RallyBaron  Samppasport

B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput

  • 298 Vastauksia
  • 305351 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #90 : 06.09.2014, 20:32:35 »
b250 b230fb lohko, 86billet kampi,96.5 wössner.162mm eaglet.531 kansi 48/40 venat puristus 13:1 enem k26/25 kevyet kupit.haltech e6x,45 jenvey läppärungot pitkällä imusarjalla.martelius kitcar 4-2-1 pakosarja.tehot nyt 241 heppaa 6400rpm 296nm 5200rpm "tiukassa" penkissä.tätä tullaan vielä jatko jalostamaan lisää.lappuja en osoo tänne laittoo.
tästä meni teho jo yli 261 hepan.  jA vääntö 301 nm.myöhemmin lisää tietoa.vrt:n penkissä mitattu ja säädetty
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018, 21:19:59 kirjoittanut hx40 »

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #91 : 06.09.2014, 21:49:16 »
Liki vakio B20 90.2 mm männällä , ja 96 mm iskulla , suomessa tehty kansi , Agap 272 nokka-akseli . Holset HX50 MFS,
painetta 1.4 bar . DTA S60 pro ruisku , bosch -407 hukkakipinä puolalla , RE85 tankissa .

Tuo on takapyörältä , kun tuon helppokäyttöisen vaihteiston kanssa hävikin mittaaminen ei onnistunut  :P
Koneen ahtaminenkin on suunnitelmissa , mutta kipinä puolelle täytyy keksiä lisää poweria

Kuva isommaksi klikkaamalla !
« Viimeksi muokattu: 03.03.2015, 10:41:41 kirjoittanut hyvoneju »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #92 : 10.09.2014, 16:55:20 »
-B21a alakerta rempattuna
-530-kansi josta kanavat siistitty, suuttimet kannessa
-megasquirt 1 v2.2
-vakio IC
-turbon vakiosuuttimet
-k-jet vaparin imusarja pikkusen siivoiltuna
-a-nokka
-halkosarja+garret tb03
-vag 106b puola

140hp/3200rpm @0,8bar
140hp/5500rpm @0,3bar
280Nm/3200rpm @0,8bar

Lukemista voi päätellä että ahdot ei pysyny siellä missä piti. Pakopaineet piti porttia auki jolloin teho on tasasesti 3200-6000rpm alueella sen 140hp. Lisäjousi portin kaveriks ja sitten uudestaan penkkiin. Päivittelen tänne silloin uudet lukemat.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa kuulapaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #93 : 12.09.2014, 21:41:38 »
B230 ft lohko
97 mäntä, 98 isku
16v kansi vakio venttiilit, nissanin tuplajouset, laaksosen hiomat nokat 11,5 nosto, asteet +300
50 läpät, 486cm suuttimet, 4-2-1 sarja, 76mm putkisto yhdellä vaimentajalla
motec M4 pro
V-Powerilla 292hv 320nm

Poissa atson

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #94 : 05.11.2014, 04:36:27 »
B230, puristussuhde n. 8.6:1
531 kansi 46/38 venttiileillä, Jarmo Y:n porttaama.
Enemin nenä 292ast/12,5mm
Garrett GTX3582r, Tialin pesällä
Putkisto 3,5"
600x300x76 välijäähy, 3" ahtoputket
Itsetehty painekotelo 70mm kaasuläpällä.
"Pulssi" pakosarja, 60mm hukkis
Atdriveboard Ecu
RE85



655,5hp / 6722rpm 744,4nm / 5613rpm 2,35bar


« Viimeksi muokattu: 01.03.2015, 12:40:28 kirjoittanut atson »

Poissa jazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #95 : 14.11.2014, 22:32:57 »
Rokkiralli-kilpurissa:

-Vakio B23E rempattuna
-530 kansi lähes sairaalloisella pieteetillä siistittynä, venat muotoiltu, imu-ja pakosarjat tähystimellä sovitettuna  :D
-A nokka, säädettävä nokkapyörä
-Td05-20g ahtimen kopio
-Tial 38mm hukkaportin kopio
-HKS ssqv dumpin kopio
-Lyhyehkö tuubi-pakosarja
-3"putkisto, yhdellä  2.5" vaimentimella, sivuputki auton puolessa välissä
-1000mm x 400mm x 80mm cooleri, jostain pyöräkoneen kennosta pilkottu
-1000cc suuttimet, RE85 polttoaine
-Sähköruiskun imusarja
-Megasquirt moottorinohjaus, VAG 106b hukkakipinäpuola
-Bosch 044 bensapumpun kopio
-Kevennetty vauhtipyörä
-Alkuperäinen Sachs 215mm kytkin simmattuna, nelilapainen sintterilevy (yllätti vähän että pitää)

Penkissä pyöriteltiin nokkaa jokusen kerran, ihan vääntöä ja ajettavuutta haettiin, ei huipputehoa.
n.2500 kierroksella vääntöä on yli 300Nm.

Huippulukemat pyöreästi 350hv 560Nm 1.3bar, 15 prosentin voimansiirtohäviöllä korjattuna.

Tästähän tuli sit käkikello, tai melkein kahtiahan se meni.. :) Olihan se odotettavissa vakio veiveillä ja noin alavääntösellä tehoalueella. Seuraava moottori oli kokeellinen b200, halvimmilla kinukki H-profiileilla ja kuplan 90.45mm "tako"männillä (hypereuteettiset). Puristukset karvan alle kympin pintaan. Muuten samat viri-osat V-nokkaa ja isompia suuttimia lukuunottamatta kuin yllä. Kone kesti kolmisen kierrosta jääradalla, nelosen suutin jumiin, männäntappi poikki, mäntä aivan murusiksi, reikä lohkoon.. Mutta siihen asti oli hauskaa ja ripeää :D

Nykyinen kone on b200, Eagle H-profiileilla, uusilla Kolbenschmidt turbo männillä, ja loput voima-osat on lähes samat kuin edellisessä, lukuunottamatta kannen viimeistelyä ja palotilojen muotoilua nelos-pytylle sattuneen damagen takia. Kannesta sai raapasta 1.6mm lastun pois että sai puristukset nostettua 7.7:stä edes 8.8:n :D Samassa penkissä pyöriteltiin nokkaa nyt sit toiseen suuntaan, eli haettiin heppoja ja siirrettiin vääntöä ylemmäs. 1.6bar ahdoilla pyöräteho oli pyöreästi 380Hv 520Nm, joka parinkymmenen prosentin voimansiirtohäviöllä tekee moottoritehoksi 450Hv 560Nm. Ja maltillisemmilla kilon ahdoillakin oli vielä 340Hv pyörästä, että ajelee silläkin :)

Koitan laittaa kuvan käppyröistä, moottorin kuvaus on harhaanjohtava, koska kaveri joka penkitti otti listasta valmiiks minun nimellä olleen tiedoston, joka oli tuo eka b23.

 

« Viimeksi muokattu: 24.05.2016, 06:39:48 kirjoittanut jazu »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #96 : 24.11.2014, 21:38:55 »
Ex 940, en tiedä käyttääkö uus omistaja foorumia mutta kyselin kuulumisia ja oli penkissä käyty niin kirjoittelen tänne.

B230FK
Laakeroitu ja rengastettu.
B230F männät 10:1 rutut
531 kansi
Holset H1C 54/60 18#
630cc/min siemens dekat
Peltisarja+50mm kiinahukkis
3"putkisto puoleen väliin, loppu 2,5"
LH2.4 tonin lastuilla
78mm -016 IMM
Bilteman kartiosuodatin
RE85

1.4Bar= 336hv takapyörätehoa Vääntö  ???nm
« Viimeksi muokattu: 24.11.2014, 22:34:35 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #97 : 24.11.2014, 23:13:13 »
B234f
H-kanget
wisecon männät
16v kansi täysin vakio
b204gt imusarja
bosch ev14 1100cc suuttimet
ms1 v2.2
vag cop puolat
3" putkisto. 1 kammiovaimennin ja bilteman racekatti
BorgWarner k27 (samaa kokoluokkaa HX40 holsetin kanssa)
E85

neitipaineilla 1.3bar @ 414Hp / 551Nm
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Posi

  • Vieras
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #98 : 09.12.2014, 21:45:00 »
B230e

- K-jet
- 530 -2mm
- H-nokka
- 11,15 puristus
- 2,5" sivuputki
- vakio imu- ja pakosarjat
- 2-1 osa lyhennetty, 2,5" kollektori
- 6kg vauhtipyörä
- säädettävä nokkapyörä
- Ilman flektiä

Koneteho 154hp @5700 219nm @4700
Pyöräteho 138hp 195nm

H-nokalla saa hyvän väännön hyvän kannen kanssa, 195nm @2200rpm koneelta.

2.3 koneesta paljo helpommin tehoa, allaolevassa koneessa oli sama kansi, nokka ja ruisku.

B200e

- 530 kanavat tehty, -2mm ja std venttiilit
- Vakio imu- ja pakosarjat, takapönttö pois
- 11,63:1 puristukset
- H-nokka
- Visko pois

- Takapyörästä: 108.2 hp @ 5900rpm    148.1nm @ 4500rpm
« Viimeksi muokattu: 19.12.2014, 04:35:08 kirjoittanut Posi »

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #99 : 31.01.2015, 01:44:41 »
Volvo B200 jokkis jonka tein vakio-osilla

vakio alakerta, 88,9/ 80  tasapainoitettu, kevennetty vauhtipyörä  (92 alakerta olis kova sana, vakioporaus onneton palotilaan nähden )
530 kansi, vakioventtiilit 44/35 portattu, vakiokupit, Keiteleen koneen jäykät jouset
310 hitsinokka 12.3 nosto
13:1 pur.suhde
45 kiina weberit, 36 kurkut
rauta imusarja
4-2-1 peltisarja, huono
iso putkisto
Moottoriteho 180 hv 213 nm

Volvon penkityksen välissä mittasin Extrem luokan Bmw 325 24v,n 175hv pyöräteho, 188hv koneteho, näitähän ei saa virittää, kierrosrajoittimen saa nostaa  7000 rpm,ään boksimuutoksella rallikäyttöön kuten tässäkin oli, 192hv luvataan vakiotehoa, ei voi sanoa että penkki näyttäis liikaa. Eräässä toisessa penkissä näistä mitataan 210hv..


 

« Viimeksi muokattu: 22.09.2016, 19:23:07 kirjoittanut Jarmo Y »

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #100 : 13.02.2015, 11:56:09 »
ihan mielenkiinnon vuoksi olisi kiva jos dynotettujen tehojen lisäksi olis  tieto missä jarrutettu.

jotenkin välillä tuntuu ettei tarvitse juuri mitään tehdä niin hirveästi on ruutia ainakin vapaastihengittävissä.

Poissa random

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #101 : 18.02.2015, 23:15:16 »
-B21ET vakio alakerta
-vapari k-jet imusarja suuttimien paikoilla
- mega 2 v3
-668cc suuttimet
-säädettävä nokkapyörä
- turbona mitsun 19T
-kl racing mallikohtainen cooleri 2,5'' ahtoputkilla

Pientäpäivitystä tehty:
-531 46/38 venttiileillä, puristukset noin 9.1
-koko putki 3 tuumaista
-pulssipakosarja
-virtaavampi ilmanputsari
-K-nokka
-1,5 bar ahtopainetta

Pakosarjassa on ulkoinen hukkaportti,millä kokeiltiin pakopaineen laskua ahtimen ohi,mutta ei saanut pelittämään toivotulla tavalla.
Pakopainetta oli reilu 2bar vääntöhuipusta rajottimelle asti

Takarenkailta irtosi tehoa 270hp/5300rpm ja vääntöä 414nm/4200rpm
Penkissä realistiseksi havaitun tehohäviön kanssa lukemat 279hp ja 424 nm, mitattu W-dynossa Parolassa

Ahdinhan on tuossa kokoonpanossa aivan tapissaan, 1,25bar paineella oltiin ainoastaan n.15hp ja 30nm alempana ::)


Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #102 : 25.02.2015, 21:30:25 »
B230e

- K-jet
- 530 -2mm
- H-nokka
- 11,15 puristus
- 2,5" sivuputki
- vakio imu- ja pakosarjat
- 2-1 osa lyhennetty, 2,5" kollektori
- 6kg vauhtipyörä
- säädettävä nokkapyörä
- Ilman flektiä

Koneteho 154hp @5700 219nm @4700
Pyöräteho 138hp 195nm

H-nokalla saa hyvän väännön hyvän kannen kanssa, 195nm @2200rpm koneelta.

2.3 koneesta paljo helpommin tehoa, allaolevassa koneessa oli sama kansi, nokka ja ruisku.



Nämä on mitattu myös mun penkis, Alahärmäs, jos jotakuta epäilyttää että parisataa hv lähtee tuosta vaan vakiokoneesta.

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #103 : 26.02.2015, 18:38:39 »

jotenkin välillä tuntuu ettei tarvitse juuri mitään tehdä niin hirveästi on ruutia ainakin vapaastihengittävissä.
[/quote]   tämä kalskahti korvaan kun ei tuo tehon kaivelu ainakaan omasta mielestä kovin helppoa tunnu olevan vaparista (vrt turbo).itse suhtaudun hieman skeptisesti joihinkin lukemiin esim kun rupee  vääntö menee hirveesti yli  120nm/l.

Poissa hejasverige

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput
« Vastaus #104 : 03.03.2015, 10:14:23 »
jotenkin välillä tuntuu ettei tarvitse juuri mitään tehdä niin hirveästi on ruutia ainakin vapaastihengittävissä.
   tämä kalskahti korvaan kun ei tuo tehon kaivelu ainakaan omasta mielestä kovin helppoa tunnu olevan vaparista (vrt turbo).itse suhtaudun hieman skeptisesti joihinkin lukemiin esim kun rupee  vääntö menee hirveesti yli  120nm/l.


joo kun lukee noita penkitys tuloksia tuolta niin tosiaanki ihmetyttää välillä ettei juuri mitään tarvitse tehdä niin on 180hv vaparissa ja 25kg vääntöä

oli mullakin kerran sprintti escortissa 170hv pyörätehoa kun kävin jarrussa jolloin totesin penkittäjälle ettei varmasti pidä paikkaansa vaikka oma auto onkin
no siitä japen jarruun niin 160hv oli moottori teho..

ei pahalla :pomo:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron