Elekma  Autoracing

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1447 Vastauksia
  • 603562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut 245 puuhastelut
« Vastaus #1335 : 09.09.2022, 13:49:45 »
74,9e ainakin tuo järeämpi nivel. Samalla Febin kuvalla(ja tiedoilla) varustettu osa Aeromotorsilla 40e.
Jaa, isommat ristikot.  :-\

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Valkealle en ole vielä tehnyt muuta kuin ajanut. Syyläri alkoi vuotamaan paikatusta kohdasta tai sen vierestä selvemmin. Jokaisen reilumman kiihdytyksen jälkeen haistoi nesteen kun sitä tulee sumuna pihalle. Korkkia löysälle ja pysyy nesteetkin sisällä. Laitettava jossain välissä uutta syyläriä tilaukseen.

Punaisen siirsin maanantaina lähemmäs nosturia, otin työn alle keskiviikkoiltana ja sitä on tullut työstettyä nyt urakalla. Ennen aloittamista piti maanantai- ja tiistai-iltana sekä keskiviikkona päivällä purkaa V70:stä vähän tarvittavia osia(ja koko auto enimmäkseen muutenkin). Tuli virallisesti loppu senkin liikkumiselle omin voimin.




En tiedä montako D5:ttä on sovitettu 240 keulalle, mutta josko tästä tulisi yksi :P Ja onnistuu ilman poikkeuslupahakemusta, koska olen katsastanut viimeksi ennen uusien rakentelusääntöjen voimaantuloa ja siirtymäaika on ensi vuoden loppuun asti ;)

Koska mustakoppasen korkeapainepumppu on sisäisen siirtopumpun takia 24mm korkeampi kuin uudempi, laitoin ennen koneen irrotusta kiinni uudemman pumpun. Tein tarvittavat letkumuutokset ja otin irtopumpulla kannusta ainetta jotta saa todettua toimiiko. Samalla sai kokeiltua että kone pelaa enimpien sähkölaitteiden irrotuksen jälkeenkin. Auton sisällä olevista sähköistä karsin enimmät pois jo purkuvaiheessa, konehuoneen johtosarja on vielä perkaamatta. Aika simppeliä toistaiseksi :D

Keskiviikkona vanhan tekniikan irrotuksen jälkeen aloitin koneen ja öljypohjan sovittamisen keulille. Pääsi toteamaan että ahdasta tulee ja öljypohjan sumpun muokkaaminen hiljalleen vaati aika monta koesovitusta. Naputtelin rintapeltiä ja rintapellin kanttia sisään sen verran kuin niitä "järkevästi" pystyi ja lopputuloksena väliä korkeapainepumppuun jää noin sentti. Sisäpuolelta etäisyyttä lämppärinkoteloon tutkaillessa huomasin että joku kotelon avannut ei ole laittanut etupuolen saumaan ollenkaan kiinnikkeitä ja siellä on iso rako :idiot2:

Öljypohjasta tuli kunnon palapeli. Koska 960 sumppua joutui lyhentämään reilusti, päätin käyttää koneen oman öljypohjan etuosaa ja tehdä tuplasumpullisen. Eilen hitsautin takasumpun ja pääsin alulle etusumpun kanssa. Tänään sain etusumpun tehtyä ja olisin saanut hitsautettuakin jollei hitsarilta olisi päässyt kaasu loppumaan. Saatiin sentään enimmät palikat paikalleen ja puolikkaat yhteen, maanantaina sitten loput. Ylimääräinen neliö pohjassa on reiän paikkaus, ei liity muutokseen.



Öljynpainelinja vaati vähän pähkäilyä koska dieselin öljynkierto menee eri tavalla kuin bensassa. Kulmamiehen avustuksella sain selville vähän tietopohjaa miten voisi olla hyvä tehdä. Dieselissä on kaksi paineenalennusventtiiliä. Pumpun varoventtiili aukeaa 8bar paineessa ja lämmönvaihtimen toisessa liitännässä oleva 5,5bar. Tinakutosen pumpun venttiili aukeaa 6,5bar paineessa. Lämmönvaihtimen liitännässä olevan venttiilin siirto muualle olisi ollut aika työläs operaatio, joten päätin yksinkertaistaa ja laitan tinakutosen pumpun tai sen venttiilin. Öljynpainelinjan teen lohkon ulkopuolelle(letku ja liittimet on jo), jolloin on mahdollista laittaa erillinen lämmönvaihdin tai jäähdytin jossa on kierto riittävän isoilla liittimillä. 200/700/900 syylärissähän liitännät on aika pienet, koska ne on tarkoitettu vaihteistoöljylle.

Tein pienet tulpat öljykanaviin jotka on nyt hitsattu umpeen. Toinen öljylinjan liitos tulee suoraan pumpun alapuolelle ja toinen öljypohjan vasemmalle sivulle.



Öljypohja melkein halaa etupalkkia ja etuvakaajaa. Pikkaisen siirrän konetta edemmäs kuin kuvassa.


Luonnollisesti etusumppuun tuli myös oma tyhjennysroppunsa.


Koneen ympärille jää kivasti tilaa. Kompurakotelosta käännän lähdön ylös ja saatan jättää vakion vesiputken lohkon kylkeen, koska nestelinjat saa vedettyä suht järkevästi senkin kanssa.


Öljypohja oli ehdottomasti työläin osuus :buck2: Seuraavaksi pyörittelemään millaiset moottorinkannakkeet pitää tehdä ja vaihteiston kiinnittämisen jälkeen voi alkaa katselemaan sähköjä paikalleen.

Mitä koppaan muuten tulee, se tarvitsee ylimaalauksen ainakin listoista alaspäin ja kevyen puhalluksen pohjaan. Takajarrut jumetti jo ennen viimeistä katsastusta ja sinne on tilalle hyvät satulat sekä muut osat. Eteen on uudet satulat sekä jarrukilvet, samalla tietysti laittaa loputkin vaihtoon. Vasen etutukivarsi on vähän rapea joten se menee vaihtoon. Alustaan on uretaaniheloja laatikollinen, Turbon jouset ja Bilsteinit joka nurkkaan. Sen verran saattaa mennä tuunauksen puolelle, että laitan hyllyssä olevat uniball-yläpäät eteen :o Ajovaloihin ehdin ostamaan uudet heijastimet kohta kaks vuotta sitten ja purkuautosta jäi käsiin melkein uudet umpiot joten pitää katsoa kummat laittaa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2022, 00:28:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Tämä D5 projekti vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta :) Onko tarkoitus ottaa enemmän voimaa ulos mitä vakiona?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Voi juku, nyt on mielenkiintoista :P Öljypohjaa lukuun ottamatta on kyllä muuten tosiaan aika perusprojekti.




Ja onnistuu ilman poikkeuslupahakemusta, koska olen katsastanut viimeksi ennen uusien rakentelusääntöjen voimaantuloa ja siirtymäaika on ensi vuoden loppuun asti ;)

Jos meinaat tällä sitä, että ei saisi enää dieselöidä, niin meillä ainakin konttorin ukot nauroivat sille väitteelle. Sanoivat myös kuulleensa siitä, mutta eivät käsittäneet mihin se tieto perustuu.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2022, 16:41:37 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
No nyt vaikuttaa sen verran mielenkiintoiselta joten jäädään seuramaan projektin etenemistä..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Jos meinaat tällä sitä, että ei saisi enää dieselöidä, niin meillä ainakin konttorin ukot nauroivat sille väitteelle. Sanoivat myös kuulleensa siitä, mutta eivät käsittäneet mihin se tieto perustuu.
Kyllä se on ihan traficomin kanta asiaan.. Mulle vastasivat näin:

Hei,

määräyksen sanamuoto tosiaan rajoittaa tällä hetkellä turhan paljon yleisimpiä käyttövoimamuutoksia, koska esim. kyseisen tapauksen hyväksyminen edellyttäisi poikkeuslupaa.

Jos muutos on kuitenkin aloitettu ennen 1.3.2021, voidaan kuitenkin soveltaa vanhaa rakennemuutosmääräystä, jolloin esim. bensiinimoottorin vaihto dieseliksi on tehtävissä ilman poikkeuslupaa.

 

Asiasta on tiedotettu myös katsastustoimipaikkoja seuraavasti:

 

Siirtymämääräyksen soveltaminen autojen ja perävaunujen rakennemuutoksissa

Traficomin tietoon on tullut tapauksia, joissa katsastustoimipaikalta on ohjattu asiakasta hakemaan poikkeuslupaa autojen ja niiden perävaunujen rakennemuutoksiin, jotka 1.3.2021 voimaan tulleen määräyksen (TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 (pdf)(Ulkoinen)) mukaan sitä edellyttävät.

Traficom kuitenkin muistuttaa, että vanhaa, aiemman ajoneuvolain aikaan voimassaollutta määräystä (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015 (pdf)(Ulkoinen linkki)) voidaan soveltaa vuoden 2023 loppuun muutoksiin, jotka on aloitettu ennen 1.3.2021.

Käytännössä katsastajan ei tarvitse lähteä selvittämään dokumenteista tai muilla keinoin, milloin muutos tosiasiassa on aloitettu, vaan asiakkaan kertomaa voidaan pitää tästä riittävänä selvityksenä. Menettelyä ei voida kuitenkaan soveltaa 1.3.2021 tai sen jälkeen käyttöönotettuihin ajoneuvoihin. Digitoitavien asiakirjojen kansilehteen tulee tehdä asiasta merkintä katsastuksen valvontaa varten, esimerkiksi tekstillä: "Muutos aloitettu ennen 1.3.2021".

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tämä D5 projekti vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta :) Onko tarkoitus ottaa enemmän voimaa ulos mitä vakiona?
Ihan perus optimointi korkeintaan.

Öljypohjaa lukuun ottamatta on kyllä muuten tosiaan aika perusprojekti.
Moottorin tuenta vaati pientä ekstraa myös, mutta öljypohja on kyllä jo melkein projekti itsessään :D


Eilen ja tänään vain väkerrettyä moottorinjalat. Oishan siitä päässyt vähemmällä mikäli en olisi halunnut käyttää koneen omia tukikumeja hieman konetta kohti kallistettuna. Silti oikeanpuoleinen jalka oli tehtävä aika eteen ja sitä varten hitsattava kiinnikkeet runkopalkin kylkeen. Teen vielä yhden lapun joka kiinnittyy runkopalkin pohjakanttiin. Vasemman tukikumin saa pultattua kiinni jalan pohjassa olevan reiän kautta. Toiseen tukikumiin laikkasin V70 apurungosta etukumin alakiinnityskupin. Toista varten oli apurungossa pyöreä upotus josta sai sopivan painamalla prässissä vähän.





Laatikkoa paikalleen nostellessa huomasin, että kytkinlevyhän on vaihdettava koska boori on täysin eri. Päivän päätteeksi nostin koneen pois ja otin öljypohjan irti odottamaan hitsausta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2022, 21:12:10 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tukevan näköiset korvakot tulee.

Tuleeks tähän M90?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Harmittaishan se jos pääsevät nitkahtamaan :P Joo M90 laitan. Pari tinakutosen kytkinpakettia on tullut taltioitua, katsottava jos niissä ois uudenverosta levyä. Silloin toki levy vaihtuu jousitetusta kiinteään, mutta jäähän kaksoismassa edelleen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Öljypohja saatiin illalla hitsauksien osalta valmiiksi. Koska dieselin lohkossa ei ole keskellä paikat kuin yhdelle pulttiriville, piti toinen keskimmäisistä rei'istä hitsata umpeen. Tein öljynkierron nipoille paikat ja mallailin letkua paikalleen. Teetin letkun heti alkuvaiheilla ja ulkomuistista osasin sijottaa toisen lähdön puoli kierrosta väärin, joten laikkasin sen pään auki. Letkun ei tarvitse halata öljypohjaa, koska sopivasti vasemman puolen tukikumi jää sen verran taakse.



Purin jakopään ja vaihdoin kutosen öljypumpun paikalleen. Kasaaminen jäi odottamaan stefaa ja nokan stefakin on alkanut vuotamaan vaikka uusin sen keväällä.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2022, 00:35:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Hitsasin oikean moottorinkannakkeen korin puolen loppuun, pohjamaalasin kannakkeet, laitoin jakopäähän stefat, kasasin jakopään ja näpräilin vähän muutakin.

Jätin kannakkeeseen kolon vakaajan korikiinnikettä varten.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2022, 23:16:59 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vedin moottorintuet mustaksi, muutin kutosen öljynimuputken sekä loiskelevyn sopivaksi ja laitoin öljypohja paikalleen.

Koska dieselin lohkosta on vain kahden ensimmäisen runkopukin kohdalla reiät imuputken kiinnitykselle, piti tehdä hieman normaalista poikkeava tuenta takapäähän. Supistin imuputken pätkää sen verran, että se on tiukka runkopukin pultin päälle ja jätin putken pikkaisen pingotukselle kiinnityspulttia vasten.


Ennen öljypohjan asennusta meinasin pyöräyttää konetta jotta näkee ottaako kampiakseli tai veivi kiinni imuputkeen, mutta sehän ei pyörinyt. Ainakin takavetokutosen öljypumppu on eri muotoinen ja sen takia hihnapyörä pitää olla 2mm ulompana koneesta, muuten ottaa kiinni pumppuun. Tein prikasta spacerin ja nyt pyörii. Jos hihnapyörän jättää ulommas, täytyy käyttää 5PK apulaitehihnaa. Onkohan vertailtava etuvetokutosen pumppuun.

Laitoin kannakkeet kiinni koneeseen ja nostin paikalleen. Josko se siitä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2022, 21:53:03 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Sunnuntaina kaivelin punaiseen kytkinlevyn, mutta startin kiinnikettä ei löytynytkään. Tullut hukattua/käytettyä kaikki, JuhaU:n varastoista sen sijaan löytyi siisti raudasta tehty. Eipä tarvitse itse alkaa väsäämään.

Eilen aloitin johtosarjojen mallailun ja karsimisen. Enimmät ylimääräiset poistin ja tilanne alkaa näyttämään ihan hyvältä. Muutaman piuhan tarpeellisuus katsottava kytkiksestä.


Valkeaan vaihdoin töiden jälkeen, jälleen, kardaanin takaristikon. Johan edelliseen oli tullut ihan kiitettävä välys :D Lievästi eroa tappien paksuudessa. Onkin rungoltaan vielä järeämpi kuin se mikä oli Englantilaisen jäljiltä, pikkaisen pitää muotoilla pesien nurkkia reunoja jotta saa ujutettua paikalleen. Muistutukseksi itselle tähän, nivelen malli Febi 38415 eli 75mm leveä ja 27mm kupit.


Takalevyt on ravistaneet jo hetkisen, heitin tilalle kokeeksi nurkista Englantilaisen vanhat EBC:t. Eihän ne ole odottaneet uusiokäyttöä kuin vähän yli 6 vuotta :D
« Viimeksi muokattu: 27.09.2022, 00:30:46 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tiistaina ja tänään menikin ilta punaisen sähköjen parissa ja nyt on ylimääräiset pois. Lyhensin myös moottorinohjainaitteen ja Cemmin välisestä nipusta pitkän pätkän pois, koska ne tulee apparin puolelle aivan vierekkäin. Näyttäisivät mahtuvan hyvin kojelaudan aluspaneelin taakse.

Jonkin verran karsiutui tänään pois ja teippailin osittain nippuun. Toisesta kuvasta puuttuu toki pienempi johtonippu ja Cem.



Ja kaikki autosta irrottamisen jälkeen poistetut samassa otoksessa.


Sähkökeskusta mallasin konehuoneeseen apparin puolelle ja sehän käy siihen. Kuvaan verrattuna nostan ylöspäin jolloin moottorille saa tehtyä sivuttaistuen.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2022, 00:11:49 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Poistin punaisesta vanhan jälkiasennushälyn jäänteet, maalasin startinkiinnikkeen, sovitin antennirenkaan virtalukon ympärille ja purin V70 avaimen "uudelleenteettämistä" varten :P

Antennirengas meni aika pienellä sovittamisella.



Avaimen avaamisen jälkeen katkaisin molemmat ja hitsasin auton oman kiinni. Lukot toimii avaimen pää kiinni kuorissa, kaukosäätöistä keskuslukkoa en taida laittaa toimintaan :D



Poistin kaasupolkimen ja mallasin V70 poljinta. Tehtävä sille koriin ruuvattava teline, ei sen kummempaa.
« Viimeksi muokattu: 01.10.2022, 22:46:32 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron