Eihän se toimintasäde itsessään olekkaan ongelma, mutta latauksen hitaus + toimintasäde on se ongelma monille.
Onhan se fiksua pitää pikku paussi pitkälläkin matkalla ajoittain, mutta kyllä minua tympäisisi pitää tunnin/kahden paussi jossain huoltoasemalla. Siinäpä se pääsyy, polttomoottoriautolla menee se 15 minuuttia:
- Tankkaus
- Aja parkkiin
- Käy WC:ssä
- Nappaa kahvi ja jotain syötävää
- On the road again
Ei onnistu sähköautolla. Kun Nissan Leaf esiteltiin, taisi ensimmäisissä versioissa olla jotain 200-250km todellinen toimintamatka 60km/h keskinopeudella. Tuosta on nyt päästy jo riittävään (+500km) kantamaan, mutta se lataus jarruttaa edelleen...
Minusta Toroidionin konsepti on fiksu. Akkupaketti on rakennettu niin, että sen vaihto onnistuu minuutissa. Tällöin jos olisi riittävän laaja huoltamoverkosto, jossa tuon akun voisi vaihtaa pysähdyksen yhteydessä, poistuisi tuo tankkaus-ongelma. Hinnoittelukin voisi olla helpompaa, ladattu akku maksaisi samaan tapaan "könttäsumman" kuin litra bensaa/dieseliä.
Muutoinhan sähköauto on kivikautiseen polttomoottoriin nähden todellakin ylivoimainen. Itseasiassa, taitaa sähköllä lämmitettäessäkin kokonaishyötysuhde olla edelleen pitkästi yli parhaimpien Dieseleiden. Muistaakseni BMW on asiaa tutkinut, että olisi "kannattavampaa" tehdä vaikkapa ovipahveista säteilylämmittimet, joita pidettäisiin pienellä teholla. Tällöin matkustajille tulee lämmin vaikutelma, vaikka sisätilojen todellinen lämpötila jäisi "alhaiseksi", vaikkakin todella tasaiseksi.
Hybrideistä... Muutama vuosi sitten eräs tuttu osti uutena muistaakseni Auris farmarin hybridinä. Rauhallinen kuski onnistui sillä "kiihdytysakulla" ajelemaan töihin ja takaisin, jopa talvisaikaan. Maantielläkin Toitsu ilmoitti monesti "petrol engine stopped". Ihmettelin hänelle, mitenkähän mahtaa talvella lämmetä tuommoinen duracell-pupu, kun moottori ei käy kuin satunnaisesti jauhaen virtaa akustoon ja tukien kiihtymistä.
Hän näytti talviautovertailun, jossa Toyota oli muistaakseni toinen tai kolmas, tämän jälkeen kurkattiin konehuoneeseen. Toyotan insinöörit ovat koko pakosarjan katalysaattoriin asti käärineet vesivaippaan, jotta moottori ja matkustamo saadaan nopeasti lämpöiseksi. Ei huono...
Naapuritalon isännällä on valkoinen Tesla Model S. Ainoa auto, joka saa pään oikeasti kääntymään ja puheen loppumaan kun ajaa takapihan ohi. Äänetön "aave", vaikuttava näky. Onhan tuo naapurin -65 pikkulohko Valiant:kin hieno, mutta kyllä minua tympäisisi tuota rämpätäpämpäm kuunnella käyttöautossa joka päivä.