Autodiagnoosi  Carcom Oy

Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma

  • 77 Vastauksia
  • 58864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« : 03.02.2011, 11:08:01 »
Voisko tähän muodostaa keskustelun teräsvauhtipyörän rakentamisesta vinomoottorin getragilla ja M90 laatikolla?

Keskustelu voisi sisältää:
- teräsvauhtipyörien valmistajia ja hintoja
- sopivia ratkaisua, jotka käy hyvin yhteen vauhtipyörän kanssa, kuten Bemarin M3 (228) ja M5 (240) paineasetelmat ja niiden vääntökestävyys.
- valmistenumeroita paineasetelmasta ja painelaakereista
- muutostöistä kytkinkäpälään
- teräsvauhtipyörän piirustuksia ja mitoitusta ym.

Keskusteluun ei kuitenkaan liitetä enää vakio vauhtipyörä (littu ja potta) ja vaihdelaatikko keskustelua (M45-47), kun se on tuolla FAQ:n puolella jo käsitelty ja ovat selviä asioita tehon noustessa. Selkeää keskustelua en ole löytänyt teräsvauhtipyöristä ja enkä varsinkaan valmistuspiirustuksia, joita nyt ei kovin moni koneistamo halua julkisuuteen, mutta jos kuitenkin jollain on jossain tallessa tai haluaa auttaa kanssa virittäjiä, monella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta valmistaa itse sellaista. Osalla foorumin väellä, kun on kokemusta teräsvauhtipyörän valmistuksesta tai hankinnasta...

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #1 : 03.02.2011, 19:05:41 »
Mulla on tämmönen , ei kylläkään vinokoneen , ja M90 välissä , mutta kuitenkin .



Kytkimenä on kaksilevyinen Tilton




vauhtipyörän on tehnyt PO-metalli Lahden kupeessa , ja maksoi muistaakseni n 300€ .

Pyörä painaa 5007 gr


Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #2 : 03.02.2011, 23:14:37 »
Jos on tarvetta customi vauhtipyörille tai vauhtipyörän koneistukselle, niin YV:llä voin kertoa asiasta lisää. Tässä esimerkkinä lähes valmiiksi piirretty BMW:n S38 moottorin ja M3:n ZF-askin välinen vauhtipyörä kolmilevyiselle Tiltonille.




Massaa pyörällä 4084g (laskennallinen, ilman starttikehää).
« Viimeksi muokattu: 03.02.2011, 23:18:35 kirjoittanut kenax »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #3 : 03.02.2011, 23:41:49 »
Mulla on tämmönen , ei kylläkään vinokoneen , ja M90 välissä , mutta kuitenkin .
[img width=640 height=480]http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/18112007194.jpg[
Kytkimenä on kaksilevyinen Tilton
[img width=640 height=480]http://i1013.photobucket.com/albums/af254/hyvoneju/03052009429.jpg[/i
vauhtipyörän on tehnyt PO-metalli Lahden kupeessa , ja maksoi muistaakseni n 300€ .
Pyörä painaa 5007 gr
B20 itsetehdyllä kannella?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #4 : 05.02.2011, 00:02:44 »
B20 itsetehdyllä kannella?


Kyl se semmonen on
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #5 : 05.02.2011, 14:46:53 »
Minulla on seuraavanlainen paketti vinokoneen ja Getrag 260/6 kanssa. Paketti on tehty käyttömukavuutta silmällä pitäen.
Teräsvauhtipyörän teki PO-metalli, hintaa tuli 550 euroa ja painoa n. 7,0 kg hammaskehän kanssa. Hintaa ja painoa on noin paljon koska vaihtupyörässä on LH-jetin tarvitsema 60-2 anturikehä ja vp on muutenkin aika paksu jotta kytkinlevy tulee sopivalle kohdalle.
Paineasetelma on Sachs SRE -765 (BMW e34 M5), hintaa 320 euroa ja väännönkestoa ainakin 600 Nm orgaanisella levyllä.
Kytkinlevy on jousittamaton orgaaninen 240 millinen LUK, tarkoitettu BMW 530i-735i, motonetistä 128,50 euroa.  VP, asetelma ja levy painaa yhteensä n. 14 kg.
Painelaakeri on muovinen bemariin tarkoitettu tarvikeosa, löytyiskö jostain teräksestä valmistettua?

Tuossa vielä kuvia:



Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #6 : 07.02.2011, 13:20:29 »
Itsellä vinomoottorin perässä vahvistettu M90 laatikko.





Ja muistaakseni hinta alkoi seiskalla, kaikkineen...

Vauhtipyörä: Teräsvauhtipyörä / Pasi Ojennus / PO-metalli 6,1kg
Asetelma: AP Racing 240mm Ford Mustang, puristusvoima yli 1850kg
Levy: 240mm nelilapainen sintteri / Pasi Ojennus / PO-metalli
Painelaakeri: Toyota Corolla GT Coupe AE-86
Painelaakeripidin: Volvo M90, 7mm ulostuovalla holkilla / Pasi Ojennus / PO-metalli
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa jahveli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #7 : 09.02.2011, 09:42:44 »
Hyvältä näyttää kun kuviakin tullut. Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
Varsinkin tuo -765 kiinnostaa itseä, kun kerran laittaa teräsvauhtipyörän ja kunnon asetelman niin ei tarvii pelleillä. Ajatuksina on laittaa volvon kytkin kopalla 260 4 tai 5-vaihteinen Bemarin laatikko vinomoottorin perään. Isoin kysymysmerkki tällä hetkellä on että jaksaako vaijerilla liikuttaa ja vielä säilyisi kohtalainen mukavuus kytkimen käytössä. Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #8 : 09.02.2011, 15:04:31 »
Mitähän painaa vakio B200F:n vauhtipyörä LH:n anturikehällä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #9 : 09.02.2011, 15:32:13 »
Mitähän painaa vakio B200F:n vauhtipyörä LH:n anturikehällä?
Vajaat 14kg pottapyörä
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa kenax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #10 : 09.02.2011, 18:37:09 »
Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.

Sintteri ei ole paha, mutta tiltonilla auton ajettavuus muuttuu kyllä sellaiseksi, ettei sillä ole ilo ajella kaupungissa..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #11 : 10.02.2011, 00:58:32 »
Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
-618 on selvästi esim. Turbon asetelmaa jäykempi, mutta ei se mikään mahdoton. Korvasin haarukan ja vaijerinpään välissä olevan kumin rautapalikalla ja oli noin 10mm koroketta haarukan kuulan alla, sillä sai tarpeeksi säätövaraa ja hieman keventi liikettäkin kun haarukan asento muuttui paremmaksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #12 : 10.02.2011, 19:58:28 »
Hyvältä näyttää kun kuviakin tullut. Mitenkä lienee käytössä, että jaksaako vaijerisysteemillä ja polkimella painaa esimerkiksi -765 ja -618 loppuisia Bemarin asetelmia vai pitäisikö olla jo nestekytkin.
Varsinkin tuo -765 kiinnostaa itseä, kun kerran laittaa teräsvauhtipyörän ja kunnon asetelman niin ei tarvii pelleillä. Ajatuksina on laittaa volvon kytkin kopalla 260 4 tai 5-vaihteinen Bemarin laatikko vinomoottorin perään. Isoin kysymysmerkki tällä hetkellä on että jaksaako vaijerilla liikuttaa ja vielä säilyisi kohtalainen mukavuus kytkimen käytössä. Mitään sintteriä ei ole aikomus laittaa ja tuo Tiltoni homma menee vähän liian rajuksi. Sen käyttäytymisestä en kyllä sitten tiedä kadulla.

En oo vielä laittanut paikoilleen tuota -765 settiä, mutta nestekytkimellä se tulee. Laatikkona on Getrag 260/6, siinähän on kiinteä kytkinkoppa ja nestetoiminen kytkin jo valmiiksi joten hyödynsin niitä.
240:een on tosi helppo ja halpa tehdä nestekytkin, joten jos epäilyttää vaijeri niin ei muutaku nestekytkintä peliin.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #13 : 10.02.2011, 20:24:07 »
Olisikohan mahdottomuus tehdä alipainetehostinta kun on jäykkä kytkin tai onko tälläistä tehty ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JuhaK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • Team Caravan
Vs: Teräsvauhtipyörä ja kytkinasetelma
« Vastaus #14 : 12.02.2011, 09:22:16 »
-765:sta pystyy käyttämään normiliikenteessä vaijeritoimisena, pienin varauksin toki.  Miinuspuolia vaijeri versiossa ja jäykässä asetelmassa on muunmuassa nämä; Kytkinvaijerit katkeavat silloin tällöin polkimen päästä, tulipelti saattaa revetä ja kytkinhaarukka kaipaa boksaamista.

Teräspyörä on aika ehdoton varuste tehokkaammassa pelissä, mulla luisti Kalajoen testipäivillä kytkin aika raakasti sinistäen pyöränkin, mitähän lie olisi tapahtunut valupyörän kanssa? Ei välttämättä mitään, mutta ei sitä ole kiva edes ajatusasteella räjäyttää kappaleiksi omien jalkojen vieressä.
Volvo 240DL 11,13@203  Tarvikemotti

Drag Race Cortina B230 8V 8,51@256 Suomen Toiseksi Nopein 8v ;)
Rollover Motorsport

 

Futurez  Kulkukoira