Ateho  Elekma

Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen

  • 47 Vastauksia
  • 31247 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #30 : 23.02.2017, 21:39:19 »
Ainakaa en oo ite huomannu ongelmia, joku 7tkm ajeltu

Toinen viritys:
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #31 : 24.02.2017, 07:49:53 »
Joo, kyllä sen tuohon ylälaitaan voi laitella, onhan se r-sport öljypohjissakin siinä, ja varmaan on volvolla testattu mihin putken laittavat.
Öljytikkuhan taitaa tulla mutulla n.5 cm öljypohjan tasopinnan alapuolelle, joten siinä mitta-asteikollahan se taitaa öljymäärä pyöriä maksimissaan.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #32 : 21.03.2017, 20:45:55 »
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #33 : 22.03.2017, 07:55:22 »
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada

Katkoo paluuputken vähän lyhemmäksi ja tekee loppupätkän letkulla
Lohkon reikään ulkohalkaisijaltaan 1" letku liimalla kiinni.
Toiminu ainakin mulla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #34 : 22.03.2017, 08:29:51 »
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada

itse joskus lähdin liikkeelle tuolla Veksin tyylillä, mutta ilmeisesti oli huonoa letkua joka alkoi kovetuttuaan hikoilemaan jo puolessa vuodessa.

joten tein täysin uusiksi koko paluun:
ekassa versiossa hitsailtiin L22 helmijatkos lohkoon ja siitä ensin tekemällä soviteletku klemmareilla, ihan ok mutta hetken päästä alkaa kuitenkin hikoilemaan, sitten teetti hydrauliletkun aiemman mitoilla. (teflon-letku kestäis lämpöä ja moottoriöljyä vielä paremmin mutta paikallisella ei silloin ollut sopivaa hyllyssä.) tuo mennyt nyt 4vuotta

toisessa versiossa (vähän vielä työn alla, joten ei käyttökokemuksia) samanlainen nippa kierteytettiin lohkoon ja hydrauliikkaliimalla ja usitilla tiivistys lohkoon. letku samalla kaavalla kuin aiemmin.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #35 : 26.03.2017, 21:45:58 »
Oisko kellään kuvia noista FT lohkojen öljynpaluista?

Edit : olikin ft lohkon ÖP reijän tiukin kohta noin 21mm. Nyt pitäs vaan jostain 25mm kierretappi saada!
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 23:12:08 kirjoittanut Twofortti »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #36 : 02.04.2017, 12:58:18 »
Muutaman kerran öljynpaluita mälvänneenä koitetaan nyt AN10 nippaa hitsattuna öljypohjaan. Ebayssa on aika hyviä turbon voitelusettejä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #37 : 02.04.2017, 19:11:22 »
Omaan tein an12 liittimillä, alkuperäiseen paikkaan porasin reiän ja tein 22mm jengan ja siihen adapteri väliin.
940 classic
Amazon -68

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #38 : 02.04.2017, 19:38:39 »
ite porasin öljyn paluun b230a lohkoon siihen samaan paikkaan missä se on ft,et,fk lohkoissa siihen 15mm reikä ja siihen putki jenga ja letkunippa kiinni.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #39 : 02.04.2017, 23:13:25 »
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #40 : 03.04.2017, 08:07:43 »
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa

Esim. L18 BSP, ulkokierteen harjalta halkaisija 26,0 mm, sisäkierteen harjalta 24,2 mm eli jäisi hieman vajaaksi. mutta tiivisteliimalla ja usitilla kasatessa en usko että vuotaa.
 
Sitten tietty niinkuin itsellä L22 tai S20 liittimessä on ulkokierteen harjalta halkaisija 30,0 mm ja sisältä 27,9 mm ja noitahan on vieläkin isompaa tarjolla, jos tuntuu että tarvitsee.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8915
  • Teiden tukko
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #41 : 03.04.2017, 09:27:00 »
Esim. L18 BSP, ulkokierteen harjalta halkaisija 26,0 mm, sisäkierteen harjalta 24,2 mm eli jäisi hieman vajaaksi. mutta tiivisteliimalla ja usitilla kasatessa en usko että vuotaa.
 
Sitten tietty niinkuin itsellä L22 tai S20 liittimessä on ulkokierteen harjalta halkaisija 30,0 mm ja sisältä 27,9 mm ja noitahan on vieläkin isompaa tarjolla, jos tuntuu että tarvitsee.

Taulukosta katsottuna tuolle M26x1,5 kierteelle poranterän halkaisija 24,5mm. Hyvä kierre tulee, vaikka lähtöreikä on 25mm.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #42 : 03.04.2017, 09:53:16 »
1 1/8 kierretapilla kierre ja siihen sitten putkiliikkeestä haluttu osanen.
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #43 : 03.04.2017, 09:55:38 »
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa

Ei siihen välttämättä mitään kierrettä tarvitse tehdä, sorvaa vaan sopivan holkin naputtelutiukkuudella ja laakerilukitetta kyytipojaksi. Toisen pään sitten muokkaa sellaiseksi kuin haluaa ja mitä letkukokoa aikoo käyttää. Ei varmasti lähde irti ilman väkivaltaa eikä vuoda.

Joskus tein em. nipan lohkoon jostakin kaksoisnipasta jonka toisen pään sorvasin lohkoon käypäiseksi, toiseen puoleen jäi kierre johon sai kiertää suoraan hydeletkun johon puristettu liitin.

Äkkiseltään voisin olettaa että joka kylästä löytää sorvarin joka tuollaisen papanan veistää, eikä varmasti vaadi kummoista korvausta kahvikassaan tai suoraan kouraan. Tuollaisia suht isoja hienokierretappeja voi olla vaikeampi löytää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #44 : 03.04.2017, 11:07:17 »
L-liittimissä on sitten sellaisia putkikokoja että niihin hankala löytää sopivan kokoisia öljynkestäviä letkuja. BTDT.

Entä jos sorvaisi lohkon öljynpaluu reikään sopivan holkin jossa M18x1.5 sisäkierre. Tähän AN10xM18x1.5 adapteri (4 € Biltemassa).
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez