettii hetken ja lähtee sitten vetämään ja alkaa kovemmilla kierroksilla röpöttää ihanku ottais rajottimeen vaikkei sellaista ole  :o  sit kun pääsee tuon vaiheen ohi ni kiihtyy rivakasti.. ja taas vissiin veti kaasarit jäähän kun mitä pidempää ajo ni kokoaika hyyty enemmän ja kun sammutti ja ootti vähän ni taas toimi paremmin.. hittokun en keksi noille dellortoille mitään lämmityssysteemiä?  ja pitäs miettiä vielä tuota sytytystä kokonaisuutena  ::)  tietääkö kukaan edullista tuplien kanssa toimeentulevaa sytkää ? :) 

lopuksi hukkaportti antautu vissiin kun päästää nyt kokoaika reilusti pakokaasua läpi sulikohan hieno väliaikainen tiiviste  :2funny:

EDIT: tällä hetkellä siis vakio kärjellinen sytkä saastekellolla ja modattuna paremmin turbolle sattuvaksi.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 20:50:07 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #64 : 30.12.2010, 23:13:50 »
Eikö tälläiset helmet pitäisi pitää vaan kesäautoina ;) ei olisi jäätymis-ongelmia.. :P
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #65 : 31.12.2010, 17:00:36 »
Eikö tälläiset helmet pitäisi pitää vaan kesäautoina ;) ei olisi jäätymis-ongelmia.. :P

niin pitäs mut sama se ajaako kun ei ole tallipaikkaa  ::)  ja himottaa päästä kruisailemaan silleen et auto johonkin liikahtaakin..eilen tosin sain yhden kunnon vedon kun motarilla oli sulaa  :)  hyvin veti siihen saakka ennenku sytkä meni taas liian myöhäselle ja rupes räkimään.. lortoilla riittää onneksi seos  :pomo:  mustaa työntää rankasti 3 tonnin jälkeen.. paikallaan röpöttää ajossa ei huomaa röpötystä  ja lumihanki menee aivan mustaksi kun polettaa  :2funny:

ja tosiaan eilen kärys hukkiksen tiivistys lopullisesti..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #66 : 31.12.2010, 18:07:04 »
Voiskohan sillä rikkaalla seoksella olla osuutta huonoon vetoon ?
Mitä lambda näyttää ?

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #67 : 31.12.2010, 18:20:41 »
sytytys on ongelmana seos ok :) ei vedä tarpeeksi ennakkoa ilman ahtoja ja ahdoilla tippuu liian alas.. menee tällä hetkellä näin:

tyhjäkäynti tippunut 10 asteeseen
max kierroksilla n.25-30astetta
ahdoilla 25-30- 10-15 astetta eli palaa takaisin sinne 10- 15 asteeseen ei hyvä  :-[

viikonloppuna tai ensi viikolla korjattava asia (hitsatut keskipakolevittäjät jumissa) kun ei nosta ennakoita tarpeeksi..

aikaisemmin toimi, seisoi muutaman viikon ja kesti hetken ajoa  ja jumittui..

ilkeetä kun ei nykyään edes oikein riitä aika laittaa volvoa  >:(  ei viittis ruostuttaa sitä ajamattomana pihalla.. kesällä vasta pääsee tositoimiin..
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 18:27:25 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #68 : 02.01.2011, 20:51:56 »
noni tänään 2.1.-11 saatu sytkä vihdoin toimimaan  :) nyt kulkee jo miellyttävästi! ainut miinus etten saanu kovemmilla ahdoilla kokeiltua kun 0,8bar.. hukkaportti fuskaa.. milloinkohan saan aikaiseksi sen irroittaa ja viedä koneistamolle  ;D

nyt toimii kuitenkin melko hyvin ei enää röpellä yhtään vaikka kierrätin niin loppuun kuin uskalsi jenkaa antaa  :) 

kiihtyy jo nyt suht rivakasti eikä tarvitse vaihdon jälkee odottaa ahtoja nousee samantien ylös.. löysin täältä lumen ja jään seasta yhden noi 4-6km pituisen tienpätkän joka oli kokonaan sula siinä sitten sain 3 kunnon kiihdytysta otettua.. 3 asti suttas silti tyhjää ja nastat raasto asfalttia sit nelosella rupes kytkin luistaa.. ( vakiokytkin vielä ) pelottaa jo tuon tikkukardaaninkin puolesta :) 

jatkuu varmaa jo keskiviikkona...


mietin tuossa että saako mitään hyötyä turbokäytössä myöhästämällä / aikaistamalla nokka-akselin ajoitusta ?  ::)  jos joku tietää ni voisi kertoa  :)  ( kansihan tässä vehkeessä on isovesikanavainen -160 loppunen ja nokkaa en edes ole jaksanut vilkaista mikä siellä on.. hyvin tuntuu toimivan kuitenkin.

tänään 5.1.-11

roplattu taas hiukan 242

tein lämpösuojan tulpanjohdoille
sain hukkaportin tiiviiksi
muutin öljynpaluuta ( tein uuden putken alas josta tuli tällä kertaa vuotamaton)  :)
taisin käräyttää turbonlaipan tiivisteen tai sit halkes pakosarja  ::)  roplattaa kivasti välistä, sit lähti vielä 2 pinnapulttia hitsauksesta irti pakosarjasta eli ei iha putkee menny..  :( kaikenkukkuraksi loppu vielä pentsiinikin ajoin sit vollen takasi hankee lepäämään ja laitan sen seisontaan ei tuolla jaksa talvella ajella.. eikä oikein pakkasella toimi jos pitkää ajaa ( jäätää kaasarit)  >:(

seuraavaksi pakosarja irti ja hitsaamaan / tutkimaan vauriot kunhan saa kerättyä taas intoa..

kuvia en valitettavasti saa kun meni näyttö puhelimesta rikki..

Tänään 6.1.-11

irrotin turbon ja pakosarjan koska pari kiinni hitsattua pulttia antoi periksi.. hitsasin pultit uudestaan kiinni sekä yhden halkeeman turbon laipan juuresta  :o  laitoin romut takasi läjää ja tyytyväisenä sit käynnistin auton ni eikös taas vuoda  :-[

tällä kertaa taas hukkaportti sekä pakosarjan tiivisteet..  >:(  ei voi olla mahdollista!  varmaan mennyt laippa kieroksi..

meinaa usko horjua.. no mut taas joku päivä jatkuu kuha jaksan taas.. meni vissiin 340: sestä taas pyöränlaakeri eikä sillä oo ees tonnia ajettu sillä entisellä väljää tuntuu sekä kumahtelee  >:(

« Viimeksi muokattu: 07.01.2011, 00:41:39 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #69 : 09.01.2011, 01:15:41 »
tuli tänään lyhennettyä 242 imusarjaa noin 5cm nyt mahtuu paikalleen kaasarit ja kotelo kunnolla  :) 

eli vedin vaan hiipakan sarjan ronskisti paineilmasahalla poikki ja hitsasin takaisin yhteen palan poiston jälkeen, samalla tein puuttuvat alipainelähdöt joka sylinterille ja vihdoin sai sytytykseenkin kunnon alipaineen  8)  nyt rupes tää mosse ruplattamaan ihan eritavalla.. joutui kaikkea mahollista muokkaamaan sen jälkeen kun sarja oli lyhennetty.. nyt sai ahtamaankin jo rapiat 0,8bar ja enemmänkin jos olisi ollut pitoja.

samalla otin kolmesatasestakin kunnon kuvia  :) ja tietenkin myös 242 talvikuvat ja asennuskuvia ja valmis imusarjan sovitus..


low and slow  ;D





















tänään pääsin vielä kokeilemaan märällä asfaltilla kun tuli nuoskakelit  :P  kivasti kiihtyy ja pihisee  S*  ei havaittavissa nykyjä eikä muutakaan liikkuu tasaisesti.

noniin nyt on päästy jo asiaan  :)  tänään löysin miksi ahdot ei nousseet enenpää, kaasu ei kääntynyt kuin puoliksi auki  ;D

sain sen nyt kääntymään noin 3/4 auki ja tuli hitosti vetoja lisää  8)  nyt rupee jo liikkumaan mukavasti tällä hetkellä noin kilo ahtoa ehkä hitusen yli  :P  jäi vähän vielä vaiheeseen tuo kaasuvipuvirittely kun kierrokset jää huutamaan noin 2500rpm ja välillä palauttaa normaalisti tyhjäkäynnille ja veto ei ole vielä niin pitkä että saisi kaasun aivan pohjaan.. riittävästi edelliseen puoleenkaasuun verrattuna tehonlisäystä S*
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 20:37:16 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #70 : 10.01.2011, 19:11:16 »
Kertokaa joku mistä saan 228mm kytkinlevyn m45 10 poorinen vm. 82 b19a perästä?? en löydä mistään..  :-[
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

kowalski

  • Vieras
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #71 : 10.01.2011, 19:31:58 »
Kertokaa joku mistä saan 228mm kytkinlevyn m45 10 poorinen vm. 82 b19a perästä?? en löydä mistään..  :-[

Mahtaakohan olla olemassakaan?

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #72 : 10.01.2011, 19:42:19 »
Mahtaakohan olla olemassakaan?

voi kyr.. mistäs ihmeestä saan kytkinlevyn toho masiinaan  ::)  eikös tuon vuosimallin m45 ole yleensä 10 poorinen akseli? voihan siellä tietysti olla 22 nekin..
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

kowalski

  • Vieras
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #73 : 10.01.2011, 19:44:25 »
Jaajuu tämähän on -82 taitaa olla melkovarmasti sitte 22 boorinen.

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: volvo 242 -82 rotta dellorto 40mm+ahdin
« Vastaus #74 : 10.01.2011, 19:47:19 »
Jaajuu tämähän on -82 taitaa olla melkovarmasti sitte 22 boorinen.

huh ! toivottavasti olis ni sais sitten levynkin  :)  eihän sitä tosiaan tiedä ennenku kurkkaa.. alkaa kohta olee vaa vakiokytkin mennyttä  :D 


seuraavaksi pitäs saada jotenkin kertova kaasuvaijerisysteemi lortoille.. ideoita??   :) 

ja moottoriöljyt pitäs vaihtaa rupes tuuppaamaan valkosta ja sinistä kun innostuin säilöntäöljyillä muutaman satasen ajamaan ::)  meni vissii vähä liruksi vanhat öljyt..
« Viimeksi muokattu: 11.01.2011, 19:24:10 kirjoittanut la_bot »
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Carcom Oy  Ateho