Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Brick - 09.03.2013, 12:33:23

Otsikko: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: Brick - 09.03.2013, 12:33:23
Yleistä keskustelua aiheesta.

Ja tästä heti ensimmäinen kysymys.
Tarvitsseko 850 farmari enemmän tehoa päästääkseen 300km/h verrattuna 850 sedaniin?
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: hevonen - 09.03.2013, 12:50:25
Eli käytännössä esim. 850 sedan volvolla tarvitaan pienempi teho saavuttamaan 300km/h maililla kuin 850 farmarilla?

Tuolta löytyy joitain ilmanvastuskertoimia.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus8.htm
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: Brick - 09.03.2013, 14:21:21
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.

Vastaus ei käy mulle nyt selväksi, jos rautalangasta vääntäisit? Kyllä vai ei?
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: hevonen - 09.03.2013, 14:34:47
Vastaus ei käy mulle nyt selväksi, jos rautalangasta vääntäisit? Kyllä vai ei?
Ahaa, pilkunviilausta, viittaat aloitusviestiin. Vastaus on yhdellä viestillä hyvin selvä, kyllä.
Ihan jo silläkin perusteella että farmari on painavampi, tuskinpa siinä parempi ilmanvastuskerroin on kuin sedanissa.

En ala kanssas enempää vääntämään, tämä varmaan jo valaisi asiaa jos on jotain epäselvää.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: Brick - 09.03.2013, 14:36:56
Ahaa, pilkunviilausta, viittaat aloitusviestiin. Vastaus on yhdellä viestillä hyvin selvä, kyllä.
Ihan jo silläkin perusteella että farmari on painavampi, tuskinpa siinä parempi ilmanvastuskerroin on kuin sedanissa.

En ala kanssas enempää vääntämään, tämä varmaan jo valaisi asiaa jos on jotain epäselvää.

Paljon kiitoksia. Empä edes itse ottanu tota painohommaa huomioon.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: Kaziganth - 09.03.2013, 15:52:45
Miten se menee, vaikuttaako massa kuinka paljon loppunopeuteen? Se nyt on jopa meikäläiselle selvää, että kiihtyvyyteen se vaikuttaa, mutta paljonko siihen loppunopeuteen?
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: hevonen - 09.03.2013, 15:58:03
Miten se menee, vaikuttaako massa kuinka paljon loppunopeuteen? Se nyt on jopa meikäläiselle selvää, että kiihtyvyyteen se vaikuttaa, mutta paljonko siihen loppunopeuteen?
No matkahan loppuu aina kesken joten kyllä kai se jotain siihenkin vaikuttaa.
Tuohon vaikuttaa varmaan renkaan pito ja monet muut jutut.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: Masa71 - 09.03.2013, 18:13:26
Jotenkin en vaan usko tuota taulukkoa. Sedan ja farkku sama :) ja -97 850 parempi, miksi muka?
Sama koppa.

Varmaan vedetty entiset arvot taulukkoon kun ei ole faktaa käsillä.
Tossa taulukossahan  -97 on huonompi?( 0,6848 vs. 0,6784) ja ero otsapinta-alassa. Tuohon eron piisaa varmaan hitusen suuremmat peilit tai etupuskuri/alahuuli tms.

Kyllä se ilmanvastus on määräävä tekijä jos havitellaan 300 nopeuksia, tollanen huippunopeus vaatii niin paljon tehoa et pienillä vaihteilla/nopeuksilla sutiminen on suurempi ongelma kuin joku 100 kg lisäpainoa.

Käsittääkseni joissain jenkkien Bonneville-vehkeissä ne on tarkkaan laskeskellu optimisuhdetta ilmanvastukselle ja downforcelle.  Tehoa on yleensä riittävästi, se vaan pitäs saada maahan ja samalla minimoida ilmanvastus.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: TPK1980 - 12.03.2013, 16:25:32
Tossa taulukossahan  -97 on huonompi?( 0,6848 vs. 0,6784) ja ero otsapinta-alassa. Tuohon eron piisaa varmaan hitusen suuremmat peilit tai etupuskuri/alahuuli tms.

Ja vielä kannatta ottaa huomioon että jos autoa madallettu reilummin se vaikuttaa otsapinta-alaan/sen laskemiseen -> madallettu pienempi A-arvo -> pienempi CDA vertailuluku.
Eli samantehoisilla samanmallisilla autoilla voi olla eroja, jos toista on madallettu.
Tietenkin sitten voi läheä kikkailemaan ilmanvastuksen minimoinnilla kotikonstein, teippaillaan "turhia" aukkoja tukkoon, ilma virtaa yli paremmin. Eli käytönnössä saadaan ilmanvastuksen CD-arvoa pudotettua jonkin verran. Tosin jos kaikki röörit laitetaan keulalta tukkoon -> lämmöt nousevat -> mahdollinen tehon putoaminen.
Otsikko: Vs: Ilmanvastus ja sen vaikutus huippunopeuteen mailin matkalla.
Kirjoitti: VT86 - 12.03.2013, 18:14:45
Ja vielä kannatta ottaa huomioon että jos autoa madallettu reilummin se vaikuttaa otsapinta-alaan/sen laskemiseen -> madallettu pienempi A-arvo -> pienempi CDA vertailuluku.
Eli samantehoisilla samanmallisilla autoilla voi olla eroja, jos toista on madallettu.
Tietenkin sitten voi läheä kikkailemaan ilmanvastuksen minimoinnilla kotikonstein, teippaillaan "turhia" aukkoja tukkoon, ilma virtaa yli paremmin. Eli käytönnössä saadaan ilmanvastuksen CD-arvoa pudotettua jonkin verran. Tosin jos kaikki röörit laitetaan keulalta tukkoon -> lämmöt nousevat -> mahdollinen tehon putoaminen.

Jep meinasin mainitakkin että sama koppa joo mutta jo kohtalaisen pienet erot maskissa, ajoneuvon korkeudessa sekä renkaan leveydessä vaikuttaa ilmanvastukseen. Ei pidä tuijottaa pelkkää ilmanvastuskerrointa vaan pitää ottaa huomioon otsapinta-ala.