Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: mheguli - 13.05.2016, 13:37:03
-
Tulipa tässä mieleen villi idea. Olisikohan i) lakien ja asetusten puitteissa ii) teknisesti iii) taloudellisesti mahdollista muuttaa käsijarru sähköiseksi. Esim. P3-alustaisten Volvojen takasatulat eivät maksa ihan tolkuttomasti (mister-autossa n. 90 e + pantti 90 e) ja ovat ilmeisen luotettavia (vrt. esim. Passat 3C, jossa moottorien kopat halkeilevat). Tämän topicin tarkoituksena on herättää keskustelua aiheesta ja haaveilla vähän P2-alustaisen käsijarrua robustimmasta käsijarrusta. Haaveilua pidemmälle en lupaa asiassa mennä.
1) Mitä Trafi sanoo asiasta? Jossain on jotain käsijarrun muuttamisesta kilpakäyttöön (hydraulinen käsijarru) ainakin sanottu. Mekaaninen-sähköinen -muunnoksen lisäksi pitäisi tietenkin huomioida, että satulan kannake täyttää vaatimukset, jos kannaketta pitää muuttaa.
2) Millainen on tuollaisen P3-auton satulan sielunelämä? Tarvitseeko jotain can-viestejä, että osaa oikealla voimalla puristaa palat levyä vasten? Vai onko kaikki tarvittava äly satulassa itsessään?
-
Tää on sitten kaikki mutua ja sovellettua tietoa ;) :
1) Trafille kelpaa kait jos vaihtaa koko systeemin . Onkohan tolle ohjauspuolelle jotain spesiaalivaatimuksia esim. max. aktivointinopeudesta tai hätäjarrutoiminnoista?
2) Käsittääkseni tommoinen 2-johtoisen satulan ohjain haistelee sen toiminnan virransyötöstä. Eli ajetaan mäntä kiinni jumiin=> virta piikkaa. Pakitetaan mäntää esim. 0,25 sekuntia => jarru pois. Noin ainakin oletan homman suurinpiirtein menevän koska palojen vaihdon jälkeen sopeutuksessa ohjainlaite ajelee mäntää useamman kerran eestaas ja virrankulutuksen erot näkyy testerinkin ruudulla