Kulkukoira  Proturbo

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 437413 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Lainaus käyttäjältä: Volvolandia koonti
Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

Vaihtoehdot:

-b19a alakerta sellaisenaan
-b19a alakerta b19et:n männillä
-b23a alakerta sellaisenaan

Toisaalta kiinnostais tuo isolohko mutta saako siittä järkevästi laskettua puristukset 9.5->8.5 ja millainen on orkkismäntien tehonkesto? Saako palotilojen muotoilulla paljonkin laskettua puristuksia? Vai joutuuko ottamaan männistä pois?

B19a alakerta b19et:n männillähän olisi jo varmasti sellaisenaan ihan hyvä kokoonpano noille 300hevosen lukemille?

Muutenhan kai tuo bxx alakerta kestääkin noi tehot käsittääkseni? Kanget yms kestää?

Jutskataas tää asia selväks


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #1 : 02.11.2010, 00:43:28 »
Lainaus käyttäjältä: Landia
B23A-moottorissa on tasalakiset männät ja puristussuhde on pikkukannella 10.3.

Lainaus käyttäjältä: Landia
B23A-moottorissa on tasalakiset männät ja puristussuhde on pikkukannella 10.3.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Kannesta sorvaa vähän palotiloja, ja mahdollisuuksien rajoissa sorvaa B23A männistä vähän pois, ni eiköhän noilla saa puristukset alle 9:1.

Itse siis suosisin isompaa litratilavuutta

Lainaus käyttäjältä: Landia
B23ET:n männillä ja isolla kannella puristus putoaa jo yhdeksään ja siitä vielä palotiloja kaivamalla päästään vähän allekin.
Toisaalta. Jos tarkoituksena on pelkästään suuri teho, ei isolohkoalakerta ole niin välttämätön. B19ET ja B21ET ovat jo valmiiksi matalapuristeisia ja siten soveltuvampia suurille tehoille. Pikkulohkoissa lienee myös paksummat sylinteriputkien seinämät kuin B23:ssa?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Ja jos kerran aiot tehdä asian kerralla kuntoon niin osta uudet sopivat osat ja tee siitä alakerrasta kerralla hyvä. Kyllä vanhalla väljällä B19-alakerralla pääsee myös kovaa, mutta se ei ehkä palvele ratkaisuna termiä "kerralla kuntoon".

Oletin siis että nuo edellä mainitsemasi osat ovat vanhoja ja käytettyjä kun niitä harkitset.

Lainaus käyttäjältä: Landia
B19ET
B21ET
B23ET
B230FT '90+
B230FK

Lainaus käyttäjältä: Landia
Mut olisko toi b19a et:n männillä nyt se järkevin vaihtoehto? Jos unohdan vaan suosiolla ton isolohkon  Surullinen

Mikäs ton ihan b19a:n tehonkesto on vakio männillä kun palotilatkin vielä muokataan niin puristukset alenee vielä tosta 8.5? Eli kestääkö noi b19a:n männät ~8.0 puristuksilla jos ei kauheesti pääse nakutteleen?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Jos sulla on kerran B19et-männät ja jos niissä on rengasurat kunnossa, niin laita ne siihen hyväkuntoiseen b19a-lohkoon M-kankien kanssa. Saat siitä paljon paremman kuin b19a-männillä eikä tartte miettiä alakerran kestävyyttä kun se 300hp rupeaa tuntumaan mopolta.

Lainaus käyttäjältä: Landia


Yleensä palotilan koko ei kyllä kovin paljoa muutu kevyestä avartamisesta jos sitä ei erityisesti tavoitella. Kansi kuitenkin kannattaa oikaista ja se kyllä useimmissa tapauksissa jo korjaa porttauksesta aiheutuneen puristussuhdemuutoksen.

Koekasaa lohko lopullisilla männillä ja kangilla, mittaa mäntien etäisyys dekkitasosta. Jos ovat eri korkeudella dekkitasoon nähden, niin voit vetää ne sorvissa saman korkuisiksi. Sitten päätät halutun paljeraon ja höyläät dekistä pois tarvittavan määrän. Sillä nyt tuskin kannattaa paljoa päätänsä vaivata, että tuleeko puristussuhteeksi 7,4 vai 8. Molemmilla varmasti toimii ja tuskin pystyt huomaamaan eroa.

Miksi sinne pitäisi sovittaat kuplan männät? Volvon omat takomännät ovat hyviä ja ne ovat valmiiksi oikeilla mitoilla.

Kuplan männät ovat tasalakisia, väärällä puristuskorkeudella ja väärällä tapin halkaisijalla. Kyllä nekin sinne saa sopimaan jos tekemisestä on pulaa. Lopputulos tuskin on yhtä hyvä kuin volvon männillä. Ne pitää jättää millikaupalla dekkitason alle, jos haluaa ahdinkäyttöön järkevän puristussuhteen.

Lainaus käyttäjältä: Landia
B21et:n männillä ja M-kangilla ei ole mikään ongelma tehdä 400hp moottoria, jos kaikki on muuten kunnossa.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Eli nyt ollaan saatu päätökseen alakerta ja kytkin...  Iskee silmä

Alakerta: B19A sellaisenaan(näin aluksi, myöhemmin b23 hyvillä männillä yms...)
Kytkin: Bemarin SRE littupyörään sovitettuna

Painelaakerista olisin vielä kiinnostunut tietämään että mikä painelaakeri?

Seuraavaksi vois vaikka kysästä että millaset suuttimet ja mistä? B200F:n imusarja on nurkissa valmiina johon noi suuttimet sais sopia... olisko jotkut 500-600 hyvät? Sais riittää sinne 400hv...

Tuleepas joulupukille aikamoinen lista

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #2 : 02.11.2010, 00:51:10 »
Lainaus käyttäjältä: Landia
Mikä oli moottorinohjaus?
No siitä huolimatta hankit kerralla ne 998c niin ei tarvitse tulevaisuudessa hankkia heti uusia. Saa tyhjäkäynnin kohdilleen.
750cc taitaa olla se mikä rittää 3-400hv haarukkaan. Mutta hintaerot olemattomia niin katsoen jo sitä että olet hankkimassa 2.3 alakertaa niin tonniset.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Meinasin tehdä oman viritelmän kahdesta vakio (B19) volvon paineasetelmasta ja EVO 6 mitsun levystä. Ajatuksena on lisätä paineasetelman puristusvoimaa käyttämällä kahta "jousilevyä" päälekkäin. Jousilevyn paksuuden (2-3 mm) verran pitää shimmata asetelmaa ylös ja uskoisin että kytkinhaarukan säätövarakin riittää siihen semmoisenaan.

Viritelmän kesto on jossakin 500-600 Nm tietämillä ja hinta edullinen, kun koneistettavia osia ei ole. Vanhat vakio hilpeet ovat käytännössä ilmaisia ja ainoat hommat ovat kiinnitys tappien jatkaminen ja jousilevyn paikalleen asentaminen.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Näinkö? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10924

Onko tuo oikeesti ihan toimiva muutos? Varmaan poljinvoima kasvaa reilusti mutta onneks on reidessä jerkkua ja vaijerit kestää Hymyilee

Edit: Jos teetät noita kiinnitystappeja niin teetäs mulle samalla. Saa olla varmaan aika lujaa tavaraa ettei levyt lähde kierroksilla omille teille.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Pitäisi tuon olla ihan toimiva ja ovathan nuo kisapaineasetelmat muutkin jäykkiä käyttää. Ja saahan sitä polkimen vipusuhdetta onneksi muutetuksi Iskee silmä

Meinasin tehdä kierrereiät tappeihin. Saisi ruuvein sitten vedetyksi asetelma takaisin nippuun. Prikat pitää toki laittaa tappeihin, vaihtoehtoisesti sorvauttaa/mennä sorvaamaan nuorrutusteräksestä vähän pidemmät versiot. Tappeihin kohdistuu lähinnä vetojännitys ja keskipakovoiman aiheuttama taivutus, eikä ne irrotessakaan tule 3 mm teräslevyn läpi...

Lainaus käyttäjältä: Landia
Eli nyt sitten...

Alakerta: B19A(säätö alakerta)
Kytkin: SRE 215mm ja kolmelapanen sintteri

Mites sitten ahdin, millasilla pesillä(noin) olis hyvä? Saa myös suositella merkkiä ja ostopaikkaa. Mielellään kiinteellä hukkaportilla...

Eli 2.0-2.3 litraseen mottiin ja nokaksi tulee d. Vetoja sais olla sinne 6500 ja tietysti aina parempi mitä aikaisemmin lähtis vetään. Ehkä viimeistään jostain 4000. Eli mitään ämpärin kokoista ei edes harkita

Lainaus käyttäjältä: Landia
joku 18 tai 19 mitsu vois olla aika passeli, KKK24 eli se malli jota R;ssä käytetty, Holset HX35W, Mitsun T19. Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Holset ehkä luokkaa isompi kuin KKK ja Mitsu.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Kompurapesä on samankokoinen 35:sessa ja 40:ssä. Amatööriturbolta saa niitä puuhapesiä jotka on siepseän kokoisia. Laakeripesä lienee sama, tosin niissä on optiona sitten perus öljyjäähytetty ja sitten myös vesijäähdytetty, vaikuttanee osaltaan ahtimen massaan.

Mutta HX-sarjalainen on kyllä sitten hemmetin kestävä kun on raskaaseen kalustoon tarkoitettu.

Edit: ja HX35:sella mennään varmasti vielä yli neljän sadan pollen kun pikkusnurrat on jo hyytyny. Jossei ny joku ihan avuton pakopesä ole.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Mut minkä kokoisilla pesillä(noin) varustettu ahdin olis hyvä jos vaikka innostuu teettämään tai sattuu jossain pistämään silmään?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Pakopesä valitaan sen mukaan, että kuinka korkeilla kierroksilla on valmis hyväksymään ahtimen heräävän. Isommalla pesällä rekisteri siirtyy ylöspäin, mutta kone myös antaa enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Niin se unohtuikin kysyä että millaisilla siivillä about?

Olisko sit joku 8-9 pakopesällä hyvä kun eihän tuosta mitään hurjaa kierroskonetta tule?


Lainaus käyttäjältä: Landia
No esim. 54/55?

Taikka sitten on noita 35 holsetteja yleensä siivillä 54/60 se on aika hyvä ja reserviä riittää sitten pitemmällekkin.. Tosin paremminhan tuo heräisi pienemmillä ja jonkun verran pienemmilläkin pärjää kyllä?


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #3 : 02.11.2010, 01:02:30 »
Lainaus käyttäjältä: Landia
Jos haluaa olla oikein elegantti, voi tehdä korvien hitsaamista varten jigin esim seuraavalla tavalla (vinokone-pystyyn-240):
-1kpl B20
-1pr B20-240 moottorikorvakkeita lohkoon kiinni
-Jigi öljypohjapulttien ja moottorikorvakkeiden pultinreikien/tyynytasojen välille
-Jigi irti B20:stä ja kiinni vinokoneeseen
-Uusien korvakkeiden askartelu jigin mukaisiin paikkoihin

Tällä tavalla reiät tulevat tasan oikeisiin paikkoihin ja kulmiin, eikä mitään tarvitse sovittaa autossa. Korin puoleisina korvakkeina ja kumityynyinä käytetään luonnollisesti samoja, kuin B20:n kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Mahtuuko tuo B234 16v orkkis imusarja pystyynkäännetyn koneen kylkeen 240 sarjalaisessa vai tuleeko iskaritolppa eteen?
Ja onko siitä 16v imusarjasta sellaisenaan mihinkään?

Lainaus käyttäjältä: Landia
ei sovi edes vinossa, tai sopii jos kaasuläpän siirtää jonnekin muualle.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Tulee jarrupääsylinteri suht pahasti tielle jo vinokoneella. 200et:n k-läppä ja ahtoletku mahtu just olemaan alkuperäisellä paikalla, tosin letku oli jo kiinni jarruputkissa. Isompi läppä oli jo pakko siirtää sivuun.

16v imusarjan hyvyydestä en tiedä mut orkkissarjalla dynotettu 403hv, siihen se ainakin piisas...

Lainaus käyttäjältä: Landia
Pitänee tehdä joku erikoislyhyt imusarja tai jos lyhentäis vaan noita runnereita reilusti, pituuttahan niissä on aika reilusti.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Nonniin nyt on ruisku hommattu, mutta ei tullu johtosarjaa. Mistäs semmoisen mahd löytäis? Kone on siis b19a ja ruisku LH 2.4

Lainaus käyttäjältä: Landia
Esim 240 B200F koneisesta Volvosta. Omaani johtosarja ja ruisku tuli -89 mallisesta.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Tuossa pähkäilin että onkohan minkään valtakunnan mahdollisuuksia päästä lähellekkään 300hv:n tehoja vakio halkosarjalla?

Lainaus käyttäjältä: Landia
BlueSleeperissä taisi olla halkosarja ja tehoja karvan yli 300hv. Tämä nyt huonon muistin varalta heitettynä.
Mutta ei se FT;n sarja tai tuubisarjat niin paljoa maksa että siitä jäisi kiinni.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Eli auto alkuperäinen b21et.Olen yrittänyt löytää tietoa mitkä kanget tossa koneessa on ja kestääkö ne n.350 hepojen tietymille.Tämän  faq osion mukaan (Muuten turbomoottorit on koottu samoista osista kuin vapaastihengittävät) olis jotkut heikot mutta lisä tietoa kaipailisin.Autossa muuten palikat riittää n.350 asti ainakin.En tiedä onko oikea osio kyselyyn mutta koitetaan täältä aluksi.

Lainaus käyttäjältä: Landia
M kanget tuolla on ollut ainakin alkujaan. Riittää tuohon tehotavoitteeseen.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Kiitos tiedosta.Eli koneeseen kiinni seuraavaa.swisserin s2b/garret.pellisarja ulkoisella hukkiksella+3" putki loppun asti.muotoiltu 160 kansi .d nokka.k-jet+4kpl.lisäsuuttimia finboostin ohjaamana.Ja paineet n.1.5 bar niin eiköhän olla jo lähellä 300hevosta.Täytyy penkittää kun saan masiinan nippuun.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #4 : 02.11.2010, 01:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: Landia
Mistä olette ottaneet turbolle voitelun kun olette jälkiasentaneet turbon? Paluu öljy menee sitten suoraan öljypohjaan?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Esim. öljynpaineanturin paikalle jakoblokki, tai pääöljykanava koneen edestä.

Lainaus käyttäjältä: Landia
minkälaisia tehoja tuo vakiokansipahvi kestää? mistä löytää kuparisia kannentiivisteitä tai vinokoneesee? kestääkö paremmin Mkun on 2 kansipahvia päällekäin?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Suurin osa pärjää yhdellä vakiotiivisteellä.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Ei auta vaikka laittais 15 päällekkäin.. 2 kansipahvia on lopoilua.

Ja yksi riittää PITKÄLLE kyllä

Lainaus käyttäjältä: Landia
osta kynsitiiviste jos haluat olla varma tiivisteen kestosta. kestää muuten niin hyvin että männät hajoaa ensin. (kokemus)  2 pahvia päällekkäin ei ole hyvä. sorvaa vaikka männistä tavaraa pois mieluummin. vakiotiiviste kestää taatusti 300 hummaa.

Lainaus käyttäjältä: Landia
hankin turbotusta varten b230fb-alakerran, johon oli ensin tarkoitus vaihtaa ft:n männät, mutta koska originaali männät ovatkin niin hyväkuntoiset, niin mietin toimisiko ne koneessa.

Mietteitä onko 9.3 puristukset liikaa ja kestääkö männät turbokäyttöä? Joissakin malleissa on tietääkseni männissä eroa turbo/vapareiden välillä.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Ei haittaa, ja jos vähän jännittää niin homma kunnon välijäähy. Mutta kyllä yli kilon voi mennä?

Lainaus käyttäjältä: Landia
Ok. Autossa on amw:n keulan kokoinen cooleri, hestec ohjauspuolella joten sytkäkin pitäisi saada kuntoon. Ahdin on hx35 ja tarkoitus olisi ahtaa n. 1.5bar tai se mitä on järkevää.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Omassa B230FB-t koneessa on orkkis männät ja nuo 9.3 puristukset, T-nokka, 531 kansi, Large cooleri. Alle 0,5 bar ahdoilla tuli 205,6 Hv / 327 Nm. Makoisa kesäauto kun on alavääntökin  kohdallaan; 2000-5500 rpm yli 250 Nm käytössä

Lainaus käyttäjältä: Landia
mimmoisilla paljeraoilla on porukka ajanut vinolla koneella. vakio männällä, H-profiili veivillä

Lainaus käyttäjältä: Landia
Männät 0,2mm yli dekin. Siitä pitäs tulla se 0,8mm paljeraoks. Sillon ainakin kestää kierrättää käytännös niinpitkälle kun haluaa.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Mittailin että jos 0.5mm dekin yli tulisi männät ja käyttäs Goetzhin "kisapahvia" niin se olisi puristuneena kasaan paksu 1.36mm. tommosta 0.75-0.85mm paljetta ajattelinkin.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Goetze"kisapahvi"on 1.20mm kokoon puristettuna.Laitoin omaani tuon pahvin.
Arwidsonin myyjä kertoi tuon paksuuden olevan puristettuna 1.20mm. Tiivisteen numero 29840194-00

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #5 : 02.11.2010, 01:23:44 »
Lainaus käyttäjältä: Landia
B19A, onko eripuristeisia versioita?

Kone 360 -84 peräisin ja patti männät, puristuksia mahtaa olla? 8.5?

Ainiin, ja tuolta kattelin http://gamma.nic.fi/~pakana/264/200-koneet.html  (vaikka onkin 200srj) että tuossa 360 oli siis tuo römperi 175

Lainaus käyttäjältä: Landia
Matalalla kuopalla muistaakseni 8,5 puristukset.Tasapää männillä 9 tai enemmän.

Lainaus käyttäjältä: Landia
ootko kattonu että on varmasti b19a ettei ole esim b200k johon lätkästy römppä kylkeen.. b19a:ssa on matalat kuopat männissä

Lainaus käyttäjältä: Landia
B19 ja pattimännät = B19K 10:1 puristussuhteella.

Lainaus käyttäjältä: Landia
tuleva kokoonpano tälläinen

-B21 puristukset lasketaan 8:1
-a-nokka ellei löydy ohimennen parempaa
-mega ohjaamaan bensaa
-lh imusarja
-peltisarja + joku sopiva turbo + riittävä putkisto

eli haussa olisi 200-300hv näin alkuun

minkä kokoisilla suuttimilla olisi järkevää lähteä liikkeelle ja alkuun tämä tulee vaparina jotta oppii turvallisemmin ruiskun säätämisen..

ja riittääkö normaali jakajasytkä noihin tehoihin tietty "sopivilla" ennakoilla

kytkintähän joutuu tietty päivittämään noille tehoille..

Lainaus käyttäjältä: Landia
Suuttimet nelipyttyisessä menee megasquirtin manuaalin mukaan näinikään.
 ( suuttimia siis 4 kpl )

200 hevosvoimaa vaparina = 305 cc/min /  ahdettuna  =  335 cc/min
250 hevosvoimaa  vaparina = 389 cc/min /  ahdettuna  =  428 cc/min
300 hevosvoimaa vaparina  = 462 cc/min /  ahdettuna =   508 cc/min
350 hevosvoimaa vaparina = 534 cc/min /   ahdettuna =   587 cc/min

(taulukko perustuu 0.50 bsfc arvolle  85% aukioloajoille )

BSFC = polttoaineen määrä, jonka moottori kuluttaa yhden hevosvoiman teholla tunnissa.
Vapaastihengittävillä korkeapuristeisilla moottoreilla arvo on keskimäärin (0,45 ) ja
ahdetuilla ( 0,55) .

Noista pystyt päättelemään mitä suuruusluokkia suunnilleen kannattaa harkita.
Itse hommasin suoraan sellaiset jotka riittävät haussa oleville hevosvoimille
suoraan. Ja isommillekkin bensanpaineita nostamalla. Iskee silmä

Eikä tuossa ruiskun säätämisessäkään pitäisi olla ongelmaa suoraan
ahdetulle, kun se tehdään kuitenkin ensin tyhjäkäynnille, ja sitten rauhalisesta
ajosta kiihdytysrikastuksille.
Kannattaa suosista ostaa ja asentaa laajakaista lambda, niin näet reaaliajassa
seoksien riittävyyden ! Malttia!!

Sytytyksen riittävyys varmaan ihan hyvä tuolla 200-300 hevosvoiman nurkilla.
( Tosin omakohtaista tietoa ei ole tuosta kokoonpanosta ) , laitan itse sytytyksen myös
menemään megan kautta suoraan, saa senkin säädettäväksi kertaheitolla.

Kytkin on ehdoton laittaa suosista uusiksi. Tietty senkin ehtii sitten kun
savu nousee vanhasta

Lainaus käyttäjältä: Landia
Tuli hankittua tuollainen  t3/t04E-50 A/R .63 ahdin jossa sisäinen hukkaportti, muttei ollut kelloa.
Myyjä ehdotti ulkoisen hukkiksen hankintaa sekä integroidun hukkiksen "ohittamista".
Kumpaa kannattaisi käyttää ja mitä etuja olisi tuosta ulkoisesta?
n.300-350hv tehoille.
Pitäisi myös hankkia/tehdä uusi pakosarja jos tuota ulkoista käyttäisi.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Kolmosen turbiini alkaa olla vähän ahdas kun puhutaan yli 300hv:sta, siksi pienikin ulkoinen portti on tuota vakio läppää toimivampi ratkaisu. Jos läppä on noilla tehoilla käytössä niin pesän halkeaminen on ennemmin tai myöhemmin edessä. Paras vaihtoehto tuossa varmaan ois vaihtaa koko pakopesä portittomaan malliin.

Jos et halua tehdä pakosarjaa uusix, niin mieti voisko pakosarjan ja turbon väliin tehdä 30..40mm paksun korokelaipan johon puhkaiset sit hukkaportin lähdön.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Tuota käypikös tämä b19a:n lohkon päälle nuo b200et kansi? Eikös tuo b19a ole vakiona puristus suhteen kannalta ihan hyvä tommoseksi käyttöauton moottoriksi. Eli tarkoitus olisi heivata tuo b200et kone pois 740 keulilta ja laittaa b200et kansi b19a lohkon päälle. Ja teho tarkoituksena ei varmaan yli 200hp tarvii mennä.

Lainaus käyttäjältä: Landia
Käy, jakopään suojia joutuu kyhäilemään. Lisäksi motronicin asento ja nopeustunnistimet tarvii kiinnittää uuten lohkoon sekä öljyn paine paluulinjat toteuttaa.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #6 : 02.11.2010, 01:34:27 »
Tähän vielä pieni yhteenveto 300 hv vinokoneeseen.

Lohko
B230FT/FK vakiomännillä ja 13 mm kiertokangilla. Jos koneen avaa, niin kannattaa vaihtaa H-Profiili Kiinalaiset samalla kertaa.

Kansi
530 tulee FT/FK koneen mukana tai jos on valmiina, niin  531 ei kuitenkaan välttämätön.

Ahdin
Mitsubishi TDO4HL-18T-7 tai TDO4HL-19T-7 (hyvät käyttöautoon - piisaa just noin 300 hv ja sopii vakiosarjaan)

Tai esim Holset HX35 tai Garrett diskopottu, jos on peltisarja ja ulkoinen hukkaportti

Ruisku
LH 2.4 tai esim mega

Suuttimet
noin 400 - 500 cc

Cooleri
Iso kiinalainen,niin on jatkossakin käyttöä.

Vaihteisto ja kytkin
M90 tai Getrag 260-6, 262, 265
Kytkin SRE HD Volvon oma pottapyörään tai littuun 228 mm. Tai BMW SRE HD -618 228 mm M3

Tauspyörästö
Lukko mieluusti. Kitkalukkoa ei kannata laittaa, jos meinaa mennä varttimailille slikseillä.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #7 : 08.11.2010, 13:12:28 »
Oma versioni 360hp

Lohko
B21ET lohko, stanukampura, stanumännät, SPM h-profiilikanget

Kansi
531 koskemattomana. Cat cams nokka.
Vakio imusarja, itsetehty pakosarja, 3,5" DP ja 3" putkisto.

Ahdin
T04E

Ruisku
Megasquirt Hires10g koodilla
Sytytys ja bensa. Bosch hukkakipinäpuola.

Suuttimet
1000cc

Cooleri
Isoin kiinalainen

Vaihteisto ja kytkin
Getrag 262
BMW SRE HD -618 228 mm M3, sintterilevyllä

Tauspyörästö
Volvon oma kitkalukko.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 13:14:33 kirjoittanut mista »

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #8 : 25.03.2011, 18:45:00 »
Tarkoitus olisi pitää auto mahdollisimman vakion näköisenä ettei katsastusmies kiinnostu liikaa

Pohjana vakio Volvo 745 AC Turbo Intercooler jossa B230FT vm 90, kone ajettu 397000 km.

- Turboksi bolt-on Mitsu TD04-18T  n. 600 EUR (http://www.turbomeck.se/19T-volvo-940)

- Vakio pakosarja

- Vakio AW71L - aski

- Välijäähdytin KL-Racingin 940 AC-malliin suunniteltu isompi välijäähy n. 300 EUR http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-940-med-ac-60mm-.html

- Suuttimet Bosch 440 cc  n. 200 EUR http://www.turboshop24.de/Motorentechnik/Einspritzduesen/Hochohmig/4x--Bosch-440ccm---Green-Top--.html

- Virtuaali 80mm-IMM tehdään vakio IMMstä vastushässäkällä, josta ohjeet täällä http://www.stonis-world.net/docs/AMM_mod.pdf

- Lastu Viking Racing Ecomax n. 175 EUR  http://www.jpstyling.com/kauppa/?en_teholastut,31

- Rajapaineventtiili n. 45 EUR   http://www.jpstyling.com/kauppa/?5,en_rajapaineventtiili

940 Välijäähyn asennus ilmeisesti vaatii putkien uusinnan kun letkut tulee alemmas kuin 740ssä. Siitä n. satanen lisää.

- Seosmittariksi vanha kiinalainen yleismittari 1V skaalalla Lambdalta suoraan hanskalokeroon.

- Ahtopainemittarina pelkästään vakiomittari ja korvat.

- Renkaina 195/60/15 nakit Draco-vanteilla.

Näillä siis noin 300+ hp.





« Viimeksi muokattu: 25.03.2011, 18:52:53 kirjoittanut Sharedoc »
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #9 : 25.03.2011, 18:50:19 »
Tarkoitus olisi pitää auto mahdollisimman vakion näköisenä ettei katsastusmies kiinnostu liikaa

.....

Näillä siis noin 300+ hp.

Vaikka et pyytänyt kommenttia, niin kommentoin silti.

Vakioputkistolla voi olla hankala saavuttaa tuota 300+ hv lukemia. Tuossa kokoonpanossa myös 18T ahdin on todella kovilla kun tavoitellaan noita tehoja.

Poissa Sharedoc

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #10 : 25.03.2011, 19:01:20 »
Onko näppituntumaa pääseekö 280+

Bolt-on 19T ahdin maksaisi n. 200 EUR lisää verrattuna 18T, mutta parantaako se oleellisesti tilannetta jos pakopuoli kerran ahdistaa?
Volvo 940 SE 2.3 B230FK/AW71L 270tkm -97
Exät Volvo 245 SE B200F/AW70 -90, Volvo 945 B230FK/AW71L -98, Volvo 945 2.3 B230FK/M90 -96, Volvo 245 GL B200F/M47 -90, Volvo 745 TIC -90 B230FT/AW71L, Volvo 245 -86 B200K/M45, Volvo 242 -81 B21A/M45, Volvo 245 -77 B21A/BW35, Volvo 145 -72 B20/BW35

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #11 : 25.03.2011, 19:07:00 »
Onko näppituntumaa pääseekö 280+

Bolt-on 19T ahdin maksaisi n. 200 EUR lisää verrattuna 18T, mutta parantaako se oleellisesti tilannetta jos pakopuoli kerran ahdistaa?

18T:llä tuo 280 on varmaan mahdollisuuksien rajoissa.

19T pisaa todennäköisesti 10 - 20 hv pidemmälle kuin 18T. Pesänä pitää olla #7ja vinolla lähdöllä.

Nokka voisi olla myös vaihtolistalla.

Poissa Solmurauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #12 : 25.03.2011, 22:08:02 »
Mielenkiintoista kun 320hv on saatu 16v moottorista niin kuinkahan tuollainen td04 riittää 8v moottorissa niiku samoille tehoille?
Vai onko tää taas niitä painesuhdejuttuja että pikkupilleri riittää 400hv asti?
Holset siellä lukee..

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #13 : 25.03.2011, 23:16:24 »
Kuinka pitkälle 13mm rautakangilla?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #14 : 25.03.2011, 23:22:30 »
Mielenkiintoista kun 320hv on saatu 16v moottorista niin kuinkahan tuollainen td04 riittää 8v moottorissa niiku samoille tehoille?
Vai onko tää taas niitä painesuhdejuttuja että pikkupilleri riittää 400hv asti?

Noissa mun kommenteissa ei ainakaan sanota missään, että 18T/19T piisaa varmasti 320 hv vinokoneessa.

 

Elekma  Autoracing