Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: tombstone - 11.10.2013, 19:53:30
-
Laitoin omaan 9nelikanttiin detroit truetrackin. Miten olette sovittaneet nopeus anturin kehän kyseiseen lukkoon? Ex perä oli avoin perä joten sopiiko siitä anturi tähän uuteen ja millä tavoin se irtoaa siitä? Näyttäis et olis kiinteänä murikassa. Laitoin nyt toistaseksi lukon kii,niin tietysti abs valo palaa ja nopeusmittari ei toimi. Muuten on kyllä pitoja entistä paremmin. Jos jollain olis hyviä vinkkejä.
-
Foorumilta löyty tällänen kuva vastaavasta asennuksesta.
49 hampainen nopeuskehä sopi suoraan lukkoon
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Amazon%20B234T/Truetrack_01.jpg)
-
Mistähän tuommosen nopeuskehän löytää? Saa kertoa,jos jollain on tietoa.
-
Mistähän tuommosen nopeuskehän löytää? Saa kertoa,jos jollain on tietoa.
Hiukan mielikuvitusta, niin eiköhän se sieltä tule (oletettavasti sulla on 48 hampainen nyt paikoillaan).
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.90 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.90)
Järvinen toteutti sen koneistamalla urat. Siirsi myös tuota anturia hiukan.
-
Tilaa vaikka tuolta http://bakaxel.se/hastighetsmatarkrans-268.html (http://bakaxel.se/hastighetsmatarkrans-268.html)
-
Foorumilta löyty tällänen kuva vastaavasta asennuksesta.
(http://i307.photobucket.com/albums/nn312/JuHaU/Amazon%20B234T/Truetrack_01.jpg)
Milläs tavalla tuo avoin peltinen kehä lukitaan tuon torsenin ympärille. Tuleeko mukana joku kiinnitys/kiristys juttu. Taidan tilata tuommosen.
-
Milläs tavalla tuo avoin peltinen kehä lukitaan tuon torsenin ympärille.
Esim. parilla hitsinapilla.
-
Milläs tavalla tuo avoin peltinen kehä lukitaan tuon torsenin ympärille. Tuleeko mukana joku kiinnitys/kiristys juttu. Taidan tilata tuommosen.
Mulla on hitsattu. Ongelmana on että kehä voi olla liian lyhyt. Näin ollen kehälle tulee yksi vähän suurempi aukko ja tämä vääristää nopeuden mittausta.
Näin ainakin mulla.
-
Meillä on muistaakseni 700-sarjan nopeusanturin kehä perämurikassa, ja se kehä oli hieman lyhyt siihen truetracin päälle. Asia ratkaistiin sorvaamalla hitulastu pois truetracista, ja kehä sovitettiin lämmöllä siihen.
-
Mulla on hitsattu. Ongelmana on että kehä voi olla liian lyhyt. Näin ollen kehälle tulee yksi vähän suurempi aukko ja tämä vääristää nopeuden mittausta.
Näin ainakin mulla.
Nyt on anturikehä asennettu torsenin päälle. nopeusmittari rupes toimimaan heti,näyttää oikein kuudenkympin vauhtiin asti sit vähän vaihtelee eli näyttää liian vähän. Mutta abs valo ei sammunut. Jouduin lämmittämään nopeus/abs anturia peräkopasta koska kuusio kolo ruuvista oli hävinnyt kulmat kokonaan . Sain anturin irti et pystyin nostamaan sitä ylöspäin. Olisiko nyt anturi rikki kun sai lämpöä jonkun verran,epäilen että kyllä.
-
Nyt on anturikehä asennettu torsenin päälle. nopeusmittari rupes toimimaan heti,näyttää oikein kuudenkympin vauhtiin asti sit vähän vaihtelee eli näyttää liian vähän. Mutta abs valo ei sammunut. Jouduin lämmittämään nopeus/abs anturia peräkopasta koska kuusio kolo ruuvista oli hävinnyt kulmat kokonaan . Sain anturin irti et pystyin nostamaan sitä ylöspäin. Olisiko nyt anturi rikki kun sai lämpöä jonkun verran,epäilen että kyllä.
Paljonko muuttui anturikehän ulkohalkaisija verrattuna vakioon?
-
Bakaxselin ohjeissa oli että anturia nostetaan sopivalla prikalla 1-2mm ylöspäin. Tein sen ja nyt abs toimii,ei valo enään pala mittaristossa. Mutta nyt ei enään nopeus mittari nouse yli 80km/h vaikka ajais kuinka kovaa. Yrittää kyllä nousta mut ei vaan pääse yli kaheksankympin.
-
Bakaxselin ohjeissa oli että anturia nostetaan sopivalla prikalla 1-2mm ylöspäin. Tein sen ja nyt abs toimii,ei valo enään pala mittaristossa. Mutta nyt ei enään nopeus mittari nouse yli 80km/h vaikka ajais kuinka kovaa. Yrittää kyllä nousta mut ei vaan pääse yli kaheksankympin.
viilaa prikasta vähän pois, varmaan ilmarako kasvoi liikaa
-
Kuinkas paljon heitto on sitten väärällä kehällä?
Omassa 740:ssä powertrax lock right. Absi valo palaa, sitä tutkiessa tuli mieleen tää keskustelu.
Tänään puhelimen gps:llä katseltiin, niin noin 5-10km/h näyttää yläkanttiin nopeus. Ei tosin saanut kuin 60km/h vauhtia :-\
-
Kuinkas paljon heitto on sitten väärällä kehällä?
Omassa 740:ssä powertrax lock right. Absi valo palaa, sitä tutkiessa tuli mieleen tää keskustelu.
Tänään puhelimen gps:llä katseltiin, niin noin 5-10km/h näyttää yläkanttiin nopeus. Ei tosin saanut kuin 60km/h vauhtia :-\
Sen pystyt kalkuloimaan helposti, kun lasket ABSin triggerikehien hammasmääräeron suhteessa nopeusmittarin triggerikehään.
E: Mikä kehä sulla on siellä tällä hetkellä?
-
Sepä se, ei mitään tietoa :-[
Lukko oli asennettuna jo kun ostin auton jokin aika sitten, en ole vielä avannut perää.
-
Sepä se, ei mitään tietoa :-[
Lukko oli asennettuna jo kun ostin auton jokin aika sitten, en ole vielä avannut perää.
Luukku auki ja laske hampaat. Jos hampaita on 48kpl, niin siinä tapauksessa en tiedä missä vika voisi olla.
-
Pitää tutkailla pyhien aikana :)
-
Liippaa niin läheltä aihetta että lainaan hieman ketjua. Mitäs tapahtuu, jos heittää autoon jossa on alunperin 12 hampainen anturikehä perässä, tilalle uudemman 48 hampaisen anturikehän sekä anturin? Pitääkö nopeusmittarikin(mittaristo) olla siitä uudemmasta autosta jotta näyttää järjellisiä lukemia?
Ajatuksena on tekniikka swap modernimmasta autosta, jonka boksit vaatii tietoa 48 hampaiselta kehältä, ja auton oma nopeusmittarikin olisi kiva saada toimimaan.
-
Liippaa niin läheltä aihetta että lainaan hieman ketjua. Mitäs tapahtuu, jos heittää autoon jossa on alunperin 12 hampainen anturikehä perässä, tilalle uudemman 48 hampaisen anturikehän sekä anturin? Pitääkö nopeusmittarikin(mittaristo) olla siitä uudemmasta autosta jotta näyttää järjellisiä lukemia?
Vaihdat nopeusmittarin siitä uudemmasta, muuten ei näytä oikein.
-
Vaihdat nopeusmittarin siitä uudemmasta, muuten ei näytä oikein.
Selkis.
-
missä mallissa oli muuten seuraava: anturikehältä 48 hammasta/kierros absille, absilta lähti muunnettu nopeustieto mittarille 12sykäystä/kierros.
Vanhoissa takavedoissa taitaa olla kaikissa suora piuha perämurikalta mittaristolle?
-
missä mallissa oli muuten seuraava: anturikehältä 48 hammasta/kierros absille, absilta lähti muunnettu nopeustieto mittarille 12sykäystä/kierros.
Vanhoissa takavedoissa taitaa olla kaikissa suora piuha perämurikalta mittaristolle?
Ainakin -97 mallisessa 940:ssä.
-
Kuinkas paljon heitto on sitten väärällä kehällä?
Omassa 740:ssä powertrax lock right. Absi valo palaa, sitä tutkiessa tuli mieleen tää keskustelu.
Tänään puhelimen gps:llä katseltiin, niin noin 5-10km/h näyttää yläkanttiin nopeus. Ei tosin saanut kuin 60km/h vauhtia :-\
Väärällä kehällä? Meinaat alkuperäistä? Niitä on 12 ja 48 hampaiset, eli näyttää joko neljä kertaa liikaa tai neljäsosan oikeasta nopeudesta
-
Juu, en tiennyt millä kehillä niitä oli. Mutta selvisi jo ettei johdu siitä tuo abs vika :)
-
No niin. Nyt näyttää oman volvon mittari melkein oikein. Yli 60nopeuksissa koko ajan 5km/h liikaa näyttää auton oma mittari. vaihdoin erilaisen anturin siihen peräkoppaan,niin rupes näyttämään nopeutta enemmänkin kuin vain 60km/h. Absi toimii,mutta on vähän herkemmän tuntuinen kuin ennen? Ei se haittaa kun muutentuntuis nyt toimivan. :2funny:
-
HEH. Anturikehä irtos torseninpäältä vauhdissa. Ja meni sit tuhannelle mutkalle,ei saa enään entisöityä takas paikalleen. Onko kellään tietoa kaverista,joka jokin aika teetti niitä kehiä? Oliskohan sil niitä jäljellä vielä? yritin etsiä keskusteluista mutta en löytänyt..
-
HEH. Anturikehä irtos torseninpäältä vauhdissa. Ja meni sit tuhannelle mutkalle,ei saa enään entisöityä takas paikalleen. Onko kellään tietoa kaverista,joka jokin aika teetti niitä kehiä? Oliskohan sil niitä jäljellä vielä? yritin etsiä keskusteluista mutta en löytänyt..
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41937.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41937.0)
-
Bakaxledelar taisi myydä levystä leikattuja hammaskehiä peräkurpitsoja varten.
-
Keravalla firma nimeltä metallikaari,sieltä löytyy nyt nopeusanturi kehän leikkaus malli. Et jos joku tarvitsee,niin ottaa yhteyttä sinne. Teetätin oman siellä ja jättivät mallin muistiin.
-
Liippaa läheltä niin laitetaan tänne.
Mitenkäs ootte toteuttaneet perän nopeustiedon torsenin ja 12 hampaisen anturikehän kanssa?
Kai kaikissa 240:ssä on 12 hampainen kehä, eikä 48? Mittaristo on peräisin vm -90 Volvosta.
-
Liippaa läheltä niin laitetaan tänne.
Mitenkäs ootte toteuttaneet perän nopeustiedon torsenin ja 12 hampaisen anturikehän kanssa?
Kai kaikissa 240:ssä on 12 hampainen kehä, eikä 48? Mittaristo on peräisin vm -90 Volvosta.
Täällä kanssa sama ongelma. Kai siihen voisi samalla tavalla teettää lukon päälle sopivan kehän mutta oikealla hammasmäärällä? Kuinka paksu kehän pitäisi olla jotta anturi lukisi sitä?
-
Sama 48 hampainen siihen käy, kun napsii 3/4 hampaista laikalla pois ::)
-
90-luvun 200-sarjalaisissa on ABS-jarrujen yhteydessä tiheä kehä, loppupään absittomista en tiedä sanoa varmaksi. Ainakin vielä -91 absiton oli harvalla kehällä.
Jos nopeusmittaritaulussa lukee K 6091 tai K 6241, sopii sen kanssa harva kehä, kun taas K 24364 ja K 24964 vaativat tiheän kehän.
-
Nyt on noita 12 hampaisia teetetty ensimmäinen setti ja omassa käytössä todettu jo toimivaksi. Jos mielenkiintoa löytyy niin teetetään lisää :)
-
Miten olette saaneet pysymään ton irtokehän paikallaan?? Mulla irtos taas ja ihan solmussa perän sisällä.
Muutamalla napilla ollut kiinni,pitääkö se nyt ympäri hitsata prkl!
-
Jotain on perseellään jos se ei parilla napilla pysy. Hitsattu väärin tai sitten anturikehä kolisee johonkin ja irtoaa.
-
Villi veikkaus, että liian pienellä virralla vedetty nappi vain kehää sulattaen.
-
Tuollaisia ois hyllyssä niin paljon kuin vaan tarttette,sopivuus ainaki Torsen 588:iin(kehän halkaisija 113.2mm)!
(http://kuvapilvi.fi/k/yIrm.jpg) (http://kuvapilvi.fi/k/)
-
HembalanD:n kehillä ja US-partsin -588 lukoilla pyörii nyt kaksi volvoa suomessa.
En tiedä vakiosta mittarivirheestä talvirenkailla, mutta tuolla kehällä näyttää n. 4-5kmh yläkanttiin. Luultavasti ei muuttunut yhtään.
Suosittelen. :)
-
mikähän mahtaa olla mitta rattaan kiinnityspinnasta anturikehän keskelle. Tarviis kehälle saha oikea kiinnityskohta.
-
mikähän mahtaa olla mitta rattaan kiinnityspinnasta anturikehän keskelle. Tarviis kehälle saha oikea kiinnityskohta.
löyty, 80mm kehän keskelle.