RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4874 Vastauksia
  • 1070377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4845 : 25.02.2024, 19:54:34 »
Nyt ajettu D6 hybridillä yli 110tkm ja edelleen pelaa hienosti.
Rovaniemen pakkasetkin rauhoittui hieman niin kulutus tippunut 5.1-5.7 litran tuntumaan, ihan kelpo suoritus ottaen huomioon että parkkihallissa ei ei ole lataus mahdollisuutta.
Sen verran vielä palatakseni kompuran ongelmiin niin työmaalla on käynyt kaikkiaan useita D6/D5 hybridi Volvoja huolloissa ja korjauksissa ja kaikkiaan kolmesta on löytynyt kompuran lohkojen välistä kylmäaine vuoto jälkiä,eli minun silmissä suht yleinen juttu.se että paljonko vuotaa lohkojen välistä on toinen juttu,mihin en ota kantaa.
Ja se on sanomattakin selvää että jos laitetaan ilmastointihuollossa väärä eli sähköä johtava öljy niin tottakai kompura tuhoutuu.
Kun meillä ei voi uudempaan kylmä aineeseen tehdä huoltoa,niin käytän sen merkkiliikkeessä ja kuten viimeksikin kysyin että onhan varmasti kyseessä kone minkä letkuissa ei ole väärää öljyä jäänyt,kun pienikin määrä nopeuttaa kompuran eristeiden tuhoa.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa Ziticca

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4846 : 28.02.2024, 14:12:10 »
Liityin nyt jonkun aikaa tätä lukeneena 2014 vuosimallin V60 hybridin omistajana. Ja ihan vaan että pääsee purkamaan tunteitaan. ;D

Kuukausi sitten alko auto herjaamaan satunnaisesti ettei voi käyttää hybridiä ollenkaan ja tänään sitten parin tunnin ihmettelyn jälkeen huoltoukot päätyi lopputulemaan että invertteri paskana. Hintaa olis rapeat ~5k euroa pelkälle osalle.
Tässä sitä nyt sit pohditaan 4 vuotta sitten tehtyjä valintoja kun auton hommasin..

Paikalla ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4847 : 28.02.2024, 15:43:14 »

Tässä sitä nyt sit pohditaan 4 vuotta sitten tehtyjä valintoja kun auton hommasin..

Tämä se kyllä ihmetyttää, jotta mikä saa ihmiset hommaamaan jotain jeesuksenaikaisia hybridejä, kun nykyisetkään ei vielä kunnolla toimi. Onneksi tuo on vain viherpesun välimalli joka toivottavasti poistuu pian valikoimista.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4848 : 28.02.2024, 16:43:20 »
Hauskinta on että siinä 5k€ invertterissä on sisällä todennäköisesti 5€ vika.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4849 : 28.02.2024, 17:09:38 »
Hauskinta on että siinä 5k€ invertterissä on sisällä todennäköisesti 5€ vika.
Kun vaan jostakin löytyisi se "markan seppä" vian korjaamaan.
Varaosien hinnat ovat kyllä kohtuuttoman kalliita.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4850 : 28.02.2024, 20:29:27 »
Kun vaan jostakin löytyisi se "markan seppä" vian korjaamaan.
Varaosien hinnat ovat kyllä kohtuuttoman kalliita.
Vaikka vaihtaisi tonnilla sen osan, tuo vaan on perseestä että mitään ei voi korjata, vaan aina vaihdetaan mahdollisimman iso kokonaisuus kerralla.

Hyvin huomasi kun xc:n takaperä alkoi ääntämään. Edullisimmat hinnat oli jotain 2000e paikkeilla, sinisellä olikohan 4500e...?

Hommasin 200e korjaussarjan, todelliauudessa olisi riittänyt 25e laakeri, 10e stefa + uudet öljyt haldexiin ja perään. No perän tiivisterengas 10e hyvä vauhtaa samalla varmuuden vuoksi.

Mulla meni turatessa luokkaa 8h, useammalle päivälle jaettuna, kun piti metsästää työkaluja ja lopulta tehdä itse. Ammattilainen, jolla työkalut tekee ihan tuon aamupäivän aikana pitäen kaikki mahdolliset tauot.

Käytännössä uskoisin pystyväni tekemään tuon 3h, koska mielestäni perää ei tarvitse irroittaa, vaan haldexin saa irroitettua taivuttamalla suojapeltiä.

Tuon siis pystyy tekemään itse, valmistaja ei pysty tietokoneella tuota lukitsemaan, tai estämään vikadiagnosia, toisin kuin jossain invertterissä. 


Poissa Punainenhypridi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4851 : 01.03.2024, 18:54:42 »
yksi näistä letkuista selvästi kostea ja diagnosoin vuotokohdan sinne

Päivitystä ajattelin laittaa, juuri näin asia oli ja yhden letkun vaihdolla selvittiin. SAHilla maksoi vaivaiset 240e+vianselvitys joista itselle jäi onneksi ”vain” satku maksettavaa.
Nyt on paisari täynnä ja rangekin palannut tuttuun 45-50km tietämille, valtakunnassa kaikki siis hyvin 8)

Sivuhuomiona selvisi mekaanikon kanssa käydyistä keskusteluista että webasto ei lämmitäkään hybridiakkua, jostain kumman syystä tällainen ajatus minulla oli. Vaan näillä mennään mitä on annettu.
-MY16 V60 D5 Twin Engine

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4852 : 11.03.2024, 09:00:04 »
Auton sähköllä ajon etäisyys tippui 50km --> 45km noin puolivuotta sitten.
Nyt taas näyttää 50km etäisyydeksi. Pohdin että onko auto ottanut lisää kapasiteettiä käyttöön ohjelmallisesti akun varareservistä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4853 : 11.03.2024, 09:43:55 »
Auton sähköllä ajon etäisyys tippui 50km --> 45km noin puolivuotta sitten.
Nyt taas näyttää 50km etäisyydeksi. Pohdin että onko auto ottanut lisää kapasiteettiä käyttöön ohjelmallisesti akun varareservistä.

Veikkaan että lähinnä johtuu edelliset puoli vuotta vallinneista kylmistä keleistä, jotka nyt väistyneet. Ei se kylmässä mene yhtä pitkälle samalla akulla.

Poissa Aeroad

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4854 : 11.03.2024, 10:10:38 »
Onkohan nyt kyse siitä lukemasta, joka auton mittarissa näkyy, kun sen käynnistää hybridiakku täyteen ladattuna? Vai väittääkö joku pääsevänsä sähköllä oikeasti 50km talvella ajotyylistä riippumatta? Meidän D5TwE ei ainakaan ole ikinä kulkenut 50 kilsaa sähköllä, vaikka se niin lupaakin käynnistettäessä... Nyt talvikaudella normaali lukema mittarissa on ollut 45km, mutta oikeasti 40km on ihan maksimi, johon voi päästä kesällä myötätuulessa ajamalla tasaisesti max 60kmh vauhtia  ;)

V60 twin engine D5 AWD 2017

Poissa Gnolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4855 : 11.03.2024, 12:46:13 »
Veikkaan että lähinnä johtuu edelliset puoli vuotta vallinneista kylmistä keleistä, jotka nyt väistyneet. Ei se kylmässä mene yhtä pitkälle samalla akulla.

Ajantaju kadonnut puolivuotta = vuosi  ;D
Ei sää nyt vaikuta tähän kun tarkistin niin 2023 toukokuussa oli 45km esitetty range näytössä.

Volvon akustossa on reservissä kapasiteettiä jotta akku kestää pitkään, mutta toimiiko se millä logiikalla sitten.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4856 : 11.03.2024, 13:31:01 »
Volvon akustossa on reservissä kapasiteettiä jotta akku kestää pitkään, mutta toimiiko se millä logiikalla sitten.

Ei pelkästään Volvon akuissa vaan kaikissa. Se on ihan perussääntö ettei akkua päästetä täysin tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen.

Eikä niissä mitään varareserviä ole mitä auto osaisi ottaa käyttöön...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4857 : 12.03.2024, 14:12:36 »
Ei pelkästään Volvon akuissa vaan kaikissa. Se on ihan perussääntö ettei akkua päästetä täysin tyhjäksi eikä ladata ihan täyteen.

Eikä niissä mitään varareserviä ole mitä auto osaisi ottaa käyttöön...

Öö, kyllä joissain autossa on eräänlaista varareserviä joka otetaan käyttöön. Siis akun ikääntyessä ja kapasiteetin heikentyessä sitä aletaan lataamaan hieman täydemmäs/purkamaan tyhjemmäs. Tuo tietysti kiihdyttää kapasiteetin heikkenemistä, mutta onhan tuo nyt muutenkin sen kypsän akun viimeisiä henkosia.

Volvoon tuollaista ei ole tietääkseni ohjelmoitu. 

Poissa Tsingis Khan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4858 : 28.03.2024, 09:06:17 »
Miten onko D5 vs D6 sama tekniikka, mutta D5 on ”kuristettu”. Jossain keskustelussa luin, että ilmastointi viilentää akustoa D6 malleissa, mutta ei D5. Eli koskeeko ilmastoinnin kompressorin ongelmat myös D5 mallia?
- Tsingis Khan / Volvo V60 D4 2,4D AWD 2015

Poissa jmaatta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • V60 D6 AWD '13
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #4859 : 28.03.2024, 09:28:44 »
Täysin sama tekniikka, ainoastaan dieselin tehoa on ohjelmallisesti kuristettu.

 

RallyBaron  Samppasport