Elekma  Autoracing

Amazon-69 "viola"

  • 43 Vastauksia
  • 20734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Amazon-69 "viola"
« : 22.08.2015, 14:39:00 »
Morjenttes vaa voorumilaisille :)

Tulipa hankittua eka harrastebiili ja sattumien summa toi pihaan tommottisen Amazonin, tai no, ei vielä oo pihassa asti, parin viikon päästä pitää hakea nykysestä säilöstä se kotio oottamaan rappaamista.

Kampe siis -69 vuosimallia
B20 + M40

Mukaan tulee toinen m40 loota, puskuria, 2,5 settiä renkaita ja vanteita, maski, pikkunippeliä jonniverran + kaikki mitä kaverilta nurkista vaan löytyy

Leimattu viimeksi 2000, poistettu liikennekäytöstä 2001, seissy siittä asti kuivassa kylmässä tilassa, ajettu kylläkin suvun mailla vuosittain useempi 10 km. Kone laakeroitu 98, matkustamon pohja hitsattu ja massattu 94-95. Käy ja kukkuu, kaikki pelaa, jarrut ei jumissa, kytkin pelaa, valot pelaa.

Historiaa senverta tiedossa, että ostettu uutena Oulun Wetteriltä, ollu ekalla omistajalla 80-l alkuun jolloin siirtynyt nykyiseen perheeseen. Mustat kilvet PITÄIS saaha konttorilta kun joskus pääseepi sinne asti.

Tarkoitus ois liimailla pelastettu museoinnilta tarraa takasivulasiin ja tehä omaan silmään passeli harrastepeli. Ulkokuori saa pysyä aikalailla vakiona, hitsuuhommaahan tässä jonniverran on, helmat vähä vielä kysymysmerkki (autoa en livenä ole vielä koputellut), toinen takakaari ainakin pitää uusia + kontinpohjaa/varapyöräkoteloa pitää sähöliimailla jonniverran. Noi takapuskurin alaosat kans vaatii uudet palat/uutta peltiä, vänkärinpuoli lahonnut irti kokonaan, pitää sitte kahtoa tekeeko vaan korjaushitsaukset vai hommaako uudet palat molemmille puolille. Takakaari löytyy paikallisen varaosaliikkeen kautta ainakin, 60e oli hintaa, tottakai jos edukkaampaa vaihtoehtoa tiedossa saa vinkkailla, myös muista peltiosista.

Väri todennäköisesti vaihtuu 900-sarjan värikartan tummaan metallihohtoviolettiin, tekniikkapuoli on vähän vielä mietinnässä, joko kutitettu vapari b20 + laatikoksi tarkoitus sovitella m45 tms vastaava 5-pykäläinen, tai sitten parilitrainen vino pienellä ahtimella ja ruiskulla. Tekniikkapuoli varmaan hahmottuu kun saapi vihdon auton työn alle.


Tässä kuvaa:



Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #1 : 22.08.2015, 21:19:57 »
Tervetuloa amazon elvyttäjien lukuisaan joukkoon. Hyvä maku sulla ainakin nykyisen värin suhteen. Mätää tuossa näyttää olevan, joten jonkun aikaa saat tikkailla. Lycka till projektiin.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

The moose

  • Vieras
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #2 : 22.08.2015, 21:52:24 »
mikä on ollut rek tunnus mustilla kilvillä? 


Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #3 : 22.08.2015, 22:24:25 »
Jea, tänks vaan :) Voihan se olla et tuo orggisvärikin saapi jäähä, tuppaa aina mielipiteet välillä vaihtumaan :)

On tossa joo tota tikkaamista, pääsee vähä liianki pitkästä aikaa tökkimään migillä, hitaasti mutta varmasti vaan :)

Orggis rekkari tais olla OG-229 jossen muista ihan väärin, papereita kun ei vielä ole näpeissä.
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

The moose

  • Vieras
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #4 : 23.08.2015, 09:58:04 »
Isällä oli ixo-59 just tuon värinen. Mulla on siihen orkkis avaimet ja volvo kortti.

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #5 : 06.09.2015, 14:41:55 »
Nostellaas jo senverran, et tallipaikka löytyi tosta kilsan päästä, pääsi kimppaporukkaan yheksi jäseneksi, erittäin kohtuulliseen hintaan :)

Kalkkiksen kans hierottu jo peltiosista kauppaa, mig tuli ostettua, muutapa ei vielä ole tapahtunu. Ensviikon lauantaina tarkoitus hakia ama kotio :P
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #6 : 08.09.2015, 11:12:38 »
Tervetuloa kohtalotovereiden seuraan. :)

Näin Amazon -aloittelijana toiselle aloittelijalle voin vain sanoa, että kaikkiin ruostekohtiin kannattaa aina ostaa vaihto-osat/pellit. Säästää huomattavasti hermoja ja aikaa.

Edessä näytää olevan melkoinen hitsaussavotta. Jos Violasta haluaa poistaa kaiken rapsakan, niin taitaa mennä vaihtoon kaikki alapellit takapuskurista eturenkaille. Lisäksi tietenkin kaikki ruosten, joka löytyy kunhan sitä lähtee etsimään.

Itselleni, näin aloittelijana, yllätys oli kuinka paljon hitsattavaa lopuksi on, vaikka pinnalla näkyisi vain vähän ruostetta.
Tässä esimerkki oman amasta 2 vuoden takaa. Itku meinasi tulla.  :'(





Onnea matkaa, eikä kannata luovuttaa, vaikka lanka ja motivaatio välillä loppuisivatkin.
Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #7 : 08.09.2015, 20:45:04 »
:)

On tossa jonniverran sitä työtä joo, asenteella "Minähän perkele tämän teen" lähen tilanteeseen ja näillä mennään :) Tuo takakaari tossa se pahin on, helmat...hmmm jooo varmaan saapi neki tehä uusiksi, toisen puolen vähintään. Sitä ei tiiä millon urakka on valmis, tavoite on asetettu,mutta toteutuuko, jää nähtäväksi :)

Kalkkikselta varmasti iso kasa peltiä sitten tuleekin, kun pääsee tutkailemaan kuinka paljon tossa sitä hitsaamista nyt löytyykään, asennoiduttu on siihen, että saapi koko auton vääntää uusiksi suorasta pellistä  ;D

Tänään hainki vähä hitsausvermetä lisää + työkaluja, Oulusta haen vähä täydennystä vielä samalla kun auton Lauantaina haen tallille.
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #8 : 10.09.2015, 21:59:56 »
Naamakirjan ihmeellisestä maalimasta bongasin 240 levyjarrullisen perän ja eteen m47 lootan, nyt herää kysymys, mimmonen välitys kannattais perään ottaa? On nimittäin vaihtoehtoja 3.3 3.5 3.7 3.9 ja 4.1. Jos aatellaan et tästä tulossa semmonen kampe millä viittis vähän reissatakin, mutta kiihtyiski pätevästi, oisko joku 3.7 passeli?

EDIT: Ja koneeksi tulee joko b200 tahi b230 vaparina

« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 22:02:55 kirjoittanut Zippola »
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #9 : 10.09.2015, 22:31:47 »
3,7-4.1 väliltä katsoisin. 3,5 on aika laiska matka-ajoon sopiva.
Kierrokset satasen vauhdissa, m47 laatikolla:
3,54 = 2450
3,73 = 2550
3,91 = 2700
4,10 = 2800
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #10 : 10.09.2015, 22:53:20 »
EDIT: Ja koneeksi tulee joko b200 tahi b230 vaparina
ota 230, tuottaa pienemmällä kulutuksella enemmän tehoa, pelkkiä plussa b200 verrattuna.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #11 : 11.09.2015, 21:49:19 »
3,7-4.1 väliltä katsoisin. 3,5 on aika laiska matka-ajoon sopiva.
Kierrokset satasen vauhdissa, m47 laatikolla:
3,54 = 2450
3,73 = 2550
3,91 = 2700
4,10 = 2800

Mjoo, taidan tonne 3,9 puolelle kääntyä, ja Divi, kyllä musta kans tuntuu et se 230 tonne tulee pellin alle. Onneksi löytyy kaverilta lohkoja et saapi soviteltua tekniikan sitten paikalleen, vaikkei sattuis omaa konetta vielä löytymään. Tohonkin voi vaan aikaa hetkonen mennä  :)

EDIT: Makustellaanpa vielä tätä tekniikkaa....

« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 22:56:25 kirjoittanut Zippola »
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #12 : 12.09.2015, 23:27:56 »
Dodii, Ama saatu turvallisesti tallille  :)

Tykkään kuvailla joten antaa kuvien vähän kertoa:

Lähdössä kotia kohti:


Pahoittelut vähän hämäristä kuvista, tallin hämyssä kävin vähän kuvailemassa ja tutkimassa hieman ostosta tarkemmin.


Helmat olikin kovemmat mitä luulin, kuskinpuolella takapäässä tuntui pientä pehmeyttä, muuten kovan oloiset kyllä oli



Vänkärinpuolinen takakaari menee kyllä vaihtoon, samoten takanurkkapalanen, tiedossahan tämä olikin




Kontinpuolta vänkärinpuolelta + kuskinpuolen nurkka menee kans uusintaan




Etulokarit molemmilla puolin vain pokkauksesta pintaruosteessa, ihmettelin sitten toisen amazonimiehen kanssa konepellin alle kattellessa et eipä ole "etusiivet" menneet miksikään, noh löytyhän siihen syykin, tuollahan on edessä muoviset sisälokarit  :) Vaikuttaapi aivan hyvältä, varmasti sieltä jotakin alta löytyypi, mutta toiveet vähäisestä on kovat.


Olihan siellä tosiaan tämmönenkin "herkku", Defa Patriot näyttäis olevan, kaukosäädinkin löytyy, tarttee testata toimiiko, konehuoneen johdotukset vaatii "hieman siistimistä kans :)


Sisusta aivan ok, kuskinpenkki ainakin ratkennut, muita en vielä tutkaillut, ovipahvit oli tosi siistissä kunnossa


Hattuhyllyllä ysäri Infinityä ja kojelaudassa Pioneeriä, löytyy 25w+25w vahvistinkin :D



Startti tosiaan jumissa/sökö, solenoidi naksuu, muttei pyöritä starttia. Mukana tulleessa lootassa löytyi useampi etuvilkunlasi, pari starttia, kardaanin ristikot, etumaskit, takapuskuri + nurkat, useampi keskikapseli vanteisiin, samoten ulompia kapselikehiä 4kpl, kunnot näissä vaihtelevia, vaihdeloota, vetoakseli, lämppärin osia, sit on 10kpl renkaita ja vanteita, korjauskirja + alkuperäinen ohjekirja..

Onhan tossa työtä, mutta mitä nyt istuskeli ratin takana ja fiilisteli, alko vaan niin tuntua et väri sais pysyä orkkiksena ja tappikone + m40 kombinaatio kans, tietenni moottorille vähän lisäpiristystä. Auto ylimaalautettu 90-l puolivälissä, jolloin pohjaa + helmoja uusittu. Kone rempattu 90-l lopulla, laakeroitu, kansi koneistettu + vaihdettu c-nokka muistaakseni. Nätisti se kyllä käy, kuhan startin käytän auki niin pitää kävästä ajamassakin lenkki, vielä en ajanut/käynnistellyt tiukan aikataulun takia tälleppäivää.

Tästä se sitten lähteepi...
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #13 : 13.09.2015, 10:52:28 »
Näkyy olevan väri ja sisusta samat kuin mun amassa on ollut uutena, onko vastaavat koodit? Alkuperäinen tunnus tiedossa?

Väri: 99 = Mediterranean blue
Sisusta: 431-596 = Blue leatherette
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Zippola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon-69 "viola"
« Vastaus #14 : 13.09.2015, 23:41:30 »
Dodiin, parituntia kävin touhuileen tallilla ja jotaki sai aikaankin. Listat irrottelin, takapuskurin, vetokoukun, sisustaa jonniverran. Isoja ylläreitä ei löytyny, matkustajan jalkotilaan saa vähä hitsailla + kuskinpuolelle takakaaren etuosan. Samoten sisäpuolella joku tukipelti oli mädäntyny, muuten oli ehjää peltiä. Kuskinpuoleinen takanurkka olikin yllättävän hyvä, pienellä korjuulla saa käytettyä orkkiksen, vänkärinpuoli vaatiikin enemmän sitten työtä.

Tästä se ny lähtee, intoa ois ollu jatkaa, mut töihin aamusella mentävä. Kuvia laittelen ku ehin koneelle asti.

Ja divi, taitaa just samat olla koodit, orkkiskäyttöohjeet löytyy, tais siinä nuo just olla.
Projekti -69 Amazon B20
Käyttis Mb E 270cdi Wagon -03

 

Ateho  Elekma