Autoracing  KL-varaosat

Haldexin sielunelämä

  • 4 Vastauksia
  • 240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yorker

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Haldexin sielunelämä
« : 13.05.2024, 14:38:36 »
Volvo xc70 -06 Edellinen omistaja on vaihtanut renkaita 2 kerrallaan ja nyt on tilanne että 2 rengasta on vaihto kunnossa ja toiset 2 on kesän ajettuja. Jos nyt vaihtaa toiselle akselille uudet renkaat niin niiden ympärysmitta on pitempi kuin noiden kuluneiden renkaiden joten onko tämä ongelma joka rasittaa voimansiirtoa vai kompensoiko haldex joku muu tuota eroa vai onko ainoa järkevä teko vaihtaa aina kaikki neljä rengasta samalla kertaa?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: Haldexin sielunelämä
« Vastaus #1 : 13.05.2024, 14:51:12 »
Nyrkkisääntö on, että Haldex sietää renkaiden kulutuspinnan verran eroa eri akseleiden välillä, eli jos jos uusit vain toisen akselin tassut niin pitäisi olla ok. Itse olen tosin ollut sen verran neuroottinen, että olen uusinut koko kierroksen.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Haldexin sielunelämä
« Vastaus #2 : 14.05.2024, 22:02:52 »
Ihan oikeasta asiasta kyse. Renkaan merkeissä myös eroja ympärysmitoissa. Viime kesänä vaihdoin kaksi lähes loppuunkulunutta rengasta kahteen käytettyyn puolikuntoiseen, noin 5.5mm pintaa. Saman verran myös toisella akselilla, mutta rungon merkki oli eri.

Summa summarum: vikakoodi tuli nelivedolle: liian suuri ero akseleiden kesken. Haldex ja awd kuitenkin toimivat normaalisti ja ajoin ko. Rengastuksella kuitenkin loppukesän.

Tälle kesää uusin koko sarjan. Eli jos uusii vain kaksi kerrallaan, olisi hyvä pysyä samanmerkkisissä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Paikalla vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldexin sielunelämä
« Vastaus #3 : 17.05.2024, 21:41:06 »
Nyrkkisääntö on, että Haldex sietää renkaiden kulutuspinnan verran eroa eri akseleiden välillä, eli jos jos uusit vain toisen akselin tassut niin pitäisi olla ok. Itse olen tosin ollut sen verran neuroottinen, että olen uusinut koko kierroksen.

Sama periaate ja koska molemmilta akselilta kuluneet renkaat tasaisesti niin ei ole ollut tarvetta moiseen.

Aiemmin on ollu etu- ja takavetoisia ja niissä kulutus on ollut eri akseleilla erilainen. Viimeisen viiden vuoden aikana en ole huomannut samaa epätasaista kulumista tällä -06 awd:lla.

--
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Haldexin sielunelämä
« Vastaus #4 : 18.05.2024, 17:03:15 »
Kuten "tuomaril" jo totesikin... ja itse kanssa selvittelin tätä asiaa joskus oikein kunnolla, niin Volvolta tuli vastaus, että kulutuspinnan verran voi eroa olla nelivetoisissa akseleiden välillä. Eli ei pitäisi olla väliä, että onko toisella akselilla uudet ja toisella esim. sellaiset, joissa on vielä järkevästi kulutuspintaa jäljellä (4-5 mm).

 

Elekma  Autoracing