Proturbo  Autodiagnoosi

B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.

  • 11 Vastauksia
  • 6048 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« : 08.01.2017, 01:41:06 »
Nyt ois hyvät neuvot kalliit. Näitä asioita on varmasti käsitelty täällä monen monta kertaa mutta koska mulla on jokseenkin kiire niin teen nyt eka uuden säikeen ja alan sitten vasta käyttämään hakua.

Elikkäs. Ostin juuri -94 B230FT koneisen 940:n siitäkin huolimatta että siihen oli hiljattain vaihdettu tomaatin tilalle M47 eikä M90. Koeajolla kaikki toimi niiku pitikin ja ahdot pysyi siinä 0.5-0.6 kieppeillä, kuten oli kerrottu ahtojen olevan säädetty, koska auto on lastuttamatta. No tietenkään koeajolla ei tullut aivan hulluna polettua punarajalle ja kolmosella vedättämistä on nyt muutenkin tarkotus välttää. Matkalla majapaikkaani pääsin sit vetämään nelosella pitempiä siivuja talla pohjassa ja huomasin ahtojen kipuavan korkeammalle. Aina tietysti hölläsin heti kun ahdot lähti karkailemaan mutta kyllä ne sinne kiloon ainakin näyttäisivät pyrkivän isoilla kierroksilla. Majapaikassa heivasin ensitöikseni turboruuvin mäellä ja uusin hukkaportin väljän tuntuisen letkun. Samalla tarkistin puoleen kiloon säädetyllä paineilmalla hukkiksen kellon olevan ehjän ja jotain liikettäkin tapahtuvan. Ei auttanut. Seuraavaksi käytin hukkiksen kellon irti ja herkistelin portin akselin kun tuntui ehkä tahmailevan vaan eipä auttanut sekään. Sitten löysin täältä tämän keskustelun: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75848.15. Autossa on 2,5" putki ahtimelta taakse kahdella vapaasti hönkivällä pöntöllä joten mitä ilmeisemmin kyse siis siitä että turbo intoutuu pyörimään niin hurmoksessa ettei vakioahtimen hukkaportti enää riitä.

Mä olen nyt Helsingissä ja täällä mulla on käytössä ahdas mutta lämmin talli ja riittävä työkaluvalikoima. Huomenna olisi aamusta jokunen tunti aikaa tehdä peliliikkeitä ennen kuin suunnattava kotiin 600 km päähän jossa käytössä vain kylmä talli ja suppeahko työkaluvalikoima. Vaan mitähän sitä tekis?

Vaihtoehdot:
1) Auton mukana tuli katti kun kyllähän sitä nyt ainakin kerran vuoteen tarvii. Tarvii kumminkin vähän hitsuuttelua sen paikalleen laitto mut ilmeisesti sit ahtojen olisi odotettavissa pysyä kurissa. Jostain Vectrasta napattu se katti.

2) Vaihtoehtosesti kerkeisi ehkä ahtimen irrotella ja porttailla hukkiksen reikä isommaksi. Riittäisiköhän se? Onko siellä varaa ees juuri suurentaa reikää?

3) En tee mitään vaan ajelen maltillisesti kotiin ja hankin lastun. Alunperinkin tässä oli tarkotus mennä tää talvi about ~0.6 ahdoilla ja kesällä sitten lastutella ja nostaa paineita lisää kunhan olisin selvittänyt että paljonko on järkevää tuon M47:n kanssa ja katsella myös josko järkihintaisia M90 askeja tulisi vastaan. Elikkäs osaako joku nyt sanoa että millaisia ahtoja käytetty M47 voisi kestää B230FT motin perässä joka muuten vakio mutta tuo 2.5" rööri ja imupuolta pilattu vappaavirtaussuodattimella? Askin kilsoista ei ole tietoa. Se on siis tiedossa tätä foorumia hiukan nyt selanneena että liika vääntö tappaa askin mutta se ei oikein selvinnyt että millä ahdoilla mennään riskirajoille. Jokatapauksessa tosiaan aikomus olla vedättämättä talla pohjassa kolmosella.

4) Joku muu nopee ja helppo kikka?

Mitä arvon raati on mieltä siitä että mitä tässä nyt kannattaisi tehdä?


Ps. Pystyykö sen muuten jotenkin selvittämään että onko tuossa sittenkin jo lastu valmiina. Mä en oo kerennyt vielä paneutua tähän autoon niin paljoa että tietäisin ees mikä ruisku siinä on.

Edit: Otin ECUn irti niin selkeestikkään sen sisällä ei oltu käyty aiemmin. LH2.4 toi ruisku siis (954 boxi).
« Viimeksi muokattu: 08.01.2017, 02:38:47 kirjoittanut Raimo-Raato »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #1 : 08.01.2017, 08:44:18 »
1) Varmasti auttaisi jonkun verran, kun on auttanut muillakin.
2) On siinä varaa ainakin parisen mm, en tiedä riittääkö.
3) Kyllä se voi kestää pitkäänkin järjevässä käytössä.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #2 : 08.01.2017, 11:16:28 »
Penkitettynä 214hv ja rapiat 300nm M47 läpi useita kuukausia ja ei todellakaan järkevällä käytöllä, kesti kohtuu hyvin. Sen taitaa tappaa huonot (nopeat) vaihdot ja vääntöhuippu joka ei kyllä lastutetun B230FT kanssa mene yli sen sietorajojen.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #3 : 08.01.2017, 11:34:24 »
Penkitettynä 214hv ja rapiat 300nm M47 läpi useita kuukausia ja ei todellakaan järkevällä käytöllä, kesti kohtuu hyvin. Sen taitaa tappaa huonot (nopeat) vaihdot ja vääntöhuippu joka ei kyllä lastutetun B230FT kanssa mene yli sen sietorajojen.

Lastutettu ft (lh + 13c) tuottaa kyllä 400nm mikä tuhoaa varmasti m47.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #4 : 08.01.2017, 12:28:20 »
Lastutettu ft (lh + 13c) tuottaa kyllä 400nm mikä tuhoaa varmasti m47.

Ihan vaan varmistuksena: Kun puhutaan tuosta rajasta joka hajottaa askin niin puhutaan varmaan takapyörätehoista (tai no siis väännöistä) eikä laskennallisista konetehoista?


Mä nyt päädyin avartamaan hukkiksen reikää. Pitänee siihen nyt kumminkin lastukin hankkia ja maltillisesti nostella ahtoja. Karatkoon piikkaus ahdot sit vielä jos tää ei auttanut.






Eiku pulttailemaa turboa takaisin. Ihan varmistuksena niin eihän pakosarjan ja turbon välissä oo tiivistettä vai joko mä onnistuin tässä kiirehäsläyksessä sellasen hukkaa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #5 : 08.01.2017, 12:48:39 »
Ihan vaan varmistuksena: Kun puhutaan tuosta rajasta joka hajottaa askin niin puhutaan varmaan takapyörätehoista (tai no siis väännöistä) eikä laskennallisista konetehoista?
Konetehosta.

Mitsuissa ei normaalisti ole tiivistettä turbon ja pakosarjan välissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #6 : 08.01.2017, 13:11:09 »
Lastutettu ft (lh + 13c) tuottaa kyllä 400nm mikä tuhoaa varmasti m47.

Jostaan syystä ajattelin että tässä haviteltaisiin pelkkää bensa lastua, mun moka.  :-[
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #7 : 08.01.2017, 14:16:45 »
Jostaan syystä ajattelin että tässä haviteltaisiin pelkkää bensa lastua, mun moka.  :-[

Noh älä ny.  ;)

1 bar ja bensalastu tuo kyllä sen n. 400nm. Tuppaa vaan nakuttaa siinä 3000rpm korvilla.

Viisaammat kertoo mutta varmaan 0,7bar fiksu raja väännön suhteen sekä 0,7bar on about nakutuksen raja vakio syttylastulla.

Tuo 13c ja avarampi downpipe tuo tuon ongelman. Aivan liian pieni ahdin(tai oikeistaan pakopesä/hukkis)  yli vakio ahtojen/pakopaineiden.  :(

Tuo hukkiksen porttaus auttaa, mutta kuinka paljon...
Jos ei auta niin joko ahdin vaihtoon tai vakio dp.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2017, 14:19:53 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Raimo-Raato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #8 : 08.01.2017, 14:54:13 »
Tuo hukkiksen porttaus auttaa, mutta kuinka paljon...

No nyt en saanu piikkaamaan yli 0,7 kilon ja sekin vain kerran kun oikein kunnolla ryntäytti. Toki 80 alueella ei oikein kunnolla pääse vetää kun ei jaksanu motarille asti suunnata testailee. Selvästi parempi tilanne kumminkin. Kohta lähettävä kokeilemaan että pääseekö kotiinkin asti ja sit alettava pohtimaan jatkotoimenpiteitä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #9 : 08.01.2017, 18:25:45 »
No nyt en saanu piikkaamaan yli 0,7 kilon ja sekin vain kerran kun oikein kunnolla ryntäytti. Toki 80 alueella ei oikein kunnolla pääse vetää kun ei jaksanu motarille asti suunnata testailee. Selvästi parempi tilanne kumminkin. Kohta lähettävä kokeilemaan että pääseekö kotiinkin asti ja sit alettava pohtimaan jatkotoimenpiteitä.

Jos laitat katin putkeen niin paranee entisestään. Mutta hyvä että toimii paremmin jo :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #10 : 08.01.2017, 21:35:05 »
0.9bar 215hp 360Nm, toki parjatulla A-nokalla. Kesti mm parit ratapäivät, toki kertaakaan ei nypätty kytkimellä kolmosella. Aski oli kyllä M46, mutta samapa se tuon kolmosvaihteen suhteen on. Varmasti oltiin ns riskirajoilla askin keston suhteen. Tuolla ahtimella alkaa olla se tilanne, että kiloon loppuu tehon kasvu täysin, käytännössä jo 0.8bar jälkeen alkaa käymään se efekti että vain alavääntö nousee, 4000rpm jälkeen ei juurikaan asiat muutu kun ahdin on tukossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230FT + M47 ahdot karkaa koska avara putki.
« Vastaus #11 : 09.01.2017, 09:18:42 »
0.9bar 215hp 360Nm, toki parjatulla A-nokalla. Kesti mm parit ratapäivät, toki kertaakaan ei nypätty kytkimellä kolmosella. Aski oli kyllä M46, mutta samapa se tuon kolmosvaihteen suhteen on. Varmasti oltiin ns riskirajoilla askin keston suhteen. Tuolla ahtimella alkaa olla se tilanne, että kiloon loppuu tehon kasvu täysin, käytännössä jo 0.8bar jälkeen alkaa käymään se efekti että vain alavääntö nousee, 4000rpm jälkeen ei juurikaan asiat muutu kun ahdin on tukossa.

Näin se on, hyvä lisäys!
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy