Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: -JaniR- - 12.09.2013, 11:21:12

Otsikko: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 12.09.2013, 11:21:12
elikkä alettiin kaverin kans tässä kaavailemana että laittas 96 vuoden 850 tuon B5254S mootorin 740 vuosimallia 88 kaikine sähköineen koska 740 korissa ei le enään sähköjohtoja paikallaan ja korikin on vielä ei vähäpäästöinen joten ei tarvi siitä katalysaatoristakaan murehtia.:) sen veran on saatu rattaita pyörimään että selviteltiin että auton lemaamiseen ei kaiketi tarvita kuin muutoskatsastus mikäli mootorin saadaan paikalleen ilman muutoksia sovituspaloilla, eli mootrin tai auton korvakoihin ei tarvitse saatua muuta kun tehdä väliin sovituspalat joilla mootori saadaan sopimaan paikalleen. nyt jso jollain löytys 960 automaati vaihteisto niin saa tarjota sopivaan hintaan koska pyrimme tekemään tämän ns pienellä pudjetilla, jos jollain on hyviä ideoita meidän elämää helpottamaan niin niitä saa laittaa, tämä kun on molemmille ensimäinen tämmöinen projelti missä vaihdetaan kokonaan erityypinen moottori auton keulalle + kaikki sähköt ja mahdollisesti sisutaakin hyödynnetään 850 niin pitkälle kuin mahdollista,

ensimäinen kysymys taitaa liittyä tekniikassa tähän nopeusmittarin anturiin mikä siaitsee 700 ja 900 perässä mutta mistä 850 ottaa nopeustiedon mittraille.?
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Kisko - 12.09.2013, 19:07:01
sen veran on saatu rattaita pyörimään että selviteltiin että auton lemaamiseen ei kaiketi tarvita kuin muutoskatsastus mikäli mootorin saadaan paikalleen ilman muutoksia sovituspaloilla, eli mootrin tai auton korvakoihin ei tarvitse saatua muuta kun tehdä väliin sovituspalat joilla mootori saadaan sopimaan paikalleen.

ensimäinen kysymys taitaa liittyä tekniikassa tähän nopeusmittarin anturiin mikä siaitsee 700 ja 900 perässä mutta mistä 850 ottaa nopeustiedon mittraille.?
Hankipa jostain 960 moottorinkorvakkeet ja kumit niin menee ilman sovituspaloja.

850:ssä on nopeusanturi vaihdelaatikossa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Sato| - 12.09.2013, 19:09:57
Asiasta mitään tiedä mutta mutuilen nyt sen verran, että mahtaakos tota 960 automaattia saada juttelemaan ton 850ruiskun kanssa, sähköohjattu laatikko kun on ja ellen ihan väärässä ole niin eikös se laatikon boksi motronicin kanssa tee yhteistyötä 960:ssä.

Edit. puuttui pari sana välistä :P
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: moikki - 12.09.2013, 19:14:25
Lootalle on ainakin oma ohjaimensa, tosin en tiedä onko miten paljon naimisissa moottorinohjauksen kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 12.09.2013, 19:37:31
Asiasta mitään tiedä mutta mutuilen nyt sen verran, että mahtaakos tota 960 automaattia saada juttelemaan ton 850ruiskun kanssa, sähköohjattu laatikko kun on ja ellen ihan väärässä ole niin eikös se laatikon boksi motronicin kanssa tee yhteistyötä 960:ssä.

Edit. puuttui pari sana välistä :P
tuo 850 kone on kotosin automaatilaatikoisesta joten periaateessa pitäs olla kaikki valmiudet valmiina tuon automaatilaatikon laittamiseen. mielestäni molemmat on kutakuinkin samalla mootorin ohjauksella.
Hankipa jostain 960 moottorinkorvakkeet ja kumit niin menee ilman sovituspaloja.

850:ssä on nopeusanturi vaihdelaatikossa.
tkiitos tästä tiedosta, en olis kyllä ite osannu tuota ajatellakaan.:D
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 13.09.2013, 06:06:18
kyllä taas yöllä mietitytti monikin asia, meinannu saada nukuttua ja pitäs vielä töihin valmistautua *kahvia-> rupes tuossa tosiaan yön aikana askarrutamaan tämä suomen lain säädäntö näiden vaihdettuja osiakohtaan, kunka mahtavat suhtautau ku autoon tungetaan jollain konstilla koko 850 koelauta ja kaikki mahdollinen mitä vaan tuonne 740 saadaan soviteltua, mikä hienointa tähän on tulossa okeen ajotietokone 8) saapa sitten kattella kulutuksia kun ensi tekee konkursin tät rakentaessa yms. :sundaydriver: täytyykin nyt tänää yrittää käydä ottamassa kuva molemmista keksinistä mitä ruvetaan sekottaa keskenään.:) näette tääläkn mikä on lähtoköhta :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Merlin - 13.09.2013, 19:43:44
Mielenkiinnollla seuraan, mitä tuleman pitää. :)
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Konefriikki - 13.09.2013, 21:03:57
Multa vois löytyä ylimääräset 960:sen moottorin kannakkeet, jos kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 14.09.2013, 11:24:22
Mielenkiinnollla seuraan, mitä tuleman pitää. :)
tässä menee vielä jonkun aikaa kun itse autolla alakaa tapahtumaan oikeestaan mitään mutta, yritämme saada mahdollisimman nopeasti haalittua tuon voiman siirto puolen kasaan jonka jälkee aletaan sitten rakenteemaan ja sovittelemaan mootoria paikalleen, voiansiirto puoli on sitä myöten valmiina kateltuna + mootorin korvakot kunhan vaan saa kerättyä vähän pelimerkkiä että pääsee hakemaan osat. ei osannu ajateakaan että laatikko  + muut kilkeet löytys näin nopasti joten heti aiheuttaa tuo maksuvaluuta ongelman.
Multa vois löytyä ylimääräset 960:sen moottorin kannakkeet, jos kiinnostaa.
pidetään mielessä pitäs kyllä yhet korvakot jo olla tiedossa ja kunhan saadaan pelimerkit kasaan niin otetaan kaikki osat samasta paikasta nin ei tarvitse erikseen ajella ympäri ämpäri maakuntia :uglystupid2:
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Chokolo - 16.09.2013, 07:21:45
Noni! Jotain mitä itekki miettiny, katotaan miten edistyy!
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: sjs - 16.09.2013, 09:00:59
Taitaa vaparikoneisessa 850 volvossa olla siemens fenix ruisku, ja 960 on aina bosch motronic 1,8 1991-1995 ja 1996-1998 motronic 4.4. Laatikko haluaa moottoriohjaukselta kaasun asennon potentiometriltä, momentinvähennyspyynnön on/off kaapelilla (ei välttämätön), perän nopeusanturilta signaalin ja myös moottorilta kierrossignaalin. Sit jos lootan ohjausboksi on jotain 1995-> ni sinne on myös ohjelmoitu perävälitys. Jos välitys ei vastaa boksin ohjelmaa se menee vikatilaan ja vain 3+4 vaihteet käytössä.

Helpoimmalla pääsisitte istuttamalla vaan 960 volvon tekniikan sinne, menisi ihan suoraan heittämällä. Mutta jääräpäitä kun olette, ette tietenkään halua sitä tehdä.  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Justus - 16.09.2013, 09:15:30
Taitaa vaparikoneisessa 850 volvossa olla siemens fenix ruisku, ja 960 on aina bosch motronic 1,8 1991-1995 ja 1996-1998 motronic 4.4. Laatikko haluaa moottoriohjaukselta kaasun asennon potentiometriltä, momentinvähennyspyynnön on/off kaapelilla (ei välttämätön), perän nopeusanturilta signaalin ja myös moottorilta kierrossignaalin. Sit jos lootan ohjausboksi on jotain 1995-> ni sinne on myös ohjelmoitu perävälitys. Jos välitys ei vastaa boksin ohjelmaa se menee vikatilaan ja vain 3+4 vaihteet käytössä.

Helpoimmalla pääsisitte istuttamalla vaan 960 volvon tekniikan sinne, menisi ihan suoraan heittämällä. Mutta jääräpäitä kun olette, ette tietenkään halua sitä tehdä.  ;)

Tai sit laittaa Suprastickin tai jonkun muun vastaavan lootan ohjausboksin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22564.msg524489#msg524489 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22564.msg524489#msg524489)
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: Huikkoster - 16.09.2013, 09:16:46
10v on siemens ja 20v motronic.
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 16.09.2013, 17:44:02
Taitaa vaparikoneisessa 850 volvossa olla siemens fenix ruisku, ja 960 on aina bosch motronic 1,8 1991-1995 ja 1996-1998 motronic 4.4. Laatikko haluaa moottoriohjaukselta kaasun asennon potentiometriltä, momentinvähennyspyynnön on/off kaapelilla (ei välttämätön), perän nopeusanturilta signaalin ja myös moottorilta kierrossignaalin. Sit jos lootan ohjausboksi on jotain 1995-> ni sinne on myös ohjelmoitu perävälitys. Jos välitys ei vastaa boksin ohjelmaa se menee vikatilaan ja vain 3+4 vaihteet käytössä.

Helpoimmalla pääsisitte istuttamalla vaan 960 volvon tekniikan sinne, menisi ihan suoraan heittämällä. Mutta jääräpäitä kun olette, ette tietenkään halua sitä tehdä.  ;)
muuten kyllä laitettas tuo 960 kuutonen tuonne mutta kun ei ole ylimäärästä 960 missä olis tekniikka paikallaan, kaverilla on tuo 1 ylimääränen 850 mistä moottori otetaan, jote ei juuri vaihtoehtoja ole.

joka tapauksessa en viikon loppuna olis tarkotus alkaa raksimaan toisesta 740 tarvittavia osia irti kuten, taka-akseli ripustuksineen, etutolpat, ovet, takaluukku, lasit, jotain sisutan osia mitkä vielä ehjiä. tämän jälkeen plastellaa loput varaosa 700 niin pieniin palasiin että sen voi kantaa romukasaan. sitte aletaan sunuitteleen itse aihion pyörilleen saantia.:D aihiossa ei sis ole edes takaakselia piakallaan saatika etutolppia, penkitkin täytynee sovittaa 850 koska nekin on aikonaan tullu myytyä. sitte pitäs alkaa purkaan tuota 850 ja hävittää siitäkin koko loppu kori sitte mitä jää jäljelle. ei luutavasti paljoakaa
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: lassii - 16.09.2013, 19:00:32
Hieno projekti  ;)

Vanhoista raadoista voi muuten ottaa vaikka peltiä talteen. Harvoin on katto ruostunu niin saa muutaman neliön puuhapeltiä jos pitää jotain väkästellä.

Itellä kun makaa toi veljen vanha raato (fiiu) tossa niin en oo viittiny vielä hävittää kun ei ikinä tiä millon tulee tarve jollekin pikku palikalle.
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: AtAi - 16.09.2013, 19:40:23
Taitaa vaparikoneisessa 850 volvossa olla siemens fenix ruisku, ja 960 on aina bosch motronic 1,8 1991-1995 ja 1996-1998 motronic 4.4. Laatikko haluaa moottoriohjaukselta kaasun asennon potentiometriltä, momentinvähennyspyynnön on/off kaapelilla (ei välttämätön), perän nopeusanturilta signaalin ja myös moottorilta kierrossignaalin. Sit jos lootan ohjausboksi on jotain 1995-> ni sinne on myös ohjelmoitu perävälitys. Jos välitys ei vastaa boksin ohjelmaa se menee vikatilaan ja vain 3+4 vaihteet käytössä.

Helpoimmalla pääsisitte istuttamalla vaan 960 volvon tekniikan sinne, menisi ihan suoraan heittämällä. Mutta jääräpäitä kun olette, ette tietenkään halua sitä tehdä.  ;)
Trööt 20valve on 4.4 motikalla aika helpollakin, kun on tota vuosimallia(96), voi siellä teoriassa olla kyllä lh 3.2, mutta sen erottaa boxien määrästä, motikassa yks koneelle ja yks lootalle ja lhssa 2koneelle ja yks lootalle jos siis tomaatti.

Mutta siis jos 4.4 niin aika plug&pray touhua laittaa 960n tomaatilla  :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 16.09.2013, 21:11:30
Trööt 20valve on 4.4 motikalla aika helpollakin, kun on tota vuosimallia(96), voi siellä teoriassa olla kyllä lh 3.2, mutta sen erottaa boxien määrästä, motikassa yks koneelle ja yks lootalle ja lhssa 2koneelle ja yks lootalle jos siis tomaatti.

Mutta siis jos 4.4 niin aika plug&pray touhua laittaa 960n tomaatilla  :pomo:
täytyneekin kurkata muoviseenkteloon mikä on repsikanpuolella autoss aetä monta motikkaa sieltä löytyy, yks on ainakin kuskin puolella ilman suojakuoria.
Hieno projekti  ;)

Vanhoista raadoista voi muuten ottaa vaikka peltiä talteen. Harvoin on katto ruostunu niin saa muutaman neliön puuhapeltiä jos pitää jotain väkästellä.

Itellä kun makaa toi veljen vanha raato (fiiu) tossa niin en oo viittiny vielä hävittää kun ei ikinä tiä millon tulee tarve jollekin pikku palikalle.
palasteltava auto on vieläpä paremmassa kunnossa pelleiltään kun uo aihio mistä lähdetään rakentamaan, lokasuojissa ei ole ruostepistettäkään vielä ja ovet yms lähes tulkon virheetömiä ellei laske muutamaa maalissa olevaa naarmua.:)

EDIT: unohtu laittaa niitä kuvia aihiosta joetn tässä linkki muutamaan kuvaan tuonne naamakirjan puolelle ---> https://www.facebook.com/Rantanen.J/media_set?set=a.10201421087982154.1023507598&type=3
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 21.09.2013, 21:19:01
se olis sitte ensimäinen volvo purettu ja palasteltu tämän projektin takia, normaali takapenkki tullaa luutavammin korvaamaan 2 etupenkillä ja sitten olis vielä tarkoitus sullo takakonttin 4x 10 tuumasia subbareita ja vahvistimet olis ratkotus kyhätä sitten takpenkien väliin. että sellanen laulu auto siitä on sitten tulossa. väriksi on kaavailtu ikkuna linjasta ylöspäin mattamustaa ja muuten auto pysyisi punasena ja toinen rakentaja haus jotain oransia nin ajatelmtin sitten että jos laittas oransit shelby raidat.:D suunitelmat saataa vielä muutua moneen kertaan mutta näillä lähdetään liikkeelle ja jatko jalostetaan tarpeen mukaan.:)
Otsikko: Vs: Volvo 740 (vm-88) tekniikan vaihdos B230E -> B5254S
Kirjoitti: -JaniR- - 29.09.2013, 19:19:15
suunitelmat saataa nyt muutua sen verran että tekniikaksi saattaa löytää tiensä sittenkin 960 tuttu 2.5 24 ventiiinen 6 moottori ja siihen jatkoksi tietysti samaisesta autosta automaatilaatikko, tässä nyt juuri yritän saada kyseistä autoa myyvää henkilöä kiinni mutta toistaseksi ei ole vielä onnistanut. tämä muutos vähentäsi huomattavasti tekemistä kun ei tarvitsisi niin mahdottomasti harrastaa tuota jumpaamista kun ei tarvisi öljypohjaakaan alkaa itte muokkaamaan, saatika pakosarjaa. moni muukin asia helpottaisi sitten siinä.