Carcom Oy  Ateho

Hitsilukko topic

  • 150 Vastauksia
  • 96087 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #15 : 26.12.2010, 18:11:14 »
Siviiliautoon missä on vakio moottori, ni kesäkeliin ei ole mitään tarvetta hitsilukolle, se on epämukava *tumppuun->

Mutta talvella hyväveto tehottomaankin autoon, antaa 'vähän' anteeksi huonoja renkaita, luisut ei yllätä, käytös on loogista ja pystyy kyllä ajamaan ilman luisuja kun vaan haluaa. Kokemukset tosin perustuu vakioon 1,3 starlettiin mikä oli jokseekin looginen ajettava talvella ilman lukkoa, mutta lukon kanssa meni ku ajatus ::)

Jokkis autoissa on kaikissa ollu kemppiperä ja niihin se on ainut oikea...
Köyhän on pakko yrittää...

EVO8

  • Vieras
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #16 : 27.12.2010, 15:30:17 »
Millälailla?

Mun mielestä lukottomat takavedot pitäisi lailla kieltää. Jopa hitsilukko on turvallisempi kuin ei lukkoa ollenkaan.
Lukottomasta kun ei ikinä arvaa mihin suuntaan se seuraavaksi hyökkää kun pyörät jauhaa vuorotellen miten sattuu.

Erittäin eri mieltä :(

Siviiliautossa huonojen renkaiden ja/tai alustan toimimattomuuden korjaaminen kempillä kuuluu karvanoppa-osastoon! Liikkeellelähtö toki helpottuu (kalteva parkkiruutu ei välttämättä) ja kaikki muu ajettavuus huononee. Takapyörät voivat pyöriä erittäin harvoin samalla kierrosluvulla eikä vaadita insinöörin oppimäärää tajuamaan mitä se pidon kannalta tarkoittaa jos näin ei pääse tapahtumaan. Jo pienikin kaarre tiessä heikentää pitoa merkittävästi. Hauska loppuu siihen kun liukkaalla kaltevalla tai uraisella tien pinnalla peli lähtee kirjottamaan eikä ollakaan tutulla ja turvallisella Siwan parkkiksella vaan vauhtia on vähän reilummin ja rekan ja kaiteen väli ohituskaistalla tuntuu ahtaalta jopa sille mummovainaan starletille....


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #17 : 27.12.2010, 21:49:52 »
Hauska loppuu siihen kun liukkaalla kaltevalla tai uraisella tien pinnalla peli lähtee kirjottamaan eikä ollakaan tutulla ja turvallisella Siwan parkkiksella vaan vauhtia on vähän reilummin ja rekan ja kaiteen väli ohituskaistalla tuntuu ahtaalta jopa sille mummovainaan starletille....

Tämä kommentti auttoi ymmärtämään pointtisi huomattavasti paremmin. Tietenkään lukosta ei ole apua silloin jos meno on muutenkin epävarmaa eikä kuski ole mikään kankkunen.
Mutta kyllä nyt sen verran pitäisi autoa osata tyyrätä ettei pikku luisu tieltä suista. Jos vauhtia on niin paljon että fysiikan lait tulee vastaan niin menee se metsään joka tapauksessa. jos taas tieltä suistuminen johtuu siitä ettei tiedä miten rattia ja polkimia käytetään niin kannattaa mennä harjottelemaan lisää ennenkun lähtee yleiseen liikenteeseen.

Myönnän kyllä että uudet renkaat auttaa paljon lukottomaankin autoon, sillä vanhojen nastakumien pito on todella on/off mallista, eli kun pito irtoaa niin kitka häviää kokonaan, joten jos toinen pyörä lähtee sutimaan niin se sitten kanssa sutii eikä toinen pyörä edes yritä. Kunnes nostaa hiukan kaasua ja hakee pitoa, jolloin saattaakin yhtäkkiä juuri eri rengas lähteä sutimaan ja auto lähteekin vetämään ihan eri suuntaan kun äsken mentiin. Myös takakallistuksenvakaajan poisto auttaa hiukan kun molemmat pyörät pysyy tiessä eikä korin kallistelu yritä nostaa toista rengasta, mutta tämä taas tekee muuten autosta kauhean ajettavan.

Mutta tämä juuri on se mielestäni hankalin tilanne kun esim risteyksestä kääntyessä ja kiihdyttäessä toinen pyörä jauhaa ja kun koittaa hakea pitoa niin ikään ei tiedä kumpi pyörä jauhaa ja yhtäkkiä saataakkin jauhaa molemmat ja perä lähtee sivulle mutta yhtäkkiä luisu tökkää kun toinen pyörä lakkaa sutimasta. Lukollisella käytös on loogista kun perä menee kaasujalan mukaan eikä yllätyksiä pääse syntymään.

Tää on toki vain mun mielipide, makuasioitahan nämäkin varmasti on. Toisia ei haittaa vaikka perä vähän luistaa ja toisilla se taas ei tule ikinä kuulonkaan :) Ja itse olen kyllä ehdottomasti ihan oikean lukon kannalla mutta kemppilukon kanssakin pärjää hätätapauksessa.

Niin ja tuohon pyörintänopeuseroon vielä, että kääntyyhän telikärrykin auton perässä vaikka siinä on kaksi samansuuntaista pyörää peräkkäin joten sen ei pitäisi kääntyä. Eli kyllä se nopeusero tasaantuu kun kumi antaa periksi ja sen verran pyörä kyllä luistaa aina, että tuo nopeusero tasaantuu.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #18 : 27.12.2010, 22:44:19 »
Kyllä minusta tuo oma lukoton 940 kulkee paljon vakaammin kuin veljen takapotku lada jossa on kitkalukko. Sillä kun kiihdyttää niin ei minkäänlaista pitoa, eikä mene koskaan suoraan vaan aina on perä menossa sivuttain. Tuolla 940:llä taas perä ei ole koskaan samalla tavalla lähtenyt kiihdyttäessä heittelemään, niin kuin lukkoperällinen tekee, ja tuon saa menemään ihan helposti suoraan kuin junan ilman että perä lähtee luisuun, toisin kuin tuo lada. Tosin kyllähän tuo 940 on tietenkin reippaasti tuota ladaa kookkaampi ja sekin vaikuttaa tuohon.

Itse en kyllä laittaisi yhteenkään autoon kemppiperää jos tieliikenteessä on tarkoitus ajella, eri asia joku jää/peltoauto.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #19 : 27.12.2010, 22:49:03 »
Kyllä minusta tuo oma lukoton 940 kulkee paljon vakaammin kuin veljen takapotku lada jossa on kitkalukko. Sillä kun kiihdyttää niin ei minkäänlaista pitoa, eikä mene koskaan suoraan vaan aina on perä menossa sivuttain. Tuolla 940:llä taas perä ei ole koskaan samalla tavalla lähtenyt kiihdyttäessä heittelemään, niin kuin lukkoperällinen tekee, ja tuon saa menemään ihan helposti suoraan kuin junan ilman että perä lähtee luisuun, toisin kuin tuo lada. Tosin kyllähän tuo 940 on tietenkin reippaasti tuota ladaa kookkaampi ja sekin vaikuttaa tuohon.

Itse en kyllä laittaisi yhteenkään autoon kemppiperää jos tieliikenteessä on tarkoitus ajella, eri asia joku jää/peltoauto.
Vertaakko oikeasti 940 ja ladaa ajettavuudeltaan keskenään  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #20 : 28.12.2010, 01:16:32 »
Keskitytään jatkossa pelkästään Volvoihin ja niiden hitsilukkoihin tässä ketjussa.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #21 : 28.12.2010, 01:20:10 »
Vertaakko oikeasti 940 ja ladaa ajettavuudeltaan keskenään  ;D
En ajettavuutta vaan takavetoisia autoja keskenään ja toisessa on lukko, toisessa taas ei.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #22 : 28.12.2010, 04:41:05 »
Oma kohtaiset kokemukset ovat hitsilukosta rajoittuvat tuonne rata ajoon ja siellä hitsi lukko on tietenkin parempi kuin ei lukkoa ollenkaan Hyvät puolet siinä on se et ne pyörät todellakin vetää molemmat ja autoa on helppo viedä luistossa siinähän ne sitten olikin ne hyvät puolet.
Kumpi rata asfaltti vai hiekka?

Jos asfaltista puhutaan, niin luistossa vieminen ei ole nopeaa, ja kemppikymppi ei käänny kuin luistolla. Endurance miehiltä voi kysellä, mutta noin 200heppanen esimerkiksi 200sarjan volvo, niin lukoton vie kunnon alustalla 0-100 kempillistä asfalttirataa ympäri, se vain on fakta. Jos on huono alusta, ei se kemppi paranna sitä, jos taas on hyvä alusta niin sillä kempillä ei tee mitään.

Eiköhän kannata suosiolla jättää kempit jääradalle ja jokkikseen, jos sinnekkään.
Johonkin jousitopicciin voi jopa laittaa miten saa kohtuu hyvin käyttäytyvän pidollisen lukottoman alustan, mutta perus periaate on keula jäykäksi perä löysäksi.

PS. Ainakin 240 alkaa vaatimaan yli "25%" lukolla aina pientä luistoa kääntyäkseen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #23 : 29.12.2010, 17:15:53 »
Kumpi rata asfaltti vai hiekka?

Jos asfaltista puhutaan, niin luistossa vieminen ei ole nopeaa, ja kemppikymppi ei käänny kuin luistolla. Endurance miehiltä voi kysellä, mutta noin 200heppanen esimerkiksi 200sarjan volvo, niin lukoton vie kunnon alustalla 0-100 kempillistä asfalttirataa ympäri, se vain on fakta. Jos on huono alusta, ei se kemppi paranna sitä, jos taas on hyvä alusta niin sillä kempillä ei tee mitään.

Eiköhän kannata suosiolla jättää kempit jääradalle ja jokkikseen, jos sinnekkään.
Johonkin jousitopicciin voi jopa laittaa miten saa kohtuu hyvin käyttäytyvän pidollisen lukottoman alustan, mutta perus periaate on keula jäykäksi perä löysäksi.

PS. Ainakin 240 alkaa vaatimaan yli "25%" lukolla aina pientä luistoa kääntyäkseen.

Asfaltti ja hiekka on meikäläisen harrastuksessa toi radan materiaali ja mulla kun oli se hitsilukko käytössä niin asfaltti mutkat olivat yhtä tuskaa sillä ei niistä meinannut selvitä nopeesti millään aina piti yrittää ajaa vähän luisussa et meni edes jotenkin läpi mut se ei kyllä ollut se nopein tapa ja jos ei ollut luistossa niin sitten puski. Nykyisin on volvon alle sovitettu mazda b2200 kitkalukko joka on vielä vedossa kiristyvä malli ja nyt on ne asfaltti kurvitkin mukava ajaa. Hitsi lukko oli käytössä vain yhden kilpailu kauden ja enää ei semmoista tule.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #24 : 29.12.2010, 17:37:09 »
Mulla on kilpureissa kemppilukollisissa ollut takana ketjusta tehdyt ulosjouston rajoittimet niin keventää mutkissa sisäkurvin puoleista rengasta korin kallistuessa ja kääntyy ilman, että tarvitsee viedä sladissa. Ei mitenkään välttämätön soralla mutta etenkin hitaissa asfalttimutkissa auttaa paljon.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #25 : 29.12.2010, 19:08:12 »
Mulla on kilpureissa kemppilukollisissa ollut takana ketjusta tehdyt ulosjouston rajoittimet niin keventää mutkissa sisäkurvin puoleista rengasta korin kallistuessa ja kääntyy ilman, että tarvitsee viedä sladissa. Ei mitenkään välttämätön soralla mutta etenkin hitaissa asfalttimutkissa auttaa paljon.

Ai ne on tota varten ne ketju viritykset niissä jokkis vehkeissä en tullut silloin ajatelleeksi sitä ja olin vielä varmuuden vuoksi ottanut kallistuksen vakaajankin pois ei ihme et oli huono ajaa :D

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #26 : 05.01.2011, 20:10:11 »
"Kemppi" toimii ainoastaan silloin kuin kiihdytetään suoraan esim.varttimaililla tai jos ajetaan näytöstyylillä eli driftaamalla. Rata-ajossa asfaltilla, hiekalla, lumella tai jäällä kempillä ei oo kyllä mitään tekoa jos siis lujaa täytyisi päästä...

E: Jocciksessa tms.kempin tietysti ymmärtää budjetti syistä.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #27 : 06.01.2011, 08:24:47 »
"Kemppi" toimii ainoastaan silloin kuin kiihdytetään suoraan esim.varttimaililla tai jos ajetaan näytöstyylillä eli driftaamalla. Rata-ajossa asfaltilla, hiekalla, lumella tai jäällä kempillä ei oo kyllä mitään tekoa jos siis lujaa täytyisi päästä...

E: Jocciksessa tms.kempin tietysti ymmärtää budjetti syistä.

Kyllä niillä kemppilukollisilla jokkisvehkeillä mennään vaan aika lujaa asfaltilla ja jäällä. Muutamat kaverit on kellottanu kierrosaikoja Kemorassa ja esim. jokkis 360:llä ja Sunbeam Impillä oli ajettu parempia aikoja kuin rallisprint Escortilla ja Roadsport B Asconalla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #28 : 06.01.2011, 09:05:03 »
Kyllä niillä kemppilukollisilla jokkisvehkeillä mennään vaan aika lujaa asfaltilla ja jäällä. Muutamat kaverit on kellottanu kierrosaikoja Kemorassa ja esim. jokkis 360:llä ja Sunbeam Impillä oli ajettu parempia aikoja kuin rallisprint Escortilla ja Roadsport B Asconalla.

Saman säännön mukaisilla renkailla ja minimipainolla??

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #29 : 06.01.2011, 10:44:02 »
Taitaa olla helpoin tiputtaa koko taka-akseli kun hitsaa kempin vai pääseekö hitsaamaan kun akseli on kiinni autossa?
MSNS

 

Elekma  Autoracing