Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: arpaarpa - 07.04.2011, 18:56:44

Otsikko: 360 hammastanko
Kirjoitti: arpaarpa - 07.04.2011, 18:56:44
juu elikkäs tullut hammastagolle kilometrit täyteen eli siis väljä on! onko mitään korjauskeinoa millä saa tiukattua eli välykset pois? muutenkuin ostamalla uuden tangon?
kaikki neuvot on kullan arvoisia! :)
Otsikko: Vs: 360 hammastanko
Kirjoitti: Pyssy - 14.04.2011, 16:09:48
Tangon ja hammaspyörän välykselle on vuosimallista 81 alkaen säätöruuvi.  Ruuvi osoittaa etuviistoon ylöspäin.  Ruuvissa on lukkomutteri, ja se on piilotettu tulpan alle.

Säätöruuvin kiinnityslaipan alla on shimmauslevy, jonka ehkä joutuu vaihtamaan ohuempaan.  Haynesin/Alfamerin oppaassa on hyvä räjäytyskuva (sivulla 8.12 Haynesissa)

Hammaspyörän laakerit voi joutua vaihtamaan.  Kuluneita tangon hampaita ei pysty korjaamaan muuten kuin vaihtamalla tangon.  Hammaspyörän voi "korjata" pyöräyttämällä sitä 180°, mutta ratti menee vinoon, jos hampaita on pariton määrä.  Pyöräyttämällä saadaan kuluneet hampaat muualle haittaamasta suoraan ajamista.
Otsikko: Vs: 360 hammastanko
Kirjoitti: arpaarpa - 17.04.2011, 10:33:37
ahaa kiitoksia uskaltaako tuota säätömutteria kiristää kuinkapaljon?
Otsikko: Vs: 360 hammastanko
Kirjoitti: Pyssy - 19.04.2011, 02:34:32
Liika kiristäminen aiheuttaa ohjauksen jäykkyyttä.  Jos paikat eivät ole liian kuluneet, löytyy väljyyden ja jäykkyyden suhteen kompromissi.  Pahimmassa tapauksessa ohjaus on yhtä aikaa jäykkä ja väljä, eikä auta muu kuin koko hammastankosysteemin vaihtaminen.

Hammasrattaan huonon kohdan siirto 180 astetta on turvallinen toimenpide.  Nopeus ajettaessa ratin Volvo-teksti ylösalaisin jää varsinkin talvella kohtuulliseksi.
Otsikko: Vs: 360 hammastanko
Kirjoitti: Customer - 05.05.2011, 22:42:22
Tässä ilmeisesti puhutaan tehostamattomasta tangosta?

Täällä tuli myös hammastangolle käännöskiintiö täyteen, ei haittaavaa väljää, mutta öljy juoksee aivan hyvin lattialle asti. Lauantaina tarkotus ottaa tanko kenturalle ja kurkata sisään että pystyykö tälle tekeen mitään. Mutta jos nyt joku sitä ennen kerkeää omia kokemuksiaan kertoa ajan säästämiseksi, että pystyykö tuota huoltaan eli saako stefoja/o-renkaita/huulitiivisteitä mitä siellä nyt onkaan niin uusia? Vai onko joku erikoinen volvon oma malli jota ei enään tehdä? Eli purkaakko vai hommata suosiolla uusi?
Otsikko: Vs: 360 hammastanko
Kirjoitti: Suoli - 27.04.2012, 15:46:36
Käykö 1.7 koneisen hammastanko 2 litrasella olevaan? Omasta 360 on hammastanko aikas pasana ni pitäs "uus" vaihtaa. Helpottus vaan tuo uuden löytäminen jos 1.7 litrasen käy myös tähän :P



Edit: Näyttääpi olevan samanlainen hammastanko kummassakin.