Ateho  Elekma

Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen

  • 128 Vastauksia
  • 61530 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #45 : 25.02.2011, 20:20:32 »
Minkälainen katkaisija on estämässä ylivaihteen päällemenoa muilla vaihteilla ja missä se on?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #46 : 25.02.2011, 20:26:08 »
Minkälainen katkaisija on estämässä ylivaihteen päällemenoa muilla vaihteilla ja missä se on?

Laatikon kannessa on nelosvaihteen anturi / katkaisija.

Neloselta pitää tulla releelle virta ja silloin napista painamalla annetaan solenoidille virtaa, että vaihde kytkeytyy.

Kytkentöjä on mm 2 satkussa vanhaa ja uutta mallia. Vanhassa kepissä oli katkaisija ja uudessa tuo relesysteemi ja kepissä heräte.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #47 : 25.02.2011, 20:38:03 »
Laatikon kannessa on nelosvaihteen anturi / katkaisija.

Neloselta pitää tulla releelle virta ja silloin napista painamalla annetaan solenoidille virtaa, että vaihde kytkeytyy.

Kytkentöjä on mm 2 satkussa vanhaa ja uutta mallia. Vanhassa kepissä oli katkaisija ja uudessa tuo relesysteemi ja kepissä heräte.
onkos tuo katkaisija vai maadoittaako nelos vaihteella ???

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #48 : 25.02.2011, 21:02:34 »
onkos tuo katkaisija vai maadoittaako nelos vaihteella ???

Kyllä se näin on kun laitoit tämän kaavion. :)

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #49 : 06.03.2011, 19:14:49 »
Tämmönen laippa tulee laatikon ja kardaanin väliin.. Koska kardaaniksi tulee Amazonin lyhennetty kardaani, niin joutuu laittaa väliin adapterin koska päätylaipat on eri jaolla.

Eli tuo oikeanpuoleinen.



Kardaania piti lyhentää ton verran.. Eli teippien välinen pätkä lähti pois..

« Viimeksi muokattu: 06.03.2011, 19:24:21 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #50 : 06.03.2011, 21:35:23 »
Perään olisi voinut vaihtaa laipan ja käyttää 200-sarjan kardaania, myöskin vaihtoehtona olisi ollut tämä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #51 : 06.03.2011, 21:52:41 »
Perään olisi voinut vaihtaa laipan ja käyttää 200-sarjan kardaania, myöskin vaihtoehtona olisi ollut tämä.

Vähän yhtä uskomattomalta tuntuu se, että 164:n vaihdelaatikon kardaanilaippa sopii suoraan M90 laatikkoon. Eihän niillä ole ikäeroa kuin neljättäkymmenettä vuotta. Eli näissä laatikko swapeissa kannattaa tarkistaa myös muiden mallien osatarjontaa, ennen uusien osien koneistuksia.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #52 : 06.03.2011, 23:50:58 »
Aluks tuohon piti tulla 200-sarjan kardaani Amazonin päätylaipalla että sais Amazonin perään käymään.. Mutta olis ollut vieläkin enemmän työtä koska 200-sarjan kardaani on paksumpi niin ei ole ensinnäkään sopivaa kannatinlaakeria, eikä etummainen kardaani olis mahtunut tulemaan pois paikaltaan ilman vaihdelaatikon irroittamista, kun takakautta ei olisi mahtunut tulemaan.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #53 : 07.03.2011, 10:42:12 »
Eikä tässä vielä kaikki! Jos/kun/vaikka sä asentaa 200 taka-agseli ensi talvi, niin taas gardaanijumbba edessä!
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #54 : 07.03.2011, 18:41:50 »
Eikä tässä vielä kaikki! Jos/kun/vaikka sä asentaa 200 taka-agseli ensi talvi, niin taas gardaanijumbba edessä!

Ei mitää 200-sarjan taka-akselia tarvi ::) Ei näillä tehoilla vielä Amazonin akseleita rikki saa.. ;D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #55 : 07.03.2011, 22:01:58 »
Ei mitää 200-sarjan taka-akselia tarvi ::)

Juu ei, levyjarrut taakse, lukkoperä ja vähän sopivampi perävälitys...kuullostaa tylsältä....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #56 : 07.03.2011, 22:08:13 »
Juu ei, levyjarrut taakse, lukkoperä ja vähän sopivampi perävälitys...kuullostaa tylsältä....

Saahan tuohonki perää lukon.. ::) Ja jos laittaa 200-sarjan perän niin ensinnäkin vaihtuu pulttijako ja takajarrut luultavasti tehokkaammat kun Amazonin omat etujarrut.. ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #57 : 07.03.2011, 22:20:13 »
Ainakin nelivaihteisen kanssa pystyy paksun kardaanin asentamaan laatikkoa irrottamatta. Tukipalkin joutuu tosin poistamaan kardaanin asennuksen ajaksi ja pujottamaan etupätkän edestä taakse. Yhtään senttiä ei jää liikaa tilaa. Tukilaakerin joutuu toki askartelemaan jos paksun kardaanin amaan haluaa. Seitensatkun pidikkeestä on melkein helpoin askarrella, tosin sillekkin joutuu tekemään vähän tilaa aman tunneliin ja uuden tukiraudan.

Paikalla Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #58 : 24.03.2011, 20:02:29 »
Nyt olis vedetty ylivaihteelle sähköt.. Piti ostaa tommonen yleis vaihtorele, kun olis maksanut melkein omaisuuden Volvon orkkis ylivaihderele..

Se nyt on tällähetkellä tuossa, mutta voi olla että siirtyy muuhun paikkaan.



Lisäksi piti laittaa toinen sulakerasia, koska alkuperänen oli jo niin täynnä, kun eihän siihen mahu kun 4 sulaketta.. Eli toisella puolella konehuonetta, mutta samoilla paikoilla kun toinenkin. :)

Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen vaihteisto pystykoneeseen
« Vastaus #59 : 24.03.2011, 22:06:29 »
Rele ei ole välttämätön, alkupään ylivaihteellisissa Amazoneissa sitä ei ollut. Solenoidi vie n. 2 A, jätin releen pois myös omasta asennuksesta. Alkuperäinen ylivahderele on ihan sama kuin pitkien valojen vilkutusrele, joka löytyy konehuoneesta. On pyöreä ja siinä lukeekin "overdrive".

Alunperin solenoidille menee kytkimen kautta pysyvä jännite, eli viiksi jäi makaamaan päälle. Viitonen kytkeytyi pois vaihdettaessa viiksi päällä vaihteita alaspäin. Mutta jos viikseä ei palauttanut, meni viitonen suoraan päälle siirettäessä vaihdevipu neloselle. Myöhemmissä lootissa (uudemmissa kuin M41)  on viiksen tilalla painonappi  (joka ei siis jää makaamaan päälle) ja  jatkeena  sysäysrele, joka vaihtaa asentoa saadessaan sähköt. Tämä ehkäisee viitosen menoa suoraan päälle kun siirrytään suurimmalta pienemmälle ja taas takaisin, eli viitosen uudelleenkytkeytyminen vaatii aina napin käyttöä. Näin se on toimivampi käytössä, kieltämättä.

Sähköt solenoidille kannattaa vetää ehdottomasti lootan kannessa olevan varmistinkytkimen kautta. Pakilla ylivaihteen saa hetkessä vainaaksi.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2011, 22:28:57 kirjoittanut VolvoPösö »

 

Kulkukoira  Proturbo