Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: hempp2_ - 06.11.2011, 14:58:52
-
Ajattelin heittää vauhtipyörän kiinni vinokoneen perään, kestääkö kiinnittää vanhoilla pulteilla, vai pitääkö malttaa ja tehdä se vasta huomenna uusilla pulteilla?
Pulttien kovuusluokka on 12.9, joten ei nämä ainakaan mitään venyviä ole...
-
Ajattelin heittää vauhtipyörän kiinni vinokoneen perään, kestääkö kiinnittää vanhoilla pulteilla, vai pitääkö malttaa ja tehdä se vasta huomenna uusilla pulteilla?
Pulttien kovuusluokka on 12.9, joten ei nämä ainakaan mitään venyviä ole...
Tästä oli joskus puhetta (en muista missä) ,mutta uudet tarvis kait laittaa.
-
Kilpakoneessa on vanhat pultit (itse irrottanut ainakin kolmesti) ja ei ole vauhtipyörä lähtenyt irti. Putsaa kierteet hyvin, kierrelukitteen kanssa kiinni käytetyille pulteille ilmoitettuun momenttiin (mutu 65 Nm, voi olla jotakin muutakin).
-
Nämä maksavat muistaakseni noin pari euroa kappale Volvolla. Sitä kannattaa sitten miettiä, että kasaako sen järkyttävän valulimpun uusilla vai vanhoilla. Itse laitoin ainakin suosiolla uudet, hieman loctitea kierteisiin ja oikea momentti.
-
Uudet pultit hommaat ja kiristät 70Nm.
-
1.8€ tais olla kappale...
Ihan normi 12.9 pultteja noi taitaa olla, ruuvikaupassa 0.7€ olis kappale m10x25 pultit.
Voimaa tossa b200kssa ei ole, mutta sietäisi pysyä kasassa.
-
1.8€ tais olla kappale...
Ihan normi 12.9 pultteja noi taitaa olla, ruuvikaupassa 0.7€ olis kappale m10x25 pultit.
Voimaa tossa b200kssa ei ole, mutta sietäisi pysyä kasassa.
Joo ei niitä volvolta tarvi hakea.
-
Joo ei niitä volvolta tarvi hakea.
Ottakaahan huomioon, että alkuperäisissä pulteissa on erikokoinen kanta, kun perus kilopultissa. Voi joutua rälläkkähommiin.
-
Eikö noi ollut m10 pultteja? 17mm kannalla?
En kerennyt hakea tänään volvolta tai pulttikaupasta... Ja saahan noita kuusiokolo ruuveinakin jos meinaat että ei mahdu pyörimään?
-
Ja saahan noita kuusiokolo ruuveinakin jos meinaat että ei mahdu pyörimään?
Kuusiokolo on liian korkea, pitää olla perus 17mm kannalla.
-
Oisko kellään tietoa mikä on pulttikoko v40 B4204T ? m10x25?
-
hei, kommentoimatta mitenkään uusiin tai vanhoihin pultteihin niin onko sitten joskus jossain lähtenyt vauhtipyörä omille teilleen asennuksesta riippumatta kun en ole semmoisesta itse koskaan kuullut. :D
-
On noita ainakin jokkisautoista joskus irtoillut.
-
Kyllä kisa-autoissa noita irtoilee, mutta vakiopelissä mun mielestä voi käyttää uudestaan. Joskus yks hemmo kerto kun oli lähteny vauhtipyörä irti 9000rpm kohdalla SRC kisassa ja tullu kardaanitunnelista läpi suoraan polkimille. Kuskilla kävi kauhee tuuri ettei sattunu muuta kun autoon.
-
ite ostin turboon wetteriltä vapariin tarkotetut pultit, syy ettei pulttiliikkeet 70km säteellä alkanu tilaa noita 12.9-pultteja kaheksaa kappaletta :peetu:
vaparin vauhtipyörän pultit oli 2,15€/kpl ja turbon olis ollu 3 x kalliimmat!!
mikä ero turbon ja vaparin pulteissa?
oma auto aikanaa vaihettu manuaaliks nii ei tietoo mistä noi vanhat pultit oli...
ja pulttiliikkeet ois tyrkyttäny 10.9-pultteja...
-
Kyselin ni kyl noita 12.9 pulttiliikkeestä saa ku tietäs vaan pultin pituuden ja kierteen ?!
volvolla 4e kappale eli jää ostamatta.
-
Kyselin ni kyl noita 12.9 pulttiliikkeestä saa ku tietäs vaan pultin pituuden ja kierteen ?!
volvolla 4e kappale eli jää ostamatta.
Ota vanha ruuvi malliks.
-
Vanhat on vielä kiinni kun meinasin ostaa tavarat valmiiks remppaa varten..
Eiköhä ton jostai saa selvitettyy..
-
Ihan turhaan meet hakeen muutaman markan ruuveja. Suht järeetä tavaraa noi ruuvit niin kyllä lukitteen kans pysyy kiinni, tosin ite en oo lukitetta käyttäny mut ilman ongelmia on selvitty.
-
Ihan turhaan meet hakeen muutaman markan ruuveja. Suht järeetä tavaraa noi ruuvit niin kyllä lukitteen kans pysyy kiinni, tosin ite en oo lukitetta käyttäny mut ilman ongelmia on selvitty.
Joo kestää käyttää ainakin kuudesti uudestaan, kilpuriin en ole vielä uusinut pultteja ja hyvin on pysynyt vauhtis kiinni. Pulttien kierteet olen putsannut ennen asentamista.
-
Oisko kellään tietoa mikä on pulttikoko v40 B4204T ? m10x25?
Ei ole tuo, se taitaa olla joku UNF.
-
kilpureissahan on tietääkseni vahvistetut kartaanitunnelit juuri tällaisten mahdollisien tapahtumien varalta mutta mikä lienee se syy että kisakoneen limppu irtoaa,asennus oletettavasti on asianmukainen :(
-
Kytkinkopan ympärillä pitää tosiaan olla räjähdyssuoja, suojaa kuljettajaa ja etenkin jalkoja. Tapaukset mitä olen nähnyt niin yleensä vauhtipyörää on kevennetty liikaa tai ei ole tasapainotettu niin räjähtää kun annetaan kunnolla kierroksia. Kuplan koneisista kuraperseistä on tipahdellut irtikin kun ei se yksi pultti olekaan enää pitänyt vauhtista kammessa kiinni. Sitten on näitä tapauksia, että vauhtipyörä on tehty kahdesta hitsaamalla yhdistämällä (kehä toisesta ja keskiö toisesta) ja ne ovat revenneet hitsisaumasta.
-
Kyselin ni kyl noita 12.9 pulttiliikkeestä saa ku tietäs vaan pultin pituuden ja kierteen ?!
volvolla 4e kappale eli jää ostamatta.
Jos budjetti kaatuu tuohon, kannattaa ehkä alkamaan harkita ylipäätään sen läjään laittamista.
-
Ei kaatuu vaan periaate kysymys. Noi sinisen hinnat on vaan nii perseestä nykästy muutenkin..
-
Voin sanoa, ettei mikään pulttiliike ala tilata 8kpl 12.9-pultteja normi kuusiokannalla, tai jos alkaakin, niin hinta on sitten kans sen mukainen.
-
Hyvin varustetussa pulttiliikkeessä on varmaan hyllyssäkin noita.
-
Hyvin varustetussa pulttiliikkeessä on varmaan hyllyssäkin noita.
Niinhän sitä vois luulla. Vakiovalikoima hyppää kuusiokolokantoihin 12.9:n kohdalla. Tosin toi 4e/kpl kuulostaa kyllä vähintäänkin ryöstöltä kun itse maksoin samoista pulteista vajaan 2e/kpl.
-
Niin siis kuusiokolot täytyykin olla tai sit torxit.ku tinalohkoissa on sellaset vakionakin.
Hinta kuulemma noussu yli puolella nyt muutaman vuoden aikana..
-
Vanha aihe, mutta saattaa vieläkin jotakuta kiinnostaa.
Kävin itse kiertämässä Berner pultit, kiinnikekeskukset ja etran.
Etrassa olis ollu tilauskamaa ulkomailta.
Loppuoeleissä löysin sellasesta firmasta, kun Janicolracing tampereella, oli ihan hyllytavarana 2€/kpl. Jossei tampereelle itse pääse, niin nettisivuilta voi noita tilatakkin :)
-
Vanha aihe, mutta oli tänä vuonna nostettu, niin kehdannee vastata. Kirjoittelin juuri tuone myyntiosastolle samasta aiheesta, niin pistetään vähän tekstiä tähänkin.
Itse olin juuri saman tilanteen edessä, että uudet pultit vauhtipyörälle tarvittiin. Volvon vakio pultti on 12.9 -lujuusluokan pultti ja kuusiokannalla. Käytännössä tarkoittaa, että pultin murtolujuus on 1200 N/mm2 ja myötölujuus 90 % siitä. Jos tämän vaihtaa heikompaan, 10.9 tai 8.8 -luokan pulttiin, niin silloin pultin mahdollistama puristusvoima on vakiota pienempi, jolloin vauhtipyörän kiinnitys on heikompi, jolloin heikompaan pulttiin kohdistuu leikkaavia voimia helpommin.
Turbon ja vaparin pulteissa ei kyllä ole mitään eroa. Sekä potta-vp että tasainen vp ovat aina olleet kiinni M10 * 25mm pultilla. Sen sijaan uudemmissa, joissa on kaksoismassavauhtipyörä, taitaa olla pidemmät pultit.
(https://lh3.googleusercontent.com/SvRir3578O8x6h1U5DvLnZI9UW_tUWvbLcwn7ZzWvvPcjCx4gVR3F_9_ui3TQGsEfiAY7s4poSfTHptqr7Ukh4rrGO-6UA_XEMw9ZgutaoGuUyCCFTgCiXwoOAVtF-UunAV3Pvv6I6RLoITbpza0FXrEWEaMlNuyYEUSgAvoCJPulK5cPddwSjITpEnYiE_cV0T0dS0TQ_8SjpwrQyXfXUq8_eYvCCHAF2FvvhWu7s4Qu2s7Vwdy5YjTJWYrGV07sEpnOlf2JgZ39OetUihdtnzJGANgZos8HSrajL8oNl4HZfk8Ue-Zcmgz8xcOw7h-d4JbpzDDMia39SLekz2jI9r8czX7X_CR_lvIphWSwp9-Y7-uLGr0D2aZ4yh1zSg8aIFsXU7vQmYqdT9m18x5do69NWjt7UbjT9z-U5rRTsTp61e_fy2T7erATuOk88E6TIFbvtNYCsLfz-XexZ2oARbGUrsTIBYoNk0O74QxmZD_9AOEzsNopZshOTostBTuEdKewStmY8XTayJd0TjmTC8Xk2fTPQ-HUy72_745KNzZ4UmimytQb08DKmNa8qgIsOYwiXIVMV-1b8aYmnlOdiA5CclC4oK92GKtnvEGBwKVqVis=w800-h533-no)
Jostain syystä 12.9 -luokan pulttien standardin mukainen kanta on kuusiokolokanta. Tämä on liian korkea verrattuna kuusiokantaan, eikä mahdu kaikkien kytkinpakettien kanssa pyörimään.
Kannattaako pultti sitten uusia? Kun pulttiin kohdistuu syystä tai toisesta sen myötörajan ylittävä voima, se tarkoittaa, että pultti ei enää palaudu vakioon mittaansa, vaikka pulttiliitoksen avaa. Tyyppilisesti tällainen voima kohdistuu, kun joku kiristää pulttia asennusvaiheessa varoiksi vähän vielä lisää. Pulttiin voi myös sen asennettunna ollessaan jostain odottamattomasta syystä kohdistua suunniteltua suurempi voima. Siitä omasta kolme vuosikymmentä vanhasta moottorista on ihan mahdoton sanoa, että kuka ja milloin niitä vauhtipyörän pultteja on kiristänyt, ja millä tavalla.
Tällainen myötörajan ylittänyt pultti ei enää pysty tuottamaan samaa puristusvoimaa kuin ehjä pultti, eikä sellaisen käyttäminen siksi ole suositeltavaa. Joissain tilanteissa suorastaan vaarallista. Sitä, että onko pultti kunnossa vai ei, on käytännössä silmämääräisesti vaikea todentaa. Kun yksittäisen vakiomallisen vauhtipyörän pultin hinnaksi tulee alle 2 euroa kappaleelta, niin älytöntä riskeerata tällaisessa kohteessa.
12.9 -pultteja ei löydä kovin helposti kuusiokannalla, ja kun löytää, minimitilausmäärä on kohtuullisen suuri. Itse tilasin ison boksin.
-
Ainahan suositellaan vaihtamaan uudet pultit kun kyseessä on vauhtipyörä tai vaikkapa kannenpultit. Vakiokokoonpanolla uskaltasin laittaa vanhat takasin. Sekin on sitten kiinni käyttäjästä kuinka kytkintä käyttää.
En lähtis volvolta hakeen muutamaa pulttia kun halvemmalla saa muualtakin.
-
Ainahan suositellaan vaihtamaan uudet pultit kun kyseessä on vauhtipyörä tai vaikkapa kannenpultit. Vakiokokoonpanolla uskaltasin laittaa vanhat takasin. Sekin on sitten kiinni käyttäjästä kuinka kytkintä käyttää.
En lähtis volvolta hakeen muutamaa pulttia kun halvemmalla saa muualtakin.
Virallisesti:
Vinokoneissa kansipultit saa käyttää maksimissaan 5 kertaa uudestaan JOS ei ole merkkejä venymisestä (keskiosassa)
Vauhtipyörän pultit uusiksi lukitteen kanssa AINA
Tämä Volvon vadiksesta tarkistettua.
70nm kiristys vauhtipyörän pulteissa (M10 12.9) ei aiheuta vielä pysyvää muodonmuutosta kun suurin sallittu kiristysmomenttikin on 93nm.
Silti, kukaan ei halua sen limpun sorvautuvan jaloille, uudet pultit oli jotain 20€ Volvolta. Yleisimmät 12.9 tarvike pultit ei käy (kuusiokanta) kokonsa puolesta.
-
Ja käyttäjältä Jktku saa rahtusen halvemmalla uudet...
-
Ja käyttäjältä Jktku saa rahtusen halvemmalla uudet...
ja rauman akusta saa hintaan 4,75€/8kpl ja ovat normaalilla pulttikannalla.
Nopeesti laskettuna volvon muovipussi maksaa 15€ :)
-
ja rauman akusta saa hintaan 4,75€/8kpl ja ovat normaalilla pulttikannalla.
Nopeesti laskettuna volvon muovipussi maksaa 15€ :)
12.9 pultteja? Ei paha hinta. :)
Kuitenkin joku kysyy kohta paljon ne maksaa:
a. Skandixista: 14,88€ / 8kpl
b. Biliasta (riippuu varmaan tuurista hinta, mutta tämä ilman alennuksia): 24€ / 8kpl
Muistelin 18€ maksaneeni viimeksi, täytyy plärätä kuitteja joskus.
-
12.9 pultteja? Ei paha hinta. :)
Kuitenkin joku kysyy kohta paljon ne maksaa:
a. Skandixista: 14,88€ / 8kpl
b. Biliasta (riippuu varmaan tuurista hinta, mutta tämä ilman alennuksia): 24€ / 8kpl
Muistelin 18€ maksaneeni viimeksi, täytyy plärätä kuitteja joskus.
ei oo paha hinta..voin kympillä myydä ;D
Oli tilaus tavaraa ja yks tukkuri toimitti noita.
-
On noita ainakin jokkisautoista joskus irtoillut.
ja tähän tyhmä väli kymysys mikä jokkis autoista ei irtoaisi aika monta asiaan nähny mikä irtoaa
esim. kuplan kone tippui radalle ajossa se on jo kyllä jonkinnäköinen suoritus :2funny:
-
ja tähän tyhmä väli kymysys mikä jokkis autoista ei irtoaisi aika monta asiaan nähny mikä irtoaa
esim. kuplan kone tippui radalle ajossa se on jo kyllä jonkinnäköinen suoritus :2funny:
niin no ;D Välillä saattaa joku pultti unohtua tai joutuu jotain patenttia tekemään.
Minäkin olen kirjaimellisesti törmännyt kuplan persuuksista irronneeseen koneeseen :o Omasta lankustakin oli viittä vaille kun alkuperäiset koneen tukikumit repes, ihmettelin kun vaihdekeppi tipahti alaspäin ja kaasu jäi päälle. Siellähän se kone lepäs etupalkin päällä vähän omituisessa asennossa tulipeltiin tukevasti nojaten ;D
-
Tippuhan siitä yhestä etuvetosesta jokkis autosta koko taka-akselikin joku vuos sitte :D
-
12.9 pultteja? Ei paha hinta. :)
Kuitenkin joku kysyy kohta paljon ne maksaa:
a. Skandixista: 14,88€ / 8kpl
b. Biliasta (riippuu varmaan tuurista hinta, mutta tämä ilman alennuksia): 24€ / 8kpl
Muistelin 18€ maksaneeni viimeksi, täytyy plärätä kuitteja joskus.
Päivän hinta sinisellä 2.80 kpl
-
Olisko jollain antaa varaosanumeroa näille?
Kiinnostaa myös että millä nousulla nämä pultit on? Monessa paikassa mainitaan vain M10x25
-
1.5 nousulla. :o
-
Olisko jollain antaa varaosanumeroa näille?
Kiinnostaa myös että millä nousulla nämä pultit on? Monessa paikassa mainitaan vain M10x25
Tätä samaa kaipailis itsekin, on selailtu ja selailtu, ei tunnu löytyvän kuin tuota kuusiokolokannalla olevaa..
-
Oletettavasti 946379. Päivän hinta Bilian verkkokaupassa reilu 6€/kpl.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/crankshaft/flywheel-bolt/1029565/