KL-varaosat  Race.fi

Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus

  • 9 Vastauksia
  • 11080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoV70AWD

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« : 28.11.2011, 22:07:01 »
Terve,
Auto on otsikon mukainen ihan vakio bensa turbo, 217tkm. Moottoriin tehtiin softapäivitys ja viime viikolla kävin dynossa auton kanssa. Testissä paljastui että visko luistaa 'aika reippaasti' mitään tarkempaa tietoa ei ole, kuinka paljon.

Kysymys kuuluukin, paljonko visko kestää hevosvoimia / vääntöä?
Toinen asia mikä kiinnostaa, voiko sille itse tehdä jotain?

Voiko sieltä esim. vuotaa öljy ulos ja voiko sitä lisätä / vaihtaa? Öljyn spec?
Vadis antaa pelkän koko viskon, eikä mitään sisuskaluja.

Vastauksista ja kommenteista kiitos etukäteen.

Ja niille jota kiinnostaa, 241hp ja 406Nm. Olen päivityksestä todella tyytyväinen, auto muuttui paljon.

-Kari-

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #1 : 29.11.2011, 09:50:30 »
Tiedä sitten, että onko kellään tietoa siitä, että mitä visko kestää mutta korjata/huoltaa sitä ei voi.
Eli vaihtoon menee jos "hurttaa".
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #2 : 29.11.2011, 11:08:40 »
Auto on otsikon mukainen ihan vakio bensa turbo, 217tkm. Moottoriin tehtiin softapäivitys ja viime viikolla kävin dynossa auton kanssa. Testissä paljastui että visko luistaa 'aika reippaasti' mitään tarkempaa tietoa ei ole, kuinka paljon.

Onko kyseessä tosiaan visko eikä haldex?  ??? Miten tämä luistaminen on todettu? Haldex-kytkin ainakin jakaa voimaa tarvittaessa eri määrän taka-akselille eli miten tuommoinen sitten käyttäytyy dynossa?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #3 : 29.11.2011, 11:11:22 »
Onko kyseessä tosiaan visko eikä haldex?  ??? Miten tämä luistaminen on todettu? Haldex-kytkin ainakin jakaa voimaa tarvittaessa eri määrän taka-akselille eli miten tuommoinen sitten käyttäytyy dynossa?
2001 vuosimallissa on vielä visko.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #4 : 29.11.2011, 11:22:56 »
Onko tämä "luistaminen" todettu dynotuksessa?

Näitähän ei saisi dynotella, ellei veto ole ns mekaanisesti 1:1 molemmilla rullilla.
Vetoja muutenkin menee etupäähän yleensä enemmän.
Maksimissaan takapäähän sen :50, eli 50:50 suhde.

Eli, ei välttämäti ole visko "paskana".
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #5 : 29.11.2011, 11:32:42 »
2001 vuosimallissa on vielä visko.

OK.  :)

Onko tämä "luistaminen" todettu dynotuksessa?

Näitähän ei saisi dynotella, ellei veto ole ns mekaanisesti 1:1 molemmilla rullilla.
Vetoja muutenkin menee etupäähän yleensä enemmän.
Maksimissaan takapäähän sen :50, eli 50:50 suhde.

Eli, ei välttämäti ole visko "paskana".

Eikös nuo dynorullat pyöri auton vetävien pyörien mukaan eli jos auto jakaa rullilla vedon vaikkapa 70/30 niin ne takimmaiset rullat pyörii silloin vähemmän ja antaa sen kuvan että visko luistaisi.  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #6 : 29.11.2011, 21:17:02 »
Eikös nuo dynorullat pyöri auton vetävien pyörien mukaan eli jos auto jakaa rullilla vedon vaikkapa 70/30 niin ne takimmaiset rullat pyörii silloin vähemmän ja antaa sen kuvan että visko luistaisi.  ???

Näin on.
Mitä mulle informoitiin, täytys näillä rullasto olla täysin yx yhteen molempien akseleiden kesken.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #7 : 02.12.2011, 19:13:33 »
Näin on.
Mitä mulle informoitiin, täytys näillä rullasto olla täysin yx yhteen molempien akseleiden kesken.

Ei vieläkään mahdu mun jakeluun että miksi dynorullia pitäis pyörittää eri akseleiden kesken samaa nopeutta jos autosta mitataan moottorin tuottamaan woimaa.  ??? Auton tehtävähän se on niitä rullia pyörittää niillä akseleilla jotka vetää.  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #8 : 24.12.2011, 17:45:16 »
Siis jos 4x4 autoa koitat ajaa dynossa vain yhdeltä akselilta niin mitäpä luulet, että koittaako se nousta toisilla tassuillaan rullilta ylös?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Volvo V70AWD -01 viskon kesto / korjaus
« Vastaus #9 : 24.12.2011, 19:45:50 »
Son se ja sama jos on mekaaninen neliveto.
Jos taas visko tahi haldex, ihteenhän se ottaa jos vapailla takapään rullila yrittää dynottaa.
Volvoissakun on max 50% tuo vetosuhde, yleensä vähemmänkin.
Luulen, et esim. viskolla toteutettu ei juuri pyörittäs takapäällä vapaita rullia.

Ja tosiaan mulle sanottiin, et yx yhteen pitää olla viskon kanssa rullat.
Ja uskon kyseistä ihmistä/pajaa kuka sano (debil).
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Ateho  Elekma