Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: hirvivolvo - 03.01.2011, 13:09:30
-
Morot,
hieman kaipailisin muidenkin kokemuksia tuosta AWD:n toiminnasta. Itsellä tuntuu, että tuo AWD:n toiminta ei aina ole "kunnollista". Neliveto toimiii aivan loistavasti aina, kun auto on ollut sammuksissa ja lähdet sitten liikkeelle. Sitten välillä sen toiminta on sitten oikein huonoa. Jos lähtee kunnolla kiihdyttelemään (ajeltu jonkin aikaa), niin ajonvakautusvalo vaan vilkkuu eikä millään tunnu kytkevän nelikkoa päälle kunnolla. Kun DSTC ottaa pois päältä, eli ilmeisesti sutimiseneston, niin sitten se jonkin verran suttaa, mutta sitten tulee nelikko päälle että tuntuu, ei mitenkään pehmeästi kytkeydy. Onkohan kellään vastaanlaisia tuntemuksia Volvon AWD:stä? Onkohan kyseiseen Volvoon tullut mitään SW päivitystä tuon AWD:n suhteen vai voiko järjestelmässä olla kenties jotain häikkää?
-
Tuo viive kytkeytymisessä ja ilmeisesti pieni kolahdus nelarin kytkeytyessä viittaisi esipaine järjestelmän häiriöön. Tuon ikäisessä on jo esipaineistettu haldex, elikkä taakse pitäisi mennä 10% koko ajan. Itselläni oli vastaava ongelma ja sen syyksi paljastui esipaine anturi, josta oli olemassa maahantuojan kampanja.
-
Ok, itsellä on tämä auto ollut n.3kk. Asiaa kannattaa ilmeisesti kysellä Wetterin puolelta. Ja tuo kamppanja on ileisesti ollut eikä ole enää voimassa?? Onko tuosta tietoa?
-
Toissa syksynä tuo omani oli huollossa, mutta en kyllä tiedä kampanjan kestosta. Tuo oli kuitenkin ollut mallia " korjataan jos tulee ongelmia", eli takaisin kutsua ei tuosta ole tullut. Mutta merkkihuollostahan nuo selviää viime kädessä.
-
Soittelin tuossa Wetterille Ouluun. Meinasivat siellä, että tehtaalta ei ole ainakaan mitään mainintaa tuosta anturista ja sen vaihdosta. Pikahuollon puolelle ehdotti, että tarkistettaisiin ölymäärä tuolta nelikosta ja vikakoodit katsoittaisiin. Tuosta kait se pitää aloittaa :)
-
Oisko se kampanja sitten poistunut. Ei ole sen tarkempaa tietoa säilyvätkö nuo vanhojen kampanjojen tiedot kuinka kauan volvolla.
Vikakoodin luvulla tuon luulisi kyllä selviävän. Omani laitettiin johdon päähän ja nostettiin nosturilla ylös, että saivat pyörät pyörimään vapaasti ja koneelta näki että viallinen anturi antoi vääriä lukemia. Toki jos itselläsi toimii normaalisti käynnistyksen jälkeen niin se tuntuu vähän oudolta kyllä.
-
Vikakoodit oli tarkoitus lukea myös. Oliko sinulla muistissa vikakoodeja tuosta viallisesta anturista, vai antoiko anturi vain vääränlaisia arvoja, kun ne pukilla ollessa katsottiin? Pumppuja ovat kuulemma jonkin verran kans vaihtaneet. Kylmänä ovat toimineet, mutta kun öljyt lämpeää, niin alkee vissiin ohivirtausta tms. tapahtumaan. No käyn varalta lukemassa vikakoodit, öljyt menee kans varalta uusiksi ja ilmeisesti siellä on jokin filtteri/sihti joka samalla kannattanee vaihtaa..?
-
Antoi muistaakseni vääränlaisia arvoja. Toisaalta sinun tapauksessa voisi olla tuo pumppukin kyseessä, jos kerran siinä tapauksessa tulee nuo lämpötilat ja ohivuodot. Voisin kuvitella, että silloin tulee viivettä kun pumppu ei saa pidettyä painetta yllä. Taitaa siellä olla filtteri sisällä. Omallani on ajettu karvan alle 80000km niin ei ole vielä nuo haldexin öljyt tulleet ajankohtaiseksi niin en ole sen tarkemmin vielä perehtynyt.
Mikäli haluat niin kysäise Miksulta joka on valvojana täällä nuo mahdolliset viallisen anturin arvot. Tekee työnsä puolesta niitä hommia ja vaihtoi tuohon omaanikin anturin silloin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=10 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=10)
-
ok, kiitti tiedoista :) Laitoin Miksulle viestiä, että lukisi tämän viestiketjun ja antaisi mahdollisesti kommenttia aiheeseen. Omalla vollella on ajettu 154tkm ja auto liikkuu täällä Oulun seudulla.
-
Eipä mulla tähän sen kummempaa ole sanottavaa modifierilta ne pääkohdat jo tulikin.. vikakoodit, anturi arvot, niistä on hyvä lähteä liikkeelle.
Mahdolliset vikapaikatkin tässä on jo tullut esiin, kun vielä lisätään siihen soppaan ohjainlaitekkin, joita on jokin verran mennyt.
Joskin tämän auton vika ei ihan niiltä perinteisimmiltä kuulosta.
-
Jeps kiitti. Pitänee tällä viikolla käydä vikakoodit lukemassa ja logia ottaa tuosta anturista. Mites tuon öljynvaihdon suhteen yleensä on, että miten usein ne suositellaan vaihdettavaksi?
-
Tuosta vikakoodien luvusta vielä, onko sama käytänkö vikakoodien luvussa paikallisella Bosch Car Servicellä vaiko sinisellä? Saako molemmista paikoista mahdollisesti yhtäluotettavasti koodit pihalle? Hinnassa on ainakin eroa, Bosch 35e / sininen 70€
-
Vikakoodit on nyt luettu: 0007 Öljynpainetunnistin, Vertailu ei kunnossa. Suoralta kädeltä eivät osanneet vikaa sanoa. Koodit kävin lukemassa Vepsäläisellä. Onko Miksu törmännyt kyseiseen ongelmaan? Voisko kyseessä olla aikaisemmin modifierin mainitsema anturi?
-
Tuo vikakoodi viittaa sinne suuntaan, mutta lisäksi pitäisi kyllä vielä se anturin antama arvo lukea
-
Varasinkin ajan Wetterille parin viikon päähän. Aikoivat mittailla tuon anturin, heti oli tieto mitä pitää tehdä. Laitampa sitten tietoa tänne kun vika paikallistetaan. Kiitoksia hyvistä tiedoista.
-
Auton vein aamulla pajalle ja soittelivat pian perään, että vika olisi juuri tuossa ölynpainetunnistimessa. Toivotaan että tuossa olisi sitten kaikki, tänään tuo sitten selviää kun pääsee kokeilemaan.
-
Vika saatu korjattu, eli ölynpainetunnistin oli menny rikki. Selvis koeajamalla tietokone kiinni autossa, tunnistin ei osannut käsitellä tietoja oikein. Kuulemma vastaavanlaisia ongelmia on tullut vastaan jonkin verran. Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille -H- Nautitaan taas volvoilusta
-
hyvä, että homma selvis.
-
Itsellä oli samanlainen ongelma. Paikaltaan lähtiessä eturenkaat ruopivat ja sitten tuli muulinpotku kun lähti myös takapää työntämään.
Sinisellä vaihdettiin paineanturi (varaosanro. 30759668) 136,70€ + vaihto 34,80€.
Nyt toimii kuin unelma, ei ruovi tyhjää lähtiessä yhtään. Muuttui tosiaankin nelivetoiseksi auto ;D