Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: jahveli - 03.02.2011, 11:08:01

Otsikko: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: jahveli - 03.02.2011, 11:08:01
Voisko tähän muodostaa keskustelun teräsvauhtipyörän rakentamisesta vinomoottorin getragilla ja M90 laatikolla?

Keskustelu voisi sisältää:
- teräsvauhtipyörien valmistajia ja hintoja
- sopivia ratkaisua, jotka käy hyvin yhteen vauhtipyörän kanssa, kuten Bemarin M3 (228) ja M5 (240) paineasetelmat ja niiden vääntökestävyys.
- valmistenumeroita paineasetelmasta ja painelaakereista
- muutostöistä kytkinkäpälään
- teräsvauhtipyörän piirustuksia ja mitoitusta ym.

Keskusteluun ei kuitenkaan liitetä enää vakio vauhtipyörä (littu ja potta) ja vaihdelaatikko keskustelua (M45-47), kun se on tuolla FAQ:n puolella jo käsitelty ja ovat selviä asioita tehon noustessa. Selkeää keskustelua en ole löytänyt teräsvauhtipyöristä ja enkä varsinkaan valmistuspiirustuksia, joita nyt ei kovin moni koneistamo halua julkisuuteen, mutta jos kuitenkin jollain on jossain tallessa tai haluaa auttaa kanssa virittäjiä, monella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta valmistaa itse sellaista. Osalla foorumin väellä, kun on kokemusta teräsvauhtipyörän valmistuksesta tai hankinnasta...
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: hyvoneju - 03.02.2011, 19:05:41
Mulla on tämmönen , ei kylläkään vinokoneen , ja M90 välissä , mutta kuitenkin .

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/18112007194.jpg)

Kytkimenä on kaksilevyinen Tilton

(http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/03052009429.jpg)


vauhtipyörän on tehnyt PO-metalli Lahden kupeessa , ja maksoi muistaakseni n 300€ .

Pyörä painaa 5007 gr


Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: kenax - 03.02.2011, 23:14:37
Jos on tarvetta customi vauhtipyörille tai vauhtipyörän koneistukselle, niin YV:llä voin kertoa asiasta lisää. Tässä esimerkkinä lähes valmiiksi piirretty BMW:n S38 moottorin ja M3:n ZF-askin välinen vauhtipyörä kolmilevyiselle Tiltonille.

(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/reisink/th_VP2.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/reisink/?action=view&current=VP2.jpg)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/reisink/th_VP1.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/reisink/?action=view&current=VP1.jpg)

Massaa pyörällä 4084g (laskennallinen, ilman starttikehää).
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Huikkoster - 03.02.2011, 23:41:49
Mulla on tämmönen , ei kylläkään vinokoneen , ja M90 välissä , mutta kuitenkin .
[img width=640 height=480]http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/18112007194.jpg[
Kytkimenä on kaksilevyinen Tilton
[img width=640 height=480]http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/03052009429.jpg[/i
vauhtipyörän on tehnyt PO-metalli Lahden kupeessa , ja maksoi muistaakseni n 300€ .
Pyörä painaa 5007 gr
B20 itsetehdyllä kannella?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: hyvoneju - 05.02.2011, 00:02:44
B20 itsetehdyllä kannella?


Kyl se semmonen on
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: KarstaMasa - 05.02.2011, 14:46:53
Minulla on seuraavanlainen paketti vinokoneen ja Getrag 260/6 kanssa. Paketti on tehty käyttömukavuutta silmällä pitäen.
Teräsvauhtipyörän teki PO-metalli, hintaa tuli 550 euroa ja painoa n. 7,0 kg hammaskehän kanssa. Hintaa ja painoa on noin paljon koska vaihtupyörässä on LH-jetin tarvitsema 60-2 anturikehä ja vp on muutenkin aika paksu jotta kytkinlevy tulee sopivalle kohdalle.
Paineasetelma on Sachs SRE -765 (BMW e34 M5), hintaa 320 euroa ja väännönkestoa ainakin 600 Nm orgaanisella levyllä.
Kytkinlevy on jousittamaton orgaaninen 240 millinen LUK, tarkoitettu BMW 530i-735i, motonetistä 128,50 euroa.  VP, asetelma ja levy painaa yhteensä n. 14 kg.
Painelaakeri on muovinen bemariin tarkoitettu tarvikeosa, löytyiskö jostain teräksestä valmistettua?

Tuossa vielä kuvia:
(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/01022011003.jpg)
(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/01022011004.jpg)
(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/01022011005.jpg)
(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/01022011002.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Morjenz - 07.02.2011, 13:20:29
Itsellä vinomoottorin perässä vahvistettu M90 laatikko.

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs065.snc3/13302_10150189702070473_631470472_12198883_544133_n.jpg)

(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs045.snc3/13302_10150189702095473_631470472_12198886_7853502_n.jpg)

Ja muistaakseni hinta alkoi seiskalla, kaikkineen...

Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: jahveli - 09.02.2011, 09:42:44
Hyvältä näyttää kun kuviakin tullut. Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
Varsinkin tuo -765 kiinnostaa itseä, kun kerran laittaa teräsvauhtipyörän ja kunnon asetelman niin ei tarvii pelleillä. Ajatuksina on laittaa volvon kytkin kopalla 260 4 tai 5-vaihteinen Bemarin laatikko vinomoottorin perään. Isoin kysymysmerkki tällä hetkellä on että jaksaako vaijerilla liikuttaa ja vielä säilyisi kohtalainen mukavuus kytkimen käytössä. Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Huikkoster - 09.02.2011, 15:04:31
Mitähän painaa vakio B200F:n vauhtipyörä LH:n anturikehällä?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: HembalanD - 09.02.2011, 15:32:13
Mitähän painaa vakio B200F:n vauhtipyörä LH:n anturikehällä?
Vajaat 14kg pottapyörä
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: kenax - 09.02.2011, 18:37:09
Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.

Sintteri ei ole paha, mutta tiltonilla auton ajettavuus muuttuu kyllä sellaiseksi, ettei sillä ole ilo ajella kaupungissa..
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2011, 00:58:32
Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
-618 on selvästi esim. Turbon asetelmaa jäykempi, mutta ei se mikään mahdoton. Korvasin haarukan ja vaijerinpään välissä olevan kumin rautapalikalla ja oli noin 10mm koroketta haarukan kuulan alla, sillä sai tarpeeksi säätövaraa ja hieman keventi liikettäkin kun haarukan asento muuttui paremmaksi.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: KarstaMasa - 10.02.2011, 19:58:28
Hyvältä näyttää kun kuviakin tullut. Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
Varsinkin tuo -765 kiinnostaa itseä, kun kerran laittaa teräsvauhtipyörän ja kunnon asetelman niin ei tarvii pelleillä. Ajatuksina on laittaa volvon kytkin kopalla 260 4 tai 5-vaihteinen Bemarin laatikko vinomoottorin perään. Isoin kysymysmerkki tällä hetkellä on että jaksaako vaijerilla liikuttaa ja vielä säilyisi kohtalainen mukavuus kytkimen käytössä. Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.

En oo vielä laittanut paikoilleen tuota -765 settiä, mutta nestekytkimellä se tulee. Laatikkona on Getrag 260/6, siinähän on kiinteä kytkinkoppa ja nestetoiminen kytkin jo valmiiksi joten hyödynsin niitä.
240:een on tosi helppo ja halpa tehdä nestekytkin, joten jos epäilyttää vaijeri niin ei muutaku nestekytkintä peliin.  :)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Huikkoster - 10.02.2011, 20:24:07
Olisikohan mahdottomuus tehdä alipainetehostinta kun on jäykkä kytkin tai onko tälläistä tehty ???
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: JuhaK - 12.02.2011, 09:22:16
-765:sta pystyy käyttämään normiliikenteessä vaijeritoimisena, pienin varauksin toki.  Miinuspuolia vaijeri versiossa ja jäykässä asetelmassa on muunmuassa nämä; Kytkinvaijerit katkeavat silloin tällöin polkimen päästä, tulipelti saattaa revetä ja kytkinhaarukka kaipaa boksaamista.

Teräspyörä on aika ehdoton varuste tehokkaammassa pelissä, mulla luisti Kalajoen testipäivillä kytkin aika raakasti sinistäen pyöränkin, mitähän lie olisi tapahtunut valupyörän kanssa? Ei välttämättä mitään, mutta ei sitä ole kiva edes ajatusasteella räjäyttää kappaleiksi omien jalkojen vieressä.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Rusakko - 18.02.2011, 17:48:07
http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202101

Kenelläkään kokemusta?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: järviin - 18.02.2011, 18:15:53
Mikä halvatun 7.25" ?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Kulmamies - 18.02.2011, 18:22:46
Mikä halvatun 7.25" ?

Tarkoittaa halkaisijaa. Eli nuo alumiiniasetelmalla olevat monilevykytkimet ovat tuon kokoisia. Käyttömukavuus on verrattavissa talikon käyttämiseen kampana.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Rusakko - 18.02.2011, 18:23:27
Mikä halvatun 7.25" ?
Tuumaa eli noin 185mm
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: järviin - 18.02.2011, 19:09:36
Tarkoittaa halkaisijaa. Eli nuo alumiiniasetelmalla olevat monilevykytkimet ovat tuon kokoisia. Käyttömukavuus on verrattavissa talikon käyttämiseen kampana.
Ai sellasiakin on. Ysi-satkuissa vai missä?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Rusakko - 18.02.2011, 19:33:30
Ai sellasiakin on. Ysi-satkuissa vai missä?
Aftermarket hiluja.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: kenax - 21.02.2011, 21:08:53
Esim. noi aiemmin mainitut Tiltonit on monesti 7,25". Niitä saa törkyhalvalla ebaystä, kun kyseistä kolmilevyistä käytetään monessa moottoriurheilussa ja ovat älynneet myydä niitä käytettynä..
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: 144 - 22.03.2011, 19:17:50
Esim. noi aiemmin mainitut Tiltonit on monesti 7,25". Niitä saa törkyhalvalla ebaystä, kun kyseistä kolmilevyistä käytetään monessa moottoriurheilussa ja ovat älynneet myydä niitä käytettynä..

Mikä nyt on halpaa, jos on halpa koneistusmahdollisuus ni sitten on halvempia kun uudet. Yleensä painelevy ja floaterit tarvii koneistaa ja levyt vaihtaa jos meinaa hyvän saada. Silloin tietty menee yleensä alle minimipaksuuksien. Eihän noi mitään kalliita ole uutenakaan jos hommaa quartermasterin tai jonkun muun halpis merkin kytyn.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: kenax - 06.04.2011, 22:47:02
Kyllä tollanen perus tusina-tilton ebaystä ostettuna on ihan bolt on kamaa, kestää sen minkä tarvii. Toki viisasta on ottaa mahdollisimman paksuilla levyillä löytyvä yksilö ja sekin sovittaa vauhtipyörään tai muuhun aihioon, mikäli sellasta on vasta tekemässä/teettämässä..

Nimim.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/th_AAN-Tilton_VP.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/?action=view&current=AAN-Tilton_VP.jpg)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/th_01042011.jpg) (http://s770.photobucket.com/albums/xx350/kenaxx/Audi/Viriviri/?action=view&current=01042011.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Neula - 10.04.2011, 19:22:40
Morjesta, mites kun täytyis nyt tohon omaan 850 t5-R:ään vaihtaa kytkinasetelma, hevosia olis tarkotus ottaa ulos 400pintaan, mitä kytkintäsuosittelisitte? Sintteriä vai "normaalia"
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Rusakko - 21.04.2011, 15:52:19
Jee nyt on kakssatkuun taas palikkaa  *taavih->
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/21042011614.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/21042011612.jpg)
(http://i126.photobucket.com/albums/p112/vesata/21042011613.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: KarstaMasa - 29.04.2011, 12:52:09
Jee nyt on kakssatkuun taas palikkaa  *taavih->


Melkeen just niinku mulla, mutta sulla ei vaan ole pulssikehää. Tekijä tais olla PO-metalli?  :)
Nyt sain oman -765 kytkinpaketin paikalleen ja poljintuntuma on loistava! Ei ole liian jäykkä, mutta huomaa kuitenkin että ei ole mikään vakioasetelma kyseessä. Polkimen liikerata on toki melko pitkä, mutta ei tämä kilpa-auto olekkaan.  :)
Kertauksena vielä että käytössä on nestetoiminen kytkin, pääsylinteri Volvo 940, työsylinteri BMW e34 ja kytkinpoljin hieman jatkettu (alunperin 240 vaijeritoiminen poljin).
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Rusakko - 29.04.2011, 14:06:51
Melkeen just niinku mulla, mutta sulla ei vaan ole pulssikehää. Tekijä tais olla PO-metalli?  :)
Nyt sain oman -765 kytkinpaketin paikalleen ja poljintuntuma on loistava! Ei ole liian jäykkä, mutta huomaa kuitenkin että ei ole mikään vakioasetelma kyseessä. Polkimen liikerata on toki melko pitkä, mutta ei tämä kilpa-auto olekkaan.  :)
Kertauksena vielä että käytössä on nestetoiminen kytkin, pääsylinteri Volvo 940, työsylinteri BMW e34 ja kytkinpoljin hieman jatkettu (alunperin 240 vaijeritoiminen poljin).
Kerran olen ollut todistamassa/tekemässä tuota kytkin svappia.. Ja muistaakseni kytkinpoljin kasvoi noin 5cm pituus suunnassa. Juu ja Ojennuksen työstämä.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: KarstaMasa - 29.04.2011, 15:45:08
Kerran olen ollut todistamassa/tekemässä tuota kytkin svappia.. Ja muistaakseni kytkinpoljin kasvoi noin 5cm pituus suunnassa. Juu ja Ojennuksen työstämä.

Tuossa minun kytkinpoljin, muistaakseni ainakin 5 cm jatkoin, kuitenkin sen verran että se tulee samalle kohdalle jarrupolkimen kanssa.

(http://i964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/240/Getrag/IMG_0212.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Henko - 04.05.2011, 21:27:15
Kertokaahan vähän noita levyjen paksuuksia, jos on tietoa. Itelle tulossa toi -618 SRE, tilasin just 940 dieselin kytkinlevyn. Sen paksuuden voin mitata, jahka saapuu, mutta mikähän tuo M3 benarin levyn paksuus oli? Että tietää, täytyykö VP:n kitkapintaa korottaa esim? Pikaisella kookletuksella tuli bimmeripalstoillakin 9,3-10,1mm, en nyt ottanu selvää noista. Asia erikseen ois kai sekin, minkälaisella esijännityksellä kytkin parhaiten pitäisi.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Henko - 07.05.2011, 13:16:30
Olisikohan mahdottomuus tehdä alipainetehostinta kun on jäykkä kytkin tai onko tälläistä tehty ???
Tuli tästä mieleen, että näin 80-90-lukujen vaihteen Tuulilasissa mainoksen alipainetoimisesta kytkimestä. "Ei tarvitse enää kytkinpoljin ta, soveltuu myös vammaisille. Kultaa Monte Carlo-rallissa" tjsp siinä sanottiin, ja oli kuva. Ei tainnu kuitenkaan yleistyä ihan hirveesti. Joku Kaasutinexpertin mainos se tais olla.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Henko - 21.06.2011, 14:14:51
http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202101

Kenelläkään kokemusta?
Eipä oo kokemusta tuosta vauhtipyörästä, mutta tilasin tuolta vauhtipyörän -618 SRE-asetelmalle, ja täytyy sanoa, että työn jälki on erittäin hyvä, sikäli kun itse koneistuksen päälle ymmärrän.

(http://images9.fotki.com/v250/photos/6/1262966/9735592/pispala006-vi.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: jahveli - 22.06.2011, 08:40:42
Tuo näyttäisi olevan ihan asiallinen. Näkee sitten tasapainotuksessa miten käyttäytyy. Pyörä ei ole kyllä hinnalla pilattu, joten saattaa olla itellä että pistämpä tuolta tulemaan omaankin pyörän.
Onko tarkoitus laittaa vaijeri vai nesteasetelmalla? Informoi miten sopii...
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Henko - 22.06.2011, 18:35:41
^Nesteasetelma. Pyörä ja asetelma lähtee tasapainotettavaks vissiin Lahden kansityöhön.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Sherlock - 04.07.2011, 00:07:19
http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202101

Kenelläkään kokemusta?
Tilasin tuommoisen 2-levyt tiltonille, työn jälki hyvä, ja oli noin 1-2g epätasapainossa. Asetelma ja starttikehäkin istui hienosti, siinä asetelma uppoaa juuri sen tarvittavan 2,5mm kitkapintaa syvemmälle. Painoa tuli starttikehän ja kytkimen kanssa ~7800g.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Jakelfin - 04.07.2011, 02:48:06
Muita palikoita blingfactoryltä tilanneena voin kans kehua paikkaa, tekevät nopeasti erikoisempiaki tilauksia ja työnjälki on huippuluokkaa!  ;) Tarkotus tilailla jossaki vaiheessa teräspyörä vinokoneeseen m3 asetelmalle.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: mista - 07.07.2011, 14:05:40
Muita palikoita blingfactoryltä tilanneena voin kans kehua paikkaa, tekevät nopeasti erikoisempiaki tilauksia ja työnjälki on huippuluokkaa!  ;) Tarkotus tilailla jossaki vaiheessa teräspyörä vinokoneeseen m3 asetelmalle.

Eikös tuo -618 ole juuri M3 asetelma.. ?
Eli juuri tuo mitä mainostavat tuolla yhteistyökumppani osiossa..
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: JuHaU - 07.07.2011, 23:12:44
Eikös tuo -618 ole juuri M3 asetelma.. ?
Eli juuri tuo mitä mainostavat tuolla yhteistyökumppani osiossa..

Jep Jep
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: t0mpp4 - 28.08.2012, 00:17:42
Kuinkas bolt-on ratkaisu toi blingfactoryn teräs vp -618 asetelmalle on tuon m47 kanssa? Meneekö ihan bensavolvon omalla kytkinlevyllä?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: t0mpp4 - 10.09.2012, 20:53:29
Kuinkas bolt-on ratkaisu toi blingfactoryn teräs vp -618 asetelmalle on tuon m47 kanssa? Meneekö ihan bensavolvon omalla kytkinlevyllä?
Eikö kukaan muka ole tollasta m47 kaveriksi viritellyt?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 10.09.2012, 21:33:51
Kuinkas bolt-on ratkaisu toi blingfactoryn teräs vp -618 asetelmalle on tuon m47 kanssa? Meneekö ihan bensavolvon omalla kytkinlevyllä?
Henkon laittamasta, ja blingfactoryn sivuilla olevasta kuvasta päätellen asetelmalle on koneistettu tarvittava upotus vauhtipyörään, joten menis suoriltaan. Kuitenkin kytkinlevyn paksuus uutena on sama 7,5mm plusmiinus 0,3mm, oli sitten 200/700/900 ja taisi mennä x40/850/x70I samaan kastiin.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: skebazu - 25.11.2012, 20:26:42
moro,

tommosta olisin tilailemassa http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202104-1

laatikoksi tulee 5 vaihteinen getrag, eikös niitäkin ole muutamaa eri mallia, sitä en vielä tiedä että minkä niistä sattuu käsiinsä saamaan.

elikkäs kymysys kuuluu, notta mitä asetelmaa ja levyä suosittelisitta mulle ?
nestekytkin on, auto tulee kesä hupi käyttöön.
väännön kestoa saisi olla ainakin 650nm

huomasin että tässähän tulee kiire jos haluaa vauhtipyörän ja kytkimen tasapainotukseen saman aikaisesti kammen ja muiden hilppeitten kanssa
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Likonen - 25.11.2012, 20:54:27
Sachs ilmoittaa SRE asetelmille tälläiset väännönkestot:

-618
Orgaanisella -levyllä 450nm
Sintteri -levyllä 530nm

-765
Orgaanisella -levyllä 590nm
Sintteri -levyllä 700nm

Eli noiden perusteella sitten asetelmaksi SRE -765 ja levyksi sintteri.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 10.11.2014, 17:46:20
minkälaisilla palikoilla ootte shimmannu kytkimen toimivaksi kun tuo teräsvauhtipyörä+765 asetelma on matalempi kuin orkkis kaksoismassa yhdistelmä.

kytkinkäpälään vaan sopivan paksuinen holkki jossa upotus sylinterin kärjelle ja kemppiliimalla kiinni?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Xuppo - 10.11.2014, 17:55:10
Oletan että laatikkona M90. Irroita alkuperäinen kytkinkäpälän nivelpallo ja vaihda pinnapultti pidempään tarvittaessa ja kasaprikkoja tai sopiva holkki väliin ja pallo takaisin kiertämällä.

(http://i122.photobucket.com/albums/o248/baggy798/740_M90_conversion/clutch_fork2.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 10.11.2014, 18:03:32
Joo tosiaan M90, täytyy kokeilla jos onnistuis operoimaa tuon siitä käpälän reijästä siinähän se pallo näkyy heti, ei tarvis tiputtaa enään laatikkoa pois....
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 12.11.2014, 20:53:00
veeemäinen homma mutta nyt on kuulamutterin alla 3-aluslevyä. onnistuu operoimaan tuosta pienestä reijästä, yhden 19mm lenkin jouduin rälläkällä muokkaamaan,ja käpälä ei lähde pois tieltä.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 15.11.2014, 14:44:10
laitoin vielä yhden prikan sinne kuulan alle, nyt alkaa olemaan sylinteri niin sisässä että enempää ei voi laittaa, kolmosta ei antanut laittaa päälle ennenkuin laitoin haarukan ja sylinterin väliin yhden aluslevyn.

onko muilla ollut samaa ongelmaa? tuntuu kun sylinteristä loppuisi työntövara.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 15.11.2014, 18:53:06
Ilmaa linjassa? Pullistuuko letku painaessa?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 17.11.2014, 09:11:41
On ilmattu useampaan otteeseen, en ainakaan huomannut letkun pullistelevan, onko pääsylinterissä mitään säätöä?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 17.11.2014, 11:09:57
Ei ole.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 17.11.2014, 21:21:18
5mm paksuisen nylon holkin sorvasin työsylinterin ja käpälän väliin nyt pelaa!!

6mm edestä prikkoja kuulan alla +5mm holkki= 11mm, Kiitos ässäarpa löysin jostain kytkinkeskustelusta tuon maagisen 11mm shimmaustarpeen sullahan oli muistaakseni sama kytkinlevy/asetelma!  :hello:

edit: (tosiaan testiajolla porsi perän tuennasta pultti poikki...)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: SirBBa - 31.01.2015, 15:57:34
Varmistusta haen..

Itsellä jo hankittuna dieselin jousitettu 228mm levy, ja kaksoismassasta tarkoitus päästä eroon.
Blingfactorystä kaksi vp vaihtoehtoa, 1 (http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202102-SK) ja 2 (http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202105-SK), onko noissa nyt muuta eroa kuin paino ja 2. sopii useampi asetelma?
Itselle siis riittäisi tuo 1. vaihtoehto kun SRE 618 asetelma on ainoa vaihtoehto 228m levyn kanssa.

Ja tämä setti toimii vinokoneessa M90 kanssa = Blingfactoryn kiinteä vp (ensimmäinen noista), dieselin levy + SRE 618? + sopivat prikka viritykset.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 31.01.2015, 16:33:48
vaihtoehto 1 ei ole triggerikehää, vai tarviiko sun kokoonpanossa sitä?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Kalamies - 31.01.2015, 16:34:44
Veikkaisin, että menee tuohan ysikantikkaaseen joten tarvitsee.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: SirBBa - 31.01.2015, 17:25:55
Aivan :D

Ja kyllä ysiin on menossa, joten otettava siis tuon kympin kalliimpi.  :)

Kuvasta vaan katottuna ihmettelen levyn sopimista tuohon vauhtipyörään  ::)
Mutta tuo 2.vp + SRE 618 + dieselin levy pitäisi passata vinokoneeseen + m90?

Varmasti helpointa jos lähetän tuon levyn Bfactorylle ja tasapainottavat koko setin?
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Xuppo - 31.01.2015, 18:19:16
juu kyllä tuo paketti passaa. Kannattaa vaan tarkistaa että mahtuuko kytkinlevyn keskiö asetelman sisään. Itse jouduin hieman koneistamaan kytkinlevyn keskiöstä tavaraa pois että mahtuu. Toinen vaihtoehto on koneistaa hieman asetelman sisäkehältä pois. Noin 1-2mm tarvitsi ottaa pois muistaakseni. Muista mainita tilatessasi että koneistavat vauhtipyörän sopivaksi volvon levylle ja -618 asetelmalle kun asetelmaa pitää upottaa MUISTAAKSENI 2.4mm kun bemarin alkuperäinen kytkinlevy on paksumpi kuin volvonlevy.

(http://i92.photobucket.com/albums/l28/xuppo/b8ab4437-1072-4680-b424-b8350ba004d8_zps3eqmnyje.jpg)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: SirBBa - 01.02.2015, 16:25:51
Jees, kiitoksia vinkeistä.  :)

Täytyy laittaa siis tilaukseen.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: volgaman - 18.12.2015, 13:17:16
Mikäs levy ja painelaakeri pitää laittaa edellämainittuun versio 2 vauhtipyörään 765 asetelmalle        (vinokone/m90)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: HembalanD - 21.12.2015, 11:12:39
Mikäs levy ja painelaakeri pitää laittaa edellämainittuun versio 2 vauhtipyörään 765 asetelmalle        (vinokone/m90)
Asetelma on 240mm joten jousitettu peruslevy oliko 850 turbosta.

Mulle tuli 6 lapainen sintteri kl-racingilta, näytti myyvän myös edellä mainittua.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: volgaman - 22.12.2015, 13:47:40
Onkos sitte 850 levys samat poorit ku m90 laatikos
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 22.12.2015, 15:11:54
Onkos sitte 850 levys samat poorit ku m90 laatikos
On.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: volgaman - 22.12.2015, 16:10:16
Niin se on toi 20 rihlanen mikä ois tos 850 turbos. Joituukohan tohon patentoimaan jotain prikka virityksiä kuulan alle
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: SirBBa - 22.03.2016, 22:00:04
5mm paksuisen nylon holkin sorvasin työsylinterin ja käpälän väliin nyt pelaa!!

6mm edestä prikkoja kuulan alla +5mm holkki= 11mm, Kiitos ässäarpa löysin jostain kytkinkeskustelusta tuon maagisen 11mm shimmaustarpeen sullahan oli muistaakseni sama kytkinlevy/asetelma!  :hello:

edit: (tosiaan testiajolla porsi perän tuennasta pultti poikki...)

Mitenkäs ollette näitä "holkkeja" toteuttaneet?

Itsellä nyt se onglema että, kytkin ei irroita ollenkaan, ja poljin aivan tajuttoman jäykkä käyttää. Tuota jäykkyyttä nyt huono verrata mihinkään kun ei ole ennen tuollaisella asetelmalla tullut ajettua.
Prikkoja heitin käpälän kuulan alle n.9mm edestä (ei riittänyt kierre enempään) mutta ei muuttanut tilanetta mihinkään.
Vieläkö tonne pitäisi saada enemmän? Kun ei vasta tuon laatikon törkkäsin kiinni, niin ei heti viitsisi alkaa purkamaan...

-Blingfactoryn kovapyörä
-D24 kytkin levy
-SRE -618 (BMW M3)
-M90 painelaakeri
-M90
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Niksa - 23.03.2016, 09:34:30
tuollaisella palikalla sain kytkimen rokkaamaan, 5mm korotus haarukan ja työsylinterin väliin.
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/20141117_170647_zps2b9f181c.jpg) (http://s93.photobucket.com/user/Waalsku/media/20141117_170647_zps2b9f181c.jpg.html)

sekä kuulamutterin alle prikkoja
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/20141117_170658_zpsf30cea38.jpg) (http://s93.photobucket.com/user/Waalsku/media/20141117_170658_zpsf30cea38.jpg.html)

Pääsin onnistuneesti koe ajolle, voimaa oli ja kytkin piti hienosti.... mutta!

kun kytkin pitää niin joku muu paikka pettää....

(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/20141117_195830_zpsd97d7cd6.jpg) (http://s93.photobucket.com/user/Waalsku/media/20141117_195830_zpsd97d7cd6.jpg.html)
(http://i93.photobucket.com/albums/l68/Waalsku/20141117_195851_zps041db994.jpg) (http://s93.photobucket.com/user/Waalsku/media/20141117_195851_zps041db994.jpg.html)

onkohan minkä vahvuinen pultti kyseessä?
meni nätisit poikki hiekka alustalla....

Tuollai itse toteutin....
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: SirBBa - 25.04.2016, 19:36:10
Vähän myöhänen vastaus mutta nyt saanut omankin toimimaan.
Eli prikkoja laitoin niin paljon kuin sain vain kierteestä riittämään ja vaihdoin työsylinterin tangon 10mm pidempään mutta en saanut sitä enään mahtumaan paikoilleen, niin jouduin lyhentämään sitä 4mm (eli kuitenkin vielä 6mm normaali pidempi)

Nyt kytkin toimii mutta ottaa todella alhaalta kiinni ja on edelleen tosi jäykkä käyttää.
Muutoksen jälkeen ei ole kilometrejä varmaan viittä enenpää (odottaa kesäkelejä), mutta uskoisin että pienen sisäänajon jälkeen jäykkyyteen totttuu, ja kiinniotto kohta muuttuu...?

(https://photos.google.com/share/AF1QipMdD32GUPjLYRVzU1yivHoDR6NaDtLxax2DIe57F8O9GU_Wzpg9YkIdHEzfKY18uA/photo/AF1QipOKVXAZO4vd4vXonFWShu51VjpKvxEUsWjqEUIs?key=bXd4U1l0X3VyZGVzczJMSG84dGI3NTlheTBfY3N3)

(https://photos.google.com/share/AF1QipNYQQq78FMGkvjV6NbOGpllMEEOYVTdVKpL8f8YQeezWd_xo83yvL9YFy6LXlOz1w/photo/AF1QipODINFWzMysr97KuVChVciR9LoEwpSlmWU_RkkA?key=U2lUdEQ2aDVZemt5Tkx3d1JDeERpTzdNMThRRjV3)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Roopeh - 23.09.2016, 13:58:16
Herätellään vanhaa keskustelua henkiin...
Elikkäs alkuperäinen suunnitelma oli että tulis tuo sre -765 allekirjotuksen tinakoneen perään ja enkä ollut voimansiirtoa sen enempää miettinyt.
Mutta tänään "iski salama kirkkaalta taivaalta" ja hoksasin että eihän tuo välttämättä kestä sintterinkään kanssa. Haluan pelata varman päälle niin mikä olisi astetta kestävämpi asetelma ja lähes yhtä edullinen kuin -765?
Sre:llä olisi kaksi porschen (?) asetelmaa joissa väännönkestot 810nm ja toisessa 1050nm sintterillä mutta hintakin oli sen mukainen (olikohan 1100 euroa?).
Kokoonpanona M90 ja todennäköisesti blingfactoryn vauhtipyörä (http://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202108-SK).
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2016, 14:28:28
-765 sintterillä kestää +900Nm. Jos M90 on vielä siinä vaiheessa hengissä, niin hyvä yksilö on löytynyt.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Roopeh - 23.09.2016, 15:47:07
Sitä minäkin oon uskonut että enemmän kestää mutta esimerkiksi Blingfactoryn sivuilla lukee tuo 700nm sintterillä (http://www.blingfactory.fi/epages/blingfactory.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/%22883082%20999765%22). Myös race.fi sivustolla oleva katalogi sanoo samaa (http://static.race.fi/data/sachs/guide_sre_torque-ratings.pdf).
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2016, 17:32:23
SRE-osissa on ilmoitettu aina väännönkesto alakanttiin.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Roopeh - 23.09.2016, 17:41:27
No tämähän tieto pelasti sitte perjantai illan, kiitoksia!  :)
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: miikel - 25.09.2016, 17:19:16
SRE-osissa on ilmoitettu aina väännönkesto alakanttiin.

Eikös -763 sre:n pitäisi kestää vain 500nm luokkaa sintterillä. Itselläni sellaisella otettu ulos 750nm. Kannattaa vaan shimmata kohdilleen se asetelma.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: vesterinen_99 - 14.11.2016, 18:41:13
''Kilpa-auton'' osien arvostelu takuuta annettaessa menee todennäköisesti niin alakanttiin kun voi mennä, kilpa-autoiluunhan kun kuuluu se että osat menee rikki, ei niille takuuta yleensä anneta.
Tuttuni on bmw kastissa ja on välittänyt huhuja 800nm penkitetystä penarista 765 asetelmalla ilman sintterilevyä.
Yksilöitä myös on erilaisia ja puheissa joskus hyvänmiehenlisää, mutta itse kun vaivautuu koittamaan ei tartte pohtia  :D
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: JuHaU - 14.11.2016, 20:32:23
Mulla on teräsvp, Sachs M3 228 mm jousitettu levy ja SRE -618 asetelma ja koneessa 666 nm vääntöä ja kytkin pitää moitteetta.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Xuppo - 14.11.2016, 21:47:13
Täällä -618 SRE ja d24tic massalevy ja 798Nm  :idiot2:
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Eikka - 14.11.2016, 22:25:45
Mercedes-Benz Sprinteristä sais vauhtipyörän ja levyn 250 mm:sen. Jos en ihan väärin muista. Luulisin että kestää voimaa.
Se vaan että mahtuuko kytkinkoppien sisään.
Poistakaa tämäkin tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: Juho_ - 21.11.2016, 20:50:42
Onko jollain tietoa paljonko Volvo 960 manuaalin paineasetelma kestää 228/240mm massalevyn kanssa vääntöä..?
Koneesta irtoaa 100% varmuudella alle 400nm, mutta jos on rajoilla niin kannattanee vaan säästää ja hankkia -618 SRE asetelma m20 228mm massalevyn kaveriksi.

Taitaa olla 960 paineasetelma sama mitä B52xx koneista löytyvä??
Merkintä "228/240mm", ja alunperin 240mm kytkinlevyllä.

B52xx kiinteän vauhtipyörän kaveriksi menossa ko. paineasetelma ym. m20 228mm massalevyn kanssa.
Otsikko: Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
Kirjoitti: e0000333 - 08.05.2017, 12:22:10
Onkos uudempaan M56 laatikkoon sisäpuolisella työsylinterillä olemassa hyviä patentteja sylinterin siirtoon lähemmäs paineasetelmaa.
Äkkiseltään mitattuna siirtoa pitäs tehtä joku 13mm. Työsylinterin pohja vaan sileeksi ja terästä alle?
Mulla on blingin pyörä ja -618 asetelma joilla hierotaan APEn 8,4mm paksua sintteriä. Asetelman kynsienkin aukko on vähän isompi kuin volvon omassa asetelmassa.
Näyttäis kuitenkin riittävän vielä volvon omallakin painelaakerilla?

Löysin myös itse bemarin oman levyn paksuudeksi 9,3mm. Blingiltä tilattu upotus pienellä etunojalla netistä löytyneisiin kilokuvaajiin nojaten.
Kalvojousesta painamalla aikatarkkaan 10mm liikkeellä saadaan jo rehellisesti levy liikkumaan käsipelillä.
11-12mm löytyy jo silmällä nähtävä reilu rako. Aika tarkallahan se on kun taitaa joku 15m maksimissaan löytyä iskua volvon sylinteristä....