Futurez  Kulkukoira

SeaBrick (Volvokoneinen vene)

  • 66 Vastauksia
  • 15688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« : 09.04.2020, 22:24:37 »
Kun veneitä kerta ei kielletty projektiosiossa, niin laitetaan ny sitte juttua ajankuluksi. Venellä jo testiajot ajettu, mutta laitan pikkuhiljaa juttua.

Eli idea lähti siitä, että halusin nopeakulkusen veneen volvon koneella. Tuli edullisesti jumis oleva B20 pohjanen veneenmoottori vaihteineen myyntiin, se tuli haettua ja saatettua käyntikuntoon pienellä liottamisella. No siihen tyssäs muutamaksi vuodeksi hommat sitte. Sopiva veneen malli sitte löyty tällä aikavälillä, mahdollisimman pieni akselivetonen vene oli mielessä ja Glen L Tiny Might vaikutti sopivalta.
Moottori tuli sitte purettua ja oli jumiutumisesta huolimatta todella hyväkutonen, ylikoossa ja vähä remontin jälkeen ajettu. Sylintereis pienet jäljet jotka lähti käsihoonilla, laakerit kuin uudet. Pakosarjakin oli hyväkuntonen. Kone kaipas lähinnä putsausta, maalia ja kasauksen uusilla tiivisteillä.




No Piirrustukset tuli ja kone toimi, rupes tuntumaan huonolta vaihtoehdolta B20. Vähä tehoa, paino vaihteen kanssa muistaakseni 205kg joka oli veneelle reilusti liikaa. Vaihteellekkaan ei veneessä oikein ollu tilaa.
Eli kone myyntiin ja uusia suunnitelmia.

Vihdoin 2017 syksyllä sitte alko rungon teko, Vinokoneen marinointiosiaki oli nurkkiin eksyny joten alko koneen mettästyskin, vaikka eipä vinokonekaan niin kevyt oo.






Jospa kuvatki toimis nyt. Jatkoa pian lisää



« Viimeksi muokattu: 10.04.2020, 14:32:52 kirjoittanut juhal »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: SeaBrick (Pieni vene)
« Vastaus #1 : 10.04.2020, 07:00:50 »

Jospa kuvatki toimis nyt. Jatkoa pian lisää
Herjaa "yksityinen kansio" vaihda julkiseksi niin sitten pitäisi näkyä

https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/1.jpg
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #2 : 10.04.2020, 15:08:34 »
Aikani säädin noiden kuvien kans, mutta jos nyt toimis.

Hidasta hommaa, kun ei puutyötaidotkaa riitä, eikä veneenrakennustaidot muutenkaa  ;D

No runko sai vastoinkäymisistä huolimatta vanerit päällensä ja sit oliki kuidutusta seuraavaksi. Twilli lasikuitukudos bilteman epoksilla. Pirullisen hitaasti kuivuvaa tavaraa, vähä liian kylmä talli varmaan.






Kun mistää järkevän matkan päästä ei b230 löytyny niin hain sitte B21:sen. Kone paloiksi, pesua ja tarkastelua. Kauan seissy kone, mutta ok kuntonen. Sylinterit oli kyllä vähä väljät. Eiköhän tuo aja asiansa, ei montaa ajotuntia ainakaa tuu. Uudet runko ja kk laakerit, männänrenkaat ja kone kasaan. Kasaukses sitte huomasin, että apunokan ensimmäisestä laakerista irtos pinta. Ruottista uudet laakerit tilaukseen. Sorvasin alumiinistä asennustyökalun jolla sai jenkatangolla kiristämällä laakerin paikalleen. Eiköhän ekalla kertaa menny öljyreikä sivuun, sain onneksi samalla työkalulla laakerin ehjänä pois. Olin laiska ja vaihdoin vain tuon rikkinäisen.
Koneenkorvat rakentelin ja piti keksiä miten saada veto potkuriakselille. Ratkasuksi tuli koneen oma kytkin B20 kytkinkopalla. Käytin vaihteistosta pääakselin jota jatkoin, kytkinkopan laippaan tuli laippalaakeri ja akselin päähän kumikytkin.









« Viimeksi muokattu: 10.04.2020, 15:10:58 kirjoittanut juhal »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #3 : 10.04.2020, 20:32:21 »
No nyt! On semmonen projekti mikä kiinnostaa, puuvene Volvon koneella.  O0

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #4 : 11.04.2020, 11:29:39 »
Olette hieno mies! Lisää tälläistä!


Omassa puuveneen puolikkaassa on GM V6 Merc Alpha1.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #5 : 12.04.2020, 17:47:35 »
Lasketaanko vaneri "oikeaksi" puuksi ?  ;D

No Joo, lisää juttua. Oli aika moottorin ensisovituksen, rupes tuntumaan huonolta idealta. Onhan tuo vähä raakan kokonen kone tälläseen alle 4m veneeseen  :D Olis saanu koneen alemmas ku olis ottanu vedon etupäästä, niinku jenkit usein tekee vastaavis veneis. Sen verran sitoutunu olin jo täs vaihees käyttämään konetta oikein päin, eli näillä mennää.




Pitäskö tähän muka itte mahtua kyyttiin ? ;D



Ei muuta ku jatkoa, akselin läpiviennin tekoa, potkuriakselin painelaakerin suunnittelua ym. Perus laippa laakeria kokeilen käyttää painelaakerina, saa nähdä kauanko kestää. Ei ole ainakaa kallis tai vaikea osa vaihtaa.






Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #6 : 13.04.2020, 23:11:51 »
Laitetaas jatkoa taas, niin pääsee joskus kii nykytilanteeseen.

En tiä onko hyvä vai huono asia, mutta ainaki tämän kans saa harrastaa :D  Lähestulkoon kaikki pakko tehdä ite, ku sopivaa osaa ei oo suomes saatavilla. Toisaalta ei olisi kyllä varaakaa kaikkia ostaa valmiina.

 Akseli löysi paikkansa, peräsimen tein haponkestävästä. Malli omasta päästä, parempikin vois olla jos osais.
 Ainut edes melkein sopiva potkuri löyty Tescon Marinen kautta, tilasivat englannista suoraa Mikadon tehtaalta. Ei suomes oiken vastaavanlaisia käytetä, potkuri on 11x15". Halkasija saattaa olla liian suuri, mutta vastaavalla nousulla pienenpää ei löytyny.


Pakoputki tuli 3.5" haponkestävästä. Hitsauksesta ei tullu mitää ku ainoat puikot oli liian suuria, kyllä ne piilon jäävät saumat tottakai rupes ohkasella puikolla vähä luonnistumaan. No vähä lisää puikkoa ja rälläkkää perään  ;D


Latoin väliaikaset kansivanerit ilman liimoja kii, että viittii koeajaa. Parempi ku ei tee täs vaihees loppuun jos tulee suuria muutoksia. Mittaristoki on vasta väliaikanen, jos sen tekis sitte oikeesta puusta kun sopiva aika tulee.
Täs vaihees vene oliki sitte koeajokunnos. Kyllä se kellu, kulkeekin eteenpäin. Kaasari ei tykänny vissiin koneen kulmasta, kun 15 astetta kallistettu taakseppäin. Kiihdyttäes varsinki meinas hyytyä kun keula nousi. Vauhti ei päätä huimannu ja kulku oli vähä levotonta. Vene ylös ja suunnittelupöydän ääreen takas  :(

« Viimeksi muokattu: 13.04.2020, 23:28:46 kirjoittanut juhal »

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #7 : 16.04.2020, 16:57:57 »
Ekan koeajon jälkeen tein vanttiruuvisäätöset trimmilevyt perään ja kaasarin alle palikan, että saa kaasarin suorempaan. Laukkaaminen loppu ja käynti parani. Kulkupuoli aiva ok, vauhti tosin jäi aiva liika vähäseks. 60kmh oli huiput n.6000rpm, eli potkurin luisto 59%.



Tein uuden virtaviivasemman akselituen kun epäilyksenä oli, että edellinen tuki olis aiheuttanu epäpuhtaan veden potkurille. Ei kuitenkaa vaikuttanu nopeuteen juuri mitenkää, mutta veneen keula rupes kyntämään syvemmällä. Ei käy mitenkää järkeen ::)



Huonosti kuvattu videopätkä koeajolta https://youtu.be/NOVim3Ij9es




Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #8 : 17.04.2020, 09:00:25 »
Strömberg takas koneen kylkeen niin käy vaikka ylösalaisin, no ainakin melkein.  :)

Miten tuo potkurin kohtauskulma muotoutuu kun vene menee vedessä? Pitäiskö sitä saada suoremmaksi että työntäisi suoraan taakse eikä noin paljon alas? En todellakaan tiedä vaan arvailen kun tuo asento voi olla kompensoitu lapakulmissa??
« Viimeksi muokattu: 17.04.2020, 09:06:33 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #9 : 18.04.2020, 10:27:27 »
Tämä on kyllä hauska. Osaispa tehdä edes ton verran venettä. O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #10 : 18.04.2020, 16:47:43 »
Tein uuden virtaviivasemman akselituen kun epäilyksenä oli, että edellinen tuki olis aiheuttanu epäpuhtaan veden potkurille. Ei kuitenkaa vaikuttanu nopeuteen juuri mitenkää, mutta veneen keula rupes kyntämään syvemmällä. Ei käy mitenkää järkeen ::)

Ei se välttämättä niin outoa ole että siinä noin kävi. Pitäisin kohtalaisen mahdollisena että jos uusi teline on parantanut potkurin tehoa, kuten varmaan onkin, niin lisääntynyt työntövoima potkurin asennosta johtuen pyrkii työntämään perää ylös ja kun kokonaisuppouma ei kuitenkaan muutu niin keula painuu syvemmälle. Se taas aiheuttaa lisääntyneen vastuksen ja sen ettei nopeus parane.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #11 : 18.04.2020, 20:48:22 »
Jees, eli tosiaan tuo potkuriakselin kulma kyllä syö tehoa ja kulkua, eikä sille oikein mitää voi, isommalla veneellä sais vähä paremmaks. Yks samanlainen vene buickin 3.5l kasilla löytyy ja omistajan kans viestiä vaihdoin, se oli kokeillu loivemmalla kulmalla ja muuttanu kulman lopuksi 15 asteeseen jolla toimi paremmin. Piirrustuksissa lukee että 14-16 astetta akselin kulma.
Potkurillahan tietysti voi myös vaikuttaa tuohon keulan kantavuuteen, lähetin potkurin Steelcraft propeller oy:lle muokattavaksi, halkasijasta otetaan tuuma pois ku lavan kärkinopeus rupee olee niin suuri ja aiheuttaa kavitaatiota. Potkurin lavat kupataan samalla ja rakea lisätään eli lavan taakseppäin kallistusta taakseppäin. Raken lisääminen pitäs antaa lisää nostetta keulalle.

Tuo kaasari ja imusarja on vain lainassa, strömppä tulee takas, kera kaverin



Strömpästä ylimääräset reiät tukittu, B21at neula, kumikärkinen 2.5mm neulaventtiili ja 8mm bensantulo. Huvikseni vähä rassailin tuota kaasaria ku koneen mukana tuli ja oli siistis suht siistis kunnos. Aikahan strömppäturboista on jättäny jo ajat sitte, mut täs tapaukses uskoisin ajavan asiansa, ei tarvi olla niin sulavaa kaikilla kierroksilla jne  ;D
Varsinaista tehonhakua tämä rakentelu ei oo, vaan omaksi huviksi

Tämän hetken tilanne on se, että vene on purettna rungon maalausta varten. Pari kerrosta epoksi primeriä ja muutama kerros 2k poly maalia telalla vedettynä. Ruma ku mikä, kiiltävän musta karvanen appelsiini :D
Runko jo käännetty oikein päin ja nyt sais kasailla ja tehdä kansi.


« Viimeksi muokattu: 19.04.2020, 16:32:07 kirjoittanut juhal »

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #12 : 02.05.2020, 19:04:37 »
Ei niin paljo edistystä, mutta sisäpuoli olis ny maalattu ja sais kasaushommat alkaa. Muutamia osia viä tullu haalittua ja pikkuhiljaa kaikki tarvittava pitäs olla osteltuna.
Pakosarja pitäs tehdä, laipat ja putket olis odottaas jo tekiää, ajattelin tehdä vaan ihan yksinkertaasen halkomallisen sarjan, ei tästä niin hirveesti tehoa tarvi saada pihalle ja nuo B21 kanget kuulemma oli melko pehmiää tavaraaki.

2kpl 1*1m 3mm merialumiini levyjä olis hankittuna tankkia varten, ite leikkelen palat ja tuttu hitsaa kasaan, lopullinen tankin paikka on vähä vielä kateis. Onko vinkkejä tankin rakenteen suhteen, onko jotain tiettyjä juttuja jota kannattas ottaa huomioon tankin suunnittelus? Jos vaan sopiva tila löytyy niin, ajattelin tankin sijoituksen sen verran ylös, että bensa virtais omalla painollaan suoraa pumpulle. Ei tarvis välisäiliötä ja ylimäätästä pumppua.


Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #13 : 29.05.2020, 14:19:37 »
Eipä sitä päässykkää vielä kasaushommiin, vaan piti tuon trailerin kans ruveta hommiin. Traileri kasattu jämäpaloista mitä tallista löyty ja alunperin oli tarkotus tolla vaan runkoa siirrellä tallista pihalle pesua varten ym, silti piti koeajolle päästä ton kärryn kans. Oli jokasuuntaan taipunu ja huonosti tehty, mutta sai siitä vielä kärryn tehtyä. Tälle käyvää Rekisteröityä traileria ei tahdo löytyä, tais olla omavalmisteen rekisteröintiki aika mahdotonta, tätä traileria en edes yrittäis  ;D




Potkuriki saapu pitkän odotuksen jälkeen, se on nyt 10x15 cup ja 5 asteen rake. Saas nähdä miten toimii.




Nyt sais sitte kasata, ehkä pääsee tänäkesänä vielä kokeilemaan, viimevuonna venähti joulukuulle koeajot  ;D

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #14 : 01.06.2020, 10:34:58 »
Tankin tekoon sellainen vinkki että olisiko hyvä tehdä tankin sisälle laipiolevyjä?

 

Kulkukoira  Proturbo