Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Zero - 15.11.2010, 13:02:46

Otsikko: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 15.11.2010, 13:02:46
Elikkä tän hetkinen käyttö rutku vm-88 b230e koneella,tarkoituksena turbottaa b230f moottori ja tiputtaa tohon koriin.
Tuota tän hetkistä konetta on piristetty H-nokalla, peltisarjalla, sähköflekti, 2,5" putkisto kahdella simons pöntöllä, ja totta kai kartiosuodatin ;) nyt rakennellaan alakertaa ja kantta tohon b230f koneeseen ja aluksi laitetaan garret t03 isommalla pakopesällä. Ruisku järjestelmä on viellä hiukan auki,ehkä megaruutta. Kuvia laittelen viellä tänään.
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 15.11.2010, 17:19:34
(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/17092010032.jpg/_small.jpg)
Projektin kohde.

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/13112010092.jpg/_small.jpg)
Tästä se lähtee pikku hiljaa

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/03112010074.jpg/_small.jpg)
Alotellaan tollasella nyt ensiks, katotaan myöhemmin isompaa. garret t03 isommalla pakopesällä.

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/15112010098.jpg/_small.jpg)
Siinä olis letkua välille öljykanava-->turbo--->öljynpaine mittari

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/15112010099.jpg/_small.jpg)
Letkua välille kompurapesä-->hukkaportti-->ahtopaine mittari
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 15.11.2010, 23:48:34
komia kone  :hello:
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Woimasavu - 16.11.2010, 10:35:24
Kyllä se siitä  ;)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 16.11.2010, 11:44:57
komia kone  :hello:

jotenkin tutun näkönen? ;) oli muuten pari venttiiliä hiukan kantanu mutta sai hyväks viellä hiomisella,että ei ollu menny pahasti.
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 16.11.2010, 13:47:37
kertokaapa mulle että millasella värimaailmalla tuon koneen maalaisi  :-\ kantta en maalaa ko siinä ei maali pysy ja muutenkin vmäinen maalata. Itsellä kävi mielessä että ihan mattamustalla(kuumakesto on sellasta mattaa) lohko ja venttiilikoppa ja jakopään koppa,ja kaikki loput pikku tingen tangelit kiillottais. Toinen on että pidättäydyn alkuperäisissä väreissä mutta sanokaapa mielipiteitänne  ;) juhnu-79 voi suosiolla unohtaa "punaisen vasaralakan" ;D
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Cyklowni - 16.11.2010, 13:52:30
Itsellä kävi mielessä että ihan mattamustalla(kuumakesto on sellasta mattaa) lohko ja venttiilikoppa ja jakopään koppa,ja kaikki loput pikku tingen tangelit kiillottais.
Tuo on itseasiassa aika siisti vaihtoehto!

Tässä yks Nissanin sr23det
(http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs189.snc3/19670_455559915639_260162590639_10853734_4092539_n.jpg)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 16.11.2010, 16:27:44
kaipa vois juu tuollain tehdä,että lohko mattamustaks, venakoppa mattamustaks ja jakopään kotelo mattamustaks ja loput kiillottaa  ::) ois kyl  komia toisaalta ko sais lohkon kiiltäväks(niinku tuo nissanin kone) mutta siinä on järkyttävä homma kiillottaa se  :idiot2: ja tossa mustassa on hyvät puolensa että ei näy lika niin hirveän helposti. LISÄÄ IDEOITA SAA VIELLÄ EHDOTELLA!!  ;)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Cyklowni - 16.11.2010, 17:06:47
Kyllä kai siinä lohkossakin hyvällä pohjustamisella saa maalin pysymään, mutta kuinka kauan?
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Timo_R - 16.11.2010, 22:13:58
ja tossa mustassa on hyvät puolensa että ei näy lika niin hirveän helposti.


Mutta myös se huono puoli, että mahdolliset öljyvuodot on vaikea havaita. Noo...ehkä niitä ei kannata miettiä koneenrakennusvaiheessa  :)
Matta musta kyllä imee valoa aika tehokkaasti konehuoneesta, siitäkin voi olla haittaa joissain tilanteissa.
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 17.11.2010, 18:19:10

Mutta myös se huono puoli, että mahdolliset öljyvuodot on vaikea havaita. Noo...ehkä niitä ei kannata miettiä koneenrakennusvaiheessa  :)
Matta musta kyllä imee valoa aika tehokkaasti konehuoneesta, siitäkin voi olla haittaa joissain tilanteissa.
rakennellaan sen vertta hyvä kone ettei heti rupea vuotamaan  :coolsmiley: tänään sain kannen tehtyä laittelen pari kuvaa myöhemmin  *W->
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 18.11.2010, 08:03:31
 Täsä olis pari kuvaa kun sain kannen nyte tehtyä, perus hommat eli, lasikuula puhallus, pakokanavien kiillotus, venttiilien hionta ja istukkapintojen MIRAus

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/17112010106.jpg/_small.jpg)


(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/17112010103.jpg/_small.jpg)

tuli tehtyä hiukan erillaiset istukka pinnat, pakopuolelle pistin hiukan leveemmän tiiviste pinnan jotta siirtää lämpöä paremmin pois ja imu puolelle tuli tiivistys pinnasta porrastettu, pitäisi olla tiiviimpi  ::) no tiedä häntä, kyllä ne kanavat alipaineistin eikä ykskään vuotanut  ;)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 18.11.2010, 19:42:20
ihan itekö teit :hello:
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: RaZor - 18.11.2010, 22:53:52
On kyllä pelit ja rensselit tuon kannen tekoon.  -H-
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 19.11.2010, 07:25:02
On kyllä pelit ja rensselit tuon kannen tekoon.  -H-
joo kyllä se hienosti onnistuu ko saa kunnon vehkeillä tehdä ;)

juhnu ois tehny kyllä paremman metrin koivuhalosta ja tylsästä fiskarssin kirveestä  :hello:    :2funny:

Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 19.11.2010, 23:49:28
juhnu ois tehny kyllä paremman metrin koivuhalosta ja tylsästä fiskarssin kirveestä     

helposti :o
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Huikkoster - 20.11.2010, 14:19:18
On kyllä niin tutun näköisiä laitteitta että eihän kuvat ole Jyväskylästä?
Edit: Ei taida olla. Ei ollut tuommoista loisteputkivaloa Hiomo Kantasella mutta muuten aivan samannäköinen paikka noissa kuvissa :)

Hyvä kansi tulee ;)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 20.11.2010, 15:56:15
On kyllä niin tutun näköisiä laitteitta että eihän kuvat ole Jyväskylästä?
Edit: Ei taida olla. Ei ollut tuommoista loisteputkivaloa Hiomo Kantasella mutta muuten aivan samannäköinen paikka noissa kuvissa :)

Hyvä kansi tulee ;)
ei ole jyväskylästä, en tue hiomo kantasta ko on turhan pitkä matka täältä kokemäeltä  :D kokemäen amiksella tuon kannen tein.
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 25.11.2010, 10:04:57
Pikku hiljaa etenee hitaasti mutta varmasti,koneen pitäisi olla koossa viikolla 49,mutta puretaan heti perään uudestaan kun saadaan rahapussista irti männät ja kanget. sitte kone ei huuda muutako kesäks isompaa turboa ja ruiskua  ::) jos nyt sais vkl pestyä ja maalattua lohkon,eilen alottelin down pipen ja pakosarjan maalausta mutta prkl kolmas maali purkki putkeen kun ei oo painetta, paikallinen varaosa myyjä naulitaan kohta sähkötolppaan  :idiot2: tähän aiheeseen ei liity mutta kävin tilaamassa siniseltä alk.per. lattiamatto sarjan,maahan tuojan viiminen  :hello:
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 26.11.2010, 16:43:34
nyt on koneen väri päätetty ja tehdään nyt kerralla oikein härski,sininen ja keltaset "yksityis kohdat" ;D annetaan autolle kotimaan värit. Smurffit palaavat! :P
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 27.11.2010, 00:55:16
nyt ois lohko pesty liuottimella ja kuumavesi painepesurilla,lähti muuten tosi hyvin puhtaaks, mutta työ ittessään ei menny ihan nappiin,ulkona pakkasta sopivasti että vesiletkut jääty aika hätäseen,kone tippu juhnun käden päälle,itsellä kynsi mustana ja vaatteet tietysti kastu ja jääty  :buck2:  :idiot2: no mutta homma tuli tehtyä ja hiluxi raksutti 2tuntia kaikki valot päällä näyttämässä valoa(jotain hyötyä siitäkin)  ;D
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 28.11.2010, 00:28:17
kone olis kuiva jo ;)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 28.11.2010, 00:29:08
nyt ois lohko pesty liuottimella ja kuumavesi painepesurilla,lähti muuten tosi hyvin puhtaaks, mutta työ ittessään ei menny ihan nappiin,ulkona pakkasta sopivasti että vesiletkut jääty aika hätäseen,kone tippu juhnun käden päälle,itsellä kynsi mustana ja vaatteet tietysti kastu ja jääty  :buck2:  :idiot2: no mutta homma tuli tehtyä ja hiluxi raksutti 2tuntia kaikki valot päällä näyttämässä valoa(jotain hyötyä siitäkin)  ;D


kätevää touhua :P
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 30.11.2010, 21:09:59
millais harrastukset teikkö reijän??
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 30.11.2010, 22:25:12
millais harrastukset teikkö reijän??
en tehny, täytyy hautoa hiukan viellä että milläs sen parhaiten teen  ??? mutta kyllä tällä viikolla täytyis olla jo maali kuivumassa  ::)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: juhnu-79 - 30.11.2010, 22:44:20
mää voin NEUVOO ;D
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 02.12.2010, 16:33:51
mää voin NEUVOO ;D
no sen kyllä uskon =D täytyy sorvata 19millin terän vartta pari milliä pienemmäks että sopii porakoneeseen tai sitte hakea isoon pylvääseen 19 pikakiinnitteinen erä ko kaikki muut terät löytyy 10mm-30mm mutta 19 puuttuu välistä  ???
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 10.12.2010, 15:38:39
Tänään tilasin proturbo systems:iltä alumiinikuorisen avattavan/muokattavan hukkaportin kellon  :) pyysin 1.2bar jousella mutta lupas lähettää mukaan viellä pari jäykempää tulevaisuutta silmällä pitäen  ;)

kuva turbon öljynpaluu laipasta
(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/01122010115.jpg/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 22.12.2010, 14:11:07
hyvät joulut Zerolle!  ELK 100e alumiinit  :P

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/22122010128.jpg/_small.jpg)

ja sitten tuli puuhasteltua tuo turbolta tulevan öljyn paluu reikä/nippa

19mm
(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/18122010123.jpg/_small.jpg)

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/18122010126.jpg/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 24.01.2011, 17:43:58
13mm kanget tuli tänään,kiitos juhaU. tällä viikolla pitäis koneistaa noi männät ja jynssätä lohkosta vähän viellä vanhoja maaleja pois ja käyttää pesukoneen kautta koko kikkare  :) sitte vaan maali pintaan ja konetta kokoon  :hello:
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 29.01.2011, 16:10:06
Siinä olis nyt sitte lohkon tuleva väri.

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/29012011170.jpg/bigthumb)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: puppet - 29.01.2011, 16:42:55
Siinä olis nyt sitte lohkon tuleva väri.

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/29012011170.jpg/bigthumb)

Ö-p siniseks ja lohko keltaseks!  :2funny: Siisti!
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Zero - 29.01.2011, 16:54:50
Ö-p siniseks ja lohko keltaseks!  :2funny: Siisti!
no ei kumminkaan mitään niin radikaalia  :)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 04.02.2011, 16:37:45
lohko maalattu,kuvassa maali on viellä märkä että peilailee valoa tyhmästi.pinnasta tuli kuivuttuaan todella hyvä yllätyin positiivisesti  :) jos vkl aikana sais kampiakselin paikoilleen ko kestää tuolla koneistamolla mäntien suhteen niin ei saa niitä nyt sit viellä paikoilleen  ???


(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/02022011181.jpg/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: kowalski - 05.02.2011, 16:56:16
Mitkä männät tähän tulee ja mitä niille tehdään tuolla koneistamossa?
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 06.02.2011, 10:48:31
Mitkä männät tähän tulee ja mitä niille tehdään tuolla koneistamossa?
ihan nuo koneen omat mahle/volvo männät. männän ammetta levennetään niin että halkaisija on 75mm ja syvyys 2.3mm niin puristukset laskee 9.8:1--->8.6:1. omien laskujen ja päänpuhki miettimisen jälkeen mäntien kestävyden ei pitäisi radikaalisti kärsiä  ::)  :)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 10.02.2011, 18:32:27
volvo väelle parit uudet kuvatukset  ;)

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/10022011198.jpg/_small.jpg)

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/10022011199.jpg/_small.jpg)

melko hääviä työnjälkee muutaman milj. euron koneelta, 0.001mm tarkkuudella  :idiot2:  ;D
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: kowalski - 10.02.2011, 20:59:03
volvo väelle parit uudet kuvatukset  ;)

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/10022011198.jpg/_small.jpg)

melko hääviä työnjälkee muutaman milj. euron koneelta, 0.001mm tarkkuudella  :idiot2:  ;D

Aika eksoottinen tapa työstää männänlakea.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Xuppo - 10.02.2011, 21:20:55
Eikös tuon olisi tehnyt helpommalla ihan tavan metallisorvissa? kannattaa varmaan pyöristää tuon altaan reunat mahdollisimman pyöreiksi jotta se ei haittaisi palorintaman etenemistä ja tollaiseen terävään reunaan kohdistuisi varmaan aikamoinen lämpökuormakin.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 10.02.2011, 22:34:26
Eikös tuon olisi tehnyt helpommalla ihan tavan metallisorvissa? kannattaa varmaan pyöristää tuon altaan reunat mahdollisimman pyöreiksi jotta se ei haittaisi palorintaman etenemistä ja tollaiseen terävään reunaan kohdistuisi varmaan aikamoinen lämpökuormakin.
olisihan sen saanu toki tehtyä, ja sillain pitikin aluks tehdä mutta kaveri tykkää tosta hommasta niin eipä se mua haittaa millä koneella teki työnsä kun työn jälki on tuollaista. juu tuosta reunan terävästä muodosta viellä, jynssäsin jo ensimmäisestä männästä tuota terävää reunaa pyöreämmäksi. olisihan se parempi kun ammeen muoto olisi enemmän puolipallomaisempi,mutta eipä se huono noinkaan ole kun tuon terävän reunan pyöristi,menee liian hifistelyks jo ruvetaan nus*imaan oikein kunnolla muutaman hepan takia, ei tässä mitään kilpaautoa rakenneta vaan lelua  ;) ja kun tuo ammeen syvyys on tuo 2.3mm ja reunan kevyesti pyöristin niin eipä paljoa suoraa pintaa jääny. kaikista huonoin vaihtoehto olisi tässä tapauksessa ollut suora männänlaki(olen pari niitäkin teelmyksiä nähny), se tekisi jo hallaa palorintamalle kunnolla. toki on hyvä että tähän maailmaan mahtuu monenlaisia mielipiteitä ja tekeleitä, joku muu tehköön paremmin jos siltä tuntuu  ;D
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 12.02.2011, 11:06:03
se ois nyt sitte vesipumpua,kantta ja jakopään osia vailla valmis,siis perus kone,ruiskut yms tietenkin viellä.

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/11022011202.jpg/_small.jpg)
Otsikko: Vs: 744Gle b230e--->b230f turbotus
Kirjoitti: Solmurauta - 12.02.2011, 12:14:59


ja sitten tuli puuhasteltua tuo turbolta tulevan öljyn paluu reikä/nippa

19mm
(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/18122010123.jpg/_small.jpg)

(http://zerob230.kuvat.fi/kuvat/volvo%20740%20gle%20-88/n%C3%A4pr%C3%A4ilyt/18122010126.jpg/_small.jpg)

Mikä tuon kierrenipan sisäreijän koko on?
Jos 19mm on ulkohalkaisija niin sisäreikä ei varmaan ole paljoa yli 9mm isompi vai onko?
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 12.02.2011, 16:49:17
13mm. ja teräspunosletku joka tulee turbolta takasin öljypohjaan on hiukan reilu 13.5mm. arvaan melkein että mietit että pääseekö öljy valumaan turbolta pois paineettoman, vastaus on kyllä pääsee.  :) laskin öljyntulo puolen tilavuuden ja öljynpaineen maksimin ja noin suurinpiirtein turbonlaakereiden tilavuudet ja paluu puolen tilavuuden niin paine tippuu reilusti 0.0bar,eli öljy pääsee valumaan pois turbolta. pienempikin ois riittäny.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Solmurauta - 12.02.2011, 17:20:26
Miten voi 13mm reikä riittää jos garretin t3 sarjan ahtimessa öljypaluureikä on suorakaiteen muotoinen jonka mitat ovat 19x16mm?
Tuosta kun laskee pinta-alan saan ainakin peruskoulun matematiikalla enemmin kuin 13mm putken.
Toisen pinta-ala on 132mm2 ja toisen 304mm2
Mutta jokainen tavallaan, toivotaan ettei öljyä vuoda kovin paljoa ahtimen läpi tuon paluureijän takia.
Itse olisin tuohon vaikka ruuvilukitteella ja poraamalla lohkoon putken kohdalla esim. 6mm lukitusruuvin ja sorvannut siihen 21mm holkin 1,5mm seinämällä, helppo homma tehdä.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 13.02.2011, 10:50:47
onhan se juu isompi alkuperäisenä,mutta veikkaan että siinäkin on pelivaraa. mutta kyllä tuon pitäisi riittää,toivotaan niin  ::)  ;D ei huono toteutus idea toi sunkaan O0 mutta kokeillaan totakin nyte ensin.  hyviä ideoita/ehdotuksia/huomautuksia kuunnellaan aina mielellään  :) ja pistetään viellä mietintä listalle. käytännössä painetta ei pitäisi ensinnäkään muodostua kun paluu linjan päässä ei ole mitään vastusta,paitsi jos öljyä lykkää letkuun niin paljon että se ei kerkeä virtaamaan pois yhtä nopeaan kun öljyä tulee letkuun lisää, ja kun öljynpaine on vaikka 5bar(mahtaako ihan niin korkealle noustakaan) ja tulo puolen letku on puolet pienempää niin käytännön järjen ja mun laskuopin mukaan öljyn pitäisi virrata tuossakin letkussa paineettomana. mutta jos tuntuu siltä että tuo ahdistaa niin vaihdetaan isompaan. ja siitä viellä että vaikka t03 onkin suorakaiteen mallinen öpaluu reikä niin silti turbolta lähtevä alkuperäinen metalli putki on 16mm sisähalkasijalta, koska toi mun turbon öljynpaluu laippa on tehty alkuperäsestä putkesta,katkasemalla sentti laipan jälkeen ja hitsaamalla tuo nippa tilalle,eli letkun halkasia on alkuperäiseen verrattuna pienentynyt 2.5mm.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Solmurauta - 13.02.2011, 11:21:15
Tuo sana holkki oli ehkä väärä, tarkoitin sillä ulkomitaltaan lohkon reikään tarkaksi sovitettua 21mm sorvaamalla tehtyä putkenpätkää n. 10cm pitkää johon saa hyvin liitettyä silikoni- tai kumiletkulla öljynpaluun.
Alkuperäinen putkiliitos silikonitiivisterenkaalla olisi hyvä mutta sitä ei vissiin tuohon paikkaan saa laitettua?
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2011, 13:38:09
onhan se juu isompi alkuperäisenä,mutta veikkaan että siinäkin on pelivaraa. mutta kyllä tuon pitäisi riittää,toivotaan niin  ::)


Se riippuu ahtimestakin. Mulla oli vakiogarretin kans joku kohtuupieni...olisko ollu sisämitta joku 12mm. Se toimi vallan hyvin, muttakun vaihto holsettiin niin rupes puskeen öljyä kompurapuolelle.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 14.02.2011, 15:46:51
Tuo sana holkki oli ehkä väärä, tarkoitin sillä ulkomitaltaan lohkon reikään tarkaksi sovitettua 21mm sorvaamalla tehtyä putkenpätkää n. 10cm pitkää johon saa hyvin liitettyä silikoni- tai kumiletkulla öljynpaluun.
Alkuperäinen putkiliitos silikonitiivisterenkaalla olisi hyvä mutta sitä ei vissiin tuohon paikkaan saa laitettua?
olisihan tohon pystyny sellasen alkuperästä vastaavan liitoksen,mutta oon kattellu ni lähes jokaisessa tehdas turbossa se kusee siitä välistä, tietysti tiiviste ollu kaikissa varmaan alk.per  ::) luulen että toi riittää ainakin tällä hetkellä, toi 13.5mm. mutta toi sun ideas oli kyllä ihan toteuttamiskelponen, poraa esi  just ton 21mm reiän lohkoon ja siitä sitte naputtelee 21mm putken pätkän mistä lähtee sitten isompaa letkua turbolle päin  :) tässä paluu puolen paineettomuudessa voi hyvin verrata sillain että mietis jos päästät esim 1" puutarhaletkusta 4bar paineella vettä 2" letkuun niin ei siinä painetta synny missään vaiheessa eikä mitenkään, vastaavasti 6.5mm-->13.5mm  :juhau:
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 14.02.2011, 16:25:44
täytyis keksiä jotain tekemistä tähänkin rojektiin,kone on koottu niin pitkälle kuin ilman kantta voi ja viellä ei oo rahaa ruveta rakentamaan ruiskua  :( täytyy varmaan vaan ryypätä kaiket illat  :D
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: juhnu-79 - 14.02.2011, 18:55:07
kiljua tehny vai :buck2:
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: JuHaU - 14.02.2011, 21:11:18
Viidakon vanha sanonta kertoo, että "muuten ehjä ja toimiva öljynpaluu, mutta vuotaa vain litran tuhannella kilometrillä".

Eikö se paluu vielä kannattaisi suurentaa, kun konekaan ei ole paikoillaan edes.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 15.02.2011, 15:39:17
Viidakon vanha sanonta kertoo, että "muuten ehjä ja toimiva öljynpaluu, mutta vuotaa vain litran tuhannella kilometrillä".

Eikö se paluu vielä kannattaisi suurentaa, kun konekaan ei ole paikoillaan edes.
se on mietintälistalla,saattaa olla että suureneekin..
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Morjenz - 15.02.2011, 17:01:27
Onko kellään sattumoisin kuvaa, miten orggis turbolohkoon öljynpaluu kiinnittyy, meikällä kanssa edessä tuo homma, kun en tajunnut tehdä kierteitä kun kone oli levällään. Eli tuo putkitus ja holkitus kiinnostaa...
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: JuHaU - 15.02.2011, 19:14:35
Onko kellään sattumoisin kuvaa, miten orggis turbolohkoon öljynpaluu kiinnittyy,

Siellä se on "pännissä". Lohkossa on paikka putkelle ja putkessa on kaulus, jota ennen on sormuksen oloinen tiiviste. Putkea painetaan "pännillä" koloon ja se tiivistää liitoksen.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 17.02.2011, 17:07:41
Siellä se on "pännissä". Lohkossa on paikka putkelle ja putkessa on kaulus, jota ennen on sormuksen oloinen tiiviste. Putkea painetaan "pännillä" koloon ja se tiivistää liitoksen.
juurikin niin.

mitäs moottorin ohjausta herrat ja rouvat suosittelee? megasquirt ois edullinen,ja ihan toimiva. toisaalta yksi paikallinen viritysguru suositteli tatech:ia ja lupas tehdä sen säädön niin on kerralla hyvä ettei tarvi pelata, kun itsellä ei niin kauheaa taitoa ole moisten perussäätöön, jonkin verran tiedän perusasioista mitä autoalan koulutus on opettanut,mutta nuo järjestelmät ja kartat itsessään on hieman hukassa  :)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 22.03.2011, 16:47:21
Rupesin miettimään tässä että mites turbomoottorissa kannattaa tuo huohotus järjestää? kun vaparissa imusarjan alipaine kiskoo kaasut kampikammiosta. eihän se ihan täysin "ekoteko" juttu ole tuo kaasujen imusarjaan vieminen, vaan vähentää huomattavasti kampikammion painetta. Mutta turbo vekkaleessa noinhan ei voi tehdä koska imusarjassa on ylipaine niin se vaan lykkäisi käryt takaisin kampikammioon ja nostaisi painetta entisestään. Ennen turboa saattaa olla pieni alipaine jos on huono ilmansuodatin mutta se taas tahrii kaikkipaikat jos ne käryt kulkee koko imupuolen kautta. täytykö vaan pistää huohotuksen säiliön kautta ulkoilmaan? tyhmiä kysymyksiä ei ole, ainoastaan tyhmiä vastauksia  ;D ;D
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: janne81 - 22.03.2011, 20:19:51
Meneehän se alunperinkin turbomallissa turbon imupuolelle huohotus.
Mitä sillä on väliä jos paikat vähän rasvaantuu ?
Kunnossa oleva kone ei kyllä edes kauhean paljon sotke.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: HembalanD - 22.03.2011, 20:29:38
Ja voihan siihen matkalle laittaa jonkin suodattimen (kuten vakionakin)  ;)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 22.03.2011, 21:47:46
kaipa se niin pitää tehdä. käytännössä turbon imupuolella ei pitäisi olla alipainetta jos on hyvä suodatin,mutta kaipa se ohivirtaava ilma tekee sinne sen pienen imun,eihän se isoa tarvitsekkaan. kyllä monesti silti näkee että huohotukset keretään vaan säiliöön jonka kyljessä on pieni filtteri, niin itsellänikin on tällä hetkellä.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: TVS - 22.03.2011, 22:24:13
No kummassako on enempi alipainetta, turbon imuputkessa vai ulkoilmaan johtavan suodattimen putkessa?
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 23.03.2011, 16:05:04
No kummassako on enempi alipainetta, turbon imuputkessa vai ulkoilmaan johtavan suodattimen putkessa?
no toi nyt oli ihan itsestään selvä asia. ajattelin sen kyllä laittaa turbon imuputkeen, mutta ajattelin että ei tee pahaa jos kysäisee muilta miten muut on tehny. täällä saa kyl kysymyksilleen heti hyvinkin halventavia vastauksia  ???
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: TVS - 23.03.2011, 19:15:37
Mun tarttis alkaa harrastamaan hymiöitä vissiin. Pahoitteluni ankean kuuloisesta vastauksesta.

Eihän se huohotus nyt oikeasti edes tartte mitään alipainetta, mutta kauheemmin ylipainetta ei olisi syytä olla. Siinä mielessä se alkuperänen ratkasu kuulostaa maalaisjärjellä ihan hyvältä, että se liekkilukolta menevä ohut pilli menee imusarjaan, ja terve kone huohottaa tyhmäkäynnillä niin vähän, että kaikki huohotus ja vähän enemmänkin menee siitä ohkosesta pillistä (ainakin omissa vermeissä kierrokset laskee kun paksun huohotusletkun lyttää), ja taas ahdoilla sillä ei ole suurempaa merkitystä vaan se iso huohotus vaan vie hitusen puhastakin ilmaa mennessään.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 04.07.2011, 15:24:26
ois edessä volvoon mittava jarruremppa, tuli ostettua Zimmermann/ate jatkuvalla uralla olevat levyt 287mm koossa eteen ja taakse ihan sileät levyt 261mm koossa ja näille kaveriksi ferodo racing palat ja joka satulaan uudet tiivisteet yms.

Eli nyt mulla on teille kysymys jotta osaan varautua viikonloppuun ja remppaan. Elikkä etulevyt on tarkennettu 740 vuosimalleille -90--> levy on päällisin puolin aivan samannäköinen kun tämän hetkiset "vanhan mallin". mutta onko näissä jotain eroa syvyydessä? eli täytyykö vaihtaa uudemman mallin  navat eteen? tietysti nään sen viikonloppuna, mutta jos joku nyt osais infota etukäteen niin saisin hakea sellaiset uudenmallin navat jostain  :)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: TVS - 05.07.2011, 11:07:43
Erilaisethan ne on jos sulla on ne vanhanmalliset hilut nyt edessä. Vanhassa on laakerikoolit kii levyssä, uudessa on erillinen napa. Hauskaa asiassa on se, että myös tolppa on eri... ::)
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 05.07.2011, 15:33:14
ei noissa oo kooli kiinni levyssä, levy on ihan "oma itsensä" mitä oon tohon pariin kertaan levyt vaihtanu, toi on vuosimallia -88. eli tossa on ihan levy levynä ja ko sen ottaa pois niin paljastuu napa(jossa pinnapultit on kiinni). eli mielestäni laakerikooli ei siis ole levyssä, tai siis EU OLE. onko -88 vuosimallissa jo sitte uudet jarrut?
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Xuppo - 05.07.2011, 17:03:01
ei noissa oo kooli kiinni levyssä, levy on ihan "oma itsensä" mitä oon tohon pariin kertaan levyt vaihtanu, toi on vuosimallia -88. eli tossa on ihan levy levynä ja ko sen ottaa pois niin paljastuu napa(jossa pinnapultit on kiinni). eli mielestäni laakerikooli ei siis ole levyssä, tai siis EU OLE. onko -88 vuosimallissa jo sitte uudet jarrut?

Omassa -88 740Glt:ssä ainakin on jo "uudemman" mallin jarrut eli irtonapa/pakettilaakeri.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: TVS - 05.07.2011, 23:03:28
Sittenhän se on selkee tolpan osalta, sulla on jo uudempi naparatkasu. Jos halkasijakin täsmää niin satula yms romut pitäs mennä heittämällä uuden levyn kanssa.
Otsikko: Vs: 744Gle turbotus. "CCCP kätyri"
Kirjoitti: Zero - 06.07.2011, 08:16:44
juu kyllä ne on sitte uudemmat, tuntomerkit täsmää.  :) nää tän hetkiset jarrut tunnen kyllä ko "omat taskuni" mutta en oo ikinä nähny tota toista versioo jarruista, eli ei ollut vertailu kohtaa  ;D kiitos kumminkin vastauksista, lauantaina jos remppais noi jarrut ja ens viikolla vois käydä jarrydynolla kattomassa millaset jarrut tuli tehtyä.