Ateho  Elekma

volvo v70 2.5tdi -00 vilkut

  • 4 Vastauksia
  • 1540 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
volvo v70 2.5tdi -00 vilkut
« : 13.07.2017, 18:43:32 »
moikka!

autossani volvo v70 2.5tdi automaatti vm 2000 lakkasi vilkut toimimasta,ei vilkuta,pysyy vihreänä vaikka 5min. samalla nyt sitten lakkasi ilmastointi antamasta kylmää... liittyyköhän noi toisiinsa?

jotain johtosarjaa on ad:lla 3-4v sitten korjattu jotta jäähdyttimen flekti on saatu toimimaan,tosin en ole kuin kerran huomannut sen flektin pyörivän 3 vuoden aikana... oliskohan pitänyt se johtonippu vaan vaihtaa kerralla uuteen?

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v70 2.5tdi -00 vilkut
« Vastaus #1 : 17.07.2017, 10:39:27 »
vilkut saatiin toimimaan,vika on hätävilkkukatkaisijassa,se tilattiin uusi.  nyt ei ilmastointi toimi,se huollettiin ja ainetta oli 540g joten ei aineista ainakaan johtunut toimimattomuus.

vikakoodeja ei löytynyt mitään joten missähän nyt sitten voi olla vika kun ei toi ilmastointi lähde päälle?
kompressori on uusittu 2008-2009.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v70 2.5tdi -00 vilkut
« Vastaus #2 : 17.07.2017, 17:58:20 »
Kytkeekö kompressorin magneettikytkin kertaakaan käynnistyksen jälkeen?
Onko magneettikytkimen ilmarako enintään 0,8 mm? Jos isompi, pitäisi pienentää ottamalla välilevy pois akselista.
Jos ilmarako on alle 0,8 mm, kytkeytyykö magneettikytkin, kun pressostaattiin tulevan johtoparin kytkee yhteen johdonpätkällä? Pressostaatti eli matalapainekatkaisin on rintapellin vieressä kylmäaineputkessa moottoritilassa.
Jos jäähdyttimen puhallin tai sen rele on viallinen, mutta muuta vikaa ei ole, pitäisi kompressorin toimia käynnistyksen jälkeen yhden tai pari sykliä, eli puolisen minuuttia, mutta sitten lakkaa toimimasta, kun lauduttimen lämpötila (ja kylmäaineen paine) nousee liian suureksi.
Näitä ohjeita on ilmastointiosastossa runsaasti.

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v70 2.5tdi -00 vilkut
« Vastaus #3 : 18.07.2017, 06:58:29 »
auton ollessa tyhjäkäynnillä kun laitan ilmastoinnin päälle niin moottorin kierrokset nousee hetkeksi,tuntuu että kompressori lähtee käyntiin,sitten kun sen sammuttaa niin muuttuu myös kierrokset. ad:lla arveli että se magneettikytkimen rako olisi ehkä liian suuri.

sulakkeet olen myös katsonut ja kaikki ovat ehjiä. onko siinä ilmastointi järjestelmässä esim jotain relettä mikä voisi vikaantua?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo v70 2.5tdi -00 vilkut
« Vastaus #4 : 18.07.2017, 21:16:53 »
Se että moottorin pyörimisnopeus kasvaa, kun laittaa AC:n päälle, ei tarkoita, että magneettikytkin kytkisi, vaan että se ei kytke, vaikka moottorinohjain olettaa ja haluaa sen kytkevän. Nosta nokkapelti pystyyn ja katso ja kuuntele. Kompressorin päässä levy alkaa pyöriä ja ilmarako katoaa, jos magneettikytkin kytkee. Samalla kuuluu kolahdus.

Ota moottoritilasta pääsulakerasian kansi irti, sen sisäpuolella on tarra, josta näkyy, mikä rele on AC-rele, joka ohjaa magneettikytkintä. Jos on sähkötekniikasta tietoa, voi releen ottaa pois ja hyppylangalla yhdistää ne liittimet, jotka relekin kytkee, kun se haluaa magneettikytkimen vetävän. Jos kontaktit yhdistää riittävän järeällä ampeerimittarilla, voi heti todeta, kulkeeko kytkimeen virtaa vai onko johto/kela poikki. Jos virta kulkee, on kaikki muu luultavasti kunnossa, paitsi että ilmarako on kulunut liian isoksi. Kun virta kulkee, painamalla harjanvarrella magneettikytkintä, se vetää. Tämän voi tehdä, kun moottori ei ole käynnissä, koska releen kytkinkärkien toiseen napaan tulee virtalukon asennosta riippumatta jatkuva +12 V. Näitä hyppylankajuttuja ei pidä kokeilla, ellei ole täysin varma, mitä tekee.

Uhkarohkea voi pikkuisen tökätä harjanvarrella kompressorin magneettikytkintä moottorin käydessä ja kun AC on ON-asennossa. Tällä pikku avustuksella magneetti vetää, vaikka ilmaväli on iso, jos sähköjutut ovat kunnossa.
Tässä konstissa vain on moottorin täystuhon mahdollisuus, jos harjanvarsi lipsahtaa moniurahihnan väliin, joka hyppää ja tuhoaa jakohihnankin. Ruumiinvamman mahdollisuus on kaiken muun lisänä odottelemassa.

 

Futurez  Kulkukoira