Carcom Oy  Ateho

Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:

  • 42 Vastauksia
  • 26833 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #15 : 01.07.2014, 18:04:25 »
Poraus on turha kuluerä jos sylinteri ei ole niin kulunut, että tarvitsee porata. H-profiilit on tehty vakio-osiin sopiviksi jollei muuta tilaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #16 : 25.11.2014, 13:45:31 »
Hoplaa...

Männät vihdoin hommattu 96.65 noin ja lohko porautettu kuitenkin.
Koneistamo neuvoi että turhaan hoonataan enää väljemmäksin Std:stä suht sama hinta porautus töineen koko roska 350e.
Poraus tasapinnan oikaisu pesut ym jne....
Tässä kuva http://aijaa.com/atI8fY
huomaa ympyröity männän poikittais tumma alue, itse en moista edes ajatellut.
Koneistamo oli sitä mieltä että nää on niitä sivuun jääneitä ns kosmeettinen pinta vika halpahinta Mahleja.
Joita myydään sitten yksityisesti halvemmalla 4kpl 96.65 250e U.S.A, ja ei saanut täällä kertaa Tulli mitään :D
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #17 : 28.12.2014, 17:32:59 »
Hoplaa...

Männät vihdoin hommattu 96.65 noin ja lohko porautettu kuitenkin.
Koneistamo neuvoi että turhaan hoonataan enää väljemmäksin Std:stä suht sama hinta porautus töineen koko roska 350e.
Poraus tasapinnan oikaisu pesut ym jne....
Tässä kuva http://aijaa.com/atI8fY
huomaa ympyröity männän poikittais tumma alue, itse en moista edes ajatellut.
Koneistamo oli sitä mieltä että nää on niitä sivuun jääneitä ns kosmeettinen pinta vika halpahinta Mahleja.
Joita myydään sitten yksityisesti halvemmalla 4kpl 96.65 250e U.S.A, ja ei saanut täällä kertaa Tulli mitään :D
Jos et tiennyt, B23(0) lohkot ovat kuuluisia siitä, että sylinteriseinä on aika ohut jo alunperinkin. Poraamalla se 96,5-97mm välimaastoon varmistetaan TURBOkoneessa se että se saattaa haljeta entistäkin helpommin kovilla ahdoilla. Ei tainut nyt koneistamo oikeen olla perillä volvon vinokoneesta, kun suosittelivat porausta noin suureksi. Olisi edes valittu eka ylikoko.

Ja turha puolustella sitä poraamista edes niillä muutamallakymmenellä ylimääräisellä iskutilavuus kuutiosenttimetrillä, ahtopaine korvaa ne. ;)

Ja kuten lankku sanoi, poraus on täysin turha kuluerä, jos koneella ei ole ajettu hirveitä määriä, ts. pytyt on soikeat (ei fiksua porata ollenkaan sellaista sohloa lohkoa) tai hirveä kantti yläreunassa. Yhden 450tkm ajetun B230FT lohkon olen purkanut, jossa sellanen 0,3mm kantti, se oli pakko porata, mutta muut puretut vinokoneet, mm B200F/K lohkoja, ja 2-300tkm ajettuja, ei ole ollut kanttia ollenkaan, tumma alue hävinnyt kevyellä hoonauksella.

Aika turhaa työtä teet, jos tavoitteet on 250-300hv, niihin piisaa vakio osatkin. Nyt sulla on muuten 5-600hv osat, mutta lohko ei tollasensaan välttämättä kestä sitä ahtopainetta mitä vaaditaan. 250-300hv kestää kylläkin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #18 : 29.12.2014, 19:45:55 »
No jos koneistaja sanoo tai ehdottaa asiaa että olisi järkevä porauttaa (340tkm+pykälää). Ja miltei samanhinta kuin hinkata hoona mitata jne
Taidan minä häntä uskoa ennenmin kuin.........
Ja
Satuin saamaan tuohon hintaan Jenkeistä juuri nuo ja oli kiirusta. (Tosin moottori edelleen läjäämättä, ACL pula).
Nehän ovat vielä ''F'' männät. ) punnerrus siinä yli 9 piste jotain.....
Sen verran paljon, pitäisi laittaa E85.

Voihan se olla että jää vapariksi. Eikä tule sitä SuperChargerHybridBiTurboa.

Taitaa tuntua ettei nuo 13mm veivit kestä edes 1 baaria,
nykyisessä FK:sani ollut 0.8 bar kello, 1 ja 2 syl kammet banaanina (340tkm).




 
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #19 : 29.12.2014, 20:06:57 »
Taitaa tuntua ettei nuo 13mm veivit kestä edes 1 baaria,
nykyisessä FK:sani ollut 0.8 bar kello, 1 ja 2 syl kammet banaanina (340tkm).

Taitaa olla syynä nakutus (onko sytkälastua?) tai sitten päässyt nestettä palotilaan ja nestepuristuksesta menneet kieroon. Voin luvata että vakio-osilla 0,8bar ahdolla tuo kestää ihan mitä tahansa pois lukien edellä mainitut.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #20 : 29.12.2014, 20:08:45 »
Lähinnä herättää kysymyksiä, miksi kysyä apua ja sitten lytätä kaikki asiallisia neuvoja antaneet..  ::) Vielä ihmisiltä, joilla on: +300-500hv vinokoneita kasattuna. Muuallakin, kuin paperilla.

Asiaan, täällä on monta topiccia, joissa todetaan vakio turbo-vinokoneen kestävän sinun tavoitteen ja helposti ylikin. "Nimimerkillä" ensi kesäksi vakioilla osilla, (joilla on 300tkm ajettu)  n.+300hv kone kasaantumassa.  Kantta käytetty irti ja portattu yms. todettu samalla, että lohko ja männät, kuin uusia. :)

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa tasamaantallaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #21 : 29.12.2014, 20:56:45 »
Ei ole ollut kuin bensalastu.
Ei sytkälastua. Mistä tuotakaan tiesi vuosia sitten että pitää se olla vai ei...
Joku sanoo pitää olla, joku sanoo ei ota sitten selvä.

Itse en ole kasannut yhtään auton konetta. Enkä kasaa kyseistäkään vaan kiikutan koko paketin koneistamoon kunhan KK/KA-laakerit saapuu. Että menee varmasti oikein!

Tuntuu että tietokin on mutta välillä tuntuu että arvuutellaan? Ota sit selvä, mut kysyähän vai ei saa?
Nää edelliset oli koneistamon näkökanta luotin niihin sillä perusteella ja jne ed kommentit.

Tän keskustelun voi sitten poistaa jos tää on jotenkin epäkelpo, tai jauhan täällä p..... ?
Volvo 940 SuperCharger-Twin-HyBrid-Bi-Turbo

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #22 : 29.12.2014, 21:26:00 »
Ei ole ollut kuin bensalastu.
Ei sytkälastua. Mistä tuotakaan tiesi vuosia sitten että pitää se olla vai ei...
Joku sanoo pitää olla, joku sanoo ei ota sitten selvä.

Itse en ole kasannut yhtään auton konetta. Enkä kasaa kyseistäkään vaan kiikutan koko paketin koneistamoon kunhan KK/KA-laakerit saapuu. Että menee varmasti oikein!

Tuntuu että tietokin on mutta välillä tuntuu että arvuutellaan? Ota sit selvä, mut kysyähän vai ei saa?
Nää edelliset oli koneistamon näkökanta luotin niihin sillä perusteella ja jne ed kommentit.

Tän keskustelun voi sitten poistaa jos tää on jotenkin epäkelpo, tai jauhan täällä p..... ?

Kyllä niillä 13mm veiveillä 400hp taitaa aika surutta moni ottaa, itse vaihdoin jo edelliseen koneeseen suosiolla h-profiilit.

Tuo tarviiko hinkuttaa ja kinkuttaa ei liity siihen työn määrään, vaan lopputulokseen! Kyllä se ihan totta on, että vinokoneen sylinteriseinämä on heikko kohta. Itse en ainakaan kymmenesosaakaan turhaan ottaisi pois. Mitä lähempänä ollaan tuota 97mm halkaisiaa sitä vähemmän kävisi mielessä itselläni edes puhallinta laittaa kylkeen.

Mäntä vaihtoehto on ainakin bensakoneeseen vähän turhan korkeapuristeinen. eikös b230F puristussuhde ole     9,8:1

Miksi olet hiilenä? Asiallisia kanssarakentajien vastauksiahan kaikki on ollut...
« Viimeksi muokattu: 29.12.2014, 21:27:39 kirjoittanut miikel »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #23 : 31.12.2014, 14:14:14 »
Säädettävällä ohjauksella menee tollasetkin puristukset ahdetussakin 8) Ihan bensallakin. 13mm veivit antautuu tosiaan aika äkkiä nakutuksella. Teholla ei ihan heti, viimeistään +400hv tavoitteella laittaisin h profiilit.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #24 : 31.12.2014, 21:17:54 »

Tuntuu että tietokin on mutta välillä tuntuu että arvuutellaan? Ota sit selvä, mut kysyähän vai ei saa?
Nää edelliset oli koneistamon näkökanta luotin niihin sillä perusteella ja jne ed kommentit.

Tän keskustelun voi sitten poistaa jos tää on jotenkin epäkelpo, tai jauhan täällä p..... ?
Tietoa on netissä ja kysyä saa mutta kannattaa myös hakea itse.
Esim. vinokoneen "hyvä" tai " max" poraus turbokäytössä on kuitenkin aika monesti ollu esillä foorumilla.

Tuo koneistamon näkökulma voi olla VAKIOkoneelle hyvä, mut ei yksikään asiansa osaava koneistamo usuta poraamaan VIRITETTÄVÄÄ 2.3 vinokonetta yhtään suuremmaksi kuin  "on pakko".

Ei sitä koskaan tiedä, meil oli nimellisporaus 96,6 8 satkun välyksellä ja "m"-veivi petti ensin ;)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #25 : 22.03.2015, 09:05:12 »
Onpas täällä melkoiset osat melkoiseen tehotavoitteeseen. Mulla on b21et orkkis männät eli ei edes takomännät ja ahtoja se 1,5bar ja se 400hp tehoa. Konetta on rangottu olan takaa eikä mitään vikaa.. Kaikki muut koneistukset tehty ja tasapainotettu, mutta männät oli jo koneessa ja sinne ne jätinkin. Eli vanhat käytetyt..

Tosin en kans asiasta mitään tiedä kun auto on ollut mulla vasta kohta kymmenen vuotta ja ajettu tolla padalla vuosittain vaihteleva vähäinen määrä kilometrejä jo viisi vuotta. Rataakin rangottu useita kymmeniä kierroksia.


Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #26 : 09.02.2017, 22:29:46 »
Huomasin tossa äsken kun rengastin ft mäntiä niin 2 ja 3 pytyn männissä lukee D ja 1 ja 4 männissä lukee C?? Eli kahta eri kokoa koneessa.. miksiköhän näin? voiko olla tehtaan jäljiltä

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #27 : 09.02.2017, 22:38:36 »
Ihan normaalia, että männät on eri kokoluokkaa tehdasmoottorissa. Dekkitasossa on stanssatuna myös sylintereiden koot.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #28 : 09.02.2017, 22:57:35 »
Saako enää mistään uusia alkuperäisiä 96.00 mm:n mäntiä joita oli B230 FK -ja FT moottoreissa. Ei vissiin? Mahlen tekemiä lienivät?
« Viimeksi muokattu: 09.02.2017, 23:01:02 kirjoittanut Eikka »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Volvo B230FK/FT mäntä kysymyksiä:
« Vastaus #29 : 10.02.2017, 11:19:08 »
Siniseltä ei, Mahlelta kyllä.
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Autoracing  KL-varaosat