Ateho  Elekma

XC90 D5 2004 moottori huolla pian

  • 4 Vastauksia
  • 3250 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa beedro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Q7 V8, V40 T4, Hayabusa
XC90 D5 2004 moottori huolla pian
« : 02.07.2011, 00:46:09 »
Moi,

Eli otsikon mukainen herjaus tulee mittaristoon toisinaan asuntovaunun vedon yhteydessä. Ko. Viesti tulee yleensä mäkeen vedätettäessä, jossa moottori vaihtaa kaksi pykälää pienemmälle. Herjauksen antaessaan laittaan jonkin safety moden päälle ja mäen päälle nousu tekee entistä tiukempaa:) onko jollakulla foorumilaisella tietoa, mikä vaiva voisi olla kyseessa?

Poissa voke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 2004 moottori huolla pian
« Vastaus #1 : 02.07.2011, 01:01:25 »
Ilmeisesti tomaattilootalla? Mulla sama homma ja häipyy ihan itsekseen, joskus nopeammin jos käyttää pissapoikaa. kesken ajon ja vaihtaa nelospykälään. Ehkä jokin tyyppivika kun tomaatilla liikaa kuormaa?
Mä oon niin tottunu ajaa diiselillä...etten osaa muuta tankata tai saati juoda
ex-V70 aut. Sportswagon 2.4D -03,  ex-V50 Herrgårdsvagnen 2.0D -09, ex-V70 T5 BI-FUEL -16, V70 D5 -07

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: XC90 D5 2004 moottori huolla pian
« Vastaus #2 : 02.07.2011, 09:21:08 »
Veikkaan, että ahtopaineet nousee tuon pidemmän kuormituksen aikana liian ylös.
Syyksi arvaan joko turbon vnt-siipien jumiutumisen tai vian vnt-siipien ohjauksessa.
Ja vikakoodiksi varmaan jotain tyyliin, ahtopaineen säätely, liian suuri virtaama  tai vastaavia ahtopainevikoja.
On mahdollista myös, että löytyy vikakoodi polttonesteen paineesta, paine liian pieni, jolloin voisi suunnta katsetta polttoainejärjetelmään.
Eli vikakoodien lukuun siis.

Poissa yurkkiXC60

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 2004 moottori huolla pian
« Vastaus #3 : 04.07.2011, 16:00:33 »
Minulla oli jossakin vaiheessa S80 D5 vm 2004 ja siihen tuli samanlainen herjaus. Silloin kyselin foorumilta neuvoja ja mahdollisia syitä. Joku tarjosi turbon siipien jumiutumista (kun niiden pitäisi olla muuttuvat). Ensiavuksi neuvottiin antamaan koneelle kierroksia siten, että aloitat ensin ykkösellä ja kiihdytät kierrokset lähelle punaista ja ajat vähän matkaa niin. Sitten sama kakkosella ja kolmosella. Näin turbon siivet saavat kyytiä ja karstat kans. Minulla tuo auttoi, eikä 'moottori vaatii huollon' ilmoitusta enää tullut. Syynä oli kai liian 'siististi' ajaminen, jolloin turbon siipien ei tarvitse muuttaa kulmaansa, vaan ne 'jämähtävät' paikalleen ja ongelmia tulee, kun konetta sitten pitääkin kuormittaa, kuten vaunua vetäessä ylämäkeen.

Toki vikakooditkin kannattaa luetuttaa, mutta tuota voit kokeilla ensin, kun se ei paljoa maksa.

Poissa xc90c70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 2004 moottori huolla pian
« Vastaus #4 : 13.09.2011, 00:35:19 »
Itselläni tuo "moottori vaatii huollon" on ollut mutheenkryyninä enemmänkin.

Homma alkoi norjan reissulla vaunua vedellessä ylämäkeen.
Sinisellä tiskillä ilmoittivat että turbo on mäsä, ja uusi maksaa 2000€.
Paikallinen autorukari "puhdisti" turbon 50 €urolla. Putki irti, pykälä sisään, jarrua ja kaasua yhtaikaa ja vettä turbon läpi.

Pelasi taas moitteetta vuoden, kunne alkoi taas oireilla. Tyypillistä oli että oireili aamulla kylmänä liikkeelle lähtiessä.
Sillon oli sinisellä opittu jo putsaamaan mekaanisesti turboja, ja tekivät sen 200 €urolla.

Vuoden verran on taas mennyt, ja kesällä taas vaunua vedellessä tuli sama oire takaisin.
Kone on nyt menossa laatikkoremonttiin, ja laatikon korjaaja irroittaa turbon samalla, niin vien kotiin putsattavaksi.
Katsotaan kauanko tällä kertaa jaksaa.

Ilmeisesti on vain liian alitehoinen kone tuon kokoiseen autoon.

 

Futurez  Kulkukoira