Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Veksi - 11.10.2014, 18:28:49
-
Tiedän että 430tkm ajettu 25v vanha kalsarin sininen lankku kiinnostaa yleisöä kuin 1340 kiloa paskaa
-Ei se mitään, laitan kuvan silti
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/For%20Sale/245%20sininen/IMG_1776_zpsd09fa9b2.jpg)
Ajoneuvo on täysin vakiokorkuinen traktori
Tekniikkana B230F+M47
Ainoat muutokset ovat D-nokka ja sähköflekti
LH jettiä ei ole optimoitu uudelle nokalle ja sen kyllä huomaa
Asiaan: Tänään pääsi koettamaan auton huippunopeutta
-Ja totta tosiaan, sehän kulki mittarin pohjaan elikkäs 200km/h
Olin positiivisesti yllättynyt. Yleensä vakio vapari 240 kulkee mittariin vain 175-185km/h
Onko mittariessa heittoa?
Kulkeeko lähes vakio 240 farkku lähes 2markkaa?
Paljonko koneessa on oltava tehoa?
-
Hyvin viritetty mittaristo ::)
-
Itellä on 10km/h ylimäärästä 100 vauhissa 180/70 tai 180/75-14 renkailla. Eli aika korkeat renkaat mutta silti heittää kympillä. 195/45-16 kumeilla oli 20km/h heittoa ja sillon kulki aika helposti 200km/h kun piti vasta vitoselle vaihtaa sillon :D D-nokka myös itsellä ja kulkee huomattavasti kovempaa ku vakio äMmällä
-
Hyvin viritetty mittaristo ::)
Digi digi ja scart liitin
-
Täysin vakiolla saanut 195 mittariin. Oikeeta vauhtia ~177-180
-
Täysin vakiolla saanut 195 mittariin. Oikeeta vauhtia ~177-180
116hv. Kuulostaa melko mahdottomalta
S60 140 hv menee mittariin sen 210 minkä tehdaskin lupaa, todellista ehkä se 2mk?
S60 ilmanvastus kuitenkin vähän pienempi kuin 240
==Mun mittari näyttää sen +10...15%
-
Kulkis varmana paljon kovempaa ellet olisi pilannut alavääntöä jollain nokan vaihdoksilla :(
-
116hv. Kuulostaa melko mahdottomalta
S60 140 hv menee mittariin sen 210 minkä tehdaskin lupaa, todellista ehkä se 2mk?
S60 ilmanvastus kuitenkin vähän pienempi kuin 240
==Mun mittari näyttää sen +10...15%
viinikan tebarilta iittalaan lappu lattiassa
-
Oma ysi meni 195km/h kun sitä koeponnistin. Olisi toki mennyt enemmänkin, mutta pakottavista syistä piti himmailla.
Ehkä se ~200-210 kulkisi. Huomas vaan että kun vaihtoi 4-->5 loppui kaikennäköinen menohalu.
-
Ei jaksanut 242 mennä aikanaan vaparina 200km/h 155-160hv teholla (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/penkitys2.jpg) vaikka oli madallettukin. Vähän jäi vajaaksi. Tosin tuntuu, että farkku vois olla jopa parempi ilmanvastuksen kannalta?
-
Ei jaksanut 242 mennä aikanaan vaparina 200km/h 155-160hv teholla (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/242%20DL%20-81/Koneen%20rakennusta/penkitys2.jpg) vaikka oli madallettukin. Vähän jäi vajaaksi. Tosin tuntuu, että farkku vois olla jopa parempi ilmanvastuksen kannalta?
940 turbon huippunopeudeks on kanssa ilmotettu tehtaalta 205km/h. Joten jos vaparina mennään kahtasataa niin on syytä epäillä isoa mittarivirhettä tai huonoja lääkkeitä :D
-
Muistetaanpa sellainenki että B230FT on tehty alavääntöiseksi. Sitä vääntöä ei vaan riitä enää 5000+ kun haetaan huippunopeutta. Välitykset kohdillaan suhteessa tehoalueeseen ja 200 on rikki
-
Mopolla hiekkatiellä kahtasataa :2funny:
-
Pari omaa kokemusta 240 sedaneista:
1. vm 1990 B200F+M47, perävälityksestä ei tietoa. Renkaat muistaakseni 185/65R14. Viiminen äänenvaimennin vaihdettu läpivirtaavaan, muuten tais olla koskematon tekniikka. Ja ne huiput, mittarin mukaan 195km/h. Kuitenkin joskus tuli tarkistettua, että 170km/h mittarissa oli 150km/h gps:n mukaan, eli todellinen huippunopeus saattoi olla 170km/h luokkaa.
2. vm 1986 B200K+M45, perävälitystä ei tästäkään ole tarkistettu. Renkaat 195/65R15. Sama äänenvaimennin kuin yllä, muita muutoksia tuskin on, ei ainakaan vielä ole tullut huomattua. Mittarin mukaan 170km/h parhaimmillaan päästelty menemään, mittarivirhe muistaakseni aavistuksen verran pienempi kuin ensimmäisessä tapauksessa.
-
Välitys sattui aika hyvin yhteen vetoalueen kanssa. Nelosella ei hakannut rajoittimelle
D-nokalla B230F tuottaa jotain 130hv joka ei riitä 2markan nopeuteen
Älypuhelimeeni voisi ladata GPS nopeus mittauksen...ei jaksa
Luotan Volvon omaan mittavirheeseen
B230FT koneessa on kaikkivoipa T-nokka. Repivää voimaa on tyhjäkäynniltä rajoittimelle saakka
Ajoin aikoinaan vakiokuntoisella B200ET seiskalla 200 mittariin.
Mutta silloin oli talvi ja pitkä alamäki...
-
Tiedän että 430tkm ajettu 25v vanha kalsarin sininen lankku kiinnostaa yleisöä kuin 1340 kiloa paskaa
Ainakin niitä näyttää olevan mielenkiintoa "harrastaa" projektitopicien määrästä päätellen.
Repivää voimaa on tyhjäkäynniltä rajoittimelle saakka
:2funny:
Kyllähän vakio FT on aika holtiton, suorastaan pelottava laite ajaa tuon murhaavan väännön takia, siks mää sen hävitinkin kun ei meinannut pysyä hanskassa.
-
Mittasin kulutuksen: 8,6 litraa lyijytöntä 98 oktaanista bensiiniä sadalle kilometrille. Keskinopeus arviolta 60km/h
Kerta nopeusmittari näyttää yläkanttiin niin varmaankin matkamittarikin näyttää liikaa
Tämä vääristää kulutuslukemaa alakanttiin
Todellinen kulutus kuitenkin alle 10
Syyllistyin ympäristö rikokseen: poistin katalysaattorin
Pakosarjalta takapöntölle-putki vaihtui katittomaan malliin
Katittoman mallin putkistossa on pidemmät sekundääri putket
Alavääntö parani. Johtuuko katin poistosta, pidemmistä sekundääreistä vai molemmista?
Toivottavasti kulutus pienenee
Nokka, katti ja flekti muutettu
Nyt on helpot hevoset kaivettu
Kevväämmällä voisi alkoholisoitua
Mikähän olisi sopiva puristussuhde E85 vapari vinokoneelle?
Riittääköhän 12,5?
-
Saksalaisella hevosella parempi hyötysuhde mittarin mukaan. 75 heppaa ja mittariin sai kerättyä 195. ::) auto neliovinen etuveto ja painoa noin 1300 kg, muistaakseni. Vaihteita viis.
-
Saksalaisella hevosella parempi hyötysuhde
Ruotsalaisessa lampaassa suurempi takapyöräteho josta johtuen parempi huvisuhde
-
Syyllistyin ympäristö rikokseen: poistin katalysaattorin
Ajattelin myydä irroitetun katin
Katkaisin ylimääräiset putket ja kurkistin katin sisään: tyhjää täynnä >:(
Kuoret oli virheettömät ja hitsisaumat tehdastekoiset. Sisäpuoli oli siisti eikä siellä ollut merkkiäkään kennosta
-Ei hätää, punaisessa varaosa-autossa on katti paikallaan
Auto kyljelleen, laikka pyörimään ja katti kouraan
Sama homma: tehdaskuoret ja sisuksista ei tietoakaan
Onko muilla kokemuksia itsestään tyhjentyneistä katalysaattoreista?
-
Ex 850 volvossa oli sama homma, ihmeteltiin kun ei millään mee läpi pakokaasutestistä niin ei mitään sisuksia ollu katissa ja ihan koskematon oli :o
-
Myös tuossa minulla olleessa V70 T5:ssä oli katalysaattori tyhjä ja saumat koskemattomat.
-
Eli tuo katin itsestään tyhjeneminen on mahdollista
Autossa oli paikoillaan vakioputkisto tyhjällä katilla
Nyt paikoillaan on vanhemman mallinen vakio putkisto ilman katalysaattoria
Ero alaväännössä on huomattava. Moneen paikkaan voi ajaa pykälää isommalla vaihteella
Pidemmillä sekundääriputkillakin on varmasti oma osansa lisääntyneeseen vääntöön
Oli kyllä halpa viritys; hyväkuntoinen putkisto löytyi omasta sekametalli kasasta
Autoon on mennyt nyt kaikkineen noin 1000e
Ajoaikaa on melkein vuosi ja kulutus on kohtuullinen
Liikennevakuutus täysillä bonuksilla 66,97e vuodessa
Suomi häpeää yli 10v vanhaa autokantaa
Itse olen ylpeä 25 vuotiaasta, toimivasta ja luotettavasta autostani
-
Itse tyhjäsin katin rautakangella. Pieniksi paloiksi ja ravistin kennoston ämpäriin. Ei se ole kovaa ainesta ;)
-
Meneekös nuo mitenkään päästöistä läpitte iliman kattia jos vaik juottaa pieneen humalaan?
-
Meneekös nuo mitenkään päästöistä läpitte iliman kattia jos vaik juottaa pieneen humalaan?
Menee.
-
Menee.
Pitääkin ostaa rälläkkään katkaisulaikkoja....
-
Ilman kattia co oli lankussa 0.53 kun raja 0.50. Jos e85 laskee arvoa niin joo
-
Nyt kun mulla on kaksi kappaletta tyhjiä ja virheettömiä katalysaattoreita niin voin vaihtaa niitä täysiin
Katsastuksessa tulee olla kattipaikoillaan
OT
Camarosta yritettiin ottaa päästöjä ilman katteja
Pelkka E85 + tarvitavat säädöt
-Ei tule millään
Yksi arvo korkea. Soppaa laihemmalle ja yksi arvo laskee, toinen arvo nousee
Antauduin ja ostin kaksi Magnaflown 2,5" katiskaa
Vähän epäreilua kun Volvon 2316cc ja Chevyn 5666cc koneessa on samat päästörajat
-
Vaihdoin FB ruiskuboksin
Kulkupuoli parani vähän. Placeboa?
Kokoonpanohan on aika lähelle FB tekniikkaa
Ruttua ja nokkaa on vähän enemmän, imukanavat huonommat
-
Liikennevakuutus täysillä bonuksilla 66,97e vuodessa
:o Tuohon lienee melko vaikea päästä uudemmalla kalustolla...
Suomi häpeää yli 10v vanhaa autokantaa
Itse olen ylpeä 25 vuotiaasta, toimivasta ja luotettavasta autostani
Vanhassa vara parempi kun pidetään autosta huolta asianmukaisesti O0
-
noista huipuista niin oma 245 meni b200k +m45 yhdistelmällä karvan alta 200 mittariin :2funny: 100km/h vauhdissa todellinen 92km/h. Niin ja perävälitys 3,71
-
Pitäs tietää näiden ilmanvastukset.
Omassa 940:ssä on mittarin heitto 0 välillä 0-140. Sen jälkeen hissuksiin tulee kilometri/kaksi heittoa 200 mennessä. Ja se kulkee sen 200. Suurin "ongelma" sen saavuttamisessa on vitonen. Kiihtyminen jatkuu jotenkuten aina nelosen rajoittajaan (jotain 170-180) asti, mutta vitosella ei enään kiihdy (tippuu tehoalueen alle), vaan hyvin hitaasti nousee jos nousee.
Näin siis piristetty (kansi madallettu) B230FB ja M47. Kierroksia 100km/h on 2750rpm vitonen silmässä.
-
Etsin hiihtovälineitä aitan vintiltä ja törmäsin erääseen 530 kanteen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/IMG_6036_zps7id4ukvx.jpg)
2 ja 3 pyttyjen puuttuvista pinnapulteista voisi päätellä että kansi on peräisin B200k moottorista
Myös tulpattu anturin reikä 3 pytyn alla tukee tätä päätelmää
Palotiloista päätellen kansi on suoraan ajosta
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/IMG_6037_zpsjse0irhj.jpg)
Puuttuvat pinnapultit pakopuolella ja teipatut pakokanavat viittaavat siihen että pakopuoltakin on käpistelty
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/IMG_6038_zpsnnt1xoac.jpg)
Todennäköisesti tämä on omia jo markka-aikaan siistimiäni kansia
Täytyy kattoa kansi läpi ja koittaa onko siitä enään mihkään
-
Komea talvipirssi. :) Itellä on kans ollu aikomus vähän 530 kantta hieroa. Kannattaako esim. venttiilinjouset vaihtaa jäykempiin vai onko järkevintä vain tehdä nämä perus hommat eli kanavat siistiä, läpätä venttilit, palotilaa muotoilla sekä mahdollisesti vähän laskea kantta? Mitenköhän perus siistitty sekä vaikka -1.5 laskettu kansi d nokan kanssa toimisi b230fssä automaatti lootan kaverina?
-
Mitenköhän perus siistitty sekä vaikka -1.5 laskettu kansi d nokan kanssa toimisi b230fssä automaatti lootan kaverina?
1,5mm lasku myöhästää nokkaa 3 astetta. Vetoalue siirtyy ylemmäs
Aikaista nokkaa 4-6 astetta ja laita ruiskuboxiin FB bensalastu.
Pitäisi toimia vakio automaatin kanssa
Purin kannen. Venttiilit näyttää puhtailta
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060202_zps3b0lltgm.jpg)
Imusarjassa ei ole suuttimen reikiä :( Täytyy laittaa suuttimet kanteen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060201_zpsuyi7dtkx.jpg)
14mm reiät oli tänään loppu. Täytyy huomenna käydä ostamassa lisää
-
Sinne holahti suuttimet
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060207_zpsldhvhynh.jpg)
Suutintukin kannattimet piti irroittaa, kaventaa ja laittaa öljykannen pulttien alle
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060206_zpsg1b9bmh6.jpg)
Suuttimen kärki jää vähän kauaksi kanavasta.
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060208_zpsjvb65zym.jpg)
4-kärki suuttimet ja 4bar polttoaineen paine. Eiköhän soppa pyttyyn asti löydä
-
Miksi 4 bar painetta?
-
Miksi 4 bar painetta?
Koska se on aitoa ameriikan mallia :pomo:
-Vetten vakio suutin tuottaa 280cc/4bar
-Volvon keltainen suutin on joku 200cc/3bar
200cc*1,3=260cc
Eli kun syötän koneeseen viinaa niin suuttimien tuotto saa olla kertoimella 1,3
Moottorin_ohjaus korjaa sitten mun ajo(ajatus)virheet
Ainakin Philips Bendix Regina moottorin ohjaus toimi pelkällä suuttien ja polltoaineen vaihdolla paremmin kuin vakio suuttimilla ja bensalla
Jos LH2.4 rupeaa hankalaksi niin kutsun ATK:n apuun
-
Ajattelin varmistaa että suuttimien sumutus kuvio on suora ja kapea
En löytänyt datalehteä verkosta. Videon pätkä kylläkin löytyi:
https://www.youtube.com/watch?v=JlFO5IR0HEs
Onko näiden asioiden pyörittelyllä mitään tekemistä käytännön kanssa?
-En tiedä mutta onhan näitä kiva pohtia ja kokeilla
-
Sain kannen koneistuksesta
-2,3mm vakiota matalampi
Ruttu asettuu johonkin 12:1 tietämille, eikö?
Nyt pitäisi valita nokka-akseli:
-Tiedämme auton massan, 1600-2000kg, riippuu paljonko on roinaa/roinaajia mukana
-Tiedämme perävälityksen 3,54-3,73 ja vaihteiston joka on M4 :facepalm: 7
-Tiedämme käyttäjän mieltymyksen joka on wide powerband
Omista valikoimista löytyi:
-Y 1000-3000rpm. Hyvä nenä vakio-turboon
-A Narrowband midrange. Käy hiotus aihioksi
-D Midrange. Vetää kohtuu alhaalta melkein rajoittimelle
-VX3 Yrittää vetää läpi kierros alueen. Erinomainen automaattiin
-V Pitäisi olla vx3 ylävireisempi "jyrkemmän" pakopuolen ansiosta
Jos näitä juttuja joku lukee niin saa kommentoida
Yrittäkään edes tuittuilla tööttäillä
-
Mites T? Vetää joutokäynniltä rajottajalle ihan helvetinmoisesti. Ainut miinus on massiivinen vääntö joka tekee varsinkin paikoiltaan lähtemisen uskomattoman vaikeaksi talvikeleillä.
Vaihtaa talveksi toisen kannen pienemmällä rutulla niin helpottuu?
-
T voi olla aika tuhnautti vaparissa.
Auttaskohan se T jis olisi kontissa tuomassa vääntöä? Munapussissa yks per rengas.
-
Onko joka lanka pakko sotkea tähän samaan paskaan.. Eikö se riitä että tästä väännetään tuolla mikanin projussa? ???
Mitä tulee itse kysymykseen niin itse kai kokeilisin v nokkaa.
-
Onko joka lanka pakko sotkea tähän samaan paskaan.. Eikö se riitä että tästä väännetään tuolla mikanin projussa? ???
Mitä tulee itse kysymykseen niin itse kai kokeilisin v nokkaa.
On pakko
V nokalla voisi aloittaa
Säädettävä nokkapyörä sen kaveriksi
Olikos jossain ohje EZK sytkäennakoiden muuttamiseen?
-
Olikos jossain ohje EZK sytkäennakoiden muuttamiseen?
FAQ osiosta löytyy! ;)
-
Samaa olin kirjoittamassa, mutta en millään löytänyt sitä FAQista? Löytyy myös täältä:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=HOWTO%3A%20EZK%20Selector%20Pins
-
Onko joka lanka pakko sotkea tähän samaan paskaan.. Eikö se riitä että tästä väännetään tuolla mikanin projussa? ???
Mitä tulee itse kysymykseen niin itse kai kokeilisin v nokkaa.
Kun on tarpeeksi katkeroitunut eikä sitä saa enää orggis topicissa purkaa niin onhan se.
V on ainakin koojetin kaverina huikean laaja-alasesti vetävä, toistaiseksi ainoa ajamani 8v vakio vinokone jolla rajoitin tulee "yllättäen" katkasemaan menon, ja silti jaksaa nurkissa mennä hienosti 1500rpm.
-
FAQ osiosta löytyy! ;)
Kiitti!
Näyttää monimutkaiselta operaatiolta ???
Jäi aikoinaan elektroniikka asentajan opinnot kesken kun tartuin kolvia väärästä päästä ja SE OLI KUUMA
-Onneksi tuossa lähistöllä on autosähköasentaja joka saa tulla tekemään tarvittavat muutokset
Tämmöisen koneen pitää toimia vakio tai 3 astetta aikaistetuilla ennakoilla
Jos ei toimi niin laitetaan rajumpaa nokkaa
V on ainakin koojetin kaverina huikean laaja-alasesti vetävä, toistaiseksi ainoa ajamani 8v vakio vinokone jolla rajoitin tulee "yllättäen" katkasemaan menon, ja silti jaksaa nurkissa mennä hienosti 1500rpm.
Totta.
Jos oiken jaksan muistaa niin minulla oli 2006 ajossa 744 B200ET ja purussa 744 B230E
B200ET veti niukasti pidemmän korren suurempien max teho ja vääntö lukemiensa ansiosta
B230E mylläsi tunnottomasti läpi kierrosalueen. Mutkaisella tiellä tämä olisi ehkä ollut nopeampi...
V-nokka kokeilua odotan kyllä vesi kielellä
Ajoituksella saa vetoalueen pelattua kohdilleen
Olisi aika maistuvaa tehdä vapari vinokone joka toimii alueella 1000-6000rpm
Nämä koneet on kuitenkin suunniteltu 70-luvun alussa
-
Porailin nokkapyörään kolme ennakkoa lisäävää reikää
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060212_zpst8pzryqa.jpg)
Menetelmä oli näinkin tieteellinen:
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060211_zpscfg5xuwn.jpg)
Apuakselin pyörä nokkapyörän päälle ja pora pyörimään
Aikaistukset ovat 1/3 hammasta, puoli hammasta ja 2/3 hammasta
Johtuen menetelmän epätarkkuudesta reiät ovat ihan mitä sattuu
Kokeilemalla selviää. Eiköhän joku reikä tuo toivottuja tuloksia
-
Itellahenkilö toi irtomakeisia
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/P1060215_zpskhiudcf7.jpg)
Hätävarjelun liioittelua?
-Ehkä
Kannen vaihdon yhteydessä uusin jakopään ja kannentiivisteen
Kustannukset nousee lähemmäs 200e
Jos alkoholisoitumisella säästää 2e/100km niin hinta on hankittu 10 000 km jälkeen
Pitkä tie...
-
Kesä tuli ja polttoaineen hinta nousi. Aika alkoholisoitua (myös auton)
-Mittasin puristuspaineet: vajaat 12 bar joka pytyssä. Ihan hyvin D-nokalla
-Vaihdoin noin 250cc suuttimet
-Polttoaineena pelkkä E85
Ajettu 100km. Ei anna vika koodia. Toimii vähintään yhtä hyvin kuin bensalla
Tiedän että ihan LH ei ole nyt ihan optimi setupeilla mutta tarpeeksi lähellä
Jos kulutus pysyy alle 13L niin olen tyytyväinen
-
Jos kulutus pysyy alle 13L niin olen tyytyväinen
Oma ritsa mennyt sellaista 14,7l kulutusta. Turbon sumut ja A-nokka. LH on tietysti vanhempi 2.2, muta sillä tuskin suurta merkitystä.
-
Oma ritsa mennyt sellaista 14,7l kulutusta. Turbon sumut ja A-nokka. LH on tietysti vanhempi 2.2, muta sillä tuskin suurta merkitystä.
Jos vaparin kulutus rupeaa lähentelemään 15 litraa niin joudun ajamaan Camarolla kaikki ajot säätö syistä ;D
-
Ekat 200km ja kulutus 11,5 sekalaisessa totuttelu ajossa
+Ihan kohtuullista?
Tänään ajettu 300km lisää ja huomaa kuinka fueltrimmit alkaa hieroutua kohdilleen
Toimii niin hyvin kuin 80-luvun bensapuolimoottorin voisi kuvitella toimivan
Huomenna uusi kulutus laskelma
-
Mulla oli viime kesän miitin reissun kulutus 14.4l/100km olikohan ajettu yhteensä 440km matkaa ja radalla. Täällä kaupungissa taas nousee kulutus päälle 17l/100km. Tosin saa kyllä kenkääkin :P Ja tietenkin viritetty ahdettu vie enemmän :)
B200f varustetun ysi vei talvella 8½-9l/100km, oisin kyl tyytyväinen jos sais etanoli vaparin viemään 12-13l/100km
-
Maadoitin sytkäpurkin pinnit 18 ja 19
Näin sain sytytystä aikaistettua 3 astetta
+Kyllä, keskialueen veto parani huomattavasti havaittavasti
Alakierroksilla ennakkoa on ehkä liikaakin, yläkierroksilla ei koskaan ketään ole ollutkaan kotona
Vakio sytkäkarttahan on suunniteltu M tai L- nokalliseen bensiini moottoriin jossa on katalysaattori
Tässä autossa ei ole mitään noista. Kartta vaatisi säätämistä...
-
Kävin isolla kirkolla 8)
Kyllä, Veksi goes Jyväskylä
Jyväskyä, savuinen, sumuinen kaupunki
autoilija ei tunne edes vastaantulijaa
kaikilla on kiire, harva täällä Volvoilee
käsivaihteiston tangot repivät ja nykivät vaihteita
jotka poukkoilevat kuin saalis kalat sumpussa
kaikilla on kiire ei minnekkään
Tuolla ruuhkaisessa keski-suomessa törmäsin uuteen ongelmaan
Lämmöt nousee.
Asensin sähköflektin:
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/IMG_1443_zpsb3ltiezv.jpg)
Flektin ohjaus tulee suoraan LH diaknostiikalta
Amigalla voi säädellä haluamansa pyörimis nopeudet ja kytkeytymiset
Saa kommentoida
-
Hyvän näköistä touhua O0
Oisko sulla mahdollisuutta tehdä noita flektin kannakkeita enemmänkin? Mun ja kaverin 240:n vois kans laittaa sähköflektin, mutta kannakkeet aiheuttaa pään vaivaivaa.
-
Ainut että semmonen vaarahan tuossa taitaa olla että menee imusarja jäähän kun ilma vaihtuu niin vikkelään konehuoneessa, oothan ottanut sen sitten huomioon?
-
Ainut että semmonen vaarahan tuossa taitaa olla että menee imusarja jäähän kun ilma vaihtuu niin vikkelään konehuoneessa, oothan ottanut sen sitten huomioon?
Imuilma otetaan ohjaamosta kuljettajan penkin alta.
Käyttämällä penkinlämmitintä ei jäätämis-ongelmaa pitäsi esiintyä
Myös kuljettajan metaanipurkaukset ohjautuvat moottorin poltettavaksi
EcoTech vinokone
-
Imuilma otetaan ohjaamosta kuljettajan penkin alta.
Käyttämällä penkinlämmitintä ei jäätämis-ongelmaa pitäsi esiintyä
Myös kuljettajan metaanipurkaukset ohjautuvat moottorin poltettavaksi
EcoTech vinokone
No nyt mä tiedän mistä tulee sanonta puhki pierretyt froteeplyyshipenkit
-
Kävin kissan kanssa lenkillä
Kissa löysi maastosta jotain käyttökelpoista:
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060250_zpsfqnprxmb.jpg)
No parit syylärithän sillä. Fiksu kissa!
Molemmissa sähköpuhaltimet ja mahdollisuus tasata älykkään vaihteiston lämpötilaa
-Mikä löytö!
-
Tämän hetkinen kokoon pano:
-B230F
-E85
-FB boxi
-3 astetta aikaistettu sytkä
-V-nokka
-Edelleen M47 :facepalm:
-3,54 avavoin perä, aika optimi näillä setupeilla
Kulutus jää alle 12L/100km
Kiihtyvyys yli...12sek/0-100
Eniten riepoo nämä Volvon kromi keppiset vaihteistot
-AW kulutus kasvaa litran tai kaksi mutta mukavuus vähintään tuplaantuu
Lähemmäs asiaa: Nokka kokeiluja:
-M tai L tai joku muu sileä nokka; voit pyörittaa vaikka jauhomyllyä tai teroittaa kirvestä
-VX3 hyvä traktoriin, kiva ajaa pellolla, siellähän näillä yleensä ajetaan
-V. Nyt rupeaa olemaan nokka alueella. Vetää vakio vaparissa 2000-5000rpm
-D. Vetää päälle viiden tonnin. Vaatii LH ohjelmointia. Tästä lähden jalostamaan seuraavaa kokoonpanoa...
-T. turha edes kokeilla. Kytkin ei voi pitää
-
Nappasin kannen pois. Venttiilit melko arjalaisen värisiä. Onko ominaisuus E85 moottoreissa vai onko tämä käynyt laihalla?
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060311_zpsdxuuaj8f.jpg)
Pytyissäkin on ollu pesuainetta mutta ei nauloja
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060312_zpscd24hjxj.jpg)
Laitoin paikoilleen lasketun kannen siivotuilla kanavilla. Nokkana pehmeä T (eli mikä?) säädettävällä nokkapyörällä
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060318_zps3kn1yx0a.jpg)
Pukinsarvi imusaja on kaunista katseltavaa. Melkein liian sulavalinjainen osa näin kantikkaaseen autoon
-
Ominaisuus tuo valkoisuus on viinalla ajettaessa.
-
Jännä tuo puhdas alue männässä. Taitaa kannessakin olla vaaleeta samalla kohtaa? Meneekö vaan imupyörre tuonne noin rajusti ja etanoli putsaa?
-
Jännä tuo puhdas alue männässä. Taitaa kannessakin olla vaaleeta samalla kohtaa? Meneekö vaan imupyörre tuonne noin rajusti ja etanoli putsaa?
En osaa sanoa. Ainaki suutin ampuu mielestäni aika lailla tuonne pytyn seinään
Äkkiseltään katsottuna näyttää kuin pytyissä olisi seissyt viinaa. Vaan mistäpä sinne viinaa olisi valunut ja vieläpä noin tasaisesti joka pyttyyn
Kummasti tulee pikkuvirillä ja puristussuhteen nostolla käytännön voimaa katuajeluun
Nokkaa on aikaistettu...reilusti ja kolmen asteen sytkä-modistakin on selkeä hyöty
Vielä kun laitan tuohon halvimman bulkkilastun jossa on kylmäkäynnistys rikastukset kohdillaan niin tämä saattaa käynnistyäkkin ilman noloa sahaamista
Ihania hevosia S*
Seuraava viinakone jo suunnitteilla, venttiilit tuplataan ja iskutilavuus triplataan. Jossei silloin keuli niin voin harkita ahtamista
-
Viinalla tulee hyvät päästöt (lue: mitä korkeampi arvo, sen parempi)
CO% yli 5
CO2 12,5
HC 2660
O2 8,7
Syyt korkeisiin arvoihin
1. Imuvuoto
2. Nokka aikaisellaa
3. Nokkaa ei tarkoitettu vähäpäästöiseen autoon
4. Kissa on kuollut
Korjaan imuvuodot ja laitan V-nokan vakio ajoituksella
-
Imuvuoto paikallistettu. Tästä ei voi syyttää kuin huonoa lapsuuttaan
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060320_zps8hnq2pia.jpg)
-
"Imuvuoto" korjattu
V-nokka paikoillaan
Ajoitus näppituntumalta johonkin aikaistuksen puolelle?
Tuli hyvä, käy nättiä tyhjää ja vetää läpi alueen
Jännä tunne kun vapari lankku kiihtyy vielä vielä viimeiselläkin vaihteellakin eikä vain korise kuten normaalisti
Kumminkin kyseessä auto ja moottori jotka on suunniteltu 70-luvun alussa
Ensi viikolla arvotaan päästöjä uudelleen ja silloin ratkeaa korjaanko takapyöräkotelot ja herkistelen käsijarrun
Siihen vielä suora takajarrulevy ja auto on valmis jälkitarkastukseen
Edullista mutta työlästä
-
Päästöjä kateltu
Nokkaa myöhästetty
Vielä jää CO ylös ja lambda alas
=Käy vähän rikkaalla?
Täytyy pudottaa polttoaineenpaini takaisin 3bar
-
Edellinen modattu PA-paineensäädin taisi olla jumissa:
Kone kävi rikkaalla, kulutti paljon ja painepumppu vaikeroi
Nyt polttoaineen paine 3bar
Edelleen vikakoodi huonosta tyhjäkäyntiseoksesta
-Pitääkö tässä nyt hommata laajakaista vai pakokaasumittari?
-
Se koodi voi tulla ihan lämpiämisvaiheen aikana, sullahan oli vakiolastu ja jotkut sumut, mitkäs ne sumut nyt on?
-
24 sumut eli samat joilla edellinen kokoonpano toimi moitteettomasti
Mietin tossa että paljonko vaikuttaa kun huohokaasut eivät menekkään moottorin imuun?
Tyhjäkäynti seoksissa siis ongelmaa
-
Ainakin motroniccikoneessa ero oli seosmittarin mukaan dramaattinen, "väärin tehty" huohotus ja afr oli noin 12, muutin takasin semmoseks kun tehtaalta ja meni yli 14. Mihinkään muuhun ei koskettu.
Mitäs lampaada sanoo yleismittarilla tyhjäkäynnillä, tai katkooko käynti yhtään? Jos lyö "tyhjiä" sekaan niin lambdasäätö sekoaa kun palamaton soppa vääristää lambdan näyttämää. Sytkäosille tarkka tsekkaus siis myöskin. Jos tämän jälkeen lampaada heiluu kivasti 0.5V kahtapuolta niin oletettavasti ollaan "close enough"...
-
Imuvuoto, jumiintunu PA-paineensäädin ja älyvapaat nokan ajoitukset ovat tappaneet lambdan
Bensalla tämä kone olisi kilahtanut 1-3 kertaa
-Jumala suojelee juoppoja
-
juopon tuuria...
-
Tyhmäkäyntiseoksesta antaa vikakoodin
CO 0,7-0,8 ...suurin sallittu 0,5
Käyntiäänestä päätellen venttiilit eivät tiivisty läheskään täydellisesti istukoihinsa
=Palamatonta soppaa vuotaa puristustahdin aikana pakokanaviin
Venttiilien vuoto saattaa johtua osumista mäntiin ???
D-nokalla kuului koneesta ruma rääkäisy ennen rajoitinta, oiskohan mäntä tavoittanut venttiilin?
Kantta kasatessa mietin että laitanko hyllyllä olevat jäykemmät venttiilin jouset paikoilleen
-Mitäpä suotta, vakio moottoriin ainoastaan vakio osia
Muoviämpäri, savolainen supersankari kertaa 2
-
Siirry tönärimoottoreihin momentinmuuntimella. Nää ei selvästikään oo sun juttu.
-
Puristuspaineita mittailemaan.
-
Puristuspaineita mittailemaan.
Purkat välillä 12,2 ja 12,9 bar eli ihan ok
Nyt ei jaksa tajuta mikä nostaa päästöarvoja, täytyy nukkua yön yli ja miettiä uudelleen
Siirry tönärimoottoreihin momentinmuuntimella. Nää ei selvästikään oo sun juttu.
Niin olisi tarkoitus. B230f koneessa ja LS1 voimalassa on molemmissa 50hv/litra viritys aste
Tälläisen peruspuristuksen noston ja lievän nokituksen vaikutukset on hyvä kokeilla näissä puoli_ilmaisissa puolimoottoreissa
Yhden positiivisen seikan olen havainnut OHC moottorista: näihin on tosi nopea vaihtaa nokka-akseli
-
CO korkeus viittaisi enemmänkin paksuun seokseen ja/tai katin puutteeseen. HC on merkki palamattomasta bensiinistä (hiilivetyjä).
Minä katsoisin alkuputken ennen lambdaa.
Tämän jälkeen miettisin sopitusta.
Sitten Kattia, joko talossa tai putkessa.
Sen jälkeen alkoholisoitumista (autossa tai ilman).
-
Hc on korotetulla tyhjäkäynnillä 36 ja CO 0,78
-Vaikuttaako katti CO arvoon?
-
Hc on korotetulla tyhjäkäynnillä 36 ja CO 0,78
-Vaikuttaako katti CO arvoon?
Vaikuttaa.
Kolmitoimikatalysaattori on hapettava laite, eli se "polttaa" pakokaasut puhtaammiksi.
Hiilmonoksidi CO on häkää, eli epätäydellisestä palamisesta tullutta palamistuotetta.
CO --> Katalysaattori --> CO2 eli hiilidioksidia.
-
Hornan kekäleet näitä nykyajan humputuksia!
-ABS jarrut, katalysaattori ja vielä airbag
Taas joutuu putkitöihin
-
Äläpä.
Luistiventtiili, häkäpönttö ja puuvanteet olis pop.
-
Luistiventtiili, häkäpönttö ja puuvanteet olis pop.
Häkäpönttö...puuta mulla on omiin tarpeisiin...
(http://i176.photobucket.com/albums/w175/ammamies/tenskari/P1060325_zps8mgemgj9.jpg)
-
Jassoo
Mittailin venttiilinvälyksen kädenlämpöisestä moottorista
-Yhdessä taisi olla 0,35,mm ja lopuissa 0,4mm eli ollaan alueella
Korkea CO, O2 ja huonolta kuulostava tyhjäkäynti vikakoodeineen viittaavat epätiiviiseen pakoventtiiliin
-Vaihdanko kannen(tulee kustannuksia) vai koneen?
B230 koneita oli nopean laskutoimituksen mukaan irrallan kolme tai neljä
Pienillä vesikanvilla varustettuja kansia löytyi muutama
Katotaan nyt mitä tehdään...
-
Vaihda kone ja nykyisestä koneesta kansi seuraavaan?
eiku....
-
Laita vanha 350 kun ne on niin loistavia. Kaikki alle 150hp v8 voimaa. :D
-
Laita vanha 350 kun ne on niin loistavia. Kaikki alle 150hp v8 voimaa. :D
Mutta on siinä soundi mitä ei vinokoneessa ole ikinä. :pomo:
Ja hajukin, joka tosin löytyy B2X0K:sta (palamaton bensiini).
Oletko veksi nyt aivan varma että sinulla on venttiili morjens? Eihän pakosarja/putki vuoda ennen lambdaa?
-
Laita vanha 350 kun ne on niin loistavia. Kaikki alle 150hp v8 voimaa. :D
LS-1 oli eka jenkkikone mikä minulle kelpasi. Se on loistava
Oletko veksi nyt aivan varma että sinulla on venttiili morjens? Eihän pakosarja/putki vuoda ennen lambdaa?
Lambda on pakosarjassa. Vuotoja ei pitäisi olla
-
E85
-30C
Rakennus työhön olisi tullut ryhtyä tänään
Hyppään autoon ja käännän avaimesta: vou vou vou vou
-Eikös tämä ollutkaan lämmityksessä?
Oli, tai siis tulisi olemaan...
Muija oli lämmittänyt omaa autoa ja nykäissyt ajastimen pois
Kytkenyt ajastimen paikoilleen korjaamatta kellonaikaa ja kertomatta minulle
Hyvä jekku :P
80min lohkolämmittimessä ja ekalla tulille
20 min tyhmäkäyNtiä ja kohti kotikylän raksaa
-500m kotoa lämmöt tapissa :facepalm:
Jaahas, jäähdytys neste ei kierrä...
Auto puoleksi tuntia telttaan elpymään ja kahvikuppi kädessä jännittämään että mitä hajoaa
-Vähän se keitti nestettä pihalle, ehkä puolisen litraa.
Nestettä tilalle ja varovasti kohti työmaata
Moottorin lämpö pysyy kurissa mutta lämmitys laitteessa ei neste kierrä
-On kylmä. Edes penkinlämmitin ei toimi. Onneksi työmatka kestää alle 30min
Työ maalla jätän auton käymään. Laita sisälle valovirta toimisen lämpöpuhaltimen
Puhallin lakkaa toimimasta alle vartissa.
-NO MITÄHÄN NYT?!
Seuraan jatkoroikkaa työmaakoppiin josta löydän ATK-jakorasian ja jonkinlaisten pinta-asennus viritysten jälkeen automaatti sulaketaulun josta on yksi sulake alahaalla.
Nostan sulakkeen ja pudotan puhaltimen lämmitys tehon puoleen.
Jo kohta pian on volvon sielu, osa joka leijui tehtaalla, jonka ympärille koko auto on rakennettu, LÄMMITYS LAITE, lämmennyt ulkopuolisen energialähteen toimesta sen verran että halpahallin vihreä jäähdytysneste siellä suostuu kiertämään.
Kotimatka käykin mukavasti lämpimässä autossa nauttien ohjaustehostimen tuomasta ajamisen keveydestä
=Mitä tästä opimme:
PAKKAS RAJAT TAKAISIN RAKSALLE!
-
Nyt tuli tämäkin kaunotar tiensä päähän.
Vaihteisto hajosi
Taskaasulla kaarteen läpi ehkä 50km/h
Vaihteena 2 tai 3
PUM!
Kone seis ja pyörät lukkoon
Käyn tarkistamassa jäikö tielle mitään: Ei
Auto käyntiin ja ykkösellä hiljaa kotia
Joutuu ottamaan bensaturbon työautoksi