Ateho  Elekma

740 facelift IFM "T-Reg"

  • 220 Vastauksia
  • 73232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #30 : 18.09.2015, 21:37:38 »
No huhhu, koko päivä varattiin kaverin kanssa kampiakselin stefan vaihdolle, varsinkin kun itekään juuri moottoreille mitään tehny. No auto talliin, auto ulos 2,5h jälkeen. :) Pirun helppo kohde kyllä, kun vartissakin saa jo näin paljon tilaa:



Siellä se vanha stefa häämöttikin aika nopeesti:



Kuten huomaa niin kivasti lennelly öljyä ajan saatossa joka puolelle. Saa nyt nähdä oliko tuo se ainut vuotokohta. Jälkikäteen mietittynä ois varmaan apuakselin stefankin voinu samalla vaihtaa. :P


Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #31 : 05.10.2015, 15:36:16 »
Noin, leima tuli yllättäen laakista. Vaikka noilla 20mm spacereilla vein. Takajousien alakuppeihin tuossa yks päivä hitsailtiin kaverin kanssa pienet koukut ettei nouse ylöstunkatessa. Niistäkään ei tullut sanomista.

Huomautukset vain takajarruvalosta ja alapallonivelen kumista.

Siinä oli hallissa vieressä toinenkin facelift 740 (punanen farkku) syynäyksen kohteena. Vissiin sekin sai leiman.  :hello: Katsastaja vitsaili, että onko volvoklubilla sana kiertäny, että tänään tulee leima Katsastusparkista, kun kuulemma aiemminkin tänään käyny takavetovolvoja useampi. :)


Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #32 : 05.10.2015, 16:08:45 »
Tosi hyvännäköinen seiska :hello:.
Mistäs toi takakontin lippa/spoileri on hommattu(P11S1 varmaan tietää)?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #33 : 05.10.2015, 16:24:59 »
Kiitos, itsellä ei oo tietoa tuosta lipan alkuperästä, mutta P11s1 joskus linkkas jonkun vanhan volvo"kuvaston", jossa oli noita erilaisia alkuperäisia spoilereita, tuo oli yksi niistä. Vissiin aika kiven alla voi olla.



Google löysi saman kuvan tuolta: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=121158
« Viimeksi muokattu: 05.10.2015, 16:31:58 kirjoittanut JesseV »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #34 : 05.10.2015, 20:07:44 »
Noin, leima tuli yllättäen laakista. Vaikka noilla 20mm spacereilla vein. Takajousien alakuppeihin tuossa yks päivä hitsailtiin kaverin kanssa pienet koukut ettei nouse ylöstunkatessa. Niistäkään ei tullut sanomista.

Huomautukset vain takajarruvalosta ja alapallonivelen kumista.

Siinä oli hallissa vieressä toinenkin facelift 740 (punanen farkku) syynäyksen kohteena. Vissiin sekin sai leiman.  :hello: Katsastaja vitsaili, että onko volvoklubilla sana kiertäny, että tänään tulee leima Katsastusparkista, kun kuulemma aiemminkin tänään käyny takavetovolvoja useampi. :)
Joo, kuuntelinkin että ei tullu isommin napinaa tuostakaan. Emännän 745:sta ei löytäny inssi etupään kolauksen syytä vaikka vähän koitin patistaa, leima siis puhtain lapuin  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #35 : 17.10.2015, 17:47:31 »
Noin, talvirenkaat alla. Sain aluvanteet peltivanteiden tilalle, vähän parempaa luukkia ku semiruosteiset peltivanteet. Koitin piruuttaan spacereiden kanssa noita, alkoi olla etupää aika nafti. :P



Ei tullut kaaren yli ollenkaan jos suoraan ylhäältä katsoi, mutta kääntäessä joustossa otti kaareen kiinni, otin sitten spacerin pois. Taakse jätin kuitenkin, kun siellä ei ongelmaa, ja näyttää paremmalta kun ei ihan tuolla lokarin uumenissa ole rengas.



Takaa nappasin myös jousista puoli kierrosta pois, tuli aika kiva ryhti nyt.



Takakaarien pokkaukset tuli kans hiottua ja maalattua, jonkinverran oli ruostetta.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #36 : 22.10.2015, 03:45:24 »
Pistetään ny tännekki. :D


Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #37 : 07.11.2015, 22:46:08 »
Jarrukilpi uusiutui kuskin puolelle eteen ja toiselle puolen alapallonivel. Samalla etujousista puoli kiekkaa pois. Nyt on varmaan lopullisessa korkeudessa. :)






EDIT: Ei oo varmaan ikinä ollu tämä auto omassa omistuksessa näin likainen. :) Tarvinnee pestä alkavalla viikolla.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #38 : 23.12.2015, 21:32:02 »
Sumareiden toimimattomuus johti niiden asennuksen tutkimiseen ja joku vanhempi omistaja aikoinaan kätevästi vetäny kuskin puolen parkkivalolta sähköt molempiin talmuihin, jotka siinä oli paikallaan ennen, tietenkin ilman relettä ja ohjaamon napin kautta koko paska. Mitähän lie jännite ollu tuon reitin jälkeen ja paskan rosvoliittimen kruunaamana välillä tasan nolla volttiakin. Laitoin kunnolla nyt releellä asennukset niin johan kirkastu.

Noh, tuo oli kuukausi sitten. Tänään vähän toisenlaista. Tuossa eräissä liikennevaloissa aloin ihmettelemään kun tyhjäkäynti noin 500rpm ja käynti pätkivää, samalla huomasin että radiokin oli pimeenä ja mittariston vilkku hyvin himmeä sekä ajovalot lähes olemattomat. Läheisen huoltsikan pihaan ihmettelemään. Sammutin auton ja koitin käynnistää uusiks -> ei meinannu startti pyörähtääkään. Soittelin sitten jo käynnistysapua.

Apua odotellessa päätin koittaa käynnistää, no sehän käynnisty.. 10min oli ehkä sammuksissa. Tein jonkun 5min testilenkin ja pysähdyin parkkikselle. Annoin käydä tyhjäkäynnillä noin 5min ja yhtäkkiä tuo pätkivä matala tyhjäkäynti pomppas ~1400rpm ja valot kirkastu ym. visuaaliset viat poistu, mutta läväytti sitten vikavalon mittaristoon. Ajoin toiset 10min kämpän pihaan, jossa uskalsin sitten sammuttaa ja katsoa vikakoodit:

2-2-1    Oxygen sensor not operating
2-2-3    Signal missing to/from idle valve
2-3-2    Self-adjusting oxygen sensor not operating

Tuttua koodia aiemmalta, ja ohan tuo tyhjäkäynti ennenkin seilaillu, tosin ei pätkiny ennen. Noh, ehkä se oli jo uumailua tästä päivästä. Noh sinänsä helppo kun sen verran pienellä alueella nuo mahdolliset helpot vikalähteet noille koodeille. Tarvii päivänvalossa käydä puhalteleen tuohon anturiin yms.

Ei tosin ihan heti käy omaan järkeen, että mistä tuo valojen himmeneminen yms. bugit tuli, vai onko joku muu sähkövika taustalla, joka aiheutti sitten nuo vikakoodit. Tyhjäkäyntiin toki täsmää nuo, mutta ei ne valot noin himmeät pienelläkään tyhjäkäynnillä luulis olevan, saati radio täysin pimahtanut.

EDIT: Sumareiden releytyksen ja piuhat kävin kyllä heti läpi kun nuo valot ja startti alko oireileen. Näytti olevan kunnossa.

s73

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #39 : 24.12.2015, 08:59:29 »
Klokkerholmin jarrukilpi? ???

Laturi tai jännitteesäädin hajalla.

Vikakoodit voi tulla sähkövian takia.
Käytä liittimiä irti ja laita kontaktispraytä.
Mikäli ei vikakoodit pysy  poissa, vaihda bensapumpun rele.

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #40 : 24.12.2015, 21:43:36 »
Klokkerholmin jarrukilpi? ???

Laturi tai jännitteesäädin hajalla.

Vikakoodit voi tulla sähkövian takia.
Käytä liittimiä irti ja laita kontaktispraytä.
Mikäli ei vikakoodit pysy  poissa, vaihda bensapumpun rele.

Joku Bilteman kilpi tuo oli, kolmella kiinnityskohdalla vaikka vanhassa oli 2, mutta ne kaks olikin onneks oikeissa kohdissa tuohon uuteenkin nähden, liekö ABS-mallisissa se kolmas reikä anturille tms. Hyvinhän se muuten istui ja halvempi kuin esim. motonetin kilpi.

Tosiaan eilen illalla kun parkkeerasin pihaan tuon auton niin tyhjäkäynti oli korkea. Tänään aamulla sitten pyörähti nätisti käyntiin ja tyhjäkäyntikin oli normaali eikä sähköissäkään sanomista. Käytin akun kenkiä irti ja heiluttelin hieman paikallaan, kiristin ja nollastin vikakoodit. Käytin vielä irti vikavalon sammuttamista varten. Sen jälkeen noin 60 km ajoa ja muutamat käynnistykset eikä mitään ongelmia, ei vikavaloa eikä -koodeja.

Vaikea paikantaakaan vikaa nyt kun toimii. Mutta eiköhän nuo vikakoodit tosiaan jonkun sähkövian takia tulleet.

Mittaan aamulla akun jännitteen, tänään se oli 6 tunnin seisonnan jälkeen 12,77V ja käynnissä laturi puski 14,28V akulle.

Kyllä tuo laturiin tai johkin oikosulkuun jossain päin viittaa, koska tuo akku on kyllä käynnistyksiä kestäny aika tiheeseen tahtiinkin tänään. Ärsyttävä vain tuollanen on/off-vika oli missä oli.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2015, 21:47:32 kirjoittanut JesseV »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #41 : 08.01.2016, 01:35:00 »
Ihan hyvä tuo latausjännite on. Ei se ehjällä laturilla, ja uudella jännitteensäätimelläkään lataa yli 14,4 V (Ainakin aito Bosch pitää sen siinä 14,2 - 14,4 V hujakoilla).

Se laturin alkuperäinen maajohto on täysin onnettoman kokoinen (laturin ja imusarjan tuen välillä), niin jos ei ole jo laitettu isompaa johtoa, niin suosittelen lämpimästä, koska joskus latausviat voivat johtua huonosta maa -kontaktista.

Itse aikanaan toteutin, niin että jätin sen orggis maajohdon paikalleen, ja laitoin sen kaveriksi 25 mm2 johtoa laturin ja vasemman etupalkin välille.
Ostaa vaan sitten kunnolliset liittimet ja paras tulee, kun tinaa johtoon ne, ja kutistesukkaa päälle.

EDIT. Alun napoihin on myös hyvä silloin tällöin laittaa myös rasvaa
          suojaamaan ja paremman kontaktin varmistamiseksi.
          Eli joko ihan akun naparasvaa, mutta myös esim.
          CRC:n HD Vaseline käy tarkoitukseen.

Onko muuten tietoa, että onko akkukenkiä koskaan vaihdettu?
Nimittäin nekin hieman voivat vaikuttavat käynnistyksiin / lataukseen, jos ovat kuluneet.
Alkuperäiset ovat mallia prässätty, niin tunnistaa aika lailla siitä.

« Viimeksi muokattu: 08.01.2016, 01:46:22 kirjoittanut Niko_S »

Poissa Huhankolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #42 : 08.01.2016, 03:33:14 »
Onkos tuossa syylärin flekti mekaaninen vai sähköllä?

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #43 : 08.01.2016, 07:40:56 »
Ei oo tuo vika uusiintunu tuon jälkeen onneks. Sitä laturin maadoituspiuhaa kun katselin vikaa etsiessä, näytti se aika onnettomalta tosiaan. :) Tässä kovilla pakkasilla huomannu semmosta, että jos joutuu kylmänä käynnistelemään ilman lohkolämmitystä, moottori käy jonkin aikaa kahdella tai kolmella sylinterillä. Samaa teki joskus syksyllä ekoilla kylmillä keleillä. Liekö vain ominaisuus? Nokka-akselin vaihdon yhteydessä kun tuota virranjakajaa tutki, näytti ne kärjet jo aika kuluneilta, että se voi olla hyvä vaihtaa jossain vaiheessa.

Mekaaninen on flekti.

Takapönttö meni tuossa pari viikkoa sitten:



Nopeesti meni, kun päivää ennen en kuullu mitään vuotoääniä, sitten 50km lenkin jälkeen olikin ralliäänet ja seuraavana päivänä ihan irtipoikki. :)

Tää oli kyllä virhe:


Eli päätin koittaa vapaastivirtaavaa 2,5" pönttöä, mutta 3-4krpm on kyllä semmoset bassot sisätiloissa, että pisti kaduttamaan. Noh onneks ei ollu kallis Bilteman pönttö. :) Ehkä sinne vois vakiopöntön laittaa takasin.

Poissa Huhankolli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 facelift IFM
« Vastaus #44 : 08.01.2016, 08:57:20 »
Sillä kyselin, ku itellä oli viimeisiä 740 ja siinä oli sähköflekti, ei liene yleistä?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo